Erfenis 150.000 euro, wat moet ik hiermee doen?
Re: Erfenis 150.000 euro, wat moet ik hiermee doen?
50% werken betekent inderdaad +- 66% van voltijds loon. Best statuut ‘deeltijds met behoud van rechten’ aanvragen zodat dit voor je pensioenberekening als voltijds wordt aanzien. Meer vrije tijd is onbetaalbaar.
Brembos schreef: ↑11 januari 2024, 19:12 50% werken betekent inderdaad +- 66% van voltijds loon. Best statuut ‘deeltijds met behoud van rechten’ aanvragen zodat dit voor je pensioenberekening als voltijds wordt aanzien. Meer vrije tijd is onbetaalbaar.
/quote]
Dat je de vrije tijd waardeert, heel goed. Dat je 66% loon krijgt bij 50% werken, dat moet je werkgever weten.
Dat je een statuut "deeltijds met behoud van rechten" aan kunt vragen zodat dit voor je pensioenberekening als voltijds wordt aangezien, vind ik typisch Belgisch en vreemd.
Dat zou nergens anders kunnen en vind ik ook niet netjes t.o.v. diegenen die wel voltijds hebben moeten werken om hun volledige pensioen te krijgen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Zouden jullie niet beter een apart topic openen ?
topicstarter, ik zou het voor 1 jaar op een termijnrekening zetten en intussen eens denken wat je er verder mee wil doen.
topicstarter, ik zou het voor 1 jaar op een termijnrekening zetten en intussen eens denken wat je er verder mee wil doen.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
N-VA-premie of RVA-premie? Een wereld van verschilJOKER247 schreef: ↑11 januari 2024, 18:30Kijk dat klinkt verstandig. U komt uit met 50% halftijds werken en krijgt 66%% werken en een wedde van 66% in de 3 tot 6 maanden dat u werkt per jaar.Trivium schreef: ↑11 januari 2024, 17:55
Ik stelde voor om minder te werken, niet om helemaal niet meer te werken. Ik werk bijvoorbeeld elk jaar een paar maanden (tussen de drie en de zes) halftijds. Ik heb dan recht op een premie van de RVA van 142 euro maar ik vraag die niet aan wegens niet nodig. Halftijds werken levert in verhouding zelfs meer op dan voltijds werken want bij halftijds krijg ik nog altijd 66 procent van mijn wedde terwijl ik maar 50 procent moet gaan werken. Ik kom daar ruimschoots mee toe en indien ik toch uitzonderlijk niet zou toekomen wegens een onvoorziene kost dan leg ik wat bij van mijn spaarbuffer. TS zou dus perfect halftijds kunnen werken met zijn erfenis als buffer. Minder werken is zalig.
U weigert de NVA premie omdat u die niet nodig hebt, dat siert u. U komt er ruimschoots mee uit en hebt een buffer voor onvoorziene kost. Kortom u bedruipt u zelf.

Zo'n groot bedrag is dit eigenlijk niet; ik zou het integraal overmaken aan een goed doel. En je bent van jouw miserie af.Kawa schreef: ↑9 januari 2024, 23:35 50 jaar
Erfenis van 150.000 euro ontvangen (ouders reeds lang overleden, nu wordt er een stuk grond verkocht)
Huis bijna afbetaald, huis en tuin in orde, auto's nog vrij recent, kinderen 2(stief)kinderen + 1 eigen kind binnen een paar maand de deur uit, daar werd voor gespaard, dus die zijn ook al gelanceerd.
Appartement aan de kust, reeds volledig gerenoveerd, reeds 1/4 afbetaald.
PSP wordt volledig benut.
Eigen bijdrage op groepsverzekering via IPT werk. (ik ben zeeeeker geen grootverdiener)
M.a.w, Ik weet niet wat ik met die 150.000 doen?
Dat zou ik nu ook weer niet doen (en jij ook niet)
Maar het is een luxe-probleem: de topicstarter heeft geld teveel en weet niet goed hoe het te besteden, terwijl een hoop andere mensen echte problemen hebben om dagdagelijks gewoon rond te komen.

Maar het is een luxe-probleem: de topicstarter heeft geld teveel en weet niet goed hoe het te besteden, terwijl een hoop andere mensen echte problemen hebben om dagdagelijks gewoon rond te komen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Jij bent duidelijk een koude kikker in deze maatschappij. Hoe harteloos kan je zijn in het begin van het jaar? Liever zot dan egoïstisch. Gun je dan niemand een warme regen?
Alvast dank voor alle reacties en tips.
-Een termijnrekening voor 3 maand of een jaar had ik ook al in gedachten, dan kan ik er eens rustig over nadenken.
-De lopende hypotheek(nog +/-6 jaar aan 258 euro/mnd) + afbetaling appartement (nog +/- 15 jaar aan 266euro/mnd), dus nog een 50-55.000 euro afbetalen is ook een mogelijkheid.
Ik zou eens moeten uitrekenen wat het belastingsvoordeel is wat ik dan zou verliezen, het is nog een lening van voor 2016, en voor de lening voor het tweede verblijf heb ik ook belastingsaftrek. Ik moet ook eens navragen wat de voorwaarden van de schuldsaldoverzekering juist zijn....
Die 55.000 die ik dan zou terugbetalen kan dan uiteraard ook niets meer van opbrengst genereren.
Langs de andere kant moet er wel 524 euro/mnd minder worden afbetaald.
Ik ben ook wel thuis in beleggen, maar er is toch een verschil tussen een paar 1.000 of 10.000 euro beleggen, en 100.000 euro beleggen, kwa nachtrust.
Minder werken is ook een mogelijkheid. Ik wou wachten om op 55 4/5 te gaan werken, dan kan ik normaal via PC200 gebruik maken van een landingsbaan, dan blijft mijn pensioen natuurlijk ook verder opbouwen.
-Een termijnrekening voor 3 maand of een jaar had ik ook al in gedachten, dan kan ik er eens rustig over nadenken.
-De lopende hypotheek(nog +/-6 jaar aan 258 euro/mnd) + afbetaling appartement (nog +/- 15 jaar aan 266euro/mnd), dus nog een 50-55.000 euro afbetalen is ook een mogelijkheid.
Ik zou eens moeten uitrekenen wat het belastingsvoordeel is wat ik dan zou verliezen, het is nog een lening van voor 2016, en voor de lening voor het tweede verblijf heb ik ook belastingsaftrek. Ik moet ook eens navragen wat de voorwaarden van de schuldsaldoverzekering juist zijn....
Die 55.000 die ik dan zou terugbetalen kan dan uiteraard ook niets meer van opbrengst genereren.
Ik ben ook wel thuis in beleggen, maar er is toch een verschil tussen een paar 1.000 of 10.000 euro beleggen, en 100.000 euro beleggen, kwa nachtrust.
Minder werken is ook een mogelijkheid. Ik wou wachten om op 55 4/5 te gaan werken, dan kan ik normaal via PC200 gebruik maken van een landingsbaan, dan blijft mijn pensioen natuurlijk ook verder opbouwen.
Kawa schreef: ↑11 januari 2024, 22:40 Alvast dank voor alle reacties en tips.
Dus jouw topic mag gesloten worden?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Natuurlijk dat! Wie ben jij trouwens?Orakel van Brakel schreef: ↑11 januari 2024, 23:04Och zeveraar... alsof jij die 150k zou weg geven...
Vergeet ook bij dat besparen de rente op te tellen die je nog moet betalen ander. Normaal gesproken is die in de meeste gevallen een stuk hoger dan de rente die je netto krijgt op een termijn of spaarrekening.Kawa schreef: ↑11 januari 2024, 22:40 Alvast dank voor alle reacties en tips.
Inderdaad, ik ben juist de aflossingstabel aan het bekijken van de lopende leningen, en de interest op de totale restende looptijd loopt wel op voor de langstlopende lening.
Nog wat meer rekenwerk.
Wat bespaar ik?
Wat met de belastingsaftrek?
Wat zou het kapitaal anders opbrengen?
Excel is my friend now...
Normaal zal de vervroegde aflossing wel het voordeligste zijn, zegt mijn gevoel.
Nog wat meer rekenwerk.
Wat bespaar ik?
Normaal zal de vervroegde aflossing wel het voordeligste zijn, zegt mijn gevoel.
Als je de twee leningen fiscaal kan inbrengen, zou ik deze nooit afbetalen! Zeker niet in jouw geval; lage maandelijkse afbetalingen die voor groot deel fiscaal in te brengen zijn én je hebt geen cashflow probleem.Kawa schreef: ↑11 januari 2024, 23:47 Inderdaad, ik ben juist de aflossingstabel aan het bekijken van de lopende leningen, en de interest op de totale restende looptijd loopt wel op voor de langstlopende lening.
Nog wat meer rekenwerk.
Wat bespaar ik?
Imo echt de laatste zet die je zou moeten doen.
Vergeet ook niet de ‘winstgevendheid’ van een schuldsaldo.