Taks op bankgeschriften
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Taks op bankgeschriften
Beste allen,
Niet dat die 15 cent mij veel scheelt. In tegenstelling tot Keytrade en Hellobank heeft Argenta mij een jaarlijkse taks op bankgeschriften aangerekent. Op zicht geen probleem, enkel vraag ik mij af waarom KT en Hello dit niet doen.
Niet dat die 15 cent mij veel scheelt. In tegenstelling tot Keytrade en Hellobank heeft Argenta mij een jaarlijkse taks op bankgeschriften aangerekent. Op zicht geen probleem, enkel vraag ik mij af waarom KT en Hello dit niet doen.
Re: Taks op bankgeschriften
om te vermijden dat mensen totaal ontevreden zijn over die heffing van 15 cent.
Die andere banken nemen die zelf ten laste
Die andere banken nemen die zelf ten laste
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Keytrade rekent het wel aan, als je rekening onder 0 gaat.
-
- VIP member
- Contacteer:
Is daarover hier op het forum geen heisa geweest een paar jaar geleden ?
Zo erg dat je tegenwoordig elk jaar een berichtje van Argenta krijgt in de app om te zeggen waarvoor die 15 cent dient
Bovenop de maandelijkse € 1,9 voor de "Do Pay More" rekende ING me 15 ct taks op bankgeschriften aan. Die bankrovers deinzen voor niets terug tegenwoordig...
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik zag het ook net. 15 cent... dat zal hoop en al een kwart miljoen zijn dat ze daarmee pakken in België. Van de 1,8 miljoen klanten zullen de meeste het niet eens merken. Maar degene die het merken zullen zich toch wel weer in de zak gezet voelen.
Dat is het zegelrecht op je bankrekening. Dat betaal je bij elke Belgische bank. Die inkomsten zijn voor de federale staat en niet de banken. De staatsschuld moet toch op een of andere manier terugbetaald worden. Wel die zegeltaks op bankrekeningen is een van die inkomstenbronnen van de federale overheid. Zie zegelrecht-bij-banken-t27849-75.html of https://www.belfius.be/webapps/nl/selfc ... afgehouden ofOrakel van Brakel schreef: ↑20 januari 2024, 15:18Ik zag het ook net. 15 cent... dat zal hoop en al een kwart miljoen zijn dat ze daarmee pakken in België. Van de 1,8 miljoen klanten zullen de meeste het niet eens merken. Maar degene die het merken zullen zich toch wel weer in de zak gezet voelen.
https://www.ing.be/Assets/nuid/document ... new-nl.pdf
Of https://www.ejustice.just.fgov.be/img_l ... 0201_N.pdf
Wetboek:
https://www.ejustice.just.fgov.be/img_l ... 0201_N.pdf
ING:
Taksen
Onze tarieven zijn uitgedrukt in euro, 21% btw inbegrepen. De bedragen gemarkeerd met een * zijn niet onderworpen aan de btw. Er is een wettelijke belasting verschuldigd bij de verzending van elke renteafrekening ('taks op bankgeschriften', vroeger 'zegelrecht' genoemd) die 0,15 euro bedraagt volgens artikel 8 van het Wetboek van de diverse rechten en taksen. Vrijstelling van roerende voorheffing (momenteel 15%) voor de gereglementeerde spaarrekeningen tot 990 euro intresten (per belastingplichtige, natuurlijke persoon, voor het aanslagjaar 2022 – inkomsten 2021). Ter herinnering, een belastingplichtige onderworpen aan de personenbelasting is wettelijk verplicht om in zijn jaarlijkse aangifte informatie te verschaffen over het totaalbedrag aan intresten van zijn gereglementeerde spaarrekeningen, zowel bij ING België als bij andere banken, dat hoger is dan de belastingvrije som en waarop nog geen roerende voorheffing werd ingehouden.
Belfius:
Waarom wordt er € 0,15 (= fiscaal zegelrecht) afgehouden bij mijn interestafrekening voor mijn betaalrekening?
Het fiscale zegelrecht is een wettelijk verschuldigde taks bij het versturen van elke interestafrekening ongeacht of de geboekte interest positief of negatief is. Dit recht bedraagt € 0,15 - conform artikel 8 van het Wetboek van de diverse rechten en taksen.
Laatst gewijzigd door Tycoon op 20 januari 2024, 17:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Sommige banken rekenen die 15ct zegelrecht niet 'zichtbaar' aan. Zij rekenen die gewoon mee met de maandelijkse kosten 

Blijkbaar een wet uit 1927:
Levert misschien anderhalf miljoen euro op om het ruim half biljoen euro staatsschuld af te betalen.
Er zijn ergere dingen in het leven om je druk over te maken dan die 0,15 cent...
Hoeveel het zegelrecht op bankrekeningen in 2022 opbracht is niet gekend. Maar in 2022 brachten de zegelrechten en daarmee gelijkgestelde rechten in totaal 56 miljoen € op. Zie https://www.ccrek.be/sites/default/file ... lumeII.pdftom_d schreef: ↑20 januari 2024, 17:30Blijkbaar een wet uit 1927:
Levert misschien anderhalf miljoen euro op om het ruim half biljoen euro staatsschuld af te betalen.
De taks op langetermijnsparen, aka eindbelasting pensioensparen/langetermijnsparen, die ook deeluitmaakt van hetzelfde wetboek diverse rechten en taksen, bracht 212 miljoen € op in 2022.
Wat kan het iemand uitmaken hoeveel de staat verdiend op de kap van de mensen?????
Er zijn héél en héél rijke lui op de wereld die ook enorme winsten maken op de kap van de mensen... Is dit dan ook iets om je druk over te maken?????
Dan blijf je nog wel even bezig...
Er zijn héél en héél rijke lui op de wereld die ook enorme winsten maken op de kap van de mensen... Is dit dan ook iets om je druk over te maken?????
Dan blijf je nog wel even bezig...
mij kan het uitmaken. wie zorgt voor dat geld van die staat denk je? wie heeft de banken gered tijdens de bankencrisis.de werkende inwoner.
langs alle kanten plukken ze die werkende mens kaal. zelfs al moeten ze hun in het verleden gemaakte afspraken wijzigen.
als die 15 cent toch niets betekent dan kunnen de banken het ook laten vallen.
en die rijke mensen.tja buiten de saksen coburgs hebben die meestal er wel iets voor moeten doen.dan moeten wij het ook maar proberen.
langs alle kanten plukken ze die werkende mens kaal. zelfs al moeten ze hun in het verleden gemaakte afspraken wijzigen.
als die 15 cent toch niets betekent dan kunnen de banken het ook laten vallen.
en die rijke mensen.tja buiten de saksen coburgs hebben die meestal er wel iets voor moeten doen.dan moeten wij het ook maar proberen.
De Belgische staat is een bedrijf gelijk een ander, en moet winsten maken om de infrastructuur draaiende te houden.
Wie dat nu niet snapt.... Misschien je eerst eens verdiepen wat en aan en voor welke diensten de staat instaat..
Brandweer - Politie - overheidsdiensten - wegen - verlichting - riolering,,,,, om er enkele te noemen.
In de supermarkt zal je ook 0,15 cent moeten betalen als je een zakje of draagtas wil om je boodschappen in te doen... Toch????
Het geld zal altijd van de burger moeten komen, van wie anders
??? ne schijtende ezel bestaat nog efkes ni...
Wie dat nu niet snapt.... Misschien je eerst eens verdiepen wat en aan en voor welke diensten de staat instaat..
Brandweer - Politie - overheidsdiensten - wegen - verlichting - riolering,,,,, om er enkele te noemen.
In de supermarkt zal je ook 0,15 cent moeten betalen als je een zakje of draagtas wil om je boodschappen in te doen... Toch????
Het geld zal altijd van de burger moeten komen, van wie anders