Depositogarantiestelsel
Depositogarantiestelsel
Het depositogarantiestelsel:
Bij faillissement van een financiële instelling is je spaargeld op spaar- en termijnrekeningen in totaal beschermd tot 100.000 euro.
Volgens de ene is het daadwerkelijk een veiligheid en houdt eraan vast, volgens de andere is het een lege doos en houdt er geen rekening mee.
Ik ben benieuwd, vandaar een actuele poll:
Hou jij rekening met het depositogarantiestelsel en beperk je je tot 100.000 euro spaargeld per financiële instelling of niet? En waarom?
Ja, ik beperk me tot 100k per bank.
Of
Nee, ik beperk me niet tot 100k per bank.
Stemmen maar!
Bij faillissement van een financiële instelling is je spaargeld op spaar- en termijnrekeningen in totaal beschermd tot 100.000 euro.
Volgens de ene is het daadwerkelijk een veiligheid en houdt eraan vast, volgens de andere is het een lege doos en houdt er geen rekening mee.
Ik ben benieuwd, vandaar een actuele poll:
Hou jij rekening met het depositogarantiestelsel en beperk je je tot 100.000 euro spaargeld per financiële instelling of niet? En waarom?
Ja, ik beperk me tot 100k per bank.
Of
Nee, ik beperk me niet tot 100k per bank.
Stemmen maar!
Re: Depositogarantiestelsel
Wat mij betreft is het absoluut geen lege doos: het garantiefonds van het G.H. Luxemburg (AGDL) heeft me indertijd vergoed dus ik ga voor zekerheid & zal niet hoger gaan dan honderdduizend euro per bank.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ja, als er met een van de grootbanken iets voorvalt, wil ik wel eens zien waar de miljarden vandaan gaan komen.
Zeg nooit, remember de banken crisis.
Voor een kleine bank zal het geen lege doos zijn, voor een grote.....
Die 100.000 is gewoon een zoet houdertje.
Estate Guru believer.
Maar zijn er dan wel genoeg onafhankelijke (dus geen dochters) banken in België???

Misschien investeren mensen eens ze aan 100k zitten liever meteen in andere, meer interessante (al dan niet meer risicovolle) financiële producten?
Bedankt voor jullie input!
Verder is het hier maar stilletjes...
Ik had toch op wat meer reacties gehoopt om een interessante conversatie te kunnen hebben.
Komaan e Spaargidsers, stemmen maar. Dat kan anoniem!
Bedankt voor jullie input!
Verder is het hier maar stilletjes...
Ik had toch op wat meer reacties gehoopt om een interessante conversatie te kunnen hebben.
Komaan e Spaargidsers, stemmen maar. Dat kan anoniem!
Het is net omgekeerd. Kleine banken mogen omver vallen en dan krijg je al je geld terug met een maximum van 100.000 €. Dat systeem is toegepast toen Kaupthing failliet ging (toen was het gegarandeerde bedrag maar 20.000 €).
Maar tijdens de bankencrisis van 2008 heeft de staat garant gestaan voor al het geld dat bij Fortis, KBC en Dexia stond. De reden was dat die banken te groot zijn om ze te laten failliet gaan. Het gevolg was dat onze staatschuld met 10 % gestegen is en dat geen enkele particulier geld verloren heeft dat bij Fortis, KBC of Dexia stond.
Toch wel, zeker bij Dexia. Alleen misschien boven de 100.000. En dat waren er ook heel wat.Tissik9 schreef: ↑6 maart 2024, 16:19Het is net omgekeerd. Kleine banken mogen omver vallen en dan krijg je al je geld terug met een maximum van 100.000 €. Dat systeem is toegepast toen Kaupthing failliet ging (toen was het gegarandeerde bedrag maar 20.000 €).
Maar tijdens de bankencrisis van 2008 heeft de staat garant gestaan voor al het geld dat bij Fortis, KBC en Dexia stond. De reden was dat die banken te groot zijn om ze te laten failliet gaan. Het gevolg was dat onze staatschuld met 10 % gestegen is en dat geen enkele particulier geld verloren heeft dat bij Fortis, KBC of Dexia stond.
En wie betaalt die 10 % staatsschuld ? de particulier .......
Estate Guru believer.
-
- Verbannen Gebruiker
Staatsschuld met 10% gestegen

Ik blijf me maar verwonderen hoe men hier de grootste onzin verkoopt

Het is nochtans zo gemakkelijk om met internet de correcte info te vinden

Om maar een voorbeeld te geven:
KBC moest zowel bij de Vlaamse als de federale overheid aankloppen voor in totaal 7 miljard euro, netjes verdeeld over beide overheden. In totaal werd als compensatie 13,09 miljard terugbetaald, wat dus voor zowel de federale als Vlaamse begroting een meevaller heeft opgeleverd.
-
- Verbannen Gebruiker
Enige dat de "spaarders" bij dexia verloren zijn, zijn de arcopar aandelen.
Dat is iets anders … feit is dat spaarders beschermd werden tot 100.000 euro per persoon (of 200.000 euro per koppel)

Dexia is door de verschillende overheden (België en Frankrijk) overeind gehouden door o.a. staatswaarborgen. De Belgische staat “kocht” Dexia Bank België, wat later Belfius werd. De spaartegoeden werden zo veilig gesteld. De spaarders hebben dus niets verloren …
Laatst gewijzigd door anonymous9433 op 6 maart 2024, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.