Aandelenportefeuille op latere leeftijd/erfenisrechten ?
Re: Aandelenportefeuille op latere leeftijd/erfenisrechten ?
Je kunt maar 50% wegschenken aan wie je wil. Na je dood gaan je kinderen en kleinkinderen alles boven de 50% terugvragen en terugkrijgen.the_bishop schreef: ↑14 juni 2024, 16:18 Toch wel speciaal voor Belgie zo'n bankgift of gewone schenking.
Heleboel regeltjes over erfenis, torenhoge belastingen zelfs tussen bloedverwanten om nog maar te zwijgen over 'vreemden' dan gaat bijna alles naar de Staat.
Terwijl ik, bij volle verstand, al mijn geld zomaar kan overschrijven naar een wildvreemde die ik graag heb, nog 3 jaar moet leven en alles is weg bij mij. Alles is nu van hem zonder maar 1 cent belasting te betalen, als die dat moet aantonen, briefje erbij van mij met handtekening... 'schenking'.
En kinderen hebben niks meer in de pap te brokken over wettelijk reserve, gelijke verdeling or whatever, weg is weg.
Best goed overeenkomen als familie en met warme hand geven dat is de les.
-
- Full Member
- Contacteer:
Weer die verwarring met erven en het reservoir deel voor de erfgenamen.PiepeNolleke schreef: ↑14 juni 2024, 17:14 Je kunt maar 50% wegschenken aan wie je wil. Na je dood gaan je kinderen en kleinkinderen alles boven de 50% terugvragen en terugkrijgen.
Je kunt ALLES wegschenken aan wie je wil. Wel bij gezond verstand en nog 3 jaar zien te overleven.
Het zou er nog bij moeten komen dat je bij leven niet met je eigen geld kunt doen wat je wil.
Je kinderen hebben zolang je leeft geen recht op jou geld tenzij je het op hun spaarrekening zet, dan wordt het als van hen beschouwd en moet je er in principe zorgvuldig mee om springen.
Na je dood verandert dat en zal men nagaan wat voorbije 3 jaar is weggegaan van je rekeningen en zal men sommen die zijn weggeschonken aan eender wie terug in de erfenis laten vallen als het niet notarieel is geschonken. De ontvanger mag dan alles terugbetalen.
Wat langer weg is kunnen je kinderen niet meer opeisen of men moet aantonen dat de ontvanger het geld heeft gestolen of het is weggeschonken door ouders die niet meer bij hun volle verstand waren. Geluk ermee als de persoon in kwestie dood is en er in zijn medisch dossier niks terug te vinden is over dementerend.
Ja, bij jouthe_bishop schreef: ↑14 juni 2024, 19:39Weer die verwarring met erven en het reservoir deel voor de erfgenamen.PiepeNolleke schreef: ↑14 juni 2024, 17:14 Je kunt maar 50% wegschenken aan wie je wil. Na je dood gaan je kinderen en kleinkinderen alles boven de 50% terugvragen en terugkrijgen.
Laatst gewijzigd door PiepeNolleke op 14 juni 2024, 19:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Toch even op volgend vb. wijzen:
De periode van 3 jaar is enkel om nog erfenisrechten te kunnen opeisen, als er geen schenkbelasting betaald worden.
Zeker in het voorbeeld dat bv. 1 van 3 kinderen een schenking heeft ontvangen, langer dan 3 jaar geleden, moet er zeker nog WEL rekening gehouden worden met de schenking aan dat ene kind. Die schenking - ongeacht hoe oud - moet verrekent worden in de erfenis. Men geeft maw zo maar niet aan 1 kind, alles weg.
https://www.notaris.be/schenken/schenki ... en-bewaren
Merk op: dat in bovenstaande link, niet over een periode van 3 jaar wordt gesproken.
(...mogelijk wel complexer in gevallen met niet erfgenamen...twijfel hoe dat juist verloopt...)
De periode van 3 jaar is enkel om nog erfenisrechten te kunnen opeisen, als er geen schenkbelasting betaald worden.
Zeker in het voorbeeld dat bv. 1 van 3 kinderen een schenking heeft ontvangen, langer dan 3 jaar geleden, moet er zeker nog WEL rekening gehouden worden met de schenking aan dat ene kind. Die schenking - ongeacht hoe oud - moet verrekent worden in de erfenis. Men geeft maw zo maar niet aan 1 kind, alles weg.
https://www.notaris.be/schenken/schenki ... en-bewaren
Merk op: dat in bovenstaande link, niet over een periode van 3 jaar wordt gesproken.
(...mogelijk wel complexer in gevallen met niet erfgenamen...twijfel hoe dat juist verloopt...)
Bovenstaande is blijkbaar alleen van tel bij zijn eigen kinderen.
Zie: https://www.belfius.be/privatebanking/n ... index.aspx
Zie: https://www.belfius.be/privatebanking/n ... index.aspx
op het aangifte nalatenschap formulier na overlijden moeten, net zoals giften, enkel schenkingen vd laatste 3 jaar ingevuld worden.
je kan pre overlijden, een gift ook zelf bij het registratiekantoor gaan aangeven, die spelen het door aan vlabel die dan schenkingsbelasting int. Zonder dat er een notariele akt bij komt kijken. Als er geen schenkingsakte is heeft de overheid geen weet vd schenking en wordt die niet bij de te verdelen fictieve massa geteld, zefls al zijn er 5 jaar eerder schenkingsrechten betaald.
Theorie v erfenisrecht en praktijk komen niet overeen.
check zelf de laatste formulieren want alles verandert wel regelmatig :
https://www.vlaanderen.be/belastingen-e ... fbelasting
Aandelen zijn roerend, maar ze schenken of geven zorgt wel voor transactiekosten.
je kan pre overlijden, een gift ook zelf bij het registratiekantoor gaan aangeven, die spelen het door aan vlabel die dan schenkingsbelasting int. Zonder dat er een notariele akt bij komt kijken. Als er geen schenkingsakte is heeft de overheid geen weet vd schenking en wordt die niet bij de te verdelen fictieve massa geteld, zefls al zijn er 5 jaar eerder schenkingsrechten betaald.
Theorie v erfenisrecht en praktijk komen niet overeen.
check zelf de laatste formulieren want alles verandert wel regelmatig :
https://www.vlaanderen.be/belastingen-e ... fbelasting
Aandelen zijn roerend, maar ze schenken of geven zorgt wel voor transactiekosten.
Ik wil even terugkomen op mijn vb. hierboven: 3 kinderen:
Stel ouder sterft. De 2 kinderen die geen schenking ontvangen hebben beginnen de rekeningen van hun overleden ouder na te pluizen (is niet vreemd). Ze zien daarin de schenking aan 1 kind meer dan 3 jaar geleden. Ze zeggen tegen hun notaris dat dit verrekend moet worden in de erfenis (dat recht hebben ze; hiervoor geldt immers niet de termijn van 3 jaar).
Dan krijgt men toch volgende situatie: (citaat ChatGtp):
Stel ouder sterft. De 2 kinderen die geen schenking ontvangen hebben beginnen de rekeningen van hun overleden ouder na te pluizen (is niet vreemd). Ze zien daarin de schenking aan 1 kind meer dan 3 jaar geleden. Ze zeggen tegen hun notaris dat dit verrekend moet worden in de erfenis (dat recht hebben ze; hiervoor geldt immers niet de termijn van 3 jaar).
Dan krijgt men toch volgende situatie: (citaat ChatGtp):
Op deze manier heeft de schenking ouder dan 3 jaar toch invloed op de erfenis en de belastingen.... Of is die verrekening niet zichtbaar in de aangifte en staat ze volledig los van de aangifte; dat zou natuurlijk ook kunnen omdat ze ouder is dan 3 jaar...ik weet het niet... ?Voorbeeld: Stel dat een ouder aan één kind 50.000 euro schenkt en bij het overlijden een nalatenschap van 300.000 euro achterlaat, verdeeld over drie kinderen.
De totale waarde wordt dan 350.000 euro (300.000 euro nalatenschap + 50.000 euro schenking).
Ieder kind heeft recht op 1/3 van 350.000 euro, dus 116.666,67 euro.
Het kind dat de schenking ontving, krijgt uiteindelijk 116.666,67 euro - 50.000 euro = 66.666,67 euro uit de erfenis, en de andere twee kinderen elk 116.666,67 euro.
-
- Full Member
- Contacteer:
Kinderen zijn inderdaad een uitzondering, men gaat uit van een gelijke behandeling.lucas123 schreef: ↑14 juni 2024, 23:43 Op deze manier heeft de schenking ouder dan 3 jaar toch invloed op de erfenis en de belastingen.... Of is die verrekening niet zichtbaar in de aangifte en staat ze volledig los van de aangifte; dat zou natuurlijk ook kunnen omdat ze ouder is dan 3 jaar...ik weet het niet... ?
Maar een ouder kan nog altijd 1 kind sterk bevoordelen als ie wil. De ouder kan 1/2 van zijn vermogen (beschikbaar deel) schenken aan een kind (of kinderen) naar keuze, slechts de andere helft is het reservatair deel voor de 3 kinderen (vb hierboven) samen.
Die schenking valt bij overlijden van de ouder wel terug in de volledige erfenis en inderdaad eender wanneer die schenking gebeurde, ook langer dan 3 jaar geleden, gelijke behandeling van kinderen primeert.
ECHTER... de ouder kan zijn beschikbaar deel ook hebben weggeschonken aan een kind met uitsluiting van inbreng, in dat geval valt de schenking NIET terug in de nalatenschap. In principe kan je dus gaan tot 1 kind 66,6% laten erven, de andere twee 33,3%.
En het antwoord op de vraag...
die inbreng van een schenking ouder dan 3 jaar gebeurt niet automatisch. Als 1 van de 3 kinderen meent minder te hebben gekregen dan zijn reservatair erfdeel moet het zijn recht erop afdwingen via de procedure van inkorting.
De fiscus zal dit niet voor hem uitzoeken, die gaan 3 jaar terug op de bankrekeningen and that's it. Dat kan inderdaad zorgen voor minder erfbelasting voor de fiscus en een benadeling van kinderen die niet op de hoogte zijn van oudere schenkingen.
Ok,
En wat als ik via de begunstigde clausule van een tak21 1 kind van de 3 wil bevoordelen, door het geld naar hem te laten uitkeren bij mijn overlijden ?
Wat moet ik dan doen om te vermijden dat dit uitgekeerde geld van de tak21 van het erfdeel van dat kind op de rest van mijn nalatenschap wordt afgetrokken ?
Wat gebeurt er als ik niets speciaal regel ?
Kan dat ook zonder notaris of testament (want dat wil ik niet echt), via een vermelding bv. in de polis ?
En wat als ik via de begunstigde clausule van een tak21 1 kind van de 3 wil bevoordelen, door het geld naar hem te laten uitkeren bij mijn overlijden ?
Wat moet ik dan doen om te vermijden dat dit uitgekeerde geld van de tak21 van het erfdeel van dat kind op de rest van mijn nalatenschap wordt afgetrokken ?
Wat gebeurt er als ik niets speciaal regel ?
Kan dat ook zonder notaris of testament (want dat wil ik niet echt), via een vermelding bv. in de polis ?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik lees daar niet dat het niet kan. Tenminste als men de juiste procedures volgt... Zonder die procedure, kan men via de begunstigde clausule 1 kind niet bevoordelen...
Ik lees: tak21 uitkering: verplicht vermelden als 'schenking' en verder 'Schenkingen aan erfgerechtigden kunnen zowel binnen erfdeel als buiten erfdeel worden gedaan.'
Er staat:
Ik lees: tak21 uitkering: verplicht vermelden als 'schenking' en verder 'Schenkingen aan erfgerechtigden kunnen zowel binnen erfdeel als buiten erfdeel worden gedaan.'
Er staat:
Op basis van de medegedeelde vermogenssamenstelling zal de uitbetaling van de levensverzekering geen aanleiding geven tot inkorting vermits de reserve onaangetast blijft.
Wanneer al het roerend goed op beiden namen staan(gehuwd koppel, wettelijk stelsel) dan is er bij overlijden van één toch geen nadelig impact voor de andere veronderstel ik ?
Je kan veel doen met de tweede helft van de erfenis l. meestal start het met een "schenking waar de documenten duidelijk vermelden buiten erfdeel"lucas123 schreef: ↑15 juni 2024, 09:23 Ik lees daar niet dat het niet kan. Tenminste als men de juiste procedures volgt... Zonder die procedure, kan men via de begunstigde clausule 1 kind niet bevoordelen...
Er staat:Op basis van de medegedeelde vermogenssamenstelling zal de uitbetaling van de levensverzekering geen aanleiding geven tot inkorting vermits de reserve onaangetast blijft.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Je kunt alles doen met de tweede helft. Extra geven aan je kinderen, of geven aan wie ook.B7H4long schreef: ↑15 juni 2024, 11:32Je kan veel doen met de tweede helft van de erfenis l. meestal start het met een "schenking waar de documenten duidelijk vermelden buiten erfdeel"lucas123 schreef: ↑15 juni 2024, 09:23 Ik lees daar niet dat het niet kan. Tenminste als men de juiste procedures volgt... Zonder die procedure, kan men via de begunstigde clausule 1 kind niet bevoordelen...
Er staat:
Wat bischop vertelt klopt niet. Je kunt niet alles doen met al je geld als je nog 3 jaar leeft. Bischops argument is verkeerd. "Het zou er nog ... ". Wat bisschop vindt doet niets ter zake. Ter zake doet alleen de wet
the_bishop schreef: ↑14 juni 2024, 19:39 Je kunt ALLES wegschenken aan wie je wil. Wel bij gezond verstand en nog 3 jaar zien te overleven.
Het zou er nog bij moeten komen dat je bij leven niet met je eigen geld kunt doen wat je wil.
Je kunt alleen maar alles doen met 50% van je vermogen. Zelfs al leef je daarna nog 50 jaar.