Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Maandelijks sparen Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Maandelijks sparen
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Spaargids Kroeg
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Peiling: Kerncentrales openhouden?

Alle off-topic onderwerpen kunnen hier komen
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
2262 berichten
  • Pagina 88 van 151
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • …
  • 151
  • Volgende

Zal Vivaldi deze idiote beslissing terugdraaien?

Nope. Groen krijgt zijn zin. CO₂ speelt geen rol.
49
27%
Yep. Het gezond verstand zegeviert.
27
15%
Bwa, enkel Doel 4 en Tihange 3 blijven open.
47
26%
We breiden onze kerncentralepark verder uit.
60
33%

Totaal aantal stemmen: 183
Je stem is verwerkt.

vortex
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer vortex
Verstuur privébericht

Re: Peiling: Kerncentrales openhouden?

• Citeer

Bericht door vortex » 24 juni 2024, 09:10

Woz schreef: ↑23 juni 2024, 19:28 Ik denk zelf dat tegen 2030 wel duidelijk zal zijn waar het grootste deel van onze energie zal vandaan komen.
Ik zet zelf in op de combi zon/wind/batterij.
Ten eerste, een batterij produceert geen energie, daar kun je kortstondig energie in opslaan die door iets anders geproduceerd is, dus dat valt al af.
Ten tweede in het onmogelijk dat tegen 2030 het grootste deel van onze energie uit wind en zon komt. We zitten in Vlaanderen (2022) op slechts 10% hernieuwbare energie, biobrandstoffen meegeteld, terwijl we toch al meer dan 20 jaar aan het investeren zijn in hernieuwbaar. Het laaghangend fruit is reeds geplukt en de subsidie potjes zijn leeg, verdere investeringen in bv offshore wind krijgen te kampen met zeer lage stroomprijzen wanneer er wind is, het wordt dus zonder de subsidies steeds minder rendabel. Zolang er geen installaties in bedrijf zijn die de productie pieken van wind en zon kunnen opvangen gaan er niet veel investeerders meer gevonden worden. En dan is er nog de elektrificatie, alles wat vandaag op fossiel draait moet zo veel mogelijk naar elektrisch. Ook daar zien we dat het zeer traag gaat en zelfs stilvalt, EV's geraken amper verkocht, de hype van warmte pompen en thuis batterijen is volledig weg. De enige die nog wel bezig zijn is de zware industrie, vraag zal zijn of die over een jaar of 5 ook de nodige 50% extra stroom betrouwbaar ter beschikking gaan hebben en of die uit gas of kerncentrales zal komen.

Ik denk dat we al blij mogen zijn dat Vlaanderen tegen 2030 op 25% hernieuwbaar draait.

Pessimisme hebben we misschien niet nodig maar naïviteit, roze wolkjes en oogkleppen kunnen we missen als kiespijn. Het gaat veel te traag en als men dat niet onder ogen wil zien zal er ook niks gedaan worden om de boel te versnellen. Met enkel marktwerking (investeert enkel met gunstige risk reward) gaan we er niet komen.

Woz

• Citeer

Bericht door Woz » 24 juni 2024, 10:07

Kunnen we ergens een reminder plaatsen op 01.01.2030 voor de evaluatie?

vortex
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer vortex
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door vortex » 24 juni 2024, 10:35

Woz schreef: ↑24 juni 2024, 10:07 Kunnen we ergens een reminder plaatsen op 01.01.2030 voor de evaluatie?
In een heel ver verleden heeft men daar een agenda voor uitgevonden, misschien moet je die evolutie ook nog eens oppikken? :D

Spaarplan
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Spaarplan
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Spaarplan » 24 juni 2024, 11:03

R1150GS schreef: ↑24 juni 2024, 08:10 Ik heb redelijk veel gezocht... in mijn 42 jaar in de chemie en petrochemie heb ik onderandere 10 jaar research gedaan in polymeren.
Je zou dus beter moeten weten.
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."

Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.

It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.

Spaarplan
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Spaarplan
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Spaarplan » 24 juni 2024, 11:10

vortex schreef: ↑24 juni 2024, 09:10 ....
Ik denk dat we al blij mogen zijn dat Vlaanderen tegen 2030 op 25% hernieuwbaar draait.

Pessimisme hebben we misschien niet nodig maar naïviteit, roze wolkjes en oogkleppen kunnen we missen als kiespijn. Het gaat veel te traag en als men dat niet onder ogen wil zien zal er ook niks gedaan worden om de boel te versnellen. Met enkel marktwerking (investeert enkel met gunstige risk reward) gaan we er niet komen.
Na de zomer zal mijn huis meer energie produceren dan het verbruikt (voor verwarming, koeling, ww, koken...) als ik dat kan plannen/uitvoeren met de weinige middelen die ik heb kan de overheid dat zeker. In achterkamertjes vallen de beslissingen en die zijn meestal niet in het voordeel van de consument noch samenleving.
Marktwerking is soms macht werking.
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."

Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.

It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.

vortex
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer vortex
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door vortex » 24 juni 2024, 12:13

Spaarplan schreef: ↑24 juni 2024, 11:10 Na de zomer zal mijn huis meer energie produceren dan het verbruikt (voor verwarming, koeling, ww, koken...) als ik dat kan plannen/uitvoeren met de weinige middelen die ik heb kan de overheid dat zeker. In achterkamertjes vallen de beslissingen en die zijn meestal niet in het voordeel van de consument noch samenleving.
Marktwerking is soms macht werking.
Nee hoor, jij gaat met je zonnepanelen bijdragen aan de onbalans tussen verbruik en productie, met een thuisbatterij kun je hooguit op dagbasis wat afvlakken maar het verschil tussen zomer en winterproductie blijft sowieso (grafiek hieronder). Je gaat in de winter maanden ofwel stroom uit het net halen ofwel veel stroom in de zomer in het net injecteren. En dat geldt voor alle stroom uit wind en zon, de productie daarvan is niet in balans met het verbruik, waardoor er steeds meer periodes van overaanbod en te lage prijzen ontstaan om investeringen rendabel te houden. De overheid laat de transitie over aan de vrije markt, de tijd dat die met subsidies gespekt werd is voorbij, nu zal de markt enkel nog investeren in projecten die voldoende rendement gaan opleveren. Wanneer er zoals nu steeds meer momenten gaan komen waarbij de prijs in stuikt bij veel wind of zon, dan rendeert het voor de grote spelers niet meer voldoende. Voor Piet particulier met panelen zal het nog rendabel blijven tot ook die op een dynamisch tarief gezet wordt. De overheden zouden nu zelf moeten gaan investeren in infrastructuur die buffering en conversie van overproductie kan opvangen, voor investeerders en particulieren zijn batterijen en conversie fabrieken nog veel te duur.
Schermafdruk van 2024-06-24 11-46-56.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Spaarplan
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Spaarplan
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Spaarplan » 24 juni 2024, 13:52

Pff, voor de zoveelste keer: zon, wind, hydro, geo, laes en batterijen vullen elkaar aan.

Afbeelding

Er komen bij mij ook enkele molentjes staan... ;)

ConradR

• Citeer

Bericht door ConradR » 24 juni 2024, 14:19

Spaarplan schreef: ↑24 juni 2024, 13:52 Pff, voor de zoveelste keer: zon, wind, hydro, geo, laes en batterijen vullen elkaar aan.

Afbeelding

Je bewijst enkel dat er - op maandbasis dan nog wel, niet op continue basis - vrij grote schommelingen zijn in de PRODUCTIE van elektriciteit.
Wat als er geen of weinig zon is en geen of weinig wind?

Plus, in welke mate zijn komt die productie overeen met de noden inzake verbruik of CONSUMPTIE?

sintorama
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer sintorama
Verstuur privébericht Website

• Citeer

Bericht door sintorama » 24 juni 2024, 14:28

Jamaar... Het punt was net dat die korte-termijn onbalans kan opgevangen worden door batterijen. En het tegenargument was dan dat batterijen niet voldoende zijn om het verschil tussen winter en zomer op te vangen. Wat dus niet hoeft (of toch niet in de mate dat gesuggereerd werd), bewijs daarvan is de grafiek.

Dat er daar bovenop nog een onbalans kan zijn tussen vraag en aanbod is niet hetgeen de grafiek poogt op te lossen.

vortex
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer vortex
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door vortex » 24 juni 2024, 14:33

Spaarplan schreef: ↑24 juni 2024, 13:52 Pff, voor de zoveelste keer: zon, wind, hydro, geo, laes en batterijen vullen elkaar aan.

Afbeelding
Och, als zelfs de grootste klimaatridders van spaargids met hun oogkleppen en op roze wolkjes tevreden zijn met de transitie snelheid zal het wel OK zijn hé, desnoods kunnen er altijd nog gascentrales bij gebouwd worden.

BTW; grafiek hierboven zegt zonder het jaarverbruik wat door andere bronnen geleverd wordt niks, maar doe geen moeite, we zijn na meer dan tien jaar al aan 10% hernieuwbaar in Vlaanderen, over 5 jaar halen we volgens Woz meer dan 50% komt allemaal in orde, je zult wel zien ::)

BTW2: Ik ben al meerdere jaren 100% duurzaam, stook op hout, koop groene stroom en wat ik aan benzine verbruik met de auto wordt gecompenseerd door niet met het vliegtuig op reis te gaan, met der tijd zal die auto wel door elektrisch vervangen worden en kan ik weer verre vliegreizen doen. Tot zover mijn bijdrage aan de greenwashing en rozewolkjes uitleg :P

Spaarplan
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Spaarplan
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Spaarplan » 24 juni 2024, 14:43

ConradR schreef: ↑24 juni 2024, 14:19

Afbeelding

Je bewijst enkel dat er - op maandbasis dan nog wel, niet op continue basis - vrij grote schommelingen zijn in de PRODUCTIE van elektriciteit.

Plus, in welke mate zijn komt die productie overeen met de noden inzake verbruik of CONSUMPTIE?
Toch echt wel hardleers! Heb je de batterijen, laes, hydro en geo niet in mijn lijstje zien staan of wil je het niet zien?
Je kan het eventueel nog aanvullen met groene waterstof en syn. brandstoffen.

Spaarplan
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Spaarplan
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Spaarplan » 24 juni 2024, 14:54

vortex schreef: ↑24 juni 2024, 14:33 ...
BTW2: Ik ben al meerdere jaren 100% duurzaam, stook op hout, koop groene stroom en wat ik aan benzine verbruik met de auto wordt gecompenseerd door niet met het vliegtuig op reis te gaan, met der tijd zal die auto wel door elektrisch vervangen worden en kan ik weer verre vliegreizen doen. Tot zover mijn bijdrage aan de greenwashing en rozewolkjes uitleg :P
Opgepast! :o

Afbeelding

ConradR

• Citeer

Bericht door ConradR » 24 juni 2024, 15:31

Spaarplan schreef: ↑24 juni 2024, 14:43
ConradR schreef: ↑24 juni 2024, 14:19

Toch echt wel hardleers! Heb je de batterijen, laes, hydro en geo niet in mijn lijstje zien staan of wil je het niet zien?
Jawel, ik heb je volledige lijstje gezien maar je grafiek vertelt enkel maar iets over de maandproductie van wind- (onshore en offshore) en zonne energie, niks over die andere zaken.

Spaarplan
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Spaarplan
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Spaarplan » 24 juni 2024, 16:36

ConradR schreef: ↑24 juni 2024, 15:31
Spaarplan schreef: ↑24 juni 2024, 14:43

Jawel, ik heb je volledige lijstje gezien maar je grafiek vertelt enkel maar iets over de maandproductie van wind- (onshore en offshore) en zonne energie, niks over die andere zaken.
Welke zaken? Dat de vraag en aanbod in evenwicht is misschien? Vraag en aanbod is nooit van zichzelf in evenwicht, daar dienen dispatchers voor die schakelen indien nodig.

VincentVega
VIP member
VIP member

• Citeer

Bericht door VincentVega » 24 juni 2024, 21:59

JOKER247 schreef: ↑23 juni 2024, 19:21 Droom de groene dromen maar voort allemaal en kijk vooral alleen op de erg korte termijn en vooral niet verder dan de grenzen van Belgié.
De grootste vervuilers zijn bekend …

Ter info, België zit aan zowat 100 Mt CO2 equivalent, of 0,24% van het totaal.
IMG_1366.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Schoonheid vinden in de lelijkheid der dingen

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

2262 berichten
  • Pagina 88 van 151
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • …
  • 151
  • Volgende

Terug naar “Kroeg”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy