Zonnepanelen
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: Zonnepanelen
Wie er weinig van kent kan al beter niet discussiëren.
Ik zou zeggen zoek eens op hoe die prijs van jouw injectie tarief tot stand komt. Je zult wel ontdekken dat zelfs bij vaste contracten dat op basis van gemiddelden in voorbij periode is. Met andere woorden de huidige periode zal bepalend zijn voor je toekomstige injectie tarief, hoe meer megawatts er aan negatieve prijs in deze periode hoe lager de vergoeding op de volgende contractperiode zal zijn. Hiervoor hoef je echt geen groot licht te zijn om dat te verstaan, naar ach sommigen hun lampje brandt waarschijnlijk enkel als de zon schijntDestereir schreef: ↑27 april 2025, 16:21 Je mist kennis van een paar basisbegrippen in deze materie. Dus je rekening en je uitkomst klopt van geen kanten. Lol.
Dat het ene energiecontract het andere niet is bijvoorbeeld.
Mijn injectie wordt de ganse maand aan dezelfde prijs vergoed. Niks (0 !) van wat je daar verkondigt...
Op het einde van de maand heb ik X kwh geïnjecteerd. Ik krijg dag vergoed aan X keer de kwh prijs.
Je weet echt niet alles beter, alhoewel je dat enorm vaak pretendeert.![]()

Voor voorbije maand 60,88 euro en dat zonder panelen, haha. Moest je nu nog het verstand hebben om meteen te vragen voor welk verbruik dat is, dan zou je er iets uit kunnen concluderen, nu weet je er nog niks mee

Ik betaal 49.56 voor gas en elektriciteit, ook zonder panelen
Ik heb wel een pelletkacheltje.

Ik heb wel een pelletkacheltje.
Boilers inbegrepen ? Dat is bij mij de grootste kost..
Ook 0 aardgas.. ? Anders : hier wel.
Is bij jullie ook 80 procent van jullie verplaatsingen per auto inbegrepen ?
En zonder zonnepanelen natuurlijk.
Als ik binnenkort 4 weken niet thuis ben gaat mijn factuur ook nog flink omlaag. Dan kan ik ook wel een spectaculair factuurbedrag doorsturen.
Discussieer gerust verder dat het bij jullie allemaal beter is.

Ook 0 aardgas.. ? Anders : hier wel.
Is bij jullie ook 80 procent van jullie verplaatsingen per auto inbegrepen ?

En zonder zonnepanelen natuurlijk.

Als ik binnenkort 4 weken niet thuis ben gaat mijn factuur ook nog flink omlaag. Dan kan ik ook wel een spectaculair factuurbedrag doorsturen.

Discussieer gerust verder dat het bij jullie allemaal beter is.

Laatst gewijzigd door Kakkie op 28 april 2025, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zou zeggen : kijk naar wat ik betaal. Kijk naar wat jij betaalt. Al de rest is never ending bullsh** om toch maar te zeggen dat je gelijk hebt.
Sinds kort hangt hier ook een digitale meter.
Uiteraard meteen een P1 dongle en homewizard monitor eraan gehangen.
En de P&P thuisbatterij is ondertussen ook besteld. Eindelijk van dat prosumententarief vanaf, nu zoveel mogelijk nul op de meter.
De investering is heel klein want ik had nog recht op de 'retroactieve investeringspremie'.
En de P&P thuisbatterij is ondertussen ook besteld. Eindelijk van dat prosumententarief vanaf, nu zoveel mogelijk nul op de meter.
De investering is heel klein want ik had nog recht op de 'retroactieve investeringspremie'.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
En hopla, nog een artikeltje over negatieve stroomprijzen. En zo wordt de panelen bezitter stilaan geconditioneerd op het betalen voor injectie 

- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Je krijgt geld (van de overheid) en geeft het vervolgens uit aan de aankoop van een thuisbatterij en nog wat prullaria. En dat is volgens jou dan geen investering?reteiP schreef: ↑28 april 2025, 11:08 Sinds kort hangt hier ook een digitale meter.

Ik weet dat links soms rare opvattingen heeft over geld … maar dit slaat toch alles.

Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
En het zal er niet op beteren naarmate er meer en meer volatiele en weersafhankelijke elektriciteit (afkomstig van zon, wind …) bijkomt Nog meer overproductie als het zonnig is en nog meer onderproductie als er een dunkelflaute is in de wintermaanden.vortex schreef: ↑3 mei 2025, 08:39 En hopla, nog een artikeltje over negatieve stroomprijzen. En zo wordt de panelen bezitter stilaan geconditioneerd op het betalen voor injectie![]()
Dubbel zoveel zonnepanelen en de problemen zullen ook dubbel zo groot worden. Ook, en misschien wel in het bijzonder, voor de eigenaars van zonnepanelen.
Moneyking weet wat hem te doen staat. Op een zonnige weekenddag verandert mijn huis in een energieopslagcentrale.vortex schreef: ↑3 mei 2025, 08:39 En hopla, nog een artikeltje over negatieve stroomprijzen. En zo wordt de panelen bezitter stilaan geconditioneerd op het betalen voor injectie![]()
Allen, sluit je aan bij de groene golf! Blijf die zonnepanelen leggen, jongens – samen maken we het verschil!

Dus de graaiers produceren te veel en verbruiken te weinig.vortex schreef: ↑3 mei 2025, 08:39 En hopla, nog een artikeltje over negatieve stroomprijzen. En zo wordt de panelen bezitter stilaan geconditioneerd op het betalen voor injectie![]()
En wie zijn balans min of meer in evenwicht heeft die denkt voor mij geen probleem.
Wie 7000 kw/h uur produceert en maar 3500 kw/h verbruikt per jaar gaat een probleem ervaren. (lees betalen)
Estate Guru believer.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Je begrijpt duidelijk niet hoe het werkt.platin schreef: ↑4 mei 2025, 10:34Dus de graaiers produceren te veel en verbruiken te weinig.vortex schreef: ↑3 mei 2025, 08:39 En hopla, nog een artikeltje over negatieve stroomprijzen. En zo wordt de panelen bezitter stilaan geconditioneerd op het betalen voor injectie![]()
En wie zijn balans min of meer in evenwicht heeft die denkt voor mij geen probleem.
Wie 7000 kw/h uur produceert en maar 3500 kw/h verbruikt per jaar gaat een probleem ervaren. (lees betalen)

Ik produceer ongeveer evenveel elektriciteit als ik verbruik … maar toch ervaar ook ik de problemen die beschreven worden, want productie en consumptie lopen niet samen.
Ik vermoed dat zaken zoals injectietarieven, prosumententarief enz … jou onbekend zijn, alsook de werking van een thuisbatterij. Dan is het moeilijk discussiëren.
Aan de omvormer is een knop voor aan en uit.
Dat weten er hier velen ook niet.
Problemen gaan of kunnen komen maar dat zijn zorgen voor later.
Ook weet "men" hier niet dat er een vast maandelijks tarief bestaat voor afname en voor injectie.
Zolang niet iedereen naar een dynamisch tarief gestuurd wordt is er niet zo veel aan de hand.
Kanttekening : wat er hier ook niet veel snappen >>
Als je 4000 watt opwekt en je injecteert er 1500 van, kan je dat niet altijd logisch kwijt raken in huis.
Dus als iedere eigenaar van zonnepanelen naar een dynamisch tarief moet ga je daar wel problemen hebben.
Idem voor bewolkte dagen versus zonnige dagen.
Op bewolkte dagen ga je constant op en neer met de opwekking, van veel naar zo goed als niets. Op zonnige dagen wek je een piek op die je zelf niet kan verbruiken waar je met dezelfde installatie tekort komt op bewolkte dagen. Het is allemaal niet zo zwart-wit.
Problemen als iedereen op dynamisch tarief moet... anders geen echte problemen.
Op dynamisch tarief moet je grote verbruikers thuis ook aanzetten tijdens uren van zonneschijn + positief tarief.
Of je zet een dimmer op je boilers bijvoorbeeld.
Of je zet een verwarmingstoestel aan
Dat weten er hier velen ook niet.
Problemen gaan of kunnen komen maar dat zijn zorgen voor later.
Ook weet "men" hier niet dat er een vast maandelijks tarief bestaat voor afname en voor injectie.
Zolang niet iedereen naar een dynamisch tarief gestuurd wordt is er niet zo veel aan de hand.
Kanttekening : wat er hier ook niet veel snappen >>
Als je 4000 watt opwekt en je injecteert er 1500 van, kan je dat niet altijd logisch kwijt raken in huis.
Dus als iedere eigenaar van zonnepanelen naar een dynamisch tarief moet ga je daar wel problemen hebben.
Idem voor bewolkte dagen versus zonnige dagen.
Op bewolkte dagen ga je constant op en neer met de opwekking, van veel naar zo goed als niets. Op zonnige dagen wek je een piek op die je zelf niet kan verbruiken waar je met dezelfde installatie tekort komt op bewolkte dagen. Het is allemaal niet zo zwart-wit.
Problemen als iedereen op dynamisch tarief moet... anders geen echte problemen.
Op dynamisch tarief moet je grote verbruikers thuis ook aanzetten tijdens uren van zonneschijn + positief tarief.
Of je zet een dimmer op je boilers bijvoorbeeld.
Of je zet een verwarmingstoestel aan

Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Opwekking en verbruik laten samen vallen en probleem opgelost.VincentVega schreef: ↑4 mei 2025, 18:54
Ik vermoed dat zaken zoals injectietarieven, prosumententarief enz … jou onbekend zijn, alsook de werking van een thuisbatterij. Dan is het moeilijk discussiëren.
Een batterij kan tijdelijk helpen maar verbruiken.
Een koeling kan al een verbruiker zijn.
En blijkbaar ben je weer eens de allesweter, wat injectie en prosumenten tarief te maken hebben met produceren en verbruik?
Of bedoel je kan er niks meer aan verdienen.
Estate Guru believer.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Opwekking gebeurt vooral in de zomermaanden en is zo goed als nihil in de donkere wintermaanden. Je kan de opwekking niet beïnvloeden.

Je verbruik kan je ietwat regelen en beïnvloeden maar is bij de meesten min of meer gelijkmatig over het ganse jaar verspreid (met voor sommigen zelfs een piek in de winter als je elektrisch zou verwarmen). Thuisbatterijen slaan enkel "over night" op. In de winter heb je dus een hoog verbruik en zo goed als geen productie.
Quod erat demonstrandum

Je hebt zojuist bewezen dat je er effectief niks van kent