Zonnepanelen
Re: Zonnepanelen
Vertel het dan eens.
Prosumenten tarief is bijvoorbeeld. Bij terug draaiende teller.
Dit wordt uitgefaseerd (verleden tijd)
Dus onze Vincent vindt het heel normaal dat wat hij in de zomer produceert in de winter gratis zou terugkrijgen.
Wat hij in de zomer produceert en op het net plaatst is een ander zijn probleem. (kan nu gaan klagen Het injectie tarief brengt o zo weinig meer op.)
In de winter moet hij meebetalen zoals iemand zonder panelen, ook weer ver er over.
Na al de profijtjes van de voorbije jaren zwijgt hij toch zo mooi over.
Zolang hij maar kan profiteren, iemand die werkloos is, dat is pas een profiteur.
Ja, de wind waait naargelang het in zijn kraam past.
Estate Guru believer.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Je legt me woorden in de mond die ik nooit gezegd heb. Waar heb ik gezegd dat ik zoiets normaal vind?
Hoera, je bewijst juist mijn stelling

Je kan productie en verbruik NIET zomaar op elkaar afstemmen want in de zomer produceer je teveel en in de winter te weinig.
Je leert bij. Een bank vooruit en een kus van de juf

Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Kris Tech Review: EINDELIJK! P1-meter binnenkort tóch toegelaten voor plug-in batterijen!
https://www.youtube.com/watch?v=UGIEp5UYlPI
https://www.youtube.com/watch?v=UGIEp5UYlPI
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
VincentVega schreef: ↑6 mei 2025, 19:02
Hoera, je bewijst juist mijn stelling![]()
Je kan productie en verbruik NIET zomaar op elkaar afstemmen want in de zomer produceer je teveel en in de winter te weinig.
Je leert bij. Een bank vooruit en een kus van de juf![]()
Productie en verbruik kan wel afgestemd worden.
Men zou op periodes van weinig verbruik bijv. thuis een paar panelen kunnen afschakelen.
Natuurlijk met 10 panelen op een omvormer lukt het niet.
Gaat wel een investering worden voor meerdere omvormers.
Als elke producent op voorgaande wijze zou werken zal alvast al negatieve stroomprijzen worden voorkomen.
En het licht begint al bij een paar coöperaties te gaan branden.
De monopolisten blijven gewoon maximaal produceren, en de consument draait er voor op.
Een Engie heeft er belang bij dat de markt wordt verstoord.
Dat hun kern energie niet op een lager pitje kan, maar bij teveel zouden ze hun vele windmolens kunnen stilleggen.
Neen veel liever de kleine producenten doodknijpen.
Hernieuwbare energie past niet in het graaiers kraam.
Estate Guru believer.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Je kan altijd de stekker eruit trekken en zo vermijden om in periodes van veel zon het net te overbelasten en negatieve prijzen te moeten ondergaan.platin schreef: ↑Vandaag 14:33Productie en verbruik kan wel afgestemd worden.VincentVega schreef: ↑6 mei 2025, 19:02
Hoera, je bewijst juist mijn stelling![]()
Je leert bij. Een bank vooruit en een kus van de juf![]()
Men zou op periodes van weinig verbruik bijv. thuis een paar panelen kunnen afschakelen.
Natuurlijk met 10 panelen op een omvormer lukt het niet.
Gaat wel een investering worden voor meerdere omvormers.
Als elke producent op voorgaande wijze zou werken zal alvast al negatieve stroomprijzen worden voorkomen.
Maar waarom zonnepanelen plaatsen om ze in de periodes van veel zon en potentieel hoge productie ze stil leggen?

En nog belangrijker: wat doe je in winterperiodes waarbij er lange tijd geen zon en wind is en dus geen productie van elektriciteit, zoals zowat de ganse maand december 2024? Je verbruik aanpassen aan de (lage) productie?

Neen, productie en verbruik kan je met volatiele en weersafhankelijke energiebronnen niet op elkaar afstemmen. Zolang er geen energieopslag over langere termijn mogelijk is (waarbij je de overschot aan productie van tijdens de zomerperiode kan opslaan voor de winterperiode) blijft dat een pijnpunt.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid