Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Private Banking vragen

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
80 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Volgende
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
VTEC
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer VTEC
Verstuur privébericht

Re: Private Banking vragen

• Citeer

Bericht door VTEC » 16 mei 2025, 10:55

Ik sta er kritisch tegenover, ja het is leuk om vrijkaarten te krijgen of te mogen dineren in de Arteveldetoren van KBC in Gent maar het is vooral een fondsenfabriek. En laat ik daar nu net een hekel aan hebben.
Convenient voor wie geen tijd / kennis / zin / interesse heeft om met zijn vermogen(splanning) bezig te zijn, maar ik volg bvb. liever hier een aantal interessante posters om kennis op te doen dan naar wat marketingBS te luisteren, louter gedreven door een jacht op commissielonen.

karine
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer karine
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door karine » 16 mei 2025, 13:30

Private banking is vooral voor mensen die het verschil niet kennen tussen een aandeel en een obligatie of die er hun tijd niet willen insteken of geen interesse erin hebben.
Dat zij geen advies kunnen/durven/mogen geven over etf's is omdat ze er niets mee verdienen.
We hebben twee private bankers van een grootbank in onze vriendenkring en om de zoveel maanden moeten zij naar Brussel opleiding gaan volgen over wat zij moeten gaan verkopen aan hun klanten.
Wanneer een fonds van hen dan een gemiddeld rendement haalt van 5%/jaar ook al haalt dezelfde index 10%/jaar maakt voor de klant niets uit want die weet toch van niets.

Sint1
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Sint1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Sint1 » 16 mei 2025, 16:26

Is het mogelijk dat een bank, naast de 2 proc kosten, ook niet de correcte winst van een fonds doorgeeft en alsnog extra afhoudt zonder de klant te laten weten?

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 16 mei 2025, 17:20

Sint1 schreef: ↑16 mei 2025, 16:26 Is het mogelijk dat een bank, naast de 2 proc kosten, ook niet de correcte winst van een fonds doorgeeft en alsnog extra afhoudt zonder de klant te laten weten?
Nee.

Het is wel mogelijk dat de bank een retrocessie ontvangt van het fonds.
Een fonds heeft dikwijls verschillende klassen, met verschillende lopende kosten.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

reteiP
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer reteiP
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door reteiP » 18 mei 2025, 15:41

De private banken verdienen uiteindelijk wel meer als het kapitaal van hun klanten goed groeit. Aangezien ze een percentage op het kapitaal als kosten rekenen. Dat gaat dan pakweg over 0,65% op jaarbasis maar op dagbasis in kost gebracht.
Dus private banking kan wel nuttig zijn, stel je voor dat iemand zijn bedrijf verkoopt en op 50-jarige leeftijd op pensioen kan met een paar miljoen op zak. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat deze persoon 'goed' is in beleggen of zijn weg kent op de beurs. De private bankier kan die persoon een gevoel van vertrouwen geven en ervoor zorgen dat dat geld grotendeels in aandelen belegd is en mooi gespreid. De private bankier is de tussenpersoon om risico appetijt om te zetten in een strategie en wil liefst ook zelf dat het kapitaal van zijn klant jaar naar jaar verder kan compounden. Want dat wordt dan natuurlijk een blije klant die trouw zal zijn + een groter kapitaal om 0,65% op te pakken.
In veel gevallen is de bankier al in het spel voor de verkoop van het bedrijf (uit mijn voorbeeld) en gaat er expertise over successie gedeeld worden. De keuzes die hier gemaakt worden gaan zeker voor de volgende generatie heel bepalend zijn. Ja dit advies kan een notaris ook geven, maar de notaris gaat je geld niet beleggen.
En inderdaad voor een groot stuk is het gevoel van een speciale behandeling, toetreden tot een netwerk van private klanten, wat VIP tickets... een vorm van vleierij die goed werkt.
Maar geloof mij, zelfs als deze personen zelf hun beleggingsstructuur zouden reproduceren via ETF's (zonder dus de private banking kosten) is er een heel groot risico dat ze zich laten vangen aan de grillen van de markt en de kudde achterna lopen.
Onderschat niet hoeveel mensen er rijk worden doordat hun eigen bedrijf decennia aan het compounden is geweest maar omdat ze daarvan geen fluctuerende koersen in de krant kunnen lezen waarderen ze continu het bedrijf zoals een Buffett, volgens de harde assets. De echte waarde dus niet de manische prijszetting van de beursvloer. De dag dat ze met geld de beurs op moeten verdwijnt die wijsheid. Banken zijn er voor een groot stuk om klanten op het pad te houden met hun beleggingen + alsnog groei te realiseren om de klant te binden.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash

Finny10
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Finny10
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Finny10 » 18 mei 2025, 17:23

reteiP schreef: ↑18 mei 2025, 15:41 De private banken verdienen uiteindelijk wel meer als het kapitaal van hun klanten goed groeit. Aangezien ze een percentage op het kapitaal als kosten rekenen. Dat gaat dan pakweg over 0,65% op jaarbasis maar op dagbasis in kost gebracht.
Dus private banking kan wel nuttig zijn, stel je voor dat iemand zijn bedrijf verkoopt en op 50-jarige leeftijd op pensioen kan met een paar miljoen op zak. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat deze persoon 'goed' is in beleggen of zijn weg kent op de beurs. De private bankier kan die persoon een gevoel van vertrouwen geven en ervoor zorgen dat dat geld grotendeels in aandelen belegd is en mooi gespreid. De private bankier is de tussenpersoon om risico appetijt om te zetten in een strategie en wil liefst ook zelf dat het kapitaal van zijn klant jaar naar jaar verder kan compounden. Want dat wordt dan natuurlijk een blije klant die trouw zal zijn + een groter kapitaal om 0,65% op te pakken.
In veel gevallen is de bankier al in het spel voor de verkoop van het bedrijf (uit mijn voorbeeld) en gaat er expertise over successie gedeeld worden. De keuzes die hier gemaakt worden gaan zeker voor de volgende generatie heel bepalend zijn. Ja dit advies kan een notaris ook geven, maar de notaris gaat je geld niet beleggen.
En inderdaad voor een groot stuk is het gevoel van een speciale behandeling, toetreden tot een netwerk van private klanten, wat VIP tickets... een vorm van vleierij die goed werkt.
Maar geloof mij, zelfs als deze personen zelf hun beleggingsstructuur zouden reproduceren via ETF's (zonder dus de private banking kosten) is er een heel groot risico dat ze zich laten vangen aan de grillen van de markt en de kudde achterna lopen.
Onderschat niet hoeveel mensen er rijk worden doordat hun eigen bedrijf decennia aan het compounden is geweest maar omdat ze daarvan geen fluctuerende koersen in de krant kunnen lezen waarderen ze continu het bedrijf zoals een Buffett, volgens de harde assets. De echte waarde dus niet de manische prijszetting van de beursvloer. De dag dat ze met geld de beurs op moeten verdwijnt die wijsheid. Banken zijn er voor een groot stuk om klanten op het pad te houden met hun beleggingen + alsnog groei te realiseren om de klant te binden.
Dat laatste geloof je toch zelf niet neem ik aan,
Banken die er zijn om klanten op pad te houden met hun beleggingen ~alsnog groei te realiseren.
Banken en vermogensbeheer stoppen je alleen maar vol met waar zij vanaf moeten.

geo
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer geo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door geo » 18 mei 2025, 17:41

Ik zie hier veel negatieve commentaren op Private Banking.
Is dit gebaseerd op persoonlijke ervaringen of van horen zeggen?

Finny10
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Finny10
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Finny10 » 18 mei 2025, 18:52

geo schreef: ↑18 mei 2025, 17:41 Ik zie hier veel negatieve commentaren op Private Banking.
Een tijdje meegelopen op die afdeling van een grootbank, de baas was een vriend van mij. Je weet niet wat je mee maakt.

Sint1
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Sint1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Sint1 » 18 mei 2025, 19:20

Ik had twee weken geleden mijn jaarlijks gesprek met mijn contactpersoon private banking. Ik zei het ytd is - 3 proc. Het klopt ergens niet dat alle risico voor de klant is en jullie ook nu evenveel kosten rekenen. Het antwoord was wil je dan meer kosten betalen als het goed gaat, wel ja, ik vind dat een beter systeem. Bij verlies bv geen kosten bij winst procentuele kosten. Het personeel moet natuurlijk altijd betaald worden maar ergens zit dit systeem van vaste kosten op het volledig belegde bedrag fout vind ik.

Finny10
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Finny10
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Finny10 » 18 mei 2025, 21:04

Sint1 schreef: ↑18 mei 2025, 19:20 Ik had twee weken geleden mijn jaarlijks gesprek met mijn contactpersoon private banking. Ik zei het ytd is - 3 proc. Het klopt ergens niet dat alle risico voor de klant is en jullie ook nu evenveel kosten rekenen. Het antwoord was wil je dan meer kosten betalen als het goed gaat, wel ja, ik vind dat een beter systeem. Bij verlies bv geen kosten bij winst procentuele kosten. Het personeel moet natuurlijk altijd betaald worden maar ergens zit dit systeem van vaste kosten op het volledig belegde bedrag fout vind ik.
Op jouw idee zullen ze echt nooit in gaan.

harlekyn
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer harlekyn
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door harlekyn » 18 mei 2025, 21:11

reteiP schreef: ↑18 mei 2025, 15:41 De private banken verdienen uiteindelijk wel meer als het kapitaal van hun klanten goed groeit. Aangezien ze een percentage op het kapitaal als kosten rekenen. Dat gaat dan pakweg over 0,65% op jaarbasis maar op dagbasis in kost gebracht.
Dat is wel erg positief over banken geschreven. Werk jijzelf voor een bank?

reteiP
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer reteiP
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door reteiP » 18 mei 2025, 21:37

Finny10 schreef: ↑18 mei 2025, 17:23 Dat laatste geloof je toch zelf niet neem ik aan,
Banken die er zijn om klanten op pad te houden met hun beleggingen ~alsnog groei te realiseren.
Banken en vermogensbeheer stoppen je alleen maar vol met waar zij vanaf moeten.
Geloof wat je wil maar tussen PB is er ook onderling concurrentie natuurlijk, een lucratieve klant verliezen is kostelijk voor de bank. Ze willen die zo lang mogelijk aan boord houden met een zo gemiddeld mogelijk rendement (tov de assets waar ze in zitten want je hebt zeker ook defensieve PB klanten)
Een PB klant zal een resem bankenfondsen in port krijgen waarmee gewoon de volledige markt gevolgd wordt. De kosten van de fondsen vallen weg uiteraard, het is de private banking fee die als 'verlossend' werkt. Dat geldt dan natuurlijk ook voor alle andere bankkosten bij leningen, kredietkaarten... wat natuurlijk peanuts is.
Individuele aandelen worden nooit aangeraden door PB, dat is althans niet mijn ervaring.
Hugging the index is waar het altijd naartoe evolueert hoor.
Wat wel kan is dat PB klanten als eersten gecontacteerd worden bij uitgifte van obligaties, zeker als dat obligaties met grotere coupures zijn.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 18 mei 2025, 21:43

reteiP schreef: ↑18 mei 2025, 21:37 De kosten van de fondsen vallen weg uiteraard, het is de private banking fee die als 'verlossend' werkt.
Aankoop en verkoopkosten vallen misschien weg, maar niet de interne beheerskosten van de fondsen, ook niet de retorcessies die de bank daarvan krijgt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

karine
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer karine
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door karine » 18 mei 2025, 22:03

Mijn vader had in het ene kantoor ook een PB die naast zijn dure fondsen ook een aandelenportefeuille had mee opgesteld.

Mijn zus in dezelfde situatie maar ander kantoor met een PB ook de dure fondsen maar advies geven over een etf behoort niet tot hun diensten.

Daarnaast smeren ze dan ook nog dakfondsen aan waar je tegen de twee procent betaald en ik veronderstel voor de onderliggende huisfondsen van de eigen bank ook nog eens de beheerskosten.

Als het over €10.000 gaat valt het allemaal nog mee maar wanneer je over bedragen van €500.000 spreekt kom je toch snel aan enorme kosten.
Gesprek met de PB, 1x jaar een half uurtje. Dus die €500 voor dat half uurtje vindt ik toch zeker genoeg.

VTEC
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer VTEC
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door VTEC » 18 mei 2025, 22:52

geo schreef: ↑18 mei 2025, 17:41 Ik zie hier veel negatieve commentaren op Private Banking.
Ja, eigen ervaring. Gebakken lucht, uurtje factuurtje en commissieloon incasseren. Maar elk doet wat hij / zij wil - klopt wat karine schrijf naar mijn mening zowel bij Deutsche Bank als KBC. Ik ben met 3 beleggingen redelijk zwaar het schip ingegaan (neenee, niet LHSP) en was 3x op advies van PB; omdat ik toen als expat werkte had ik echt niet de tijd om me er zelf mee bezig te gaan houden. Veel uit geleerd, wonden gelikt en vanaf dan me zo goed als mogelijk zelf proberen informeren.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

80 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Volgende

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy