recuperatie belasting 15% op spaarrente
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: recuperatie belasting 15% op spaarrente
LOL, zelfs met artificiële intelligentie slaag je er niet in iets zinnig te posten, er lijkt dus toch nog enige basis intelligentie noodzakelijk te zijn voor het omgaan met AI. Jammer voor jou, maar misschien vinden ze voor dergelijke gevallen in de verre toekomst nog wel wat kunstmatig verstand uitchesini schreef: ↑Gisteren 10:56 Komaan zeg.
In de Belgische belastingaangifte, specifiek in Vak VII, dient code 1162 voor het aangeven van:
Werkelijke beroepskosten van een bedrijfsleider
die je aftrekt van het inkomen aangegeven in Vak IV, code 1126.
Dat 1162 dient voor het recupereren van RV is wel al heel raar. Vortex zit naast de kwestie.

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hier kan ik niet volgen. Het kan net zo goed als het een rekening op naam van 1 van de partners is.
Alle intresten zijn gemeenschappelijk, ongeacht op wie zijn naam een rekening staat.
De parter met een inkomen < belastingvrije som kan gewoon de helft van de aan de bron ingehouden roerende voorheffing recuperen met code 1162. Het aan te geven bedrag in code 1162 bereken je zo:
(Totale roerende voorheffing op alle rekeningen - eigen of gemeenschappelijk) / 0,15)/2
Bv: 200 euro ingehouden RV op alle rekeningen = (200/0,15)/2 = 666,77 euro te recupereren bij de partner met laag inkomen
Moneyking,
Bedankt voor de uitleg.
Als ik een simulatie doe en de door haar betaald RV invul op 2162, dan trek ik minder terug dan wanneer ik dit niet zou doen.
En vermits code 2162 niet verplicht in te vullen is..... weet ik wat te doen.
nog even simuleren tot hoever ik kan gaan in code 2162 om zoveel als mogelijk te verrekenen.
Voor mij is dit item opgelost.
Bedankt aan elkeen voor de hulp.
Bedankt voor de uitleg.
Als ik een simulatie doe en de door haar betaald RV invul op 2162, dan trek ik minder terug dan wanneer ik dit niet zou doen.
En vermits code 2162 niet verplicht in te vullen is..... weet ik wat te doen.
nog even simuleren tot hoever ik kan gaan in code 2162 om zoveel als mogelijk te verrekenen.
Voor mij is dit item opgelost.
Bedankt aan elkeen voor de hulp.
Laatst gewijzigd door WillyV op 7 juni 2025, 06:32, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Indien een deel op een termijnrek of in een Staatsbon of op een buitenlandse spaarrek stond à 30% RV, dan kan iets meer gerecupereerd worden, omdat dan niet alleen de evt. ruimte binnen de belastingvrije som maar ook de eerste belastingsschijf van 25% mogelijkheden biedt (25% < 30%).
Soit
Soit

Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 7 juni 2025, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Samenvatting;ronnie schreef: ↑4 juni 2025, 11:01 Na te kijken:
- code 1162 (of 2162)
Aangeven als er spaarboekjes zijn waarbij de 15% niet is ingehouden maar deze eigenlijk wel had moeten worden ...
Hoe de verdeling van intresten op spaarboekjes tussen echtgenoten werkt, geen idee
simuleren met en zonder niet verplichte aangiften
Code 1162 (2162) is voor niet verplicht aan te geven intresten (waar RV op afgehouden werd)
en code 1151 (2151) is voor VERPLICHT AAN TE GEVEN intresten (als er geen RV afgehouden werd).