Ervaringen met Saxo Bank
TIP
- MeneerParmentier
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Ervaringen met Saxo Bank
En is het zo moeilijk 1 keer per maand (of whatever) in te loggen en een order in te geven om IMIE te kopen?
In HLN is er wel degelijke sprake van een "verlaging" van de comissie nu aan 2 EUR per transactie naar 2 EUR per maand.MeneerParmentier schreef: ↑15 mei 2025, 15:28 Neen, in de Tijd spreekt men van 2 euro abonnementskosten. Dat is bovenop de order(s), tenminste zo interpreteer ik het.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik vermoed dat er nog wel een addertje onder het gras zal zitten.
In Nederland biedt Saxo autoinvest al langer aan, zonder transactiekosten, maar je betaalt 0,01% service fee (max 40€/m).
Dan blijf ik mijn maandelijkse order wel gewoon zelf ingeven...
In Nederland biedt Saxo autoinvest al langer aan, zonder transactiekosten, maar je betaalt 0,01% service fee (max 40€/m).
Dan blijf ik mijn maandelijkse order wel gewoon zelf ingeven...
Dat is vooral psychologisch.MeneerParmentier schreef: ↑15 mei 2025, 15:59 En is het zo moeilijk 1 keer per maand (of whatever) in te loggen en een order in te geven om IMIE te kopen?
Wanneer de beurzen dagelijks dalen zullen veel mensen toch blijven afwachten terwijl automatisch de order gewoon worden uitgevoerd.
Weten dat je elke maand op een vaste datum voor x euro zal aankopen ongeacht de prijs is een mooi stukje informatie om te hebben.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Globaal zeer goede broker en zeer tevreden! Groot aanbod. Ook goeie service / helpdesk / vlot contact (onlangs problemen met de app gehad, en snel compensatie gekregen voor het ongemak). Algemeen lage kosten. Recent mogelijkheid tot AutoInvest toegevoegd. Regelt in België ook je belastingen (wat bij andere brokers niet steeds het geval is).
Nu krijg je ook €100 transactietegoed als je een vriend/familielid aanbrengt, en deze vriend/dit familielid krijgt dan ook nog eens €100 transactietegoed. Als je een rekening opent + binnen de 30 dagen een eerste transactie doet kan je hiervan genieten. Ik deel hier alvast mijn link voor de liefhebbers (--KNIP--).
Nu krijg je ook €100 transactietegoed als je een vriend/familielid aanbrengt, en deze vriend/dit familielid krijgt dan ook nog eens €100 transactietegoed. Als je een rekening opent + binnen de 30 dagen een eerste transactie doet kan je hiervan genieten. Ik deel hier alvast mijn link voor de liefhebbers (--KNIP--).
Bedoel je dat je een vergoeding krijgt als de app bv. door overbelasting niet werkt? Dan had ik ook al een paar keer een vergoeding kunnen vragen. Je kan dat wel niet bewijzen. Of bedoel je andere situaties?
@mver Daar heb ik nog niet van gehoord.
Autoinvest vind ik zeer interessant maar toch twijfel ik nog een beetje:
- Het is een apart account en zit dus niet samen in mijn selfinvest portefeuille. Is toch minder praktisch en minder overzichtelijk.
- 2 Euro/maand is goedkoop, Maar als je stopt met maandelijkse bijstortingen, blijf je 2 Euro/maand betalen voor iets dat je niet meer gebruikt. Als je alles verkoopt, heb je dit niet meer maar dan heb je verkoopkosten plus tob en eventuele meerwaardebelastingen en terug tob, aankoopkosten bij aankoop in selfinvest. Vooral de tob en meerwaardebelastingen kunnen dan oplopen.
-Wel spotgoedkoop om extra bedragen te investeren: stel dat je eens 20k extra wilt investeren, pas je het maandbedrag voor een maand eens aan, pas je misschien je verdeling in etf's nog aan en betaal je toch maar 2 Euro.
Vraag me enkel af, indien ze bijvoorbeeld volgend jaar sterke prijsstijgingen doen, lijk je me wel vast te zitten?
- De lijst met etf's vind ik maar beperkt. Van de drie etf's die ik het meeste heb, vind ik enkel LU0908500753 Amundi Stoxx Europe 600 UCITS ETF. Ik mis deze van Xtrackers met name IE00BZ02LR44 Xtrackers MSCI World ESG UCITS ETF (investeer ik laatste 1.5 jaar minder in want vind de VS te duur maar is nog steeds nummer 1 positie) en IE00BTJRMP35 Xtrackers MSCI Emerging Markets UCITS ETF 1C. Is dus ook weer een gedoe om te gaan zoeken dewelke een lage ter, tob, genoeg spreiding, eventueel esg zijn.
Autoinvest vind ik zeer interessant maar toch twijfel ik nog een beetje:
- Het is een apart account en zit dus niet samen in mijn selfinvest portefeuille. Is toch minder praktisch en minder overzichtelijk.
- 2 Euro/maand is goedkoop, Maar als je stopt met maandelijkse bijstortingen, blijf je 2 Euro/maand betalen voor iets dat je niet meer gebruikt. Als je alles verkoopt, heb je dit niet meer maar dan heb je verkoopkosten plus tob en eventuele meerwaardebelastingen en terug tob, aankoopkosten bij aankoop in selfinvest. Vooral de tob en meerwaardebelastingen kunnen dan oplopen.
-Wel spotgoedkoop om extra bedragen te investeren: stel dat je eens 20k extra wilt investeren, pas je het maandbedrag voor een maand eens aan, pas je misschien je verdeling in etf's nog aan en betaal je toch maar 2 Euro.
Vraag me enkel af, indien ze bijvoorbeeld volgend jaar sterke prijsstijgingen doen, lijk je me wel vast te zitten?
- De lijst met etf's vind ik maar beperkt. Van de drie etf's die ik het meeste heb, vind ik enkel LU0908500753 Amundi Stoxx Europe 600 UCITS ETF. Ik mis deze van Xtrackers met name IE00BZ02LR44 Xtrackers MSCI World ESG UCITS ETF (investeer ik laatste 1.5 jaar minder in want vind de VS te duur maar is nog steeds nummer 1 positie) en IE00BTJRMP35 Xtrackers MSCI Emerging Markets UCITS ETF 1C. Is dus ook weer een gedoe om te gaan zoeken dewelke een lage ter, tob, genoeg spreiding, eventueel esg zijn.
Laatst gewijzigd door simonvb op 28 mei 2025, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Aan die mens erboven simonvb. Maar alle antwoorden zijn welkom
.

Hoe gaan jullie om met het innen van dividenden van buitenlandse effecten op Saxo? Ik heb een Australisch aandeel dat eventueel dividend kan uitbetalen. Bestaat er een formulier dat ik aan Saxo kan bezorgen om te genieten van het dubbelbelastingsverdrag met België? Iemand met enige ervaring?
Jammer genoeg niet. Alleen voor Frankrijk hebben zij die optie.
Er bestaan toch ook mogelijkheden voor andere landen. Hier het antwoord dat ik kreeg op mijn vraag voor verminderde voorheffing op Zweeds dividend:
"Hartelijk dank voor uw bericht. U kunt aanspraak maken op het verdragstarief door een tax voucher aan te vragen. De kosten hiervoor bedragen 35 EUR per dividendbetaling. Het verdrag zorgt ervoor dat het belastingpercentage wordt verlaagd van 30% naar 15% voor Zweedse aandelen. Het is dus belangrijk om te beoordelen of deze verlaagde belasting voordelig is in verhouding tot de kosten van 35 EUR."
Voor welke landen dit allemaal kan bij Saxo weet ik niet.
"Hartelijk dank voor uw bericht. U kunt aanspraak maken op het verdragstarief door een tax voucher aan te vragen. De kosten hiervoor bedragen 35 EUR per dividendbetaling. Het verdrag zorgt ervoor dat het belastingpercentage wordt verlaagd van 30% naar 15% voor Zweedse aandelen. Het is dus belangrijk om te beoordelen of deze verlaagde belasting voordelig is in verhouding tot de kosten van 35 EUR."
Voor welke landen dit allemaal kan bij Saxo weet ik niet.
Bij dividenden van Amerikaanse aandelen wordt bij Saxo dubbelbelastingsverdrag automatisch toegepast.
Hartelijk dank voor het contacteren van de Saxo Bank. Om aanspraak te maken op verlaagde dividendbelasting voor Duitse aandelen kunt u een taks voucher aanvraag indienen. Voor Duitse aandelen is de aanvraag van een taks voucher 135 EUR en kan het proces erg lang duren omdat dit via een externe partij moet.
Waarom zou je dan Buitenlandse aandelen met dividend via Saxo bank aankopen? Wat een kosten
!! Is bij andere brokers zoals Bolero een moeiteloos proces met beperkte kosten.