Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
TIP
Re: Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
Post met veel teveel gezond verstand in vrees ik …
Niet akkoord. Gierig? Niet iedereen over dezelfde kam scheren.Vuth schreef: ↑16 juni 2025, 18:53 Ookal zal die meerwaardetaks me treffen, ben ik er 100 percent voor. Ik begrijp, het idee van 10 percent op beurswinst boven 10000 euro is Shock/horror voor de meesten hier, maar beseffen jullie dat alles dat totnogtoe werkelijk besloten is om onze staatschuld aan te pakken vooral op de schouders ligt van de onderste 50 percent van de bevolking. Als er geen meerwaardetaks komt zeg je tegen half je bevolking: jullie doen er niet toe, jullie zwakke losers! Wil je het politieke klimaat enigzins beschaafd houden dan moet en zal die belasting er komen. Denk verder dan je gierige geest, ffs
Ik ben zelf nog maar enkele jaren bezig met beleggen. Ik heb een gemiddeld loon, net zoals mijn vrouw. Samen ongeveer iets meer dan 4000 euro netto.. dus zeker niet overdreven!
Op ons loon betalen we al belasting. Wij kiezen ervoor om nu iets zuiniger te leven en ons zuurverdiende en zwaarbelaste centen te beleggen ipv jaarlijks te reizen,… waarom moet dat later opnieuw worden belast? Mijn broers , die veel meer verdienen, kiezen ervoor om niet te beleggen. Hun keuze, maar waarom moet ik dan op mijn loon dubbel afgeven??
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Respect voor jullie keuze !Fitz schreef: ↑17 juni 2025, 00:59Niet akkoord. Gierig? Niet iedereen over dezelfde kam scheren.Vuth schreef: ↑16 juni 2025, 18:53 Ookal zal die meerwaardetaks me treffen, ben ik er 100 percent voor. Ik begrijp, het idee van 10 percent op beurswinst boven 10000 euro is Shock/horror voor de meesten hier, maar beseffen jullie dat alles dat totnogtoe werkelijk besloten is om onze staatschuld aan te pakken vooral op de schouders ligt van de onderste 50 percent van de bevolking. Als er geen meerwaardetaks komt zeg je tegen half je bevolking: jullie doen er niet toe, jullie zwakke losers! Wil je het politieke klimaat enigzins beschaafd houden dan moet en zal die belasting er komen. Denk verder dan je gierige geest, ffs
Ik ben zelf nog maar enkele jaren bezig met beleggen. Ik heb een gemiddeld loon, net zoals mijn vrouw. Samen ongeveer iets meer dan 4000 euro netto.. dus zeker niet overdreven!
Op ons loon betalen we al belasting. Wij kiezen ervoor om nu iets zuiniger te leven en ons zuurverdiende en zwaarbelaste centen te beleggen ipv jaarlijks te reizen,… waarom moet dat later opnieuw worden belast? Mijn broers , die veel meer verdienen, kiezen ervoor om niet te beleggen. Hun keuze, maar waarom moet ik dan op mijn loon dubbel afgeven??
Toen ik jong was werkte ik 7 op 7, alle extra's zoals vakantiegeld, eindejaarspremie, bonussen werden direct gespaard net als een vast maandelijks bedrag en alles wat er overbleef per maand. Toen ik 25 jaar was bezat ik daardoor al meerdere eigendommen.
Ik had ook niets kunnen doen en op kosten van de staat leven en de put nog groter maken maar ik koos een andere weg; eentje waar je in dit land alleen maar voor bestraft blijft worden: eerst een enorme afhouding op je loon, dan 10% kosten bij de aankoop van een eigendom, daarna elk jaar KI en vanaf het tweede ook nog elk jaar het KI in de belastingbrief ...
En daarna gaan ze weer een nieuwe belasting verzinnen want het is toch zoveel makkelijker om een belasting te verzinnen dan om een cent te besparen !
Make Spaargids " Great Again ! "
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Indien niet sarcastisch bedoeld, bedankt !

Je moet geen genie zijn om te begrijpen dat je een euro die je niet hebt niet kan uitgeven ...; maar dat je geen genie moet zijn om een politieker te worden bewijzen onze politiekers, zeker onze criminele gewelddadige professor, telkens weer ...

Hand op het hart, was niet sarcastisch, ironisch etc bedoeld.
Ik heb het grosso modo ook zo aangepakt en als ik zie wat nu voor vastgoed wordt gevraagd knijp ik me eens in de arm, goede timing achteraf gezien maar dat is dus meer geluk dan wijsheid. Kinderen zullen nooit moeten lenen of een huis huren, mits ze niet naar het buitenland emigreren of digital nomads worden want mijn droom, een huis in de Algarve, zal vrees ik een droom blijven.
Ik heb het grosso modo ook zo aangepakt en als ik zie wat nu voor vastgoed wordt gevraagd knijp ik me eens in de arm, goede timing achteraf gezien maar dat is dus meer geluk dan wijsheid. Kinderen zullen nooit moeten lenen of een huis huren, mits ze niet naar het buitenland emigreren of digital nomads worden want mijn droom, een huis in de Algarve, zal vrees ik een droom blijven.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik begrijp je standpunten volledig, ik ben ook het type dat geen nodeloos geld uitgeeft ... maar er zijn ook mensen die het geld die ze beleggen niet uit loon halen en waarop ze dus geen belastingen hebben betaald, het type dat "leeft van hun intresten", het type "rentenier" dus, die leeft van de intresten op hun intresten ... als we dat standpunt doortrekken dienen die dus nooit of te nimmer belastingen te betalen ?Fitz schreef: ↑17 juni 2025, 00:59 Niet akkoord. Gierig? Niet iedereen over dezelfde kam scheren.
Je broers die veel meer geld hebben en het niet beleggen geven het uit veronderstel ik ? Waarop ze dan weer BTW betalen, ook een soort belasting die ze bovenop hun loon betalen die ook al belast werd.
Nogmaals, ik heb dezelfde frustratie (op een bepaald moment in je leven zal je dan ook nog eens successierechten op het "gespaarde" geld van je ouders, ook een belasting op reeds belast geld, nog een extra frustratie) maar die beleggingen genereren extra inkomsten en gezien onze lamentabele begroting dienen ze ergens geld te halen.
Uiteraard zijn er ook andere manieren om aan extra geld te geraken voor de begroting maar daaraan gaat onze VOKA-regering niet beginnen, liever op de kap van de "brave middenklasse" ...
voorheenCP1234 schreef: ↑17 juni 2025, 01:33
En daarna gaan ze weer een nieuwe belasting verzinnen want het is toch zoveel makkelijker om een belasting te verzinnen dan om een cent te besparen !
Besparen moet steeds bij een ander zijn.
Precies of besparen is zo eenvoudig met zovele koterijen, salaris wagens, decumul, woonbonus, energie premies, certificaten.
En daarna valt iedereen uit de lucht dat er een tekort is.
En dan gaat men de bal spelen op vluchtelingen, werklozen, zieken daar vallen de centen te halen.
Voorspel nu al hogere belastingen op gemeentelijk stedelijk vlak of gaat men nog meer mensen die op straat moeten leven toelaten. (onveiligheidsgevoel)
De peulschil belastingen dat dient betaald moet worden bij verhuur ten opzichte van reële huurinkomsten.
I.p.v meerwaarde belasting zou men ook de echte huurinkomsten kunnen belasten voorstander van, denk het niet.
Wie van een maatregel slachtoffer is, voelt zich steeds benadeeld.
Maar moet iedereen zo, maar meegaan in een ratrace van meer, meer, meer ? (op 25 jaar al meerdere eigendommen)
En hierboven staat niet dat de belastingen niet te hoog zijn.
Estate Guru believer.
Jamaar wacht even... Beleggen is een vorm van sparen, maar dan met een meerwaarde (op lange termijn, ZONDER enige garantie en MET risico). Maar sparen is ook maar een uitgestelde manier van consumeren.Abatoetnie schreef: ↑17 juni 2025, 10:31 Je broers die veel meer geld hebben en het niet beleggen geven het uit veronderstel ik ? Waarop ze dan weer BTW betalen, ook een soort belasting die ze bovenop hun loon betalen die ook al belast werd.
We rekenen met een onnozel voorbeeld:
Jan koopt een auto voor 30.000 EUR. Daarin zit -pak em beet- 5000 euro BTW in.
Piet, die net evenveel verdient als Jan, koopt geen auto. Hij belegt zijn geld en na 15 jaar heeft hij van zijn 30.000 euro er 60.000 gemaakt. Hij koopt een iets mooiere auto voor 60.000 euro en betaalt nu 10.000 euro BTW.
Het is dus niet Jan die meer belastingen betaalt, het is Piet!
Bron: het internet.
Je kan eerst je uitgaven onder de loep nemen ipv meer belastingen heffen. De schuld is er door slecht beheer, zeker niet door te weinig inkomsten. En als slecht beheer blijft, gaat de zoveelste belasting het niet oplossen.Vuth schreef: ↑16 juni 2025, 18:53 Ookal zal die meerwaardetaks me treffen, ben ik er 100 percent voor. Ik begrijp, het idee van 10 percent op beurswinst boven 10000 euro is Shock/horror voor de meesten hier, maar beseffen jullie dat alles dat totnogtoe werkelijk besloten is om onze staatschuld aan te pakken vooral op de schouders ligt van de onderste 50 percent van de bevolking. Als er geen meerwaardetaks komt zeg je tegen half je bevolking: jullie doen er niet toe, jullie zwakke losers! Wil je het politieke klimaat enigzins beschaafd houden dan moet en zal die belasting er komen. Denk verder dan je gierige geest, ffs
Ja, maar...Vuth schreef: ↑16 juni 2025, 18:53 Ookal zal die meerwaardetaks me treffen, ben ik er 100 percent voor. Ik begrijp, het idee van 10 percent op beurswinst boven 10000 euro is Shock/horror voor de meesten hier, maar beseffen jullie dat alles dat totnogtoe werkelijk besloten is om onze staatschuld aan te pakken vooral op de schouders ligt van de onderste 50 percent van de bevolking. Als er geen meerwaardetaks komt zeg je tegen half je bevolking: jullie doen er niet toe, jullie zwakke losers! Wil je het politieke klimaat enigzins beschaafd houden dan moet en zal die belasting er komen. Denk verder dan je gierige geest, ffs
- Je bent compleet naief als je denkt dat die 10% meerwaardetaks 10% zal blijven. Die wordt stelselmatig opgetrokken riching 50%. De rsisico's en eventueel verlies, daar blijf je mee zitten, maar als er winst is, dan wordt die afgenomen.
- Je bent compleet naief als je denkt dat die meerwaardebelasting ook maar iets zal verhelpen aan het probleem van de staatsschuld. Die onderste 50% van de bevolking zal er niets bij winnen. Dit is enkel een manier om de middenklasse te verarmen en hen afhankelijk te maken van de overheid. Die onderste 50% waarvan jij spreekt, dat moet 90% worden. Een grotere groep mensen moet afhankelijk gemaakt worden. Het feit dat mensen via sparen en beleggen zelfvoorzienend dreigen te worden is onaanvaardbaar en moet bestreden worden.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Klopt, er zal altijd enige vorm van belasting of heffing op komen. Buiten de directe aankoop taksen als men investeert, verdient de bank/ broker ook weer zijn geld hiermee en die gaat dan ook weer hierop betalen. Verkoopt men later de beleggingen moet men ook weer betalen en doet men dit geld op moet men ook weer betalen. En als men sterft voor het op is, moet er ook weer betaald worden.JustSpike schreef: ↑17 juni 2025, 11:23Jamaar wacht even... Beleggen is een vorm van sparen, maar dan met een meerwaarde (op lange termijn, ZONDER enige garantie en MET risico). Maar sparen is ook maar een uitgestelde manier van consumeren.Abatoetnie schreef: ↑17 juni 2025, 10:31 Je broers die veel meer geld hebben en het niet beleggen geven het uit veronderstel ik ? Waarop ze dan weer BTW betalen, ook een soort belasting die ze bovenop hun loon betalen die ook al belast werd.
We rekenen met een onnozel voorbeeld:
Jan koopt een auto voor 30.000 EUR. Daarin zit -pak em beet- 5000 euro BTW in.
Piet, die net evenveel verdient als Jan, koopt geen auto. Hij belegt zijn geld en na 15 jaar heeft hij van zijn 30.000 euro er 60.000 gemaakt. Hij koopt een iets mooiere auto voor 60.000 euro en betaalt nu 10.000 euro BTW.
Het is dus niet Jan die meer belastingen betaalt, het is Piet!
Het is niet zo dat mensen die beleggen of zoals ik het liever noem sparen voor de toekomst niet betalen en bijdragen, in tegendeel zelf, zoals in jouw voorbeeld dragen ze meer af en jij hebt nog geen rekening gehouden met de taksen bij aan-en verkoop.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Tuurlijk niet, Bartje Quisling zijn begrotingscijfers bewijzen dit ook volledig. Het tekort neemt jaar na jaar toe en daar zitten de extra uitgaven in defensie, die volgens hem al 100% vast staan, nog niet in ...Tradie schreef: ↑17 juni 2025, 11:29Je kan eerst je uitgaven onder de loep nemen ipv meer belastingen heffen. De schuld is er door slecht beheer, zeker niet door te weinig inkomsten. En als slecht beheer blijft, gaat de zoveelste belasting het niet oplossen.Vuth schreef: ↑16 juni 2025, 18:53 Ookal zal die meerwaardetaks me treffen, ben ik er 100 percent voor. Ik begrijp, het idee van 10 percent op beurswinst boven 10000 euro is Shock/horror voor de meesten hier, maar beseffen jullie dat alles dat totnogtoe werkelijk besloten is om onze staatschuld aan te pakken vooral op de schouders ligt van de onderste 50 percent van de bevolking. Als er geen meerwaardetaks komt zeg je tegen half je bevolking: jullie doen er niet toe, jullie zwakke losers! Wil je het politieke klimaat enigzins beschaafd houden dan moet en zal die belasting er komen. Denk verder dan je gierige geest, ffs
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Jaren geleden betaalde ik 10% RV op mijn intresten/ dividenden. Ondertussen ik het 30%, een stijging met 300% !!JustSpike schreef: ↑17 juni 2025, 13:25Ja, maar...Vuth schreef: ↑16 juni 2025, 18:53 Ookal zal die meerwaardetaks me treffen, ben ik er 100 percent voor. Ik begrijp, het idee van 10 percent op beurswinst boven 10000 euro is Shock/horror voor de meesten hier, maar beseffen jullie dat alles dat totnogtoe werkelijk besloten is om onze staatschuld aan te pakken vooral op de schouders ligt van de onderste 50 percent van de bevolking. Als er geen meerwaardetaks komt zeg je tegen half je bevolking: jullie doen er niet toe, jullie zwakke losers! Wil je het politieke klimaat enigzins beschaafd houden dan moet en zal die belasting er komen. Denk verder dan je gierige geest, ffs
- Je bent compleet naief als je denkt dat die 10% meerwaardetaks 10% zal blijven. Die wordt stelselmatig opgetrokken riching 50%. De rsisico's en eventueel verlies, daar blijf je mee zitten, maar als er winst is, dan wordt die afgenomen.
- Je bent compleet naief als je denkt dat die meerwaardebelasting ook maar iets zal verhelpen aan het probleem van de staatsschuld. Die onderste 50% van de bevolking zal er niets bij winnen. Dit is enkel een manier om de middenklasse te verarmen en hen afhankelijk te maken van de overheid. Die onderste 50% waarvan jij spreekt, dat moet 90% worden. Een grotere groep mensen moet afhankelijk gemaakt worden. Het feit dat mensen via sparen en beleggen zelfvoorzienend dreigen te worden is onaanvaardbaar en moet bestreden worden.
( en toen gingen ze, ik natuurlijk niet

Die meerwaardetaks gaat ook geen bal opbrengen. Enkel bij vroegtijdig overlijden of echt stinkend rijk gaat er iets moeten betaald worden, anders kan je het zo plannen dat je niets hoeft te betalen.
Resultaat zal dan ook snel gemaakt zijn, taks omhoog en vrijgesteld bedrag naar beneden ...
Sterker nog, ik denk dat er naast de vermogenswinstbelasting OOK nog een vermogensbelasting staat aan te komen. Immers, als je gedurende 30 jaar niets verkoopt is er ook geen meerwaarde die belast kan worden. Die laatste zou een jaarlijkse taks kunnen zijn die geind wordt ongeacht of je vermogen erop vooruit of achteruit gegaan is.
Weer een teken aan de wand dat je beter deels uit het financieel systeem stapt en belegt in edelmetaal. Of dat dan goud, zilver of platina is maakt niet uit; alternatieven zijn dure horloges, oldtimers, mooie Bourgogne wijn etc. is zie je zelf maar.
Kom maar op met jullie diefstal, of beter probeer de Senaat af te schaffen, 1' politieke moed duurt al decennia.
Kom maar op met jullie diefstal, of beter probeer de Senaat af te schaffen, 1' politieke moed duurt al decennia.