Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
TIP
Re: Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
Dat snap ik dus niet he. Hoe kun je nu NIET aan een meerwaarde van 10.000 EUR komen? Steek jij de kachel aan met je geld?
Stel, ik beleg 5.000 euro (dat zou toch haalbaar moeten zijn?) in een aandelen-ETF, gedurende 15 jaar. Na 15 jaar is dit bedrag aangegroeid tot 20.000 euro. Als je in 1 jaar verkoopt dan geniet je van een vrijstelling van 15.000 euro. Op de overige 5.000 eur (toevallig exact je startbedrag) betaal je dus 10% belastingen.
Hoe langer je belegt, hoe groter dit effect. Dus iemand die op zijn 25ste start en dit doet met het oog op pensioensparen, en op zijn 65ste verjaardag zijn geld wilt opnemen zal meerwaardebelasting betalen over bijna het volledige bedrag.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
En als je elk jaar verkoopt en terug aankoopt betaal je nooit iets in uw voorbeeld, maar ben je finaal dan beter af? Uiteindelijk zit je nog met die som -nu 10.000 en geen 15.000 vrijstelling,en heb je veel beurstaks betaald.
Op reddit heeft er iemand geprobeerd daar een simulatie van te doen. In theorie zou het kunnen dat je beter af bent door ieder jaar te verkopen en kopen. (Het gaat dan wel over grotere bedragen.)
https://www.reddit.com/r/BEFire/comment ... t/n133dem/
Laatst gewijzigd door gilberke op 3 juli 2025, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Inderdaad, dus je betaalt ook. Hoe kan dat een verbetering zijn tov de huidige situatie? Iemand die gedurende 40 jaar, elk jaar zijn belegging moet verkopen en meteen terugkopen, waa slaat het op?
Wanneer politici het hebben over "de rijken", dan ben jij dat. We denken dat "de rijken" vooral andere mensen zijn, omdat we de nijging hebben ons te vergelijken met de Verhulstjes, de Hutsen en de Coeckes, maar vergis je niet: we zijn het zelf die geviseerd worden.
"It's no good thinking that someone else will pay those taxes. That someone else is you". (M. Thatcher)
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
300% op 15 jaar is mooi...patrick4 schreef: ↑3 juli 2025, 10:00Dat snap ik dus niet he. Hoe kun je nu NIET aan een meerwaarde van 10.000 EUR komen? Steek jij de kachel aan met je geld?
Stel, ik beleg 5.000 euro (dat zou toch haalbaar moeten zijn?) in een aandelen-ETF, gedurende 15 jaar. Na 15 jaar is dit bedrag aangegroeid tot 20.000 euro. Als je in 1 jaar verkoopt dan geniet je van een vrijstelling van 15.000 euro. Op de overige 5.000 eur (toevallig exact je startbedrag) betaal je dus 10% belastingen.
Hoe langer je belegt, hoe groter dit effect. Dus iemand die op zijn 25ste start en dit doet met het oog op pensioensparen, en op zijn 65ste verjaardag zijn geld wilt opnemen zal meerwaardebelasting betalen over bijna het volledige bedrag.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Ik weet dat wij geviseerd worden, maar er zijn veeel meer extra rijken die 1 miljoen vrijstelling hebben en maar 1,25 betalen dan je denkt! Jambon kan er ook zo ene zijn.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het vrijgesteld bedrag wordt geïndexeerd, dus dat zal ook nog een stuk schelen, maar inderdaad als je een mooie meerwaarde hebt en alles in 1 keer verkoopt, dan zal je een stuk belasting moeten betalen.patrick4 schreef: ↑3 juli 2025, 10:00Dat snap ik dus niet he. Hoe kun je nu NIET aan een meerwaarde van 10.000 EUR komen? Steek jij de kachel aan met je geld?
Als het voor een extra inkomen tijdens je pensioenjaren is, dan kan je gewoon elk jaar een stuk verkopen en zal de belasting wel meevallen of nul zijn.
We kunnen allerlei screnario's bedenken in positieve zin en in negatieve zin, maar uiteindelijk moet er ergens wel een punt zijn vanaf waar je belastingen begint te betalen.
Bij de gewone inkomstenbelasting is dat ook zo, er is een belastingvrije som (12.000 euro of zo) en vanaf je daarboven gaat begin je belasting te betalen.
Hier is er echter wel een progressieve belasting van toepassing, dat had ik ook liever gezien voor de meerwaardebelasting.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 3 juli 2025, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Waarom zou je alles in 1 keer verkopen? Je kan ook in stukjes verkopen om zovpatrick4 schreef: ↑3 juli 2025, 10:00Dat snap ik dus niet he. Hoe kun je nu NIET aan een meerwaarde van 10.000 EUR komen? Steek jij de kachel aan met je geld?
net onder de 10 k te blijven.
Mensen zijn nu al manieren aan het uitzoeken om er onderuit te geraken. Die belasting zal meer kosten dan dat ze opbrengt

Laatst gewijzigd door Kwakkie op 3 juli 2025, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Aan 10% verdubbelt je geld elke 7 jaar. Dus een verviervoudiging na 14 jaar. Dat is een lukraak gekozen nummer, nergens op gebaseerd, en misschien niet eens realistisch, maar het kan. Neem de periode langer en de kans op verviervoudiging neemt stelselmatig toe. Hoe langer je belegt (of hoe hoger je jaarlijks rendement), hoe hoger het deel vermogenswinst tov de initiele inbreng is.
Teveel mensen redeneren als volgt: Ik beleg x eur en als ik jaarlijks 10% winst behaal, dan ben ik al heel blij. Om jaarijks meer dan 10.000 euro kapitaalwinst te halen aan een rendement van 10% moet ik dus maar liefst 100.000 euro beleggen, en in dat geval betaal je nog steeds geen belastingen. Dat is een volstrekt foute redenering. De belasting wordt geheven wanneer je verkoopt en op de cummulatieve winst, niet elk jaar op de jaarlijkse winst.
Laatst gewijzigd door patrick4 op 3 juli 2025, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, maar wat denk je dat er zal gebeuren wanneer mensen massaal die optie gaan gebruiken? Precies, de vrijstelling zal verlaagd of afgeschaft worden.
Inderdaad.
Jaja, net zoals de vrijstelling op spaarboekjes of het LT sparen quota werd geïndexeerd tot het in een besparingsronde wordt overgeslagen. Ik zou op basis van deze meerwaarden braakbal niet al te veel lange termijn projecties maken, de kans dat die wet er over 5, laat staan 15 jaar nog net zo zal uitzien is zo goed als onbestaande.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Jah. Zelfs je loon heeft al eens een indexsprong gehad. En wat voor index zal er gehanteerd worden?EarthNvstr1 schreef: ↑3 juli 2025, 10:26 Het vrijgesteld bedrag wordt geïndexeerd, dus dat zal ook nog een stuk schelen (...)
En bovendien, de kracht van inflatie (wat ook samengestelde interest is) op lange termijn is enorm. Wie 40 jaar belegt zal een mooie vermogenswinst hebben, maar een groot deel ervan is niet meer dan dekking voor de geldontwaarding. Het zou er nog aan ontbreken dat die vrijstelling niet geindexeerd is zeg.
Ik laat dit in rekenvoorbeeldjes achterwege uit gemakzucht, maar ik laat inflatie ook weg.
Ja dat denk ik ook. Over 15 jaar kijken we terug op deze periode en zeggen we "10% meerwaardebelasting, en wij klaagden daar overvortex schreef: ↑3 juli 2025, 10:34 Jaja, net zoals de vrijstelling op spaarboekjes of het LT sparen quota werd geïndexeerd tot het in een besparingsronde wordt overgeslagen. Ik zou op basis van deze meerwaarden braakbal niet al te veel lange termijn projecties maken, de kans dat die wet er over 5, laat staan 15 jaar nog net zo zal uitzien is zo goed als onbestaande.

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer: