Hoera meerwaardebelasting!
TIP
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Ik vind Bart - alias Keizer Nero - vooral een volksverrader. Hij ging de begroting op orde zetten, voor 21 juli krijgen we een lastenverlaging van miljarden cadeau. De staatsschuld - das voor de volgende keizer.
Zijn kantoor vind ik dan wel weer grappig - met zijn eerste knuffeldier (de leeuw) en romeinse attributen toen hij nog reenactment deed als student. Er hing daar vroeger een grote foto van een zekere Rinus Van de Velde, Bart kende die mens niet en heeft die foto dan maar aan de poetsvrouw cadeau gedaan.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik vraag me af:
1) Hoe ze vanaf 2026 gaan bijhouden wat de aankoopwaarde is als je nadien tegen verschillende koersen aankoopt. Dan gaat de fiscus elke transactie moeten bijhouden en nakijken?
2) Hoe de meerwaarde wordt bepaald bij verkoopt. Geldt er FIFO, FILO of wordt er met een gemiddelde gerekend?
3) Hoe een normaal persoon kan weten hoeveel hij precies mag verkopen om onder de 10.000 euro per jaar te blijven (afhankelijk van hoe de meerwaarde wordt berekend).
1) Hoe ze vanaf 2026 gaan bijhouden wat de aankoopwaarde is als je nadien tegen verschillende koersen aankoopt. Dan gaat de fiscus elke transactie moeten bijhouden en nakijken?
2) Hoe de meerwaarde wordt bepaald bij verkoopt. Geldt er FIFO, FILO of wordt er met een gemiddelde gerekend?
3) Hoe een normaal persoon kan weten hoeveel hij precies mag verkopen om onder de 10.000 euro per jaar te blijven (afhankelijk van hoe de meerwaarde wordt berekend).
Laatst gewijzigd door iemandergens op 4 juli 2025, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
1) De beleggingsbank berekend toch de gemiddelde aankoopkoers van elke positie?iemandergens schreef: ↑4 juli 2025, 22:49 Ik vraag me af:
2) In de huidige tekst = FIFO
3) Gemiddelde aankoopkoers bekijken?
-
- Newbie
- Contacteer:
FIFO komt niet overeen met gemiddelde aankoopkoers om meerwaarde te bepalen.Moneyking schreef: ↑4 juli 2025, 22:561) De beleggingsbank berekend toch de gemiddelde aankoopkoers van elke positie?iemandergens schreef: ↑4 juli 2025, 22:49 Ik vraag me af:
2) In de huidige tekst = FIFO
3) Gemiddelde aankoopkoers bekijken?
1. Aankoopkoersen hebben de banken nu al. Op 31/12 weten ze de referentiewaarden.iemandergens schreef: ↑4 juli 2025, 22:49 Ik vraag me af:
2. FiFO.
3. Een goede broker zal.aangeven hoeveel meerwaarde je hebt per transactie. Dit kan dan betaald/aangegeven worden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Je hebt gelijk. Minister Jambon zei in de kamercommissie dat het FIFO principe zal worden toegepast. Ik neem aan dat de banken alle individuele koersen gaan moeten bijhouden vanaf dan. FIFO is ook wel logisch, de "oudst" gekochte effecten verkoop je het eerst.iemandergens schreef: ↑4 juli 2025, 22:59
FIFO komt niet overeen met gemiddelde aankoopkoers om meerwaarde te bepalen.
-
- Newbie
- Contacteer:
Zolang je je aandelen niet wil verkopen om te cashen kan je volgens mij het volgende doen.
Elk jaar precies zoveel verkopen zodat je net geen 10.000 euro meerwaarde hebt, en onmiddellijk met dat bedrag terug kopen. Wat je dan eigenlijk doet is meerwaarde in je portefeuille omzetten in geïnvesteerde waarde.
Natuurlijk wel goed checken dat de beurstaks en brokerkosten niet te hoog zijn om dit rendabel te maken.
Elk jaar precies zoveel verkopen zodat je net geen 10.000 euro meerwaarde hebt, en onmiddellijk met dat bedrag terug kopen. Wat je dan eigenlijk doet is meerwaarde in je portefeuille omzetten in geïnvesteerde waarde.
Natuurlijk wel goed checken dat de beurstaks en brokerkosten niet te hoog zijn om dit rendabel te maken.
Dat heeft toch geen zin? Vroeg of laat wil je echt cashen en dat jaar ben je met die 10.000 euro vrijstelling niets?
Waarom zou iedereen willen cashen? Er zijn zoveel beleggers die gewoon een extraatje willen op hun pensioen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Kort en bondig mooi overzichtje.voorheenCP1234 schreef: ↑4 juli 2025, 16:52Bartje Quisling is niet gewoon een "smeerlap" maar een VERRADER voor alles wat hij de Vlamingen al jaren beloofd heeft en nu juist het tegenovergestelde doet !
- meer Vlaamse autonomie = noppes
- begrotingen in evenwicht = 2X noppes, zowel Vlaanderen als Federaal
- schuldafbouw = noppes; erger nog ze weten nu al niet waar ze de defensie uitgaven moeten steken dus weet je al in welke put die gaan terecht komen ...
- werken terug aantrekkelijk maken = noppes, het enige wat ze aantrekkelijk maken is flexi werken, wat op zich juist het bewijs is dat werken niet loont !
en zo kunnen we nog even voortgaan, maar Vortex en VV aanbidden hem dus hij zal wel goed bezig zijn zeker ...
Voeg er gerust een lijntje aan toe met zaken die stelselmatig werden afgeschaft of beknibbeld werden de laatste jaren waar ze 'de werkende man' mee getroffen hebben , zelf denk ik spontaan en direct aan :
- 'hypothecaire aftrek enige en eigen woning' die plots woonbonus moest worden om het nadien gewoon af te schaffen ,
- telkenmale verdere verstrengen landingsbanen om ouderen effectief aan het werk te houden ipv dat ze zich voor de laatste jaren van loonbaan massaal ziek zetten
- indexsprong van de lonen ,
- het verder-en steviger vastbetonneren van de lonen (loonnomwet) onder druk van VOKA & VBO
- en op de koop nu is er de zekerheid dat ecocheques afgeschaft worden en 'geen zekerheid' dat maaltijdcheques zouden kunnen verhoogd worden.
- Enz....
- Enz....
Laatst gewijzigd door KV op 5 juli 2025, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Extreem-links (PVDA) meets extreem-rechts (Vlaams Blok) … again.
Birds of a feather flock together. Of nog, soort zoekt soort.

Laatst gewijzigd door VincentVega op 5 juli 2025, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Is dat nu uw manier om te zeggen dat effectief klopt wat er staat ?VincentVega schreef: ↑5 juli 2025, 08:55Extreem-links (PVDA) meets extreem-rechts (Vlaams Blok) … again.KV schreef: ↑5 juli 2025, 08:48
Kort en bondig mooi overzichtje.
Voeg er gerust een lijntje aan toe met zaken die stelselmatig werden afgeschaft of beknibbeld werden de laatste jaren waar ze 'de werkende man' mee getroffen hebben :
- 'hypothecaire aftrek enige en eigen woning' die plots woonbonus moest worden om het nadien gewoon af te schaffen ,
- telkenmale verdere verstrengen landingsbanen om ouderen effectief aan het werk te houden ipv dat ze zich voor de laatste jaren van loonbaan massaal ziek zetten
- het verder-en steviger vastbetonneren van de lonen (loonnormwet) onder druk van VOKA & VBO
- en op de koop nu is er de zekerheid dat ecocheques afgeschaft worden en 'geen zekerheid' dat maaltijdcheques zouden kunnen verhoogd worden.
- Enz....
- Enz....
Birds of a feather flock together. Of, soort zoekt soort![]()
We weten hier natuurlijk al langer dat wanneer je inhoudelijk er niets in tegen kunt brengen je telkens in je 'kroegmodus' terecht komt het maar in het belachelijke begint te trekken, gelukkig kennen we je hier al

Laten we gewoon allemaal 1% van ons brutoloon afgeven, en dan betalen de grootste schouders de grootste lasten, en je krijgt 2Miljard euro per jaar.
Dat zou voor mij 40 euro per maand zijn, en dan stoppen met de meerwaarde belasting.
Noem het de Vivaldi-crisis belasting !
Dat zou voor mij 40 euro per maand zijn, en dan stoppen met de meerwaarde belasting.
Noem het de Vivaldi-crisis belasting !
Ze zouden beter nog wat meer van die koterijen en zogenaamde verworvenheden afschaffen en zich terug plooien op de essentiële kerntaken van een overheid.KV schreef: ↑5 juli 2025, 08:48
Voeg er gerust een lijntje aan toe met zaken die stelselmatig werden afgeschaft of beknibbeld werden de laatste jaren waar ze 'de werkende man' mee getroffen hebben , zelf denk ik spontaan en direct aan :
- het verder-en steviger vastbetonneren van de lonen (loonnomwet) onder druk van VOKA & VBO
- Enz....
- Enz....