Federale Arizona-regering
Re: Federale Arizona-regering
Kijk aan, weer helemaal mee eens. Maar het is nu eenmaal België, dus.... gaat het om de postjes, vriendjes en partijbelangenen totaal niet over het land goed besturen.MeneerParmentier schreef: ↑Vandaag 15:51Je wel kunt stapjes zetten in die richting. Laat bvb iedereen van het koningshuis (behalve de troonopvolger) gewoon gaan werken voor hun geld. Decimeer heel die entourage. Verminder het aantal federale ministers. Kies eenduidig waar een verantwoordelijkheid valt (gewest OF federaal -- maar geen halfslachtige ambiguïteiten).
En dit alles uiteraard nog helemaal los van de grondige besparingsmaatregelen die sowieso in om het even welke structuur genomen moeten worden: de rol van de overheid reduceren tot de kerntaken, het aantal ambtenaren drastisch terugschroeven, pensioenregelingen harmoniseren, subsidies afschaffen,...
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Soms doet het gewoon pijn aan de ogenxvsteep schreef: ↑Gisteren 18:11Ik ga andere forumleden niet wijzen op hun dt-fouten maar ik moet wel toegeven dat ik mij er (soms) ook over 'erger'. Het veelvuldig maken van deze fouten wijst, mijns insziens, op een gebrek aan kennis van onze taal door ofwel een gebrek aan opleiding, ofwel (en dat is nog veel erger) een gebrek aan respect voor onze taal.

… zeker indien de schrijver zijn fout niet inziet of uitpakt met zijn goede kennis terzake.

Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Spijtig dat je de rest van zijn post niet citeert. Er stond daar nog een enormiteit in:VincentVega schreef: ↑Vandaag 16:43 … zeker indien de schrijver zijn fout niet inziet of uitpakt met zijn goede kennis terzake.![]()
Hij gelooft echt dat ze daar punten op tien geven

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Ja die staat er al 2 dagen te blinken. Erg hé. Kijk er niet te veel naar, is slecht voor de ogen.VincentVega schreef: ↑Vandaag 16:43Soms doet het gewoon pijn aan de ogenxvsteep schreef: ↑Gisteren 18:11
Ik ga andere forumleden niet wijzen op hun dt-fouten maar ik moet wel toegeven dat ik mij er (soms) ook over 'erger'. Het veelvuldig maken van deze fouten wijst, mijns insziens, op een gebrek aan kennis van onze taal door ofwel een gebrek aan opleiding, ofwel (en dat is nog veel erger) een gebrek aan respect voor onze taal.![]()
![]()
![]()
… zeker indien de schrijver zijn fout niet inziet of uitpakt met zijn goede kennis terzake.![]()
- MeneerParmentier
- Sr. Member
- Contacteer:
Iedereen maakt wel eens een foutje, maar schrijven zonder dt-fouten is iets wat kinderen lukt vanaf de leeftijd van 10 jaar.
Gewoon even je tekst nalezen en corrigeren indien nodig, het is niet meer dan het tonen van beleefdheid en respect naar je lezer toe.
Vaak zijn taalfouten de eerste stap naar verdere verloedering van communicatie. Een mening verkondigd met taalfouten maakt ineens nog maar half zoveel indruk.
Ik herlees alles. Maar dan nog geschiedt het kwaad. De spelchecker op mijn smartphone werkt niet. Ik heb al alle instellingen afgezocht. Op mijn pc heb ik het niet voor, daar wordt alle onheil er uit gehaald. Nog beter opletten zeker.MeneerParmentier schreef: ↑Vandaag 17:40Iedereen maakt wel eens een foutje, maar schrijven zonder dt-fouten is iets wat kinderen lukt vanaf de leeftijd van 10 jaar.
Gewoon even je tekst nalezen en corrigeren indien nodig, het is niet meer dan het tonen van beleefdheid en respect naar je lezer toe.
Vaak zijn taalfouten de eerste stap naar verdere verloedering van communicatie. Een mening verkondigd met taalfouten maakt ineens nog maar half zoveel indruk.
Nvdr: of de Arizona-regering vragen een taks op dt-fouten in te voeren. Dat wordt per direct geregeld.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Door de belangrijkste bevoegdheden (en bijhorende middelen uiteraard) over te hevelen naar de deelstaten ( confederalisme dus ) zal per deelstaat het algemeen belang toenemen tov. de partijbelangen.vortex schreef: ↑Vandaag 12:41 De problemen liggen nochtans vooral federaal, daar zitten immers nog steeds de bevoegdheden die met de grootste berg geld gaan lopen en waar de begroting gemaakt wordt en de belastingen geheven worden. Maar je hebt gelijk, een efficiënt beleid is al decennia niet meer mogelijk in België, niet zo zeer door al die deel regeringen, wel door de vele politieke partijen die elk hun trofeeën voor hun kiespubliek willen scoren ten koste van efficiënt beleid, en ook hier is het meerwaarden gedrocht daar een mooi voorbeeld van. De oplossing zal niet liggen in het afschaffen van de deelstaten of in het confederalisme of Vlaams nationalisme of wat dan ook. Er moet een manier gevonden worden waarbij het algemeen belang voorrang krijgt op de partij belangen, alleen zo kan een efficiënter en meer rechtlijnig beleid gevoerd worden.
Van het algemeen belang voor heel België voorop stellen in een federaal (of unitair) België is al lang gebleken dat dat een utopie is.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
+1MeneerParmentier schreef: ↑Vandaag 12:59Gaan we dan ook de provincies en meteen ook de stadsbesturen afschaffen? Dan kunnen ze in Brussel beslissen hoe breed de stoep voor jouw deur moet zijn en in welk legpatroon de tegels mogen liggen.chesini schreef: ↑Vandaag 12:49 Ik blijf erbij dat men de deelstaten zo snel mogelijk moet opdoeken. Zoniet gaan we regelrecht de dieperik in. BE is 30.000 vierkante kilometer. En dat heeft 5 regeringen nodig. Stop er mee aub. Want we gaan regelrecht de dieperik in. Spijtig dat ik het moet herhalen. Dit komt echt niet goed.
Die redenering slaat dus echt nergens op. Om te beginnen hebben we decennia lang al geprobeerd om Belgie te runnen zonder deelstaten. De gevolgen waren desastreus en wij, onze kinderen en onze keinkinderen zullen daar nog de schuld van moeten terugbetalen.
Bovendien is het ook totaal onlogisch. De noden van de deelstaten zijn totaal anders, de taal is anders, de politieke partijen zijn anders, de media, de cultuur, de economie, de geografie,...
Geen enkel modern land heeft 1 federale regering. Kijk hoe Zwitserland geoganiseerd is.
Gewoon de realiteit aanvaarden eigenlijk en met die realiteit er het beste van proberen te maken voor iedereen ( álle Belgen ).
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 7 juli 2025, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Perfect haalbaar. Meer nog ... dat is gewoon waar we naartoe gaan evolueren hoe dan ook.Finny10 schreef: ↑Vandaag 15:44+ 1. Dat lijken me gezonde ideeën, maar ook helaas onhaalbaar.MeneerParmentier schreef: ↑Vandaag 15:42 Daar heeft het natuurlijk niets mee te maken. Niet de grootte van een land speelt hierin een rol, wel de homogeniteit. Het is gewoon een feit dat we 3 (officiele) talen spreken in dit kleine land. Ik heb het ook niet bedacht, maar het is wel zo. Naarmate er meer afstemming is tussen de landen onderling (en dus meer wetten uitgezet op europees niveau), is er steeds minder nood aan een federale regering. Wil je geld besparen, schaf dan niet de deelregeringen af, maar kleed de federale staat uit. Schaf het koningshuis af, verminder het aantal federale ministers en kabinetten. Maak elke deelstaat verantwoordelijk voor haar volledige begroting.
Die normale evolutie proberen tegen te houden is alleen maar contraproductief.
Maar voor mij mag het koningshuis gerust (of zelfs liefst eigenlijk) wel blijven bestaan.