Federale regering zomerakkoord
TIP
-
- VIP member
- Contacteer:
Re: Federale regering zomerakkoord
Studiejaren afkopen levert enkel een verhoging van het pensioen op. Voor sommigen tot dik 200 € per maand maar geeft geen extra loopbaan-jaren.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
En ben je daar gelukkig om dat ze ons nog meer gaan pluimen ...; duidelijk een NVA fanboy ...vortex schreef: ↑Gisteren 18:43Lach maar een kriek, je komt ook nog wel aan de beurt. Zoals Premier De Wever zegt "this is not the end and this is not the beginning of the end. It is perhaps the end of the beginning, we hebben nog veel werk op de plank". Na de zomer is er nog de begrotingscontrole, daar zal wel blijken dat er nog een paar miljard gevonden moet worden, de huisjes die nu nog niet aan de beurt waren kunnen nog wat verwachtenspaarfreakje schreef: ↑Gisteren 18:29 De huidige gepensioneerden lachen zich een kriek voor zoveel domheid. Tja, slecht onderwijs levert nu eenmaal geen slimme generaties af![]()
![]()

Make Spaargids " Great Again ! "
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
+1, op de kleine typ-fout naspaarfreakje schreef: ↑Gisteren 18:29 Over de losse eindjes in de meerwaarde-belasting hoort ge geen details...
nochtans behoort dat ook tot het Zomerakkoord maar die steekt men liever de dooppot in.
Alle werkenden die nu blij zijn met de belastingvermindering op arbeid, realiseren zich niet dat het teruggepakt gaat worden via hun spaargeld later.
Wanneer én de vrijstelling van 10 000 én de verhoging naar 30% een feit zal zijn.
De huidige gepensioneerden lachen zich een kriek voor zoveel domheid. Tja, slecht onderwijs levert nu eenmaal geen slimme generaties af![]()

O ja je hebt gelijk, had dit jaren geleden opgezocht en voor mij was het te duur. Blijft vervroegde pensioen leeftijd? Op mypension kan ik 2,5 jaar vroeger dan 67 jaar stoppen met amper minder pensioen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
.
Laatst gewijzigd door KleineSpaarder op 22 juli 2025, 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
Ik vind dit toch allemaal vrij onduidelijk.spaarfreakje schreef: ↑Gisteren 18:18Volgens mij kan je maar ten vroegste 5 jaar voor de wettelijke pensioenleeftijd op vervroegd pensioen gaan.EarthNvstr1 schreef: ↑Gisteren 15:00
Nee.
De formule is op basis van leeftijd, niet op basis van gewerkte jaren.
Stel:
- het is 2042 en de wettelijk pensioenleeftijd is dan 69 jaar
- je voldoet niet aan de voorwaarden om vrijgesteld te worden van de pensioenmalus, hier zijn het aantal gewerkt jaren van belang
- je gaat op vervroegd pensioen op je 60ste
=> 69 - 60 = 9 jaar x 5% (>2040) = 45% malus
Maar niemand verplicht je om vervroegd met pensioen te gaan natuurlijk ... de bedoeling is net om dat te ontmoedigen ...![]()
Max malus is -25%
Identiek hetzelfde wat de regel was voor zelfstandigen met vervroegd pensioen in de jaren 70-80.
Zo geniaal gevonden is dat nu ook weer niet dus![]()
In de media spreekt men steeds over op pensioen gaan en onvoldoende gewerkte jaren kunnen voorleggen >> malus.
Maar wat bedoelen ze juist met "op pensioen" gaan? Is dat simpelweg zelf stoppen met werken (bvb. op 55j )of is dat stoppen met werken en meteen een pensioen uitbetaald krijgen? Ik begrijp het als volgt: iemand die stopt met werken op bvb. 55j heeft nog geen recht op pensioen. Als hij 67 wordt wel en kijkt men naar effectief gewerkte jaren. Als dat er geen 35 zijn >> malus (van 2%/4%/5% per ontbrekend jaar afhankelijk van moment).
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Is inderdaad allemaal heel onduidelijk en ik denk dat dit, net als met de meerwaardebelasting, allemaal bewust is omdat ze gewoon geen echt akkoord kunnen vinden dus blijven de kleine lettertjes steeds maar uit ... Een echte schande maar te verstaan met een kapitein als Bartje Quisling aan het roer ...coenen schreef: ↑Gisteren 23:52Ik vind dit toch allemaal vrij onduidelijk.spaarfreakje schreef: ↑Gisteren 18:18
Volgens mij kan je maar ten vroegste 5 jaar voor de wettelijke pensioenleeftijd op vervroegd pensioen gaan.
Max malus is -25%
Identiek hetzelfde wat de regel was voor zelfstandigen met vervroegd pensioen in de jaren 70-80.
In de media spreekt men steeds over op pensioen gaan en onvoldoende gewerkte jaren kunnen voorleggen >> malus.
Maar wat bedoelen ze juist met "op pensioen" gaan? Is dat simpelweg zelf stoppen met werken (bvb. op 55j )of is dat stoppen met werken en meteen een pensioen uitbetaald krijgen? Ik begrijp het als volgt: iemand die stopt met werken op bvb. 55j heeft nog geen recht op pensioen. Als hij 67 wordt wel en kijkt men naar effectief gewerkte jaren. Als dat er geen 35 zijn >> malus (van 2%/4%/5% per ontbrekend jaar afhankelijk van moment).

-
- VIP member
- Contacteer:
De onduidelijkheid komt door de journalisten. Ze werken te oppervlakkig en begrijpen zelf niet altijd wat ze schrijven.
-
- VIP member
- Contacteer:
1) Als je op de wettelijke pensioenleeftijd effectief met pensioen wil gaan; wat je niet geweigerd kan worden -hoe weinig jaren je ook maar gewerkt hebt (zelfs al is dat maar 1 jaar!)- dan wordt je pensioen berekend in 45sten.coenen schreef: ↑Gisteren 23:52Ik vind dit toch allemaal vrij onduidelijk.spaarfreakje schreef: ↑Gisteren 18:18
Volgens mij kan je maar ten vroegste 5 jaar voor de wettelijke pensioenleeftijd op vervroegd pensioen gaan.
Max malus is -25%
Voor een volledig pensioen moet je dus 45 loopbaanjaren hebben (min 104 gewerkte of gelijkgestelde dagen per jaar voorafgaand aan je 67ste / een 33% betrekking dus).
En nu komen de koterijen tot in het oneindige...,
die allemaal overbodig zijn:
2) Wil je pas later met effectief pensioen, dan wordt het in 1) berekende bedrag met 2% (tot 5%) per jaar verhoogd (volgens mij met een max van 25% maar ik heb nog geen 'wetsontwerpen' gezien).
Ge kunt ook beslissen om gewoon op pensioen te gaan op 67 en onbeperkt onbelast bij te verdienen via flexi-job of anderzinds met sociale bijdragen (solidariteit) en max 33% personenbelasting.
3) Wil je vroeger effectief gepensioneerd zijn, dan kan dat ook (max 5j voor je 67ste) en zonder verlies aan pensioenbedrag voor zover je bij intrede vervroegd pensioen 35j halftijds gewerkt hebt (moederschapsverlof en zorgverlof inbegrepen), ook tijdelijke werkloosheid en 'procentueel' rekening houdend met langdurig ziekteverlof (dit laatste moet eigenlijk nog na de zomer afgeklopt worden).
Heb je die 35j niet dan krijg je een malus aan je broek.
Die malus heeft verder niks te maken met hoeveel jaren minder dan 35 dat je halftijds gewerkt hebt maar met het aantal jaar dat je vroeger effectief met pensioen wil: 2% (tot 5%) per jaar eerder dan de wettelijke pensioenleeftijd (max 5j eerder).
Ik ga ervan uit dat je niet geïnteresseerd meer bent in nog meer koterij over bvb. het (weliswaar) rijdend personeel van de Spoorwegen of de militairen.
Gelukkig zijn sommige gedrochten aan het uitdoven, zoals de regeling voor de mijnwerkers

als ik op mypension kijk zie ik dat ik elk jaar meer dan 300 dagen gewerkt heb (tellen ze dan 6 dagen ipv5 per week? , wel in drie posten) . Zit nu al >9000 als ik alles op tel. (30 jaar fulltime).
Als ik nog 5 jaar werk en dan stop zal ik dan niet gestraft worden met de malus als ik het goed begrijp (35 jaar gewerkt, 59 jaar oud dan).
Hopelijk brengt mypension over enkele maanden wat meer duidelijkheid.
Als ik nog 5 jaar werk en dan stop zal ik dan niet gestraft worden met de malus als ik het goed begrijp (35 jaar gewerkt, 59 jaar oud dan).
Hoe langer je werkt hoe hoger uw pensioen maar hoe langer je werkt hoe korter uw pensioen. 
-
- VIP member
- Contacteer:
Ja, ze rekenen nog altijd in 'de 6-daagse werkweek'.Teebee schreef: ↑Vandaag 07:15 als ik op mypension kijk zie ik dat ik elk jaar meer dan 300 dagen gewerkt heb (tellen ze dan 6 dagen ipv5 per week? , wel in drie posten) . Zit nu al >9000 als ik alles op tel. (30 jaar fulltime).
Voor een volledig jaar, zal er 312 dagen staan.
Op 59j zal je nog niet op vervroegd kunnen gaan, omdat de leeftijdsvoorwaarde nog niet voldaan is. In 2030 is die min 63j.
Tegen je 63ste kan je 39 loopbaanjaren hebben.
Je vervroegd pensioen zal 39/45 ste zijn van het volledige, inderdaad zonder bijkomende malus.
Doorwerken tot 67j levert 43/45 ste.
Volgens mij kan je nooit aan 45/45 ste geraken, omdat je pas vanaf 24j aan het werk bent.
Per jaar na je 67ste doorwerken, levert wel 5% bonus op.
Bonne chance!
In Belgie bestaat er geen dwangarbeid. Iedereen kan dus op pensioen wanneer hij/zij dat maar wilt.
Je zult natuurlijk niet in alle gevallen een (volledige en onmiddellijke) pensioen-uitkering krijgen. Dat is waarom je moet sparen en beleggen, en waarom je tegen een vermogenswinstbelasting moest zijn.
Je zult natuurlijk niet in alle gevallen een (volledige en onmiddellijke) pensioen-uitkering krijgen. Dat is waarom je moet sparen en beleggen, en waarom je tegen een vermogenswinstbelasting moest zijn.
Bron: het internet.
Het grootste gedrocht van allemaal en een enorm stinkende put.spaarfreakje schreef: ↑Vandaag 02:11 Gelukkig zijn sommige gedrochten aan het uitdoven, zoals de regeling voor de mijnwerkers![]()
Als je voor je vervroegd pensioen stopt, zul je moeten wachten tot de wettelijke 67 jaar pensioenleeftijd voor je een eerste euro pensioen krijgt, dat zijn best veel jaren te overbruggen. Ik ga er van uit dat de reeds bestaande pensioen breuk, hier 35/45 (77% van een vol pensioen) in dat geval blijft bestaan terwijl je met 35 loopbaanjaren bent vrijgesteld van het malus systeem. Hoe sterk je door het malus systeem getroffen wordt, hangt van je geboortedatum zie hier. In mijn geval zou dat 4% per jaar zijn maar door reeds opgebouwde loopbaanjaren ben ik er van vrijgesteld.Teebee schreef: ↑Vandaag 07:15 als ik op mypension kijk zie ik dat ik elk jaar meer dan 300 dagen gewerkt heb (tellen ze dan 6 dagen ipv5 per week? , wel in drie posten) . Zit nu al >9000 als ik alles op tel. (30 jaar fulltime).
De leeftijden en loopbaanjaren voor vervroegd pensioen blijven ongewijzigd en kan je hier terug vinden, om een loopbaan jaar te hebben moeten er nu wel 156 gewerkte of gelijk gestelde dagen zijn, tot nu toe was dat 104 dagen. In jou (en in mijn) geval gaat er qua datums niet veel veranderen, alleen het eerste gewerkte jaar dat bv wel voldoet aan 104 dagen maar niet aan 156 zou er kunnen afvallen. Ook voor wie halftijds werkt (is 156 dagen) mag er niks meer afvallen of je verliest een loopbaanjaar.