Hoera meerwaardebelasting!
TIP
-
- VIP member
- Contacteer:
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Nee, bij een opt-out maakt de Belgische broker een fiscale fiche aan van de gerealiseerde meerwaarden in een bepaald jaar.
Buitenlandse brokers/banken nemen het op in een CRS (met een jaar vertraging), zoals ze dat nu ook al doen met intresten op buitenlandse (spaar)rekeningen.
Buitenlandse brokers/banken nemen het op in een CRS (met een jaar vertraging), zoals ze dat nu ook al doen met intresten op buitenlandse (spaar)rekeningen.
Buitenlandse brokers zullen niets veranderen. Als je een buitenlandse broker gebruikt zal.je alles zelf moeten doen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Inderdaad, een opt-out lijkt me de handigste keuze. Zeker daar ze in de toekomst toch volledige toegang hebben tot je vermogen. Ik zie dat in Spanje nu al, daar kan ik online op een site van de staat beter mijn rekeningen checken dan bij mijn bank ...spaarfreakje schreef: ↑29 juli 2025, 16:15 Nee, bij een opt-out maakt de Belgische broker een fiscale fiche aan van de gerealiseerde meerwaarden in een bepaald jaar.
België krijgt trouwens jaarlijks een foto van mijn Buitenlands vermogen, dus al wie met een buitenlandse broker werkt, jullie vermogen is helemaal gekend bij de fiscus, dus meerwaardes vergeten aan te geven lijkt me geen goede optie, zelfs al blijf je onder de 10 000 en ben je in principe niets verschuldigd !
Make Spaargids " Great Again ! "
Wat bedoel je precie met "al uw gegevens"? Een groot deel van de gegevens hebben ze al, of kunnen ze accuraat reconstrueren. De enige relevante data -lijkt mij- is een lijst met transacties. Dat kan een lijst zijn met nul items. Of 1 enkele transactie waarbij het duidelijk is dat die volledig onder de vrijstelling valt. Wlke informatie geeft je daarbij extra vrij, die de fiscus niet heeft in geval van opt-in? De rekeningstand van je effectenrekening kennen ze al.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
Sorry voor de onderbreking, kan iemand me eens uitleggen waarom bv IWDA gespreid over verschillende brokers verstandiger is dan alles bijeen? Je hoeft niet alles ineens te verkopen en enkel aan te geven tot 10.000 meerwaarde. En tweede vraag: indien je in 2027 bv 7000 meerwaarde hebt en je kiest voor opt-out, dan geef je die zelf in je belastingaangifte en in diezelfde aangifte vul je in een andere kolom je aanvraag in voor 7000 vermindering? Dan hoef je er toch niet op te wachten om terug te krijgen denk ik dan.
Op je eerste vraag: neen, dat is niet verstandiger.Sint1 schreef: ↑30 juli 2025, 09:07 Sorry voor de onderbreking, kan iemand me eens uitleggen waarom bv IWDA gespreid over verschillende brokers verstandiger is dan alles bijeen? Je hoeft niet alles ineens te verkopen en enkel aan te geven tot 10.000 meerwaarde. En tweede vraag: indien je in 2027 bv 7000 meerwaarde hebt en je kiest voor opt-out, dan geef je die zelf in je belastingaangifte en in diezelfde aangifte vul je in een andere kolom je aanvraag in voor 7000 vermindering? Dan hoef je er toch niet op te wachten om terug te krijgen denk ik dan.
Opje tweede vraag: neen, je geeft helemaal niets aan.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
Coöperatieve aandelen,wel of geen meerwaarde taks?
Details van uw portfolio en al uw transacties. Ben niet overtuigd dat vandaag de details worden doorgegeven. Interactive Brokers (US) zeker niet. Wel het totaal bedrag (rekeningstand) maar niet de details. Dit zal waarschijnlijk in de toekomst wel het geval moeten zijn door de meerwaardetaks.patrick4 schreef: ↑30 juli 2025, 07:51Wat bedoel je precie met "al uw gegevens"? Een groot deel van de gegevens hebben ze al, of kunnen ze accuraat reconstrueren. De enige relevante data -lijkt mij- is een lijst met transacties. Dat kan een lijst zijn met nul items. Of 1 enkele transactie waarbij het duidelijk is dat die volledig onder de vrijstelling valt. Wlke informatie geeft je daarbij extra vrij, die de fiscus niet heeft in geval van opt-in? De rekeningstand van je effectenrekening kennen ze al.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het kan zijn dat je door omstandigheden geen toegang meer hebt tot je rekening:
- technische problemen met de website
- je bent je paswoord, code, GSM, ... kwijt
- je rekening wordt geblokkeerd door je broker omdat je niet vertelt vanwaar je geld komt
- de website van de broker is gehackt
- er is fraude bij de broker waardoor de overheid alle rekeningen blokkeert
- ...
Dan kan het handig zijn dat je vermogen verspreid is.
Daarnaast heb je de effectentaks die per rekening geheven wordt vanaf 1 miljoen. Door te spreiden blijf je daaronder. Je mag natuurlijk niet zeggen dat je meerdere rekeningen hebt omwille van die reden. Maar je kunt argumenteren dat je het doet om risico's te vermijden (zie mijn eerste argumenten)
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
-
- VIP member
- Contacteer:
Bijkomend zijn effecten tot 20 000€ per broker beschermd tegen fraude. Risico is wel uiterst klein dat zich fraude voor doet.
Te vergelijken met waarom het ook beter is meerdere spaarrekeningen aan te houden bij verschillende banken. Het depositogarantiestelsel van 100 000€ geldt per bank.
Idem bij evt. meerdere Tak 21 bij meerdere verzekeringsinstellingen.
SPREIDEN is hét belangrijkste bij vermogensbeheer (groot én klein), op alle vlakken.
PS: Zo is het ook verstandiger meerdere appartementen te kopen op verschillende locaties, dan 1 appartementsgebouw te kopen/bouwen op 1 locatie (hoewel het laatste goedkoper kan zijn).
Te vergelijken met waarom het ook beter is meerdere spaarrekeningen aan te houden bij verschillende banken. Het depositogarantiestelsel van 100 000€ geldt per bank.
Idem bij evt. meerdere Tak 21 bij meerdere verzekeringsinstellingen.
SPREIDEN is hét belangrijkste bij vermogensbeheer (groot én klein), op alle vlakken.
PS: Zo is het ook verstandiger meerdere appartementen te kopen op verschillende locaties, dan 1 appartementsgebouw te kopen/bouwen op 1 locatie (hoewel het laatste goedkoper kan zijn).
Dat van die 1 miljoen spreiden over verschillende rekeningen om de effectentaks te vermijden klopt. Weeral een voorbeeld van een braaksel van een wetgeving. Effectenrekening die voor 2021 zijn geopend kan je best om die reden laten bestaan, iemand die nu om die redenen een effectenrekening zou openen, die is al verdacht.KleineSpaarder schreef: ↑30 juli 2025, 10:22Het kan zijn dat je door omstandigheden geen toegang meer hebt tot je rekening:
- technische problemen met de website
- je bent je paswoord, code, GSM, ... kwijt
- je rekening wordt geblokkeerd door je broker omdat je niet vertelt vanwaar je geld komt
- de website van de broker is gehackt
- er is fraude bij de broker waardoor de overheid alle rekeningen blokkeert
- ...
Dan kan het handig zijn dat je vermogen verspreid is.
Daarnaast heb je de effectentaks die per rekening geheven wordt vanaf 1 miljoen. Door te spreiden blijf je daaronder. Je mag natuurlijk niet zeggen dat je meerdere rekeningen hebt omwille van die reden. Maar je kunt argumenteren dat je het doet om risico's te vermijden (zie mijn eerste argumenten)
Op NBB CAP kan je ook uw rekeningstanden raadplegen van alle Belgische banken waar je een rekening hebt.voorheenCP1234 schreef: ↑29 juli 2025, 17:56Inderdaad, een opt-out lijkt me de handigste keuze. Zeker daar ze in de toekomst toch volledige toegang hebben tot je vermogen. Ik zie dat in Spanje nu al, daar kan ik online op een site van de staat beter mijn rekeningen checken dan bij mijn bank ...spaarfreakje schreef: ↑29 juli 2025, 16:15 Nee, bij een opt-out maakt de Belgische broker een fiscale fiche aan van de gerealiseerde meerwaarden in een bepaald jaar.
België krijgt trouwens jaarlijks een foto van mijn Buitenlands vermogen, dus al wie met een buitenlandse broker werkt, jullie vermogen is helemaal gekend bij de fiscus, dus meerwaardes vergeten aan te geven lijkt me geen goede optie, zelfs al blijf je onder de 10 000 en ben je in principe niets verschuldigd !
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
En ook uw beleggingen ? Ik "dacht" van niet maar ik kan me vergissen ...TrX schreef: ↑30 juli 2025, 11:40Op NBB CAP kan je ook uw rekeningstanden raadplegen van alle Belgische banken waar je een rekening hebt.voorheenCP1234 schreef: ↑29 juli 2025, 17:56
Inderdaad, een opt-out lijkt me de handigste keuze. Zeker daar ze in de toekomst toch volledige toegang hebben tot je vermogen. Ik zie dat in Spanje nu al, daar kan ik online op een site van de staat beter mijn rekeningen checken dan bij mijn bank ...
Make Spaargids " Great Again ! "
Waarom zou je dat willen verbergen ? Het is toch maar geld?
Waarom zou je dat willen blootgeven? Het is toch maar geld?