De Beurs vandaag part 2
TIP
Re: De Beurs vandaag part 2
Lol.Finny10 schreef: ↑10 augustus 2025, 09:47 IWDA belegt grotendeels in de US.
US bedrijven betalen "Trumps idiote tarieven" dus NIET en trekken de waarden "dus NIET catrastofaal naaar beneden.
Europa, Japan,....... betalen Trumps "idiote tarieven" WEL en daardoor gaat de waarde van hun bedrijven (catrastofaal) naar beneden.
PS Te veel onzin posten kan catrastofaal zijn voor een beperkt brein en zich in eerste instantie uiten door vergissen, vergeten en vervolgens dementie. Deze fases volgen snel op elkaar indien geen professionele hulp wordt gezocht en de medicatie niet op tijd wordt ingenomen.
De non-us aandelen staan hoger dan een half jaar geleden. De non-us aandelen staan lager dan een half jaar geleden, in euro.
Ook voor de Amerikanen geldt dit: op us aandelen staan ze licht hoger in USD, op non-US aandelen staan ze enorm hoger.
De daling van de US dollar is hiervan de oorzaak; en dit niettegenstaande de rent in de US hoger staat dan daarbuiten. Beleggen in de us wordt nu wereldwijd als.minder interessant aanzien dan beleggen buiten de US.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik zou toch maar geen beleggings beslissingen nemen op basis van chatgpt. Dit is complete waanzin.chesini schreef: ↑10 augustus 2025, 13:05 KleineSpaarder, dit is de stand van de MSCI:
MSCI World YTD (USD, bruto) +0,59 %
MSCI World YTD (EUR, netto) +9,40 %
Bron: ChatGPT Deepsearch.
Dus klets maar verder uit uw nek.Vooraleer je nog iets debiteert check het aub svp eerst op CHATGPT DEEPSEARCH. Bij deze.ik zei dus: genoeg is genoeg.
(Ook: waarom.vergelijk je netto met brutto indexen?)
Je kan de prestatie van de msci index gewoon opzoeken op het internet. Juist gedaan via investing.com. Prestatie in USD ytd zo'n 11% hoger.
Bevestigd door de prestatie van iwda in USD.
De dollar zelf is fel gezakt ytd; ook zo'n 11%.
Bevestigd door de prestatie van iwda in EUR, licht negatief voor dit jaar.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Wat zijn we weer vriendelijk voor elkaar en dat zelfs op een zondag.
Natuurlijk zoals Leaka schrijft is de daling van de dollar de oorzaak.
Had ik zelf ook wel kunnen weten.
Natuurlijk zoals Leaka schrijft is de daling van de dollar de oorzaak.
Had ik zelf ook wel kunnen weten.
- KleineSpaarder
- Hero Member
- Contacteer:
Die Trump fans zijn echt compleet hopeloos als ze een vraag moeten beantwoorden over feiten en cijfers.chesini schreef: ↑10 augustus 2025, 13:54Wat dan volgens u, notoire gazettendebiteur van de Spaargids, is het verschil dan in % YTD 2025 tussen de MSCI en de IWDA ? Zeg het mij.KleineSpaarder schreef: ↑10 augustus 2025, 13:37
Voor de goede orde, we hebben het over World Index(SM).
Dus als MSCI positief is, is IWDA negatief.
Als MSCI negatief is, is IWDA positief.
Hemeltjelief. En iedereen die in IWDA belegt, denkt dat hij de MSCI volgt
En alweer heb je de vraag niet beantwoord: waarom is het vreemd dat ... Wat is de onderliggende reden, wat is de root cause.
Geef mij dus de YTD 2025 van de MSCI en de IWDA in EUR en in Dollar. Dan zullen we verder spreken. En geef ook maar de bron vanwaar u uw data haalt.
Mij moet je niet uitleggen wat een root cause analysis is. Ik heb meer Toyota Best Practices gedaan dan u in uw ganse leven nog zult doen.
Maar om een root cause analysis te doen, moet je eerst weten waarop. Dus stuur eens door wat uw problemstelling is waarop er een root cause moet gebeuren.
Want het Trump propaganda-boek beantwoordt alleen dit soort vragen:
- Wie is de grootste president aller tijden? Trump (leugen)
- Welke munt is het sterkst: USD of EUR? USD (leugen)
- Waar is de inflatie het laagst: US of EU? US (leugen)
Enz.
Daarom kun je niet op de simpele vraag antwoorden: waarom staat de IWDA negatief YTD? Wat is de root cause?
Zoals je weet, is mijn antwoord: Trumps idiote tarieven gekoppeld aan het feit dat IWDA voornamelijk in de US belegt.
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Komaan KleineSpaarder, ik heb u toch nergens uitgescholdenKleineSpaarder schreef: ↑10 augustus 2025, 12:30Waarom geef jij dan jouw versie niet waarom IWDA nog steeds negatief staat?the_bishop schreef: ↑10 augustus 2025, 11:35 KleineSpaarder is weer eens ontsnapt uit zijn dwangbuis![]()
En schelden. Dat is ook jullie specialiteit. Bij gebrek aan inhoudelijke argumenten, beginnen jullie te schelden.

Ik stel alleen vast dat gij niet meer in uw dwangbuis zit, want ge zit letters te typen.
En ik veronderstel dat ze u daar niet vrijwillig uitlaten, dus ge moet wel ontsnapt zijn.
Ik kan in die veronderstelling fout zijn want het kan dat ge een aantal uur per dag vrijgelaten wordt.
Mijn excuses daarvoor dan.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Maar allé, KleineSpaarder smeekt al zolang om wat uitleg dus hier gaan we...KleineSpaarder schreef: ↑10 augustus 2025, 11:14 Waarom geef jij dan jouw versie niet waarom IWDA nog steeds negatief staat?
Want dat was de vraag
Als het over de inhoud gaat, en feiten en cijfers, dan is jullie hoofd compleet leeg.
KleineSpaarder beweert dat IWDA nog negatief staat YTD.
Dat is helemaal niet zo. Het is gewoon relatief voor wie in de wereld kocht, in zijn lokale munt.
Inwoners van sommige landen zullen in de min staan, andere dik in de plus.
Zo gaat dat nu eenmaal op de wereldbeurzen door valutaschommelingen.
KleineSpaarder verschiet daarvan blijkbaar. Die wist blijkbaar niet dat de euro ook kan zakken tov de $

Voor een inwoner van de eurozone die kocht in euro staat IWDA helaas nog licht negatief, dat is een feit, maar bijlange geen drama.
Voor een Brit die IWDA kocht met zijn Britse ponden staat die positief.
Voor een Japanner die kocht in yen staat die positief.
Voor een Amerikaan die uiteraard kocht in USD staat die meer dan 10% positief.
Maar we gaan verder...
voor een Chinees die heeft gekocht in chinese yuan staat IWDA ook bijna 10% in de plus.
Voor een Indiër die kocht in roepie staat ie meer dan 10% in de plus, nog meer dan in USD.
Nu, over hoeveel volk klappen we dan...
de eurozone telt 349 miljoen inwoners.
De USA telt er bijna evenveel 347 miljoen.
Maar dan... India bijna 1.463 miljoen! China 1.416 miljoen!
Tel maar op... die 3 landen alleen al da's meer dan 3 MILJARD inwoners die allemaal DIK IN DE PLUS staan als ze in IWDA belegden YTD in lokale munt !
Maar KleineSpaarder zit te klagen dat wij met onze euro dit jaar eens wat slechter doen met IWDA.
Niet eens omdat de US $ het zo slecht doet tegenover andere belangrijke wereldmunten waar ontzettend veel mensen mee betalen, maar omdat de euro het eens wat beter doet dan de US $.
Wat een egoÏstische instelling van KleineSpaarder...
miljarden mensen die dik konden verdienen als ze IWDA gekocht hadden begin van het jaar, maar klagen over de paar honderd miljoen euro-betalers die... maar bijna effen staan !

-
- Sr. Member
- Contacteer:
KleineSpaarder denkt dat heel de wereld om de eurozone draait blijkbaar.
Die trapt in de brainwashing die hier constant door de EU op z'n burgers wordt losgelaten.
Wat zijn WIJ toch belangrijk hé KleineSpaarder.
In heel de wereld rondgaan met een opgestoken vingertje over wat moreel juist is qua mensenrechten en klimaat dat het een lieve lust is!
Terwijl ondertussen al lang gebleken is dat geen enkel belangrijk land zich iets van de EU aantrekt.
KleineSpaarder zal door zijn europese brainwashing ook nog altijd denken dat Putin wereldwijd geïsoleerd staat waarschijnlijk.
Heeft ie nooit gestaan !
India, China de grootste landen ter wereld met miljarden inwoners zijn er gewoon normaal mee blijven omgaan.
Turkije, Brazilië, Bulgarije nodigden hem zelfs uit om te komen zonder angst te moeten hebben om te worden uitgeleverd aan het europese strafhof in Den Haag, terwijl ze daar wel bij aangesloten zijn.
Je moet niet vragen wat een joke de EU is voor de rest van de wereld.
Maar de kers op de taart komt er vrijdag aan !
Dan gaat Vladimir Putin door de Amerikaanse president himself met veel egards ontvangen worden op Amerikaanse bodem.
Kolonel Housen liet al weten... dat kan tellen qua uit isolement gehaald worden !
Enkel de hysterische europese heikneuters van staatshoofden blijven een vredesproces saboteren onder druk van de ultranationalistische Zelensky die liever zijn hele volk opoffert.
Maar Biden... dat vond KleineSpaarder wél een goede president
Diegene die alles in gang heeft gestoken met onmiddelijk na zijn verkiezing in Brussel te komen vertellen hoe belangrijk de NAVO wel niet is en iedereen mag toetreden. Net wat Putin NIET wou horen en de directe aanleiding voor Rusland om voor eens en voor altijd de ongebreidelde uitbreiding van de zogezegd verdedigingsalliantie van enkel zijn leden, maar in werkelijkheid een aanvalsorganisatie (remember Libië, Servië), te stoppen !
Trump die nu EINDELIJK, na al die verloren jaren met de seniele Biden die Putin 2 jaar lang enkel zat uit te schelden vanop afstand, gaat praten om tot een oplossing te komen, wordt door KleineSpaarder uitgemaakt voor gek.
Wie is er dan gek... Trump of KleineSpaarder ?
Die trapt in de brainwashing die hier constant door de EU op z'n burgers wordt losgelaten.
Wat zijn WIJ toch belangrijk hé KleineSpaarder.
In heel de wereld rondgaan met een opgestoken vingertje over wat moreel juist is qua mensenrechten en klimaat dat het een lieve lust is!
Terwijl ondertussen al lang gebleken is dat geen enkel belangrijk land zich iets van de EU aantrekt.
KleineSpaarder zal door zijn europese brainwashing ook nog altijd denken dat Putin wereldwijd geïsoleerd staat waarschijnlijk.
Heeft ie nooit gestaan !
India, China de grootste landen ter wereld met miljarden inwoners zijn er gewoon normaal mee blijven omgaan.
Turkije, Brazilië, Bulgarije nodigden hem zelfs uit om te komen zonder angst te moeten hebben om te worden uitgeleverd aan het europese strafhof in Den Haag, terwijl ze daar wel bij aangesloten zijn.
Je moet niet vragen wat een joke de EU is voor de rest van de wereld.
Maar de kers op de taart komt er vrijdag aan !
Dan gaat Vladimir Putin door de Amerikaanse president himself met veel egards ontvangen worden op Amerikaanse bodem.
Kolonel Housen liet al weten... dat kan tellen qua uit isolement gehaald worden !
Enkel de hysterische europese heikneuters van staatshoofden blijven een vredesproces saboteren onder druk van de ultranationalistische Zelensky die liever zijn hele volk opoffert.
Maar Biden... dat vond KleineSpaarder wél een goede president

Diegene die alles in gang heeft gestoken met onmiddelijk na zijn verkiezing in Brussel te komen vertellen hoe belangrijk de NAVO wel niet is en iedereen mag toetreden. Net wat Putin NIET wou horen en de directe aanleiding voor Rusland om voor eens en voor altijd de ongebreidelde uitbreiding van de zogezegd verdedigingsalliantie van enkel zijn leden, maar in werkelijkheid een aanvalsorganisatie (remember Libië, Servië), te stoppen !
Trump die nu EINDELIJK, na al die verloren jaren met de seniele Biden die Putin 2 jaar lang enkel zat uit te schelden vanop afstand, gaat praten om tot een oplossing te komen, wordt door KleineSpaarder uitgemaakt voor gek.
Wie is er dan gek... Trump of KleineSpaarder ?
Laatst gewijzigd door the_bishop op 10 augustus 2025, 20:25, 3 keer totaal gewijzigd.
Oei dat heb je dan toch slecht begrepen.Finny10 schreef: ↑10 augustus 2025, 09:47
IWDA belegt grotendeels in de US.
US bedrijven betalen "Trumps idiote tarieven" dus NIET en trekken de waarden "dus NIET catrastofaal naaar beneden.
Europa, Japan,....... betalen Trumps "idiote tarieven" WEL en daardoor gaat de waarde van hun bedrijven (catrastofaal) naar beneden.
Zoals de secretary of state Bessent nog letterlijk verklaarde vorige week: "the importer writes the check to the IRS"
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Wereldwijd ??
als een daling van de $ dé verklaring is dat het minder interessant is om te beleggen in de US dan vinden 2 landen met bijna de helft van de wereldbevolking dat alvast niet, China & India.
chinese yuan -1,5% ytd
indiase roepie +2 % ytd
Verwaarloosbaar !
Europa wel natuurlijk door het constant bashen van Trump door politici en media gelijk, eender wat hij doet.
Dat kruipt zelf bij beleggers die zich bestand achten tegen invloed van buitenaf na 6 maanden onder de huid.
Maar dat de daling van de $ enkel als oorzaak zou hebben dat het als minder interessant aanzien wordt om in de US te beleggen vanwaar komt die bewering. Laat staan enkel door toedoen van Trump zoals KleineSpaarder hier om de paar seconden beweert.
Net als de beweging van de beurs worden valutabewegingen door een hele waaier van oorzaken beïnvloed die zelfs de beste economen niet kunnen ontwarren. De valutabewegingen zijn al even onvoorspelbaar als de beurskoersen.
Man, hoe dikwijls ik in mijn beurscarriere van experten niet heb moeten horen het gaat die of die kant uit met de valuta (meestal wordt de lijntje doorgetrokken), terwijl net het omgekeerde gebeurd. Niet te tellen!
-
- Sr. Member
- Contacteer:
.... en die importeurs zijn meestal de amerikaanse hubs van die grote buitenlandse bedrijven, die dan als distributienetwerk fungeren.B7H4long schreef: ↑10 augustus 2025, 18:55Oei dat heb je dan toch slecht begrepen.Finny10 schreef: ↑10 augustus 2025, 09:47
IWDA belegt grotendeels in de US.
Zoals de secretary of state Bessent nog letterlijk verklaarde vorige week: "the importer writes the check to the IRS"
Dus betalen die buitenlandse bedrijven initieel inderdaad die tarieven zoals Finny10 zegt uit eigen zak. Of ze later dan de prijs doorrekenen naar lokale verkopers kunnen ze zelf beslissen. In veel gevallen zal er worden gezocht naar meer efficiëntie in de keten, personeelsbesparingen, minder winstmarge e.d. om dat doorrekenen zo min mogelijk te moeten doen om zo weinig mogelijk volumeverlies te veroorzaken.
Allemaal nogal logisch.
https://www.tijd.be/dossiers/handelsoor ... 19140.html
Toyota verwacht 8 miljard minder winst. Als een amerikaanse importeur waar Toyota niks mee te maken heeft dat toch betaalt vanwaar komt dat dan.
Minder omzet ? Ze zullen wel proberen zo weinig mogelijk marktaandeel te verliezen... en dat komt duidelijk met een prijs.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
En we gaan verder met brandhout maken van KleineSpaarder zijn waanbeeld dat Trump een ramp is voor de Amerikaanse beurs, de USA en bij uitbreiding de hele wereld...KleineSpaarder schreef: ↑10 augustus 2025, 11:14
Waarom geef jij dan jouw versie niet waarom IWDA nog steeds negatief staat?
Want dat was de vraag
Als het over de inhoud gaat, en feiten en cijfers, dan is jullie hoofd compleet leeg. Net zoals Trumps hoofd compleet leeg is.
want daar is niks van aan.
Dat KleineSpaarder het slachtoffer is van maandenlange brainwashing door europese media, politici en economische "experten" die er zelf geen bal van snappen, daar kan ik begrip voor opbrengen, dat gebeurt met dom volk. Hij is niet de enige die gebrainwasht is door hun continue Trump-bashing.
Een héél belangrijk punt waar KleineSpaarder geen benul van heeft maar megabelangrijk is...
hij zit altijd maar te rekenen YTD. Hij heeft duidelijk een soort obsessie ontwikkeld voor Year To Date performances.
Zal wel een reden hebben waarschijnlijk, mogelijk een traumatische gebeurtenis uit zijn kindertijd.
Misschien als baby laten vallen en op zijn hoofd terecht gekomen. Of op zijn hoofd geklopt door zijn ouders omdat ze ervan af wilden, zeker niet uitgesloten.
In ieder geval die YTD is TOTAAL IRRELEVANT om het effect van Trumps op de beurs en valuta te beoordelen.
Wie dat wil doen moet kijken vanaf wanneer Trump invloed kreeg op de financiële markten.
Moeilijk is dat niet... de verkiezingsdatum kennen we, 5 november.
En ze beloofden uiterst spannend te worden, met een lichte voorsprong voor Harris:
Voor wie het al vergeten was AI helpt u...
Net vóór de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2024 lieten de peilingen een bijzonder spannende race zien tussen Kamala Harris en Donald Trump.
• Harris: 48,7%
• Trump: 48,1%
→ Volgens Real Clear Polling had Harris een minieme voorsprong van 0,1 procentpunt.
• The Economist gaf Harris een iets ruimere voorsprong:
• Harris: 48,8%
• Trump: 47,5%
• FiveThirtyEight voorspelde:
• Harris: 48,0%
• Trump: 46,8%
→ Voorsprong van 1,2 procentpunt voor Harris
Met andere woorden Harris overal op voorsprong!

Het vervolg kennen we…. Trump maakte kipkap van Harris! De kaart, met inbegrip van de swing states, kleurde bloedrood, de democraten werden weggevaagd. Trump won alles…. kamer, senaat en zelfs de popular vote.
Waarom zijn die verkiezingen van belang ?
Simpel, de beurzen kijken vooruit en beginnen al direct het beleid van de nieuw verkozen president in te calculeren de volgende dag. De oude president doet vanaf 6 november niet meer ter zake.
Als je het Trump beleid dus wilt evalueren enkel via de beurskoersen en valuta zoals KleineSpaarder doet (waanzin natuurlijk want er zijn ontelbaar veel parameters die de mens niet eens kan te duiden die op beurskoersen inwerken) moet je dus starten vanaf DE DAG VAN DE VERKIEZINGEN ipv YTD !!
En wat zagen we, net omdat de verkiezingsuitslag zo onvoorspelbaar was en de beurs vooraf niks kon inprijzen...
een ENORME reactie op 6 november op de nieuwe president.
En die reactie was UITERST positief...
S&P500 +2,5% !!
én de dollar +2% sterker !!
IWDA knalde de dag na de verkiezingen meer dan 3 % omhoog

Serieuze winst gemaakt... de beste dag 2024

THANK YOU TRUMP !!!

Laatst gewijzigd door the_bishop op 11 augustus 2025, 00:39, 8 keer totaal gewijzigd.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Dus hier de ECHTE vergelijking die je moet maken van de impact van Trump's beleid op de performance van IWDA ten opzichte van Europa (we nemen de Stoxx Europe 600).KleineSpaarder schreef: ↑10 augustus 2025, 08:34Niets vreemds aan.
IWDA belegt grotendeels in de US. Trumps idiote tarieven trekken de waarde dus catastrofaal naar beneden. Gelukkig belegt IWDA ook in Europa, Japan, ... of IWDA stond nog veel negatiever.
In plaats van het niets ter zake doende YTD van KleineSpaarder zijn waanillusie nemen we wat er écht toe doet...
TTD... Trumps Election To Date

Wist je karine dat de IWDA sinds Trump's verkiezing met 5,7% is gestegen !

Niet wonderbaarlijk veel, maar dat is nog maar op exact 9 maanden, en dus al 7,5% op jaarbasis. Wat dus een heel normaal jaar zou zijn.
En dit ondanks de tarieven oorlog, de daling van de euro tov de $ (wat dus ook wel eens gebeurt en KleineSpaarder nog altijd niet kan vatten

Kijk maar eens wat je opbrengst is op je beleggingsrekeningen sinds 5 november, de verkiezing van Trump, niks om teleurgesteld over te zijn.
De prestatie van de Stoxx Europe 600 dan...
die is gestegen met 10,2% sinds Trump's verkiezing.
Een beterprestatie van exact 4,5%, niet echt de moeite, indexen tussen Europa en de VS lopen wel vaker met dat percentage uit elkaar.
Europa bleef dan ook al jaren achter op IWDA.
Het mocht wel eens!
IWDA op 5 jaar 91,3% versus Stoxx Europe 600 maar 72,7% voor een Europeaan.
Kortom...
de HELE PANIEKZAAIERIJ en het gewauwel dat Europa het zoveel beter doet dan de USA sinds Trump verkozen is is KLINKKLARE ONZIN ! NIKS VAN AAN !
Enkel verkeerde perceptie voor wie niet in de cijfers wil duiken en enkel de negatieve prestaties op de financiële markten in overschouw neemt en niet de uiterst positieve reactie van zowel de dollar als de beurzen op Wallstreet de eerste 3 maanden na Trump's verkiezing.
Laatst gewijzigd door the_bishop op 11 augustus 2025, 00:45, 5 keer totaal gewijzigd.
+1 Maar dat kun je die KleineTrol toch niet aan zijn verstand bengen. Helaas prevaleert zijn haat boven zijn verstand.the_bishop schreef: ↑10 augustus 2025, 22:26Dus hier de ECHTE vergelijking die je moet maken van de impact van Trump's beleid op de performance van IWDA ten opzichte van Europa (we nemen de Stoxx Europe 600).KleineSpaarder schreef: ↑10 augustus 2025, 08:34
Niets vreemds aan.
IWDA belegt grotendeels in de US. Trumps idiote tarieven trekken de waarde dus catastrofaal naar beneden. Gelukkig belegt IWDA ook in Europa, Japan, ... of IWDA stond nog veel negatiever.
In plaats van het niets ter zake doende YTD van KleineSpaarder zijn waanillusie nemen we wat er écht toe doet...
TTD... Trumps Election To Date![]()
Wist je karine dat de IWDA sinds Trump's verkiezing met 5,7% is gestegen !![]()
Niet wonderbaarlijk veel, maar dat is op nog maar 9 maanden, en dus al 7,5% op jaarbasis. Wat dus een heel normaal jaar zou zijn.
En dit ondanks de tarieven oorlog, de daling van de euro tov de $ (wat dus ook wel eens gebeurd en KleineSpaarder nog altijd niet kan vatten), de voortdurende oorlog in Oekraïne, aanval op Iran, Gaza en ga zo maar door.
Kijk maar eens wat je opbrengt is op je beleggingsrekeningen sinds 5 november, niks om teleurgesteld over te zijn.
Dan de prestatie van de Stoxx Europe 600 dan...
die is gestegen met 10,2% sinds Trump's verkiezing.
Een beterprestatie van exact 4,5%, maar niet echt de moeite, indexen tussen Europa en de VS lopen wel vaker met dat percentage uit elkaar.
Europa bleef dan ook al jaren achter op IWDA.
Het mocht wel eens!
IWDA op 5 jaar 91,3% versus Stoxx Europe 600 maar 72,7% voor een Europeaan.
Kortom...
de HELE PANIEKZAAIERIJ en het gewauwel dat Europa het zoveel beter doet dan de USA sinds Trump verkozen is is KLINKKLARE ONZIN ! NIKS VAN AAN !
Enkel verkeerde perceptie voor wie niet in de cijfers wil duiken en enkel de negatieve prestaties op de financiële markten in overschouw neemt en niet de uiterst positieve reactie van zowel de dollar als de beurzen op Wallstreet de eerste 3 maanden na Trump's verkiezing.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Tja... dat zijn de harde cijfers. Het is niet anders.
Ze spreken KleineSpaarder zijn beweringen tegen, maar daar moet ie het mee doen.
Mijn IWDA is mooi gestegen sinds Trump is verkozen, ik ben tevreden tot nu toe. Mijn Europa ETF's dragen bij tot net dat beetje extra, niet veel, maar mooi meegenomen, en dat mocht wel eens na al die jaren dat ze het slechter deden dan mijn IWDA.
Zag ik liever dat trump de volledige vrijhandel zonder tarieven verklaarde, zeker. Maar soms moet je dingen doen die moeten gebeuren, of ze nu leuk zijn voor de markt of niet.
Europa en veel landen profiteerden inderdaad al lang van het soepel beleid van de VS met open grenzen en lage tarieven. Terwijl de VS zelf al sinds mensenheugenis door Europa uitgesloten en geboycot worden voor bvb landbouwprodukten om de eigen boeren te beschermen onder valse voorwendselen.
Om nog maar te zwijgen over de miljardenboetes die Amerikaanse big tech al gekregen hebben onder het mom van privacyschending en heel de bazaar. En dat blijft maar duren, pestregeltjes uitvinden om centen uit hun Big Tech te blijven kloppen omdat we er zelf geen hebben van hun kaliber. ASML komt niet eens in de buurt qua market cap. Makkelijk geld zullen die kwakzalvers in Brussel denken.
En we worden er dagelijks mee geconfronteerd met de fratsen van die overbetaalde nitwits... iedereen klikt dagelijks de coockies-vraag weg op websites. Dat is al zo een gewoonte geworden dat niemand zich er nog vragen bij stelt, iedereen wil verder lezen in klikt ja natuurlijk. Heel nuttig... we betalen 10.000 euro/maand aan wie dat uitgevonden heeft.
Maar we hebben door Trumps tarieveninvoering wel een mooie koopkans gekregen, een s&p500 die meer dan 20% gedaald was... het gebeurd niet vaak. Beleggers met lef profiteerden, KleineSpaarder echter niet, die was spijtig genoeg net op dat moment zijn pamper aan het bruin kleuren. Zo moet het ook gaan op de beurs.
IWDA is sindsdien trouwens harder gestegen dan de Stoxx Europe 600... zelfs in euro... verschillende %-en!
Al meer dan 4 maand, sinds de aprilbodem, doet IWDA het beter dan Stoxx Europe 600.
KleineSpaarder kan die informatie helaas allemaal niet verwerken. Wat wel spijtig is anders kon hij het ook inzien.
Maarja, KleineSpaarder toont dat je niet zelf hebt te kiezen als het verstand wordt uitgedeeld

Heel goede "analyse"! Ik lees jou zeer interessante dagelijkse analyses heel graag. Ga zo door.the_bishop schreef: ↑10 augustus 2025, 22:51Tja... dat zijn de harde cijfers. Het is niet anders.
Ze spreken KleineSpaarder zijn beweringen tegen, maar daar moet ie het mee doen.
Mijn IWDA is mooi gestegen sinds Trump is verkozen, ik ben tevreden tot nu toe. Mijn Europa ETF's dragen bij tot net dat beetje extra, niet veel, maar mooi meegenomen, en dat mocht wel eens na al die jaren dat ze het slechter deden dan mijn IWDA.
Zag ik liever dat trump de volledige vrijhandel zonder tarieven verklaarde, zeker. Maar soms moet je dingen doen die moeten gebeuren, of ze nu leuk zijn voor de markt of niet.
Europa en veel landen profiteerden inderdaad al lang van het soepel beleid van de VS met open grenzen en lage tarieven. Terwijl de VS zelf al sinds mensenheugenis door Europa uitgesloten en geboycot worden voor bvb landbouwprodukten om de eigen boeren te beschermen onder valse voorwendselen.
Om nog maar te zwijgen over de miljardenboetes die Amerikaanse big tech al gekregen hebben onder het mom van privacyschending en heel de bazaar. En dat blijft maar duren, pestregeltjes uitvinden om centen uit hun Big Tech te blijven kloppen omdat we er zelf geen hebben van hun kaliber. ASML komt niet eens in de buurt qua market cap. Makkelijk geld zullen die kwakzalvers in Brussel denken.
En we worden er dagelijks mee geconfronteerd met de fratsen van die overbetaalde nitwits... iedereen klikt dagelijks de coockies-vraag weg op websites. Dat is al zo een gewoonte geworden dat niemand zich er nog vragen bij stelt, iedereen wil verder lezen in klikt ja natuurlijk. Heel nuttig... we betalen 10.000 euro/maand aan wie dat uitgevonden heeft.
Maar we hebben door Trumps tarieveninvoering wel een mooie koopkans gekregen, een s&p500 die meer dan 20% gedaald was... het gebeurd niet vaak. Beleggers met lef profiteerden, KleineSpaarder echter niet, die was spijtig genoeg net op dat moment zijn pamper aan het bruin kleuren. Zo moet het ook gaan op de beurs.
IWDA is sindsdien trouwens harder gestegen dan de Stoxx Europe 600... zelfs in euro... verschillende %-en!
Al meer dan 4 maand, sinds de aprilbodem, doet IWDA het beter dan Stoxx Europe 600.
KleineSpaarder kan die informatie helaas allemaal niet verwerken. Wat wel spijtig is anders kon hij het ook inzien.
Maarja, KleineSpaarder toont dat je niet zelf hebt te kiezen als het verstand wordt uitgedeeldanders waren we allemaal Einsteins.