De crash van 2025
TIP
Re: De crash van 2025
U bent dan nu volop aan het kopen neem ik aan? Ik hoor elke dag records sneuvelen Nikkei, Nasdaq, Sp500,en In Europa staan ze ook op zuchten van een recordstand.kierkegaard schreef: ↑13 augustus 2025, 18:26 Het feit dat de Europese beurzen nu al lang onder hun ATH noteren, zegt ons vooral dat de beurzen in Europa al lang kwakkelen. Niks te record, we staan eigenlijk op een dieptepunt.
Nu moet je niet meer bijkopen maar winst nemen. En naar obligaties gaan. Wat denk je dat de Bel20 nu op 4.780 kan gaan crashen naar 2.003 ? Het is allemaal mogelijk. 2.003 is geleden van 2012. Dat is nog maar 10 jaar geleden. Wat denk je ? The higher you climb, the deeper you fall.laeka schreef: ↑14 augustus 2025, 07:20U bent dan nu volop aan het kopen neem ik aan? Ik hoor elke dag records sneuvelen Nikkei, Nasdaq, Sp500,en In Europa staan ze ook op zuchten van een recordstand.kierkegaard schreef: ↑13 augustus 2025, 18:26 Het feit dat de Europese beurzen nu al lang onder hun ATH noteren, zegt ons vooral dat de beurzen in Europa al lang kwakkelen. Niks te record, we staan eigenlijk op een dieptepunt.
Veel paniekzaaierij weer. Als je de fear and greed index van dit topic zou kunnen bekijken sinds begin dit jaar dan zou de wijzer uit z'n voegen geslagen zijn. Begin april dachten ook veel glazenboldoemdenkers dat het einde nabij was. Diegene die toen hebben bijgekocht staan mooi op winst nu.
Om de winst te verzilveren of gewoon bij te houden tot de volgende dip en dan weer kopen enz? In hindsight....bryanv schreef: ↑14 augustus 2025, 13:26 Veel paniekzaaierij weer. Als je de fear and greed index van dit topic zou kunnen bekijken sinds begin dit jaar dan zou de wijzer uit z'n voegen geslagen zijn. Begin april dachten ook veel glazenboldoemdenkers dat het einde nabij was. Diegene die toen hebben bijgekocht staan mooi op winst nu.
Laatst gewijzigd door Indalo op 14 augustus 2025, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
- KleineSpaarder
- Hero Member
- Contacteer:
Iedereen is hier altijd bezig over bijkopen, bijkopen, bijkopen. Ze zitten dus allemaal op bergen cash. Als ze die cash altijd onmiddellijk hadden belegd, hadden ze nu veel meer.
Als de beurs 100% stijgt (van 100 naar 200) terwijl je op je cash zit, en daalt dan 30% (van 200 naar 140) en je koopt dan bij, blij als een kind dat je zo slim was met cash te blijven zitten, dan heb je een slechte zaak gedaan, terwijl je denkt dat je een goede zaak gedaan hebt.
Misschien voor 1 op de 100 anders, maar dan is dat puur geluk en niet omdat ze zo een goede beleggers zijn.
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
-
- VIP member
- Contacteer:
Sorry, uw redenering klopt niet, denk.
Als mijn doel is te kopen bij 140, dan had ik ook al gekocht bij 100, 110, 120, 130 en had ik niet op een berg cash gezeten maar was ik erg tevreden geweest, zelfs toen de koers met 30% daalde naar 140.
Uw voorbeeld moet dus starten met:
"Als de beurs 100% stijgt (van 150 naar 300) terwijl je op je cash zit, en daalt dan 53% (van 300 naar 140) en je koopt dan bij, blij als een kind dat je inderdaad zo slim was met cash te blijven zitten, dan heb je een veel betere zaak gedaan, dan als je alles geïnvesteerd hadt aan 150.
Nu heb ik meer stuks kunnen kopen om de lift terug omhoog mee te nemen + de tijd dat ik gewacht heb, heeft me nog iets extra opgebracht (de basisrente van een spaarrekening met MAXIMALE BASISRENTE).
Er klopt volgens mij dus iets niet met de lump sum - theorie en de buy and hold - theorie (nochtans het prototype voor de goede huisvader
). Ook de DCA theorie (dollar cost averaging) is in mijn ogen onzin .
"Keep it as simple as possible, but not any simpler." A. Einstein
Als mijn doel is te kopen bij 140, dan had ik ook al gekocht bij 100, 110, 120, 130 en had ik niet op een berg cash gezeten maar was ik erg tevreden geweest, zelfs toen de koers met 30% daalde naar 140.
"Als de beurs 100% stijgt (van 150 naar 300) terwijl je op je cash zit, en daalt dan 53% (van 300 naar 140) en je koopt dan bij, blij als een kind dat je inderdaad zo slim was met cash te blijven zitten, dan heb je een veel betere zaak gedaan, dan als je alles geïnvesteerd hadt aan 150.
Nu heb ik meer stuks kunnen kopen om de lift terug omhoog mee te nemen + de tijd dat ik gewacht heb, heeft me nog iets extra opgebracht (de basisrente van een spaarrekening met MAXIMALE BASISRENTE).
Er klopt volgens mij dus iets niet met de lump sum - theorie en de buy and hold - theorie (nochtans het prototype voor de goede huisvader

Of de eerste jaren geen aandelen meer verkopen, dan heeft de ROVERHEID 0,00 euro aan meerwaardetaks en krijgt de ROVERHEID een depressie.
Integendeel. Als je de berichten hier leest sinds het begin van dit topic (and no shitt, de titel verklapt het al) zijn er vooral (en ik druk mij dan nog voorzichtig uit) veel insinuaties geweest om je posities te verkopen ipv bij te kopen. Veel doemdenkende berichten die vooral nieuwe beleggers bang maakten, hebben gemaakt, om nog maar een cent te investeren, desondanks de beurs zich steeds hersteld. Ik heb niets tegen informeren maar als je ziet dat zelfs ervaren lange termijn beleggers hier ook ineens hun portefeuille gaan herbalanceren door het gezever hier, om hun gelijk te halen voor wat meer rendement, dan moet je u niet vragen wat nieuwe startende beleggers hiervan denken. Voor sommigen was (en precies nog steeds) het einde nabij en had je een moord gepleegd als je nog maar durfde te stellen om bij te kopen een paar maanden terug.KleineSpaarder schreef: ↑14 augustus 2025, 20:15Iedereen is hier altijd bezig over bijkopen, bijkopen, bijkopen. Ze zitten dus allemaal op bergen cash. Als ze die cash altijd onmiddellijk hadden belegd, hadden ze nu veel meer.
Als de beurs 100% stijgt (van 100 naar 200) terwijl je op je cash zit, en daalt dan 30% (van 200 naar 140) en je koopt dan bij, blij als een kind dat je zo slim was met cash te blijven zitten, dan heb je een slechte zaak gedaan, terwijl je denkt dat je een goede zaak gedaan hebt.
Misschien voor 1 op de 100 anders, maar dan is dat puur geluk en niet omdat ze zo een goede beleggers zijn.
Ik stel nu enkel opnieuw vast dat het opnieuw veel storm in een glas water was.
Achteraf kijk je een koe in zijn kont.spaarfreakje schreef: ↑14 augustus 2025, 22:43 Sorry, uw redenering klopt niet, denk.
Er klopt volgens mij dus iets niet met de lump sum - theorie en de buy and hold - theorie (nochtans het prototype voor de goede huisvader). Ook de DCA theorie (dollar cost averaging) is in mijn ogen onzin .
-
- Full Member
- Contacteer:
De markt perfect timen kan je nooit. Ik bouw al decennia stelselmatig de posities waarin ik geloof verder op. Ook nu, ja.laeka schreef: ↑14 augustus 2025, 07:20U bent dan nu volop aan het kopen neem ik aan? Ik hoor elke dag records sneuvelen Nikkei, Nasdaq, Sp500,en In Europa staan ze ook op zuchten van een recordstand.kierkegaard schreef: ↑13 augustus 2025, 18:26 Het feit dat de Europese beurzen nu al lang onder hun ATH noteren, zegt ons vooral dat de beurzen in Europa al lang kwakkelen. Niks te record, we staan eigenlijk op een dieptepunt.
En uiteraard gaan we van record naar record. Dat zegt nu eens werkelijk niets. Inflatie zorgt ervoor dat we sowieso van record naar record gaan. Wat ik wel zeker weet, is de individuele waardering van de aandelen waarin ik investeer (vooral BE, Europa). Daar kan ik enkel feitelijk vaststellen dat de waarderingen eerder aan de lage kant zijn. Al de rest is emotie zonder grond.
-
- Full Member
- Contacteer:
Helemaal oneens. De rendementen op obligaties al eens bekeken? Die zijn om van te huilen.chesini schreef: ↑14 augustus 2025, 12:28Nu moet je niet meer bijkopen maar winst nemen. En naar obligaties gaan. Wat denk je dat de Bel20 nu op 4.780 kan gaan crashen naar 2.003 ? Het is allemaal mogelijk. 2.003 is geleden van 2012. Dat is nog maar 10 jaar geleden. Wat denk je ? The higher you climb, the deeper you fall.
Opnieuw: wat velen niet lijken te begrijpen is dat de beurs per definitie stijgende is op de LT. Dat is geen horizontale lijn hé met daarrond 'bergen' en 'dalen'. Het is een curve omhoog met daarin wat tandbewegingen. Per definitie gaat die curve van record naar record.
Wat je echter vooral niet moet doen, is je blindstaren op de koerstabellen. Ik heb het grootste deel van mijn portefeuille nu op dividenden gericht. Dat levert me jaarlijks +4% netto op, gelijk wat de koers doet. En op koerszwaktes bouw ik verder op.
En ja, ik heb ook obligaties maar dat past binnen de totale spreiding van mijn vermogen (aandelen daarin nu ong. 40%).
-
- Full Member
- Contacteer:
Alsof je op voorhand weet wat de koers zal doen? Ik kan hier meteen tien andere voorbeelden geven waarin dat kopen in tranches wél veel voordeliger is. Maar daar gaat het zelfs niet om.KleineSpaarder schreef: ↑14 augustus 2025, 20:15Iedereen is hier altijd bezig over bijkopen, bijkopen, bijkopen. Ze zitten dus allemaal op bergen cash. Als ze die cash altijd onmiddellijk hadden belegd, hadden ze nu veel meer.
Het is immers niet alsof je 'op bergen cash zit' hé. Ten eerste heb je vaak verschillende asset klasses waarin je investeert (vastrentende producten, goud, kunst, vrij beschikbaar spaargeld enz) Naargelang de periode en de mate waarin je bepaalde sommen misschien nodig hebt, zal je percentage schuiven tussen die assets. Ten tweede heb je daarnaast ongetwijfeld een inkomen, uit arbeid eventueel en ongetwijfeld ook uit vermogen (dividenden, verkopen). Dat levert opnieuw kapitaal op om te investeren. Het is dus helemaal niet zo zwart-wit.
- KleineSpaarder
- Hero Member
- Contacteer:
We hebben nu toch weer rendementen van 3% in EUR en 4,5% in USD, zonder veel risico. Beter dan de negatieve rendementen op 10 jaar van 4 jaar geleden.kierkegaard schreef: ↑15 augustus 2025, 14:10 Helemaal oneens. De rendementen op obligaties al eens bekeken? Die zijn om van te huilen.
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
Maar onze Belgische "financiële experts" zijn nog de ergste van allemaal. Het hele jaar door vinden ze vanalles koopwaardig, maar in april waren ze allemaal in de media bezig dat het te vroeg was om te kopen, dat er nog makkelijk 13 % af kon gaan. Ik wou kopen op de absolute low maar heb mij door die paljassen laten afschrikken. Een week of zo erna, na een volgend iets hoger dipje, heb ik wel gekocht en inderdaad geen spijt van gehad.bryanv schreef: ↑15 augustus 2025, 10:52Integendeel. Als je de berichten hier leest sinds het begin van dit topic (and no shitt, de titel verklapt het al) zijn er vooral (en ik druk mij dan nog voorzichtig uit) veel insinuaties geweest om je posities te verkopen ipv bij te kopen. Veel doemdenkende berichten die vooral nieuwe beleggers bang maakten, hebben gemaakt, om nog maar een cent te investeren, desondanks de beurs zich steeds hersteld. Ik heb niets tegen informeren maar als je ziet dat zelfs ervaren lange termijn beleggers hier ook ineens hun portefeuille gaan herbalanceren door het gezever hier, om hun gelijk te halen voor wat meer rendement, dan moet je u niet vragen wat nieuwe startende beleggers hiervan denken. Voor sommigen was (en precies nog steeds) het einde nabij en had je een moord gepleegd als je nog maar durfde te stellen om bij te kopen een paar maanden terug.KleineSpaarder schreef: ↑14 augustus 2025, 20:15
Iedereen is hier altijd bezig over bijkopen, bijkopen, bijkopen. Ze zitten dus allemaal op bergen cash. Als ze die cash altijd onmiddellijk hadden belegd, hadden ze nu veel meer.
Ik stel nu enkel opnieuw vast dat het opnieuw veel storm in een glas water was.
-
- VIP member
- Contacteer:
'Buy the dip' is wel een goede theorie.
Meer dan 2x per jaar doet zoiets zich echter niet voor, vandaar dat maandelijkse DCA onzin is.
Meer dan 2x per jaar doet zoiets zich echter niet voor, vandaar dat maandelijkse DCA onzin is.