Rijden met EV vs ICE
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Moest er een apparaat bestaan dat een EV via een gewoon stopcontact zo snel kon opladen als je een ICE kan voltanken ... het zou een gigantisch succes zijn 

Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
En een apparaat dat er voor zorgt dat een stinker nooit meer verse olie , filters , .. zou moeten krijgen… Ik begrijp niet wat jullie in die stinkers blijven zien. Wat kan het mij schelen dat mijn EV pas na een nachtje aan het stopcontact weer vol is. Ik heb alle tijd…
Hoelang een auto 's nachts moet laden stoort mij ook niet. Het is vooral ambetant dat een EV bijna iedere avond moet ingeplugd worden en dan 's ochtends terug kabel oprollen en wegsteken terwijl je een ICE pas om de 14 dagen moet voltanken.
Qua ergonomie een stap terug in de tijd. Draadloos laden of eenmaal om de 2 weken zou een stap in de goede richting zijn.
Qua ergonomie een stap terug in de tijd. Draadloos laden of eenmaal om de 2 weken zou een stap in de goede richting zijn.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Natuurlijk heb jij alle tijd …Brembos schreef: ↑12 september 2025, 13:07 En een apparaat dat er voor zorgt dat een stinker nooit meer verse olie , filters , .. zou moeten krijgen… Ik begrijp niet wat jullie in die stinkers blijven zien. Wat kan het mij schelen dat mijn EV pas na een nachtje aan het stopcontact weer vol is. Ik heb alle tijd…

Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- MeneerParmentier
- Sr. Member
- Contacteer:
Niet nodig. Weet je hoe lang het duurt om een (moderne) nucleaire onderzeeër vol te tanken?
(Antwoord: het was een strikvraag, moderne onderzeeërs moeten tijdens hun gehele levensduur nooit bijgetankt te worden. De technologie bestaat, maar elke technologie heeft zijn specifieke nadelen).
De kabel oprollen ? Waar haalt u het uit ? De kabel uittrekken en onder de laadbodem leggen duurt welgeteld 23 seconden bij mij.
https://www.google.com/search?q=device+ ... e&ie=UTF-8
Levert 3,7 liter benzine per dag op. Niet slecht voor een eerste-generatie-device.
Laatst gewijzigd door chesini op 12 september 2025, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Een 3-fasen aansluiting van 3x25A is een standaard in veel huishoudens. Met een 16A 3-fasen groep is 11 kW laadvermogen haalbaar. Dus eerst al eens overschakelen van 1-fasig naar 3-fasig kan ook al veel helpen.VincentVega schreef: ↑12 september 2025, 12:22 Moest er een apparaat bestaan dat een EV via een gewoon stopcontact zo snel kon opladen als je een ICE kan voltanken ... het zou een gigantisch succes zijn![]()
Een ID4 met batterij van 77kWh is op 7uur opgeladen.
Je kan bij Fluvius een aanvraag doen voor 32A 3-fasen. Dan kan je laden met 22 kW. Maar niet alle EV ondersteunen dat.
En bij een ICE-voertuig 0 seconden, dus voor mij al 23 seconden te lang. Zeker als dat laadpunt en auto niet overdekt staan. Sta je daar in de kou of wind een natte of besneeuwde kabel weg te steken in je auto.
Ik ben voor de vooruitgang, maar boet niet graag in aan gebruiksgemak. Dus graag een technologie waarbij ik zoals nu de achterdeur van de woning kan toetrekken en meteen in de auto kan stappen.
Als je wat geld te veel hebt voor een Cayenne Electric en een inductieplaat, één adres momenteel: Porsche.SMHenryT schreef: ↑12 september 2025, 15:19En bij een ICE-voertuig 0 seconden, dus voor mij al 23 seconden te lang. Zeker als dat laadpunt en auto niet overdekt staan. Sta je daar in de kou of wind een natte of besneeuwde kabel weg te steken in je auto.
Ik ben voor de vooruitgang, maar boet niet graag in aan gebruiksgemak. Dus graag een technologie waarbij ik zoals nu de achterdeur van de woning kan toetrekken en meteen in de auto kan stappen.
Porsche introduceert inductief opladen voor de nieuwe Cayenne Electric
Porsche maakt het opladen van de nieuwe Cayenne Electric gemakkelijker dan ooit met de introductie van Porsche Wireless Charging, een inductief opladen systeem dat binnenkort op de markt komt.
Dju, net te laat om het idee te patenteren
Maar dit bewijst wel dat dit niet enkel bij mij tot frustratie leidt anders zou het nooit ontworpen worden. Binnenkort bij Porsche, mogelijks in de toekomst een standaard manier van opladen.

Maar dit bewijst wel dat dit niet enkel bij mij tot frustratie leidt anders zou het nooit ontworpen worden. Binnenkort bij Porsche, mogelijks in de toekomst een standaard manier van opladen.
- MeneerParmentier
- Sr. Member
- Contacteer:
Die 23 seconden zijn toch een heel aanvaardbaar iets als je in ruil daarvoor niet regelmatig bij een tankstation langs moet?
De ellende van een EV ligt toch daar niet? Ik denk dan aan gewicht, ontranspara,te prijzen van laden, een verzameling aan laadpassen en abonnementen, het niet beschikbaar zijn van laadstations,...
Het is natuurlijk de combinatie van alles dat het geheel onpraktischer maakt. En ik persoonlijk ga liever 1x tanken op een zelf gekozen moment dan verplicht elke ochtend en avond die kabel te moeten uit- en inpluggen.
Daarom dat Porsche dus in allerijl de Audi Q5 (op zich al een veredelde VW Tiguan) is aan het ombouwen naar een Macan dus met een ICE? De Macan EV slaat simpelweg niet aan wereldwijd, de EV 718 / Boxster wordt een flop du jamais vu en een electrische Peperbus, serieuze twijfels bij.chesini schreef: ↑12 september 2025, 15:47 Als je wat geld te veel hebt voor een Cayenne Electric en een inductieplaat, één adres momenteel: Porsche.
Porsche maakt het opladen van de nieuwe Cayenne Electric gemakkelijker dan ooit met de introductie van Porsche Wireless Charging, een inductief opladen systeem dat binnenkort op de markt komt.
Dat Porsche maar goed oplet, zowat 25 jaar geleden balanceerden ze op de rand van bankroet tot de OG Cayenne en 986 Boxster redding brachten.
Vandaag gelezen dat Opel zijn EV transitie ook in de prullenbak gooit.