Nieuwe Vlaamse regering
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Nieuwe Vlaamse regering
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Ik volg je mening. Als je helemaal niks of heel weinig moet betalen, dan is een dokter al snel een gemakkelijke (en goedkope) gesprekspartner. Terwijl er eigenlijk veel patiënten zijn die wel iets mankeren of dringende zorg nodig hebben.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Je kan als regering vandaag geen 2,77 miljard EURO aan aandelen kopen en letterlijk morgen de volgende dag 1,50 miljard EURO belastingen gaan aftroggelen. Dat is not done. Er bestaat nog iets als politiek fatsoen. Iets wat ze bij de NVA niet hebben.VincentVega schreef: ↑24 september 2025, 09:55Je wil geen besparingen (zeker niet in de SZ) en geen hogere bijdragen of belastingen (zoals de zorgpremie).
Je wil ook dat de Vlaamse en federale regering financieel orde op zaken stellen.
Make up you mind, om de begroting positiever te maken moeten ze ofwel minder uitgaven (= besparen op uitgaven) of meer inkomsten genereren (= hogere bijdragen of belastingen). Een ander "wondermiddel" bestaat er nog steeds niet ...
PS: begin aub niet opnieuw met je gemekker over de participatie in de luchthaven van Zaventem. Een regering moet tijdens haar ambtsperiode niet enkel besparen maar moet ook nieuwe investeringen doen en dit is voor mij een hele goede investering (Vlaamse verankering, medezeggenschap in het bestuur van de luchthaven ...).
Een veel betere investering dan bijvoorbeeld geld pompen in de bodemloze financiële put van de Brusselse kanaalzone zoals jij wou. Vlaams geld pompen in een Brusselse buurt
Dat is weggegooid geld en lijkt meer op ontwikkelingssamenwerking dan op investeren
![]()
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Het zijn niet zomaar aandelen, het gaat om een strategische investering in de luchthaven van Zaventemchesini schreef: ↑24 september 2025, 16:34Je kan als regering vandaag geen 2,77 miljard EURO aan aandelen kopen en letterlijk morgen de volgende dag 1,50 miljard EURO belastingen gaan aftroggelen. Dat is not done. Er bestaat nog iets als politiek fatsoen. Iets wat ze bij de NVA niet hebben.VincentVega schreef: ↑24 september 2025, 09:55
Je wil geen besparingen (zeker niet in de SZ) en geen hogere bijdragen of belastingen (zoals de zorgpremie).
Je wil ook dat de Vlaamse en federale regering financieel orde op zaken stellen.
Make up you mind, om de begroting positiever te maken moeten ze ofwel minder uitgaven (= besparen op uitgaven) of meer inkomsten genereren (= hogere bijdragen of belastingen). Een ander "wondermiddel" bestaat er nog steeds niet ...
PS: begin aub niet opnieuw met je gemekker over de participatie in de luchthaven van Zaventem. Een regering moet tijdens haar ambtsperiode niet enkel besparen maar moet ook nieuwe investeringen doen en dit is voor mij een hele goede investering (Vlaamse verankering, medezeggenschap in het bestuur van de luchthaven ...).
Een veel betere investering dan bijvoorbeeld geld pompen in de bodemloze financiële put van de Brusselse kanaalzone zoals jij wou. Vlaams geld pompen in een Brusselse buurt
Dat is weggegooid geld en lijkt meer op ontwikkelingssamenwerking dan op investeren
![]()

En zoals eerder al gezegd: een regering moet besturen, besparen en tegelijkertijd investeren. Trouwens, die investering dateert van juni 2025. Hoelang moet een regering wachten na een investering (en in tussentijd niks doen??) vooraleer het "politiek fatsoenlijk" is om terug te gaan besturen?

-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik ben globaal tevreden dat de Vlaamse regering een begroting in evenwicht heeft.
Het zal mij persoonlijk ook iets kosten als hardwerkende Vlaming maar dat heb ik er voor over.
Ik vind het nogal flauw om te klagen als bepaalde subsidies afgeschaft worden, er wordt veel te veel gesubsidieerd. Sommigen reageren alsof een afschaffing van een subsidie een belasting is, dat is niet zo. Het is een voordeeltje dat je kwijtraakt.
Vlaanderen stopt met ontwikkelingssamenwerking, fantastisch. Wat moet Vlaanderen in Marokko aan ontwikkelingssamenwerking gaan doen, kan iemand daar een goede reden voor geven ?
Het zal mij persoonlijk ook iets kosten als hardwerkende Vlaming maar dat heb ik er voor over.
Ik vind het nogal flauw om te klagen als bepaalde subsidies afgeschaft worden, er wordt veel te veel gesubsidieerd. Sommigen reageren alsof een afschaffing van een subsidie een belasting is, dat is niet zo. Het is een voordeeltje dat je kwijtraakt.
Vlaanderen stopt met ontwikkelingssamenwerking, fantastisch. Wat moet Vlaanderen in Marokko aan ontwikkelingssamenwerking gaan doen, kan iemand daar een goede reden voor geven ?
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
- voorheenCP1234
- VIP member
- Contacteer:
Ze hebben het niet, ze streven ernaar ...Charlesvdw schreef: ↑24 september 2025, 20:49 Ik ben globaal tevreden dat de Vlaamse regering een begroting in evenwicht heeft.
Ben je er ook tevreden over dat de Vlaamse staatsschuld jaar na jaar exponentieel stijgt ??
Van mij mogen ze per direct alle subsidies afschaffen en dat ze de zorgpremie ook per direct afschaffen, dat is pas een pure schande.
Als je niet in een rusthuis verblijft moet je 99% total loss zijn eer je er gebruik van kan maken ! Mijn moeder die aan terminale kanker leed en door de zware chemo geen gevoel meer in haar handen had en amper nog op haar benen kon staan kwam zelf niet in aanmerking want ze kon toch nog staan dus niet erg genoeg !! Dan betaal ik nog liever gewoon een belasting van 100 euro dan die schandalige zorgverzekering !
Make Spaargids " Great Again ! "
- voorheenCP1234
- VIP member
- Contacteer:
Die investering in BA is juist niets waard en verankert nog minder, in tegendeel het maakt de nationale luchthaven nog meer een speelbal van dit onbestuurbaar land !VincentVega schreef: ↑24 september 2025, 16:54Het zijn niet zomaar aandelen, het gaat om een strategische investering in de luchthaven van Zaventem![]()
![]()
![]()
En zoals eerder al gezegd: een regering moet besturen, besparen en tegelijkertijd investeren. Trouwens, die investering dateert van juni 2025. Hoelang moet een regering wachten na een investering (en in tussentijd niks doen??) vooraleer het "politiek fatsoenlijk" is om terug te gaan besturen?![]()
Alles over de luchthaven van Zaventem wordt beslist in Brussel ( en dan bedoel ik niet het Vlaamse of Federale parlement ) of in de rechtbanken wat zorgt voor onzekerheden, onnodige onkosten en zware beperkingen; die investering van Vlaanderen gaat daar niets aan veranderen behalve dat Brussel hun nu nog meer kan chanteren ...
Een echte meesterzet van de NVA ...
Make Spaargids " Great Again ! "
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Die 39% van de aandelen was in handen van een Canadees pensioenfonds, nu in handen van de Vlaams regering.Vlaanderen kan nu mee het beleid van de luchthaven van Zaventem bepalen.voorheenCP1234 schreef: ↑24 september 2025, 22:46Die investering in BA is juist niets waard en verankert nog minder, in tegendeel het maakt de nationale luchthaven nog meer een speelbal van dit onbestuurbaar land !VincentVega schreef: ↑24 september 2025, 16:54
Het zijn niet zomaar aandelen, het gaat om een strategische investering in de luchthaven van Zaventem![]()
![]()
![]()
En zoals eerder al gezegd: een regering moet besturen, besparen en tegelijkertijd investeren. Trouwens, die investering dateert van juni 2025. Hoelang moet een regering wachten na een investering (en in tussentijd niks doen??) vooraleer het "politiek fatsoenlijk" is om terug te gaan besturen?![]()
Alles over de luchthaven van Zaventem wordt beslist in Brussel ( en dan bedoel ik niet het Vlaamse of Federale parlement ) of in de rechtbanken wat zorgt voor onzekerheden, onnodige onkosten en zware beperkingen; die investering van Vlaanderen gaat daar niets aan veranderen behalve dat Brussel hun nu nog meer kan chanteren ...
Een echte meesterzet van de NVA ...
Met 39% van de aandelen is Vlaanderen ook meteen de grootste aandeelhouder. De federale overheid beschikt trouwens over 25% van de aandelen.
Een goede investering wat mij betreft …

-
- VIP member
- Contacteer:
Persoonlijk ben ik meer voorstander van ontwikkelingssamenwerking buiten Europa en i.h.b. financiële hulp aan vluchtelingen-kampen in buurlanden van brandhaarden buiten Europa i.p.v. het falikante migranten-beleid van de EU.Charlesvdw schreef: ↑24 september 2025, 20:49 ...
Nochtans als we hier zo lezen lijkt -in de leefwereld van VEGA- is de Vlaamse zorgverzekering net het ultieme voor wat zorg voor vlamingen betreft....voorheenCP1234 schreef: ↑24 september 2025, 22:42Ze hebben het niet, ze streven ernaar ...Charlesvdw schreef: ↑24 september 2025, 20:49 Ik ben globaal tevreden dat de Vlaamse regering een begroting in evenwicht heeft.
Ben je er ook tevreden over dat de Vlaamse staatsschuld jaar na jaar exponentieel stijgt ??
Van mij mogen ze per direct alle subsidies afschaffen en dat ze de zorgpremie ook per direct afschaffen, dat is pas een pure schande.
Als je niet in een rusthuis verblijft moet je 99% total loss zijn eer je er gebruik van kan maken ! Mijn moeder die aan terminale kanker leed en door de zware chemo geen gevoel meer in haar handen had en amper nog op haar benen kon staan kwam zelf niet in aanmerking want ze kon toch nog staan dus niet erg genoeg !! Dan betaal ik nog liever gewoon een belasting van 100 euro dan die schandalige zorgverzekering !

VincentVega schreef: ↑23 september 2025, 07:12 En beiden weten niet dat de zorgpremie niet enkel voor “de werkende Vlaming” geldt maar voor elke Vlaming.
Windowdressing

Dat is inderdaad wel het juiste toepasselijke woord van hoe NVA omgaat met zijn kiespubliek.
NVA lijkt zowaar de nieuwe tsjevenpartij geworden. De tsjeven hadden die tactieken ook : decennia hun kiezers plat-en plat belasten en telkens hun voor ogen houden : "wij zullen er staan voor de werkende vlaming" , "de belasingen moeten omlaag" .....De windowdressing (en de tsjevenstreken van destijds) is terug....
"De kracht van verandering" heeft inderdaad wel wat weg van :
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Ontwikkelingssamenwerking is vooral een federale materie. Op federaal vlak - en vooral met federale budgetten - is er al de FOD Buitenlandse Zaken en de federale diensten BIO en ENABEL die namens België aan ontwikkelingssamenwerking doen. Er is dus geen nood om als deelstaat ook nog eens geld te spenderen aan ontwikkelingssamenwerking. Goed dus dat ze daarop nu gaan besparen en dit gewoon schrappen.spaarfreakje schreef: ↑25 september 2025, 01:27Persoonlijk ben ik meer voorstander van ontwikkelingssamenwerking buiten Europa en i.h.b. financiële hulp aan vluchtelingen-kampen in buurlanden van brandhaarden buiten Europa i.p.v. het falikante migranten-beleid van de EU.Charlesvdw schreef: ↑24 september 2025, 20:49 ...
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Leo Tindemans, een groot staatsman volgens mijn vader en opa … bedankt voor het compliment

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- MeneerParmentier
- Sr. Member
- Contacteer:
Ja. Opvallend genoeg is de enige manier om te voorkomen dat mensen van ginder massaal vertrekken op gammele bootjes richting Europa, op zoek naar een beter leven, is ervoor zorgen dat ze in hun thuisland enig perspectief hebben.Charlesvdw schreef: ↑24 september 2025, 20:49 Vlaanderen stopt met ontwikkelingssamenwerking, fantastisch. Wat moet Vlaanderen in Marokko aan ontwikkelingssamenwerking gaan doen, kan iemand daar een goede reden voor geven ?
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Heb je mijn vorige post gelezen (federale materie, via FOD Buitenlandse Zaken en op federale kredieten, BIO, Enabel enz ..)?MeneerParmentier schreef: ↑25 september 2025, 08:51Ja. Opvallend genoeg is de enige manier om te voorkomen dat mensen van ginder massaal vertrekken op gammele bootjes richting Europa, op zoek naar een beter leven, is ervoor zorgen dat ze in hun thuisland enig perspectief hebben.Charlesvdw schreef: ↑24 september 2025, 20:49 Vlaanderen stopt met ontwikkelingssamenwerking, fantastisch. Wat moet Vlaanderen in Marokko aan ontwikkelingssamenwerking gaan doen, kan iemand daar een goede reden voor geven ?
Het Belgische federale budget voor officiële ontwikkelingssamenwerking (ODA) bedroeg in 2023 2,6 miljard euro.
Ter vergelijking, het Vlaams budget bedroeg 15 miljoen euro voor ontwikkelingssamenwerking.
Mij lijkt het een besparing waarbij de Vlaamse overheid zich focus op haar kerntaken en niet op zaken waarvoor federaal al optreedtt.
Aanvullend (en dat is meer een antwoord op de vraag van Charlesvdw):
Vlaanderen werkt samen met overheden in 4 Afrikaanse partnerlanden:
* Marokko
* Malawi
* Mozambique
* Zuid-Afrika.
Om de één of andere reden waren er meerjarige samenwerkingsakkoorden met deze 4 landen, vooral op vlak van landbouwprojecten.
Waarom met deze 4 landen? I don't know ...
We willen allemaal de overheid "ontvetten" ... maar op het moment dat er ergens op uitgaven wordt bespaard is er altijd wel één of andere SG'er die protesteert. Vaak dan nog diegenen die roepen dat het tijd wordt dat de Vlaamse en federale regering orde op zaken moeten stellen in hun begroting