Holdings
TIP
Re: Holdings
Misschien kun je Investor AB eens bekijken? Het geeft 4 sek bruto per jaar/aandeel dividend.flow schreef: ↑14 november 2025, 13:20 Ik overweeg mijn holdingportefeuille - overwegend samengesteld door Belgische namen (Sofina-Brederode-Ackermans enz.)- uit te breiden met nog enkele
buitenlandse kleppers zoals Fairfax Financial-Loews-Markel-Brookfield Corporation...
Welke holdingexperts willen hier hun zienswijze/ervaringen delen![]()
UK Trust 3I lijkt ook wel goed, maar dat is voornamelijk te danken aan de Action- winkels.
Persoonlijk vind ik dat het te veel leunt op het succes van 1 poot.
Engelse investment trusts zijn genoemd. Die liggen qua karakter (vaak) eerder tussen een traditionele holding en een beleggingsfonds in. Ik zeg niet dat dat goed of slecht is, alleen iets om je van bewust te zijn.flow schreef: ↑14 november 2025, 13:20 Ik overweeg mijn holdingportefeuille - overwegend samengesteld door Belgische namen (Sofina-Brederode-Ackermans enz.)- uit te breiden met nog enkele
buitenlandse kleppers zoals Fairfax Financial-Loews-Markel-Brookfield Corporation...
Welke holdingexperts willen hier hun zienswijze/ervaringen delen![]()
Heel belangrijk vindt ik de NAV. Ik zal nooit iets kopen wat met een premie op de NAV noteert, en zelfs bij 10% korting moeten er al goede andere argumenten zijn om het te doen. Immers: als dat niet zo is, kun je beter de onderliggende waarden kopen dan de holding.
Bij NAV is het voor mij ook belangrijk dat er een groot deel een notering aan een beurs heeft. Anders kunnen ze je alles wijs maken over wat de waarde van de bedrijven in portefeuille is.
3i is genoemd maar valt voor mij keihard af: teveel geconcentreerd (75%=Action), 100% van de portefeuille is niet-transparant, en ze noteren met een PREMIE!! van 17%
Investor is genoemd, en heeft een een goede reputatie, maar de korting is maar 6% op het moment. Dat is laag, zowel in absolute waarde, als ook vergeleken met de korting van Investor over de afgelopen jaren. Bij korting 10-15% zou ik het overwegen, als mijn portefeuille voldoende in belans zou blijven.
Markel, Berkshire zit ik niet voldoende in.
Mijn grootste favorieten van het moment (eigenlijk al van een paar jaar) zijn Exor, Avi Global en Caledonia.
Zit je met AVI global trust dan niet met die Reynders- taks?
Asjemenou. Buffett koopt Alphabet.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
Momenteel wel, en dat doet pijn.
Zoals ik het begrepen heb: Avi heeft momenteel een aantal deelnemingen (met name in andere Private Equity Trusts) in portefeuille die niet specificeren welk deel in vastrentende waarden zit. Als gevolg daarvan moet AVI ervan uitgaan dat het 100% van die deelnemingen in vastrentende waarden zitten, en daardoor komt AVI boven de 10% drempel.
Dit is echter relatief zelden het geval bij Avi, normaal gesproken is dat niet het geval, maar nu toevallig wel. De toepassing van de Reynderstaks op AVI is dus naar verwachting maar tijdelijk. Ooit zal hun portefeuille zodanig zijn dat er geen Reynderstaks meer van toepassing is.
Sowieso verwacht ik dat de Reynderstaks niet eeuwig zal blijven bestaan. Die koterij aan belastingen (Reynders, TOB, 0.15% op beleggingsrekeningen boven 1M€, meerwaardetax, etc) zal ooit verdwijnen en vervangen worden door een enkele simpele taks (meerwaarde of vermogen gebaseerd). Verwacht ik... maar ik heb ook geen glazen bol.
Dus Ja, Reynderstaks is een issue, maar voor mij geen doorslaggevende. Ik wil Avi voorlopig nog niet kwijt, en ik denk dat de kans redelijk groot is dat op het moment dat ik het kwijt wil, de Reynderstaks niet meer van toepassing is.
Weer 1 voor in het Grote GBL Blunderboek -> verkoopt helft van belang Umicore met 9% korting. OK, niet de slechtste timing, ook niet de beste .
Op 10Y is het aandeel UMI met 23% gedaald
op 5Y is het aandeel met 59% gedaald
Benieuwd waaraan ze het geld nu weer aan zullen verprutsen...
Wat is de blunder? Dat ze maar liefst de helft verkopen? Dat ze slechts de helft verkopen? Dat ze dat gisteren gedaan hebben?VTEC schreef: ↑18 november 2025, 10:53 Weer 1 voor in het Grote GBL Blunderboek -> verkoopt helft van belang Umicore met 9% korting. OK, niet de slechtste timing, ook niet de beste .
De waarde van Umicore is nu eenmaal wat hij is. Die 9% korting is wat veel, maar goed, als je 8% van een bedrijf verkoopt is het logisch dat je wat water bij de wijn moet doen. (En was het wel 9% korting?. Het perbericht zegt: 0.3Miljard€. Niet 0.30Mijard€. Het zou dus best in werkelijkheid 0.33 geweest kunnen zijn, of 0.27. We weten het niet)
Dus waar zit precies de blunder? Vanaf 2013 heeft Umicore een mooie positieve rit gemaakt. Sinds 2021 niet meer, maar kon GBL dat voorspellen? Als ze in 2021 hadden verkocht had iedereen gezegd: 'wat een stommelingen, een bloeiend toekomstgericht bedrijf verkopen!'
Na de feiten 'blunder' roepen is makkelijk.
Ok ja
; nog nooit gehoord van een jaarrekening lezen? GBL in 2024 : "We steunen het nieuwe leiderschap van SGS en Umicore actief bij de vastberaden uitvoering van hun respectieve strategieën gericht op waardecreatie en koersstijging."
Ze zijn in 2014 ingestapt in Umicore in het kader van hun zgn 'kweekvijver' programma (meer chique naam "Incubator Program" of iets dgl). Koers was toen ca. 15€. Koers is nu 15€. Weer een fantastische beslissing van die dwaas, schoonzoontje van wijlen A. Frère.
Moest het nu eenmalig zijn qua uitschuiver, OK, maar dat is het niet. Steeds weer opnieuw bijzonder slechte timing zowel qua in- als uitstappen. Bij Umicore hebben ze teveel eieren in dezelfde mand gelegd in een vruchteloze poging om weg te geraken van het "oude Franse bedrijven investeerder" imago.
En dat met 50+ FTE in dienst, faut le faire... Wat doen die ganse dagen behalve slapen & naar TikTok kijken?
Ze zijn in 2014 ingestapt in Umicore in het kader van hun zgn 'kweekvijver' programma (meer chique naam "Incubator Program" of iets dgl). Koers was toen ca. 15€. Koers is nu 15€. Weer een fantastische beslissing van die dwaas, schoonzoontje van wijlen A. Frère.
Moest het nu eenmalig zijn qua uitschuiver, OK, maar dat is het niet. Steeds weer opnieuw bijzonder slechte timing zowel qua in- als uitstappen. Bij Umicore hebben ze teveel eieren in dezelfde mand gelegd in een vruchteloze poging om weg te geraken van het "oude Franse bedrijven investeerder" imago.
En dat met 50+ FTE in dienst, faut le faire... Wat doen die ganse dagen behalve slapen & naar TikTok kijken?
Ja van GBL moet je absoluut afblijven !!VTEC schreef: ↑18 november 2025, 12:07 Ok ja; nog nooit gehoord van een jaarrekening lezen? GBL in 2024 : "We steunen het nieuwe leiderschap van SGS en Umicore actief bij de vastberaden uitvoering van hun respectieve strategieën gericht op waardecreatie en koersstijging."
-
tuinder666
- Sr. Member

- Contacteer:
aan private equity.
"...De opbrengst van deze operatie past in het vereenvoudigingstraject dat GBL al een tijd volgt, aldus Van Aken. 'Het geld zal vermoedelijk worden ingezet om nieuwe private-equityinvesteringen te financieren, zoals eerder het geval was met de overname van Affidea. Daarnaast draagt de verkoop bij aan de financiering van het dividend, dat GBL minstens op 5 euro per aandeel wil handhaven'."
Wat ik telkens weer hier lees op spaargids is dat de beste timing is om altijd volledig geinvesteerd te zijn.VTEC schreef: ↑18 november 2025, 12:07 Moest het nu eenmalig zijn qua uitschuiver, OK, maar dat is het niet. Steeds weer opnieuw bijzonder slechte timing zowel qua in- als uitstappen. Bij Umicore hebben ze teveel eieren in dezelfde mand gelegd in een vruchteloze poging om weg te geraken van het "oude Franse bedrijven investeerder" imago.
Umicore heeft het in die periode niet fantastisch gedaan, dat is waar, maar dat kun je de investeerders in Umicore niet verwijten.
Was je blijer geweest als ze er in waren blijven zitten en over twee of drie jaar zouden verkopen?
Wat precies is 'die fantastische beslissing' waar je het over hebt? Aankoop of verkoop?
met 50 FTE 13 miljard beheren? Das 260 Miljoen per FTE. Dat is ultra-lean! Hoeveel FTE's hebben andere holdings in vergelijking tot hun vermogen? Bois Sauvage? QfG? GIMV?
Ik denk het ook buiten hun Adidas en misschien SGS (gedeeltelijk) aan en verkoop is het 1 groot fiasco! Ooit eens ingestapt in de jaren stillekes en net boven break even verkocht na lang wachten.
Mij zien ze daar niet meer.
Vooral ultra mean euh lean qua performance, ik volg het aandeel sinds 1995 dus kom niet zeveren qua data.
Aan de NPM van Frère heb ik erg veel plezier beleefd - helaas delisting mei/2011 - maar aan GBL niet.
Bij nader inzien, die Gallienne zou een uitstekende aanwinst zijn voor één van de talrijke regeringen want die strijken ook veel geld op om niks te doen en er nog minder van te bakken. Geen Nederlands kunnen spreken staat een federale politieke carrière toch niet in de weg tegenwoordig.
Dag begint zeer goed. Jardine Matheson meer dan 7% erbij na trading update.
Ck Hutchison holdings mooi hoger (+3%) na mogelijke beursgang Watson (keten boven Kruidvat, ICI Paris XL enz...)
Ck Hutchison holdings mooi hoger (+3%) na mogelijke beursgang Watson (keten boven Kruidvat, ICI Paris XL enz...)
Beste,
ook aandeelhouder van Matheson.Heb je enig idee van een koersdoel voor dit aandeel? Zijn de laatste al zoveel gestegen dat ik twijfel om wat winsten van tafel te nemen.
Grtjs