Federale Arizona-regering
Re: Federale Arizona-regering
Klopt, ik denk ook niet dat de leerkrachten vroeger met verlof gaan. Maar wat gebeurt er dan wel ?KV schreef: ↑16 december 2025, 16:29In dit onderwerp sta ik volledig achter haar intenties. Het is de afgelopen jaren de spuigaten beginnen uitlopen.mondeo17 schreef: ↑16 december 2025, 15:51
Vandaag gemerkt dat er 15-jarigen al aan de kerstvakantie begonnen zijn. We zijn 16 december. Maar ja, als Demir het aantal vrije dagen terug wil dringen, is ze een slechte minister. Kom dan ook niet zeuren dat de kwaliteit van het onderwijs achteruit gaat.
Ik heb hier ook dochters die einde hun secundair zijn.
Vorig jaar : 13juni , voila laatste examen, en dan hoefden ze nog 1 keertje terug te keren naar school voor een halve dag, dat was dan 30juni voor de rapporten.
i.p.v. 8weken zomervakantie zijn dat eigenlijk 10weken zomervakantie.
Idem vandaag : Laatste examens, vanaf 10u , 11u is het richting huiswaarts en begint de vakantie
Maar ze zal wel in dialoog moeten gaan met de scholen en de vakbonden om te zien hoe dit aan te pakken, want ik denk niet dat die leerlingen een week / 2weken vrij krijgt omdat de leerkrachten ook vroeger aan hun vakantie willen beginnen ....
Vroeger werd er gedelibereerd met pen en papier. Tegenwoordig gaat alles toch digitaal. Waarom dat dan zoveel tijd vraagt, snap ik niet.
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
- VincentVega
- Hero Member

Kan dit misschien helpen om de dubbele inkomstenstroom van de PVDA te begrijpen? En overheidsdotaties en een verplichte “vrijwillige bijdrage” van hun leden. Ze passeren 2x langs de kassa.
De leden zijn arm maar de partij(top) niet
mondeo17 schreef: ↑16 december 2025, 16:19 Lekker hypocriet die communisten.
https://vrtnws.be/p.mD935ElNj
Schoonheid en lelijkheid liggen dichter bij elkaar dan je denkt
Een kort tekst zonder in discussie te willen gaan :mondeo17 schreef: ↑16 december 2025, 18:41Klopt, ik denk ook niet dat de leerkrachten vroeger met verlof gaan. Maar wat gebeurt er dan wel ?KV schreef: ↑16 december 2025, 16:29
In dit onderwerp sta ik volledig achter haar intenties. Het is de afgelopen jaren de spuigaten beginnen uitlopen.
Ik heb hier ook dochters die einde hun secundair zijn.
Vorig jaar : 13juni , voila laatste examen, en dan hoefden ze nog 1 keertje terug te keren naar school voor een halve dag, dat was dan 30juni voor de rapporten.
i.p.v. 8weken zomervakantie zijn dat eigenlijk 10weken zomervakantie.
Idem vandaag : Laatste examens, vanaf 10u , 11u is het richting huiswaarts en begint de vakantie
Maar ze zal wel in dialoog moeten gaan met de scholen en de vakbonden om te zien hoe dit aan te pakken, want ik denk niet dat die leerlingen een week / 2weken vrij krijgt omdat de leerkrachten ook vroeger aan hun vakantie willen beginnen ....
Vroeger werd er gedelibereerd met pen en papier. Tegenwoordig gaat alles toch digitaal. Waarom dat dan zoveel tijd vraagt, snap ik niet.
Het leven zoals het is in een middelbare school in Vlaanderen
Neen, op woensdag 16 december zijn leerkrachten nog niet met vakantie. Integendeel.
Begin december worden examenvragen, modeloplossingen en leerplandoelstellingen — waarbij elke vraag expliciet gelinkt is aan een leerplannummer — ingediend bij de pedagogisch directeur. Examens van beginnende leerkrachten worden volledig gecontroleerd; bij ervaren collega’s gebeurt dit steekproefsgewijs. Wordt de leerstof correct bevraagd? Is de timing realistisch? Zijn de doelstellingen duidelijk en de vragen didactisch verantwoord? Wordt vermeden dat examens simpelweg herhaald worden uit vorige jaren? Dit alles gebeurt vóór één leerling een examen ziet.
Leerlingen krijgen daarnaast toegang tot eerder verbeterde taken en toetsen (ingescand en digitaal beschikbaar) én een duidelijke toelichting over het komende examen: leerstof, vraagstelling, verwachtingen en tips.
De laatste examens van de tweede en derde graad vallen op dinsdag 15 december, uitzonderingen daargelaten. Examenroosters worden bewust leerlinggericht opgesteld: haalbaar, gespreid en onder toezicht. De eerste graad legt haar laatste examens pas op woensdag af — jongere leerlingen blijven nu eenmaal beter langer begeleid op school.
Terwijl leerlingen hun laatste examens afleggen, zijn leerkrachten van de tweede en derde graad al volop aan het verbeteren — vaak ’s avonds en ’s nachts. Punten worden ingevoerd, feedback wordt geformuleerd en voorbereid voor leerlingen en ouders. Klassenraden starten op woensdag en lopen tot donderdag. Elke leerling wordt individueel besproken via Smartschool, met bijzondere aandacht voor zorgvragen, leerproblemen en pedagogische opvolging. Dat vraagt tijd, overleg en organisatie, geen vrijblijvende aanwezigheid.
Op donderdagavond, van 17.00 tot 21.00 uur, volgen rapportafhalingen en oudergesprekken. Leerlingen en ouders krijgen inzage in verbeterde examens en de mogelijkheid tot gesprek of remediëring. Voor veel leerkrachten loopt deze avond nog verder uit. Dit is bovendien al het tweede oudercontact van het schooljaar.
Ook op vrijdag is het werk niet gedaan. Leerlingen die hun rapport nog niet konden afhalen, worden tussen 8.30 en 9.30 uur opgevangen. Daarna volgt een personeelsvergadering waarin werking, verbeterpunten en toekomstige pedagogische afspraken grondig worden besproken. Er is ruimte voor reflectie, afscheid van collega’s en verbinding binnen het team.
Pas daarna, rond de middag, is er een kerstdrink. Geen vakantie, geen luxe — maar een afsluitmoment na weken intens werk. Een eventueel personeelsfeestje is vrijwillig en volledig op eigen kosten.
Dit is geen klaagzang. Dit is een realiteit die vaak onzichtbaar blijft, maar die wel verklaart waarom leerkrachten in december niet “vroeg met vakantie” zijn.
N-VA is rijker dan alle Nederlandse partijenVincentVega schreef: ↑16 december 2025, 19:17Kan dit misschien helpen om de dubbele inkomstenstroom van de PVDA te begrijpen? En overheidsdotaties en een verplichte “vrijwillige bijdrage” van hun leden. Ze passeren 2x langs de kassa.![]()
De leden zijn arm maar de partij(top) niet![]()
mondeo17 schreef: ↑16 december 2025, 16:19 Lekker hypocriet die communisten.
https://vrtnws.be/p.mD935ElNj
bij elkaar, begrijpelijk...ze rijden voor de (super)rijken.
Zoals je zelf zegt: als je mij niet snapt, waarom oordeel je dan over mij?KleineSpaarder schreef: ↑16 december 2025, 18:53Als je iets niet snapt, is het beter om er geen oordeel over te hebben![]()
Je nick is niet gestolen. Je bent inderdaad maar kleintjes.
Zoon van 16 is al sedert donderdagmiddag thuis. Vrijdag hadden enkel de leerlingen van zijn klas die Latijn volgen nog examen. Morgen is er een 15 minuten durend overlegmoment met de titularis, er is geen oudercontact voor ons want erg goede punten en klaar.
Commentaar van hem "da's toch prima, kan ik wat meer shifts doen op mijn werk & geld bijverdienen". Dubbel gevoel bij, die werkethiek siert hem maar niet elke tiener is zo.
Commentaar van hem "da's toch prima, kan ik wat meer shifts doen op mijn werk & geld bijverdienen". Dubbel gevoel bij, die werkethiek siert hem maar niet elke tiener is zo.
- VincentVega
- Hero Member

Er klopt iets niet in jouw redenering (maar dat overkomt jou wel vakerGg70 schreef: ↑16 december 2025, 20:13N-VA is rijker dan alle Nederlandse partijenVincentVega schreef: ↑16 december 2025, 19:17
Kan dit misschien helpen om de dubbele inkomstenstroom van de PVDA te begrijpen? En overheidsdotaties en een verplichte “vrijwillige bijdrage” van hun leden. Ze passeren 2x langs de kassa.![]()
De leden zijn arm maar de partij(top) niet![]()
bij elkaar, begrijpelijk...ze rijden voor de (super)rijken.
Wat klopt is dat de politieke fracties in België meer financiering van de overheid dan in Nederland.
En de N-VA is veruit de grootste partij in België en zal dus logischerwijs meer ontvangen aan dotaties dan andere partijen. En dat bedrag is hoger dan de pot die alle partijen in Nederland mogee er n verdelen.
Maar:
* alle partijen in België krijgen in vergelijking met Nederland veel meer dotaties (ook de PVDA trouwens).
* en de PVDA krijgt naast een overheidsdotatie ook nog eens een groot bedrag aan “vrijwillige bijdragen” van hun leden en mandatarissen.
Heb je ook gelezen in het artikel hoe de bijdrage blijkbaar toch niet zo vrijwillig is?
Laatst gewijzigd door VincentVega op 16 december 2025, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik begrijp ook niet waarom oversubsidiëringen van politiekers en politieke partijen moet verzanden dat PVDA 2x langs de kassa zou passeren omdat ze bij hun parlementairen ook nog een deel ontvangen door afdrachten. Dat is hun interne keuken , parlementairen daar zijn blijkbaar genijgd dat te aanvaarden anders was de leegloop al lang een feit. Het is niet dat daardoor het totale dotatiegegeven nog eens extra omhoog gaat.
Waar het hier over ging : oversubsidiëringen van politiekers en politieke partijen
Men maakt vanuit Politiek altijd graag het vergelijk met de buurlanden. (zeker voor wat betreft lonen van werknemers)
Een interessant vergelijk dat ook eens mag gemaakt worden is : oversubsidiëringen van politiekers en politieke partijen van de omliggende landen
Waar het hier over ging : oversubsidiëringen van politiekers en politieke partijen
Men maakt vanuit Politiek altijd graag het vergelijk met de buurlanden. (zeker voor wat betreft lonen van werknemers)
Een interessant vergelijk dat ook eens mag gemaakt worden is : oversubsidiëringen van politiekers en politieke partijen van de omliggende landen
- VincentVega
- Hero Member

Speciaal voor KV herhalen we nog eens de discussie die over de partijfinanciering onlangs al is gevoerd en waarbij iedereen het eens was dat de dotaties moeten herzien worden (vanwaar dan de vraag van KV???).
Volgens KV is dat interne keuken waar we ons niet over mogen uitspreken.
Maar:
* zo vrijwillig blijkt die bijdrage niet te zijn, zeker niet als je bij de volgende verkiezingen nog een verkiesbare plaats wil.
* en het zegt veel over de geldhonger van de partij als ze naast de royale dotaties ook hun leden en mandatarissen geld aftroggelen. Het artikel maakt duidelijk dat het om meer dan enkel lidgeld gaat …
Of was het de bedoeling van KV om de aandacht van de laakbare praktijken van de PVDA af te leiden?VincentVega schreef: ↑15 december 2025, 18:35De partijdotatie zijn er lang geleden gekomen om te vermijden dat politieke partijen sponsoring zouden gaan zoeken in het bedrijfsleven. En dan is belangenvermenging niet ver weg …spaarfreakje schreef: ↑15 december 2025, 17:12 Partijdotaties impliceren een verbod van privé sponsoring.
Maar ze kunnen veel gerichter:
1) een vast bedrag per ingediende lijst per kiesomschrijving, waarmee propaganda kan gevoerd worden
2) één medewerker per verkozen parlementair
3) vast aantal kabinetsmedewerkers per minister
4) dotatie voor studiedienst
Maar het klopt dat ze moeten herzien worden. Als partijen reserves aanleggen - al dan niet onder de vorm van onroerend goed - dan betekent dit dat ze meer dan genoeg dotatie krijgen.
Volledig afschaffen, daar ben ik dan weer tegen want dan zal sponsoring door bedrijven opgang vinden.
Volgens KV is dat interne keuken waar we ons niet over mogen uitspreken.
Maar:
* zo vrijwillig blijkt die bijdrage niet te zijn, zeker niet als je bij de volgende verkiezingen nog een verkiesbare plaats wil.
* en het zegt veel over de geldhonger van de partij als ze naast de royale dotaties ook hun leden en mandatarissen geld aftroggelen. Het artikel maakt duidelijk dat het om meer dan enkel lidgeld gaat …
Politiek links wil graag meer mensen met een migratieachtergrond op verkiesbare plaatsen en in het parlement, maar als er dan zo iemand het tot minister schopt en blijkt dat dat iemand is met een eigen mening en geen links profiel, dan is het weer niet goed.
Het volgende wat Demir mag doen:
- afschaffen smartschool, scoodle play en google classroom
- herintroductie van de vulpen
- afschaffen van laptops
- afschaffen van invulboeken
- herintroductie van het krijtbord
Bron: het internet.
Betekent dan dat ze een groot deel van haar partijgenoot voorganger moet terugschroeven
En wat zou er plots mis zijn met een fout toe te geven en die recht te zetten? Is dat een schande?
Bron: het internet.
Hij heeft zijn haar met Dash witgewassen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- VincentVega
- Hero Member

Gewoon feit dat ze bij de N-VA zit is voor SG’ers zoals KleineSpaarder en KV om haar neer te sabelen. Het tast hun objectieve beoordelingsvermogen aan.JustSpike schreef: ↑17 december 2025, 09:23Politiek links wil graag meer mensen met een migratieachtergrond op verkiesbare plaatsen en in het parlement, maar als er dan zo iemand het tot minister schopt en blijkt dat dat iemand is met een eigen mening en geen links profiel, dan is het weer niet goed.
Bij KleineSpaarder is het nog het ergst. Die lult en lukt maar door over bevolkingspiramides en meent dat Zuhal Demir die niet kan lezen of begrijpen (is dat geen racisme