Langetermijnsparen omdat woonlening weg is
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
-
gertadriaensen
- Newbie

- Contacteer:
Langetermijnsparen omdat woonlening weg is
Vanaf dit jaar is onze woonlening afgerond. Die hebben we altijd kunnen inzetten in de belastingsaangifte. Vanaf volgend jaar kan dat dus niet meer. Ik heb dit jaar al eens een simulatie gemaakt door de lening niet in te geven in de aangifte en dan zouden we 2000 euro per jaar meer moeten gaan betalen aan belastingen. Dat is wel een fiks bedrag.
Met Langetermijnsparen kan dat aftrek potje in de belastingsaangifte ook gevuld worden.
Is Langetermijnsparen een goeie optie om te gaan doen om minder belastingen te moeten betalen en dus meer geld op de spaarboek over te houden? Mijn gezond verstand zegt natuurlijk van wel maar misschien zijn er nog dingen die ik mis. We sparen voor later (of voor de kinderen) en betalen minder belastingen. Win-win of niet? We zijn momenteel 46 en 48 jaar. Geen idee of dat belangrijk is.
Met Langetermijnsparen kan dat aftrek potje in de belastingsaangifte ook gevuld worden.
Is Langetermijnsparen een goeie optie om te gaan doen om minder belastingen te moeten betalen en dus meer geld op de spaarboek over te houden? Mijn gezond verstand zegt natuurlijk van wel maar misschien zijn er nog dingen die ik mis. We sparen voor later (of voor de kinderen) en betalen minder belastingen. Win-win of niet? We zijn momenteel 46 en 48 jaar. Geen idee of dat belangrijk is.
Re: Langetermijnsparen omdat woonlening weg is
klopt, ik doe dit al jaren sinds de lening van het huis was afbetaald.
als je beslist een nieuwe hypolening aan te gaan kan je de bijdrage van het langetermijnsparen terug verminderen en de nieuwe lening in dit potje laten primeren. enige bedenking die ik hierbij heb is dat het meestal (volgens mij mogelijks de enige manier) via een TAK 21 werkt, daarom is de intrest in jaren met lage inflatie laag (zoals nu) en staat je geld aan die intrest voor dat jaar vast tot je pensioen. Ook de uitleg van de bank dat je 30% hebt aan belastingsaftrok is meer genuanceerd. Simpel voorgesteld : als je nog 30 jaar voor je pensioen staat is die aftrok 1% per jaar voor het bedrag dat je dit jaar hebt gespaard (30/jaren te gaan) en dit bv met een schamele intrest 1.5% dit wil zeggen 2.5% op het bedrag dat jaar gespaard hebt, enz..
voor het laatste jaar maak je inderdaad het mooiste rendement en neem je de volle 30% mee op het in dat jaar gespaarde bedrag. Mijn ervaring zegt hoe dichter bij je pensioen hoe interessanter. Het is misschien een rare redenering maar dat is hoe ik er naar kijk.
als je beslist een nieuwe hypolening aan te gaan kan je de bijdrage van het langetermijnsparen terug verminderen en de nieuwe lening in dit potje laten primeren. enige bedenking die ik hierbij heb is dat het meestal (volgens mij mogelijks de enige manier) via een TAK 21 werkt, daarom is de intrest in jaren met lage inflatie laag (zoals nu) en staat je geld aan die intrest voor dat jaar vast tot je pensioen. Ook de uitleg van de bank dat je 30% hebt aan belastingsaftrok is meer genuanceerd. Simpel voorgesteld : als je nog 30 jaar voor je pensioen staat is die aftrok 1% per jaar voor het bedrag dat je dit jaar hebt gespaard (30/jaren te gaan) en dit bv met een schamele intrest 1.5% dit wil zeggen 2.5% op het bedrag dat jaar gespaard hebt, enz..
voor het laatste jaar maak je inderdaad het mooiste rendement en neem je de volle 30% mee op het in dat jaar gespaarde bedrag. Mijn ervaring zegt hoe dichter bij je pensioen hoe interessanter. Het is misschien een rare redenering maar dat is hoe ik er naar kijk.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
Ranter the 2nd
- Full Member

- Contacteer:
Zijn er alternatieven?
Mvg
Mvg
Ik doe het al 15 jaar, ook sinds mijn lening afbetaald is.
Ik stort maandelijks, dan voel je dat minder. Ik weet dat het beter is om in januari alles te storten maar dan is het inderdaad een fikse bedrag dat dan samenkomst met pensioensparen, feestdagen en een reis die ik elk jaar in januari doe dus voor mij voel ik het minder als ik maandelijks storten.
Het is nu niet dat het zoveel opbrengt maar ik zie het als een extra spreiding.
Ik stort maandelijks, dan voel je dat minder. Ik weet dat het beter is om in januari alles te storten maar dan is het inderdaad een fikse bedrag dat dan samenkomst met pensioensparen, feestdagen en een reis die ik elk jaar in januari doe dus voor mij voel ik het minder als ik maandelijks storten.
Het is nu niet dat het zoveel opbrengt maar ik zie het als een extra spreiding.
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
je kan dit ook perfect met tak 23=fondsen. Bij Athora bv is er zelfs de mogelijkheid om hiervoor een wereldtracker te nemen. natuurlijk zijn er instapkosten(vraag korting), 'verpakkingskosten' in verzekeringsformule, heffing op 60st.
Zorg ervoor dat je op 55 het max (dat jij wil) instelde en daar dan niet meer boven gaat. Zorg er ook voor da het loopt tot aan "99" jaar.
Weet ook dat er hier rekenaars zijn die bv bij pensioen sparen hebben uitgedokterd dat het belastingvoordeel de extra kosten niet compenseert. Maar anderzijds heb je wel met dergelijke formules wel een soort buffer die je regelmatig moet opbouwen en waar je moeilijk kan aankomen om zottigheden te doen. Geloof me ik zie dit bij de vorige generatie; met het pensioen alleen is het geen luxe leven....
Zorg ervoor dat je op 55 het max (dat jij wil) instelde en daar dan niet meer boven gaat. Zorg er ook voor da het loopt tot aan "99" jaar.
Weet ook dat er hier rekenaars zijn die bv bij pensioen sparen hebben uitgedokterd dat het belastingvoordeel de extra kosten niet compenseert. Maar anderzijds heb je wel met dergelijke formules wel een soort buffer die je regelmatig moet opbouwen en waar je moeilijk kan aankomen om zottigheden te doen. Geloof me ik zie dit bij de vorige generatie; met het pensioen alleen is het geen luxe leven....
ik doet ook aan langetermijnsparen, al lang. Wel opletten voor instapkosten en andere kosten zoals bvb een KBC aanrekent. De "beste" bank volgens spaargids, weet je wel. Toen ik nog onwetend was heb ik een langetremijnrekening bij KBC geopend met 7 (zeven) procent instapkosten. Helemaal van de pot gerukt. En dat blijft allemaal maar duren. Dit is nu natuurlijk een slapend contract.
Laatst gewijzigd door Lukske op 25 december 2025, 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
Is er ook een soort maximum bedrag?
ja wel, en is ook afhankelijk van je inkomsten
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
Wij hebben de zelfde berekening gemaakt nadat wij geen gebruik konden maken van de woonbonus. Maar na eens goed de kosten en verwachte rendementen te hebben bekeken en mijn andere potjes "belasting vermindering" te hebben doorgelicht hebben we toch maar besloten het liever in de sloot te gooien
.
Het kan een goede diversificatie zijn en bied verschillende mogelijkheden en daar heeft het "misschien" een waarde. Maar er in beleggen omdat je een belasting vermindering kan krijgen "punt aan de lijn" is voor veel mensen zonde ben ik bang.
Het kan een goede diversificatie zijn en bied verschillende mogelijkheden en daar heeft het "misschien" een waarde. Maar er in beleggen omdat je een belasting vermindering kan krijgen "punt aan de lijn" is voor veel mensen zonde ben ik bang.
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Lang gedaan maar ermee gestopt. De staat is te onbetrouwbaar.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.