Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Dat is er wel al een tijdje uit hoor.MeneerParmentier schreef: ↑28 december 2025, 15:12 Dacvia zijn zo goedkoop omdat ze gebaseerd zijn op bestaande componenten. De ontwikkelingskost is nul.
Bijvoorbeeld de hybride motoren werden al heel snel in Dacia gebruikt, na een jaar of 2 vanaf de ontwikkeling en gebruik in Clio.
@MeneerParmentier Dat laatste klopt, maar dan enkel procentueel qua winst hé
Zowel mijn ex-vrouw als mijn partner hadden hiervoor een Dacia; kennen beide niks van auto’s, geven er geen fluit om zolang het maar start en rijdt, een radio en airco heeft. En iemand anders (ik dus) het ding geregeld eens wast en stofzuigt.
De kwaliteit van de plastics in het interieur van een Dacia kan je best vergelijken met die van de verpakking van een maaltijdsalade uit de supermarkt, maar het blijft wel heel en onderhoud was goedkoop, zeker in vgl met Duitse merken en hun waanzinnige uurtarieven. .
Zowel mijn ex-vrouw als mijn partner hadden hiervoor een Dacia; kennen beide niks van auto’s, geven er geen fluit om zolang het maar start en rijdt, een radio en airco heeft. En iemand anders (ik dus) het ding geregeld eens wast en stofzuigt.
De kwaliteit van de plastics in het interieur van een Dacia kan je best vergelijken met die van de verpakking van een maaltijdsalade uit de supermarkt, maar het blijft wel heel en onderhoud was goedkoop, zeker in vgl met Duitse merken en hun waanzinnige uurtarieven. .
Die Mazda eens bekeken. Inderdaad mooi, goed uitgerust en niet te duur. Maar een 2500 cc motor. Seriously? Daar wordt je fiscaal voor afgestraft. En moest dat nu nog komen met veel vermogen maar hij heeft slechts 141 pk.VTEC schreef: ↑28 december 2025, 14:43Ik zou in dat geval ook eens kijken naar een jonggebruikte Mazda CX-5, mooi (persoonlijk), zeer betrouwbaar en in een duurdere uitvoering hypercompleet (elec koffer, zetelkoeling, open dak, Nappa leer, audio met 12 speakers etc).Trivium schreef: ↑28 december 2025, 14:10 Nu je over Dacia begint. Ik ben stilaan aan een nieuwe auto toe maar ik heb weinig zin om 60 k te betalen voor een blokje ijzer op wielen.
Ik heb een grote auto nodig, genre suv of monovolume want we gaan veel op reis en ook dikwijls voor een maand. Dan is het wel handig dat je veel kan meenemen en ook de fietsen achterop kunt zetten.
Ik ben dus gisteren naar de nieuwe Bigster gaan kijken en ik was aangenaam verrast. Mooie auto en die prijs is gewoon onklopbaar. Ik kom op 34 k voor de hybride 155 extreme met nog wat extra opties en een trekhaak.
Nieuw is de Bigster onklopbaar qua value / money.
Laatst gewijzigd door Trivium op 28 december 2025, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zal zelf wel beslissen met welke auto ik rij. Momenteel is dat een monovolume en dat bevalt me prima.MeneerParmentier schreef: ↑28 december 2025, 14:44Nee, dat is onzin. Iets wat de autoindustrie je heeft wijs gemaakt. Koop een middenklasse break (Ford Focus, VW Golf Variant,...), daar heb je ruimte op overschot mee, ook op reis. Een fietsendrager kun je op nagenoeg elke auto monteren.Trivium schreef: ↑28 december 2025, 14:10 Nu je over Dacia begint. Ik ben stilaan aan een nieuwe auto toe maar ik heb weinig zin om 60 k te betalen voor een blokje ijzer op wielen.
Ik heb een grote auto nodig, genre suv of monovolume want we gaan veel op reis en ook dikwijls voor een maand. Dan is het wel handig dat je veel kan meenemen en ook de fietsen achterop kunt zetten.
SUVs zijn hoger, duurder, verbruiken meer, wegen meer en rijden minder goed.
Dus het zal opnieuw een suv of monovolume worden. Dat ze duurder zijn en meer verbruiken zal me worst wezen.
Ik weet heel goed hoe BMW's rijden. Ik heb er al verschillende gehad. Een 520i toen daar nog een heerlijke zescilinder in zat en een paar 320i's. Momenteel heb ik als tweede wagen een 320i cabrio.MeneerParmentier schreef: ↑28 december 2025, 14:44 Dat is nu ook weer overdreven. Een BMW rijdt een heel stuk aangenamer. De aandrijflijn (motor, versnellingsbak) en onderstel zijn niet te vergelijken met een Dacia.
De uurtarieven die de stealers van BMW vragen vind ik schandalig. Dat is gelegaliseerde diefstal. Ze gaan me niet meer liggen hebben.
Een auto is voor mij een middel om van A naar B te rijden en daar heb ik geen 75k voor over. Vroeger was autorijden leuk. Nu is het vooral een kwelling met files, trajectcontrole en flitspalen.
Ik denk dat je toch eens een Dacia showroom moet binnen stappen en in de nieuwe Bigster gaan zitten. Ik was sceptisch toen ik binnen ging maar kwam verwonderd weer buiten. Ze zijn in niets meer te vergelijken met de Dacia's van pakweg 2 jaar geleden.VTEC schreef: ↑28 december 2025, 15:26 De kwaliteit van de plastics in het interieur van een Dacia kan je best vergelijken met die van de verpakking van een maaltijdsalade uit de supermarkt, maar het blijft wel heel en onderhoud was goedkoop, zeker in vgl met Duitse merken en hun waanzinnige uurtarieven. .
Uiteraard is het geen BMW of Mercedes maar ik vind het prijsverschil tussen Dacia en de zogenaamde premium merken niet meer te verantwoorden.
En dat vinden blijkbaar veel mensen want als je alleen kijkt naar de particuliere verkoop staat Dacia op de eerste plaats in België.
Autorijden is tegenwoordig niet meer leuk wegens de wildgroei aan trajectcontroles en zone 30's en 50's en constante files en parkeerproblemen.
Dus beperk ik mijn autogebruik tot mij verplaatsen van A naar B. Voor het plezier heb ik mijn motor (een BMW
Met mijn motor moet ik niet wakker liggen van trajectcontroles wegens geen nr. plaat vooraan
Met mijn 320i heb ik ondertussen al de nodige klodden gehad die mij al een rib uit het lijf gekost hebben en het is nog steeds niet opgelost dus ik heb mijn buik wel een beetje vol van de zogezegde BMW kwaliteit.
De Duitse premium merken zijn alleen nog premium qua prijs, qua afwerking en kwaliteit zijn ze doorsnee, niet dat ze nu slechter zijn, de rest heeft fors bijgebeend, zelfs de Chinezen leveren nu premium aan scherpe prijzen. Niet voor niks heeft de Duitse auto industrie het moeilijk, of ze met de verlenging van fossiel nog enig verschil gaan maken valt te betwijfelen. De toekomst wordt elektrisch, zelfs de duurdere bedrijfswagens die hun huidige sterkhouder zijn, innovatie loont voor elektrisch, voor fossiel gaat de eindfase in.
- PotjeVickx
- Full Member

- Contacteer:
Gisteren was er nog eens een 'promo-reportage' ten voordele van EV's.
Van de slijtage van batterijen en de lage restwaarde van een EV... daar is niets van aan zegt de man van Autonieuws.
Even het model bekijken waarmee ze uitpakken in het filmpje: filmpje
Een fiat 500:
- Nieuwwaarde in 2023: 27.000€
- Wordt nu (in 2025, na 2 jaar) verkocht door de handelaar voor iets meer dan 12.000€.
Dat wil zeggen dat de eerste eigenaar geen 12.000€ meer gekregen heeft van zijn recente EV.
Meer dan 55% (hoogstwaarschijnlijk 60%) waardeverlies na 2 jaar.
Van de slijtage van batterijen en de lage restwaarde van een EV... daar is niets van aan zegt de man van Autonieuws.
Even het model bekijken waarmee ze uitpakken in het filmpje: filmpje
Een fiat 500:
- Nieuwwaarde in 2023: 27.000€
- Wordt nu (in 2025, na 2 jaar) verkocht door de handelaar voor iets meer dan 12.000€.
Dat wil zeggen dat de eerste eigenaar geen 12.000€ meer gekregen heeft van zijn recente EV.
Meer dan 55% (hoogstwaarschijnlijk 60%) waardeverlies na 2 jaar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Praat eens over afschrijving met mensen die een Taycan, Q8, EQE/EQS of iPace hebben/hadden? Gelijkaardige % maar “iet of wat” grotere bedragen. Tesla durf ik niet zeggen.
Sprak recent met iemand met een Alpine A290, de sportieve zus van de Renault 5. Knappe auto en journalisten zijn er wild van. Bij dit koude weer is het rijbereik bij “wat stevig doorrijden” < 200 km… tja, laat maar als je niet kan thuisladen.
Sprak recent met iemand met een Alpine A290, de sportieve zus van de Renault 5. Knappe auto en journalisten zijn er wild van. Bij dit koude weer is het rijbereik bij “wat stevig doorrijden” < 200 km… tja, laat maar als je niet kan thuisladen.
Het zal dan toch niet de nabije toekomst zijn.
https://www.hln.be/mobiliteit/autobouwe ... ~a7029863/
Wat mezelf betreft zal ik alleen maar een EV kopen wanneer ik echt niet meer anders kan.
Ik koop alleen nog een veel te dure onderhoudsintensieve technologisch verouderde stinker als het echt niet anders kan.
+1Trivium schreef: ↑28 december 2025, 21:54Het zal dan toch niet de nabije toekomst zijn.
Wat mezelf betreft zal ik alleen maar een EV kopen wanneer ik echt niet meer anders kan.
- VincentVega
- VIP member

+2. Vroeg of laat zal ik vermoedelijk wel met een EV rijden … maar nu nog even nietJOKER247 schreef: ↑28 december 2025, 22:48+1Trivium schreef: ↑28 december 2025, 21:54
Het zal dan toch niet de nabije toekomst zijn.
Schoonheid kan je ook vinden in de lelijkheid der dingen
Ik denk dat als je elektrisch wil gaan rijden je af moet stappen van de klassieke merken. Het is al langer duidelijk dat zij niet mee kunnen in het EV verhaal. In de winter kan een Tesla perfect 400km per dag rijden, elke dag opnieuw. Volgens mij komt BYD en nog een aantal andere nieuwe merken ook in die categorie.
Vermits 99% van de Belgen geen rijbereik van 400km per dag nodig hebben, volstaat dat meer dan voldoende. Bovendien geen zware onderhoud meer nodig. Ik ken zelfs mensen die meer dan 60k km met hun bandenset doen van een EV. Dat kan je uiteraard alleen maar door niet elke keer vol op te trekken (wat ook niet nodig is) en dat geldt voor elk type wagen.
Ivm de kostprijs van aanschaf: ik vind elke auto belachelijk duur geworden. Op 10 jaar tijd is de prijs voor vele modellen met meer dan 75% gestegen. Die van een VW Caddy Maxi ken ik nog goed: die kocht je 10 jaar geleden voor 20.000 euro, vandaag de dag moet je al rekenen met 35.000 euro. En zo is dat met vele modellen. Dan spreek ik nog niet over een PHEV.
Als je dan bv kijkt naar een Chinese EV of een Tesla en je rekent op langere termijn (de meeste mensen die een wagen kopen, houden deze zeer lang) dan is de kostprijs lager door een veel lagere rijkost en een lagere onderhoudskost. Maar je moet wel km's bollen momenteel. Mijn berekening na 15.000 km per jaar kwam break-even na ongeveer 7 jaar. Momenteel rij ik zelfs 25.000 km per jaar, dus dat zal eerder richting 5 jaar gaan dan.
Vermits 99% van de Belgen geen rijbereik van 400km per dag nodig hebben, volstaat dat meer dan voldoende. Bovendien geen zware onderhoud meer nodig. Ik ken zelfs mensen die meer dan 60k km met hun bandenset doen van een EV. Dat kan je uiteraard alleen maar door niet elke keer vol op te trekken (wat ook niet nodig is) en dat geldt voor elk type wagen.
Ivm de kostprijs van aanschaf: ik vind elke auto belachelijk duur geworden. Op 10 jaar tijd is de prijs voor vele modellen met meer dan 75% gestegen. Die van een VW Caddy Maxi ken ik nog goed: die kocht je 10 jaar geleden voor 20.000 euro, vandaag de dag moet je al rekenen met 35.000 euro. En zo is dat met vele modellen. Dan spreek ik nog niet over een PHEV.
Als je dan bv kijkt naar een Chinese EV of een Tesla en je rekent op langere termijn (de meeste mensen die een wagen kopen, houden deze zeer lang) dan is de kostprijs lager door een veel lagere rijkost en een lagere onderhoudskost. Maar je moet wel km's bollen momenteel. Mijn berekening na 15.000 km per jaar kwam break-even na ongeveer 7 jaar. Momenteel rij ik zelfs 25.000 km per jaar, dus dat zal eerder richting 5 jaar gaan dan.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!