Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Klopt zeker, dit is dan ook een invulling voor mijn situatie.VincentVega schreef: ↑Gisteren 16:18 Mooie tool ... maar de kwaliteit van de output hangt af van de kwaliteit van de input.
Ik zie dat de variabele kosten, met name de brandstofkost, hoog zijn ingeschat voor ICE en heel laag voor EV (0,15€/kWh) en hybride (of beter zonnepanelen: 0,05€/kWh).
Een snelle zoekopdracht naar gemiddelde laadkosten leert me:
"De laadkosten voor een elektrische auto (EV) variëren sterk, gemiddeld tussen €0,25 en €0,90 per kWh. Thuis laden is meestal het goedkoopst (€0,25 - €0,40/kWh), publiek laden kost ca. €0,50 - €0,70/kWh, en snelladen langs de snelweg is het duurst (€0,70 - €0,90+/kWh)"
Neem een laadkost van pakweg 0,40 euro en je krijgt al een heel ander resultaat.
Je gaat ook uit van een jaarlijkse kilometrage van 20.000 km. Het gemiddelde in België is zowat 12.000 km per jaar. Vul dat in en je krijgt een volledige andere uitslag.
Net het handige van dit soort calculator, dat je voor je eigen situatie kan kijken.
Voor de ICE kosten:
- Brandstof verbruik staat op 6.5l, heb ik nog afgerond naar beneden met de online testverbruiken die ik kon vinden.
- €1.8l voor benzine is momenteel onder de prijs, tegenover de prijzen een jaar geleden wat hoger. Ik zie prijzen niet snel veel dalen maar heb bijgesteld naar beneden.
Voor de laadkosten, zoals ik al aangaf zou ik 80-90% van de tijd kunnen laden van mijn zonnepanelen overschot.
Vandaar ik dus met 1 berekening €0.05/kWh ingegeven heb voor wat afschrijving.
De linkse (meest accurate) berekening is een (gemiddelde) kost van €0.15/kWh, dus 80-90% zonnestroom, beetje netafname en tijdens vakantie eens laden onderweg.
Ik heb enkele jaren geleden ook bewust een groot aantal panelen geinstaleerd, net omdat het op lange termijn spotgoedkoop is voor je auto te laden, woning te verwarmen,... en dus alleen maar winst is. (en panelen spotgoedkoop tegenwoordig)
Als ik de benzine prijs naar beneden stel en km naar 15k dan nog is het interessant.
Rekening houdende dat ik nog altijd een betere wagen ook.
Maar inderdaad, elke situatie is anders en dus te bekijken.
Optie 1 is dus mix van zonnepanelen, net-laden en eens publiek tijdens vakantie.VincentVega schreef: ↑Gisteren 16:51
Zonnepanelen is optie 3. Optie 1 is EV zonder zonnepanelen. De tarieven zijn de huidige tarieven. Kies zelf afhankelijk van hoe je oplaadt (niet iedereen heeft zonnepanelen, niet iedereen heeft een laadpaal).
Onderhoud en verzekering is meegerekend ... restwaarde niet.
Restwaarde is hier ook in opgenomen, stond standaard ook sterke afname op de EV.
- VincentVega
- VIP member

Het is in ieder geval een handige tool 
Schoonheid vinden in de lelijkheid der dingen
Er mogen nog wel enkele kolommen bij:
- inschrijvingstaks
- verkeersbelasting
- banden
Afschrijving is altijd een moeilijke. Valt enkel correct te berekenen na de verkoop. De laatste jaren was de afschrijving van een EV veel groter dan een ICE of hybride. Wat het de volgende jaren gaat geven, weten we niet.
Voor de periode van 6 jaar en 10k km/jaar, kwam mijn hybride voordeliger uit tov de EV en de benzine/diesel uit de tool. De vraag is dan nog, welke wagen je dan rijdt.
- inschrijvingstaks
- verkeersbelasting
- banden
Afschrijving is altijd een moeilijke. Valt enkel correct te berekenen na de verkoop. De laatste jaren was de afschrijving van een EV veel groter dan een ICE of hybride. Wat het de volgende jaren gaat geven, weten we niet.
Voor de periode van 6 jaar en 10k km/jaar, kwam mijn hybride voordeliger uit tov de EV en de benzine/diesel uit de tool. De vraag is dan nog, welke wagen je dan rijdt.
Een EV is voor mij geen optie omdat ik te weinig km's rij en geen zonnepanelen heb en voorlopig niet van plan ben om er te leggen.
Ik rij rond de 10000 km per jaar waarvan het merendeel dan nog in het buitenland op reis want ik fiets naar het werk en gebruik de auto hier alleen maar om naar de supermarkt te rijden.
Ik heb mij net een nieuwe auto besteld. Een MG ZS hybrid + in luxury uitvoering. Een klein risico dus maar wel eentje met 7 jaar garantie. Ik kon het niet laten liggen. De prijs van die MG's is sowieso al laag en ik krijg dan ook nog eens een fikse korting. Ik geef liever geld uit aan reizen en minder werken dan aan auto's
Voor mij heeft ie alles wat ik nodig heb. Een scheurijzer zal het niet zijn maar dat interesseert me niet. Voor mij dient een auto om van A naar B te rijden. Scheuren doe ik wel met mijn motor.
De toekomst zal uitwijzen of het een goede beslissing was.
Afschrijving daar kijk ik niet naar want ik rij mijn wagens altijd op of geef ze door aan mijn kinderen.
Ik rij rond de 10000 km per jaar waarvan het merendeel dan nog in het buitenland op reis want ik fiets naar het werk en gebruik de auto hier alleen maar om naar de supermarkt te rijden.
Ik heb mij net een nieuwe auto besteld. Een MG ZS hybrid + in luxury uitvoering. Een klein risico dus maar wel eentje met 7 jaar garantie. Ik kon het niet laten liggen. De prijs van die MG's is sowieso al laag en ik krijg dan ook nog eens een fikse korting. Ik geef liever geld uit aan reizen en minder werken dan aan auto's
Voor mij heeft ie alles wat ik nodig heb. Een scheurijzer zal het niet zijn maar dat interesseert me niet. Voor mij dient een auto om van A naar B te rijden. Scheuren doe ik wel met mijn motor.
Afschrijving daar kijk ik niet naar want ik rij mijn wagens altijd op of geef ze door aan mijn kinderen.
Als de regering morgen beslist geen ICE meer. Maw zero ICE. Dan sta je daar.Trivium schreef: ↑Gisteren 20:18 Een EV is voor mij geen optie omdat ik te weinig km's rij en geen zonnepanelen heb en voorlopig niet van plan ben om er te leggen.
- VincentVega
- VIP member

Als de regering morgen beslist geen EV meer dan sta je daar mooi met je EV …chesini schreef: ↑Gisteren 21:36Als de regering morgen beslist geen ICE meer. Maw zero ICE. Dan sta je daar.Trivium schreef: ↑Gisteren 20:18 Een EV is voor mij geen optie omdat ik te weinig km's rij en geen zonnepanelen heb en voorlopig niet van plan ben om er te leggen.
Serieus nu, er was een uitdoofbeleid voorzien voor ICE binnen de EU: een volledig verbod op NIEUW geproduceerde auto's met een verbrandingsmotor in de EU tegen 2035. Maar dat is intussen al iets minder streng geworden: nieuw geproduceerde auto's moeten nu tegen 2035 niet volledig emissieloos meer zijn maar 90 procent minder CO2 uitstoten vergeleken met 2021. Trivium kan dus nog gerust enkele jaren met zijn MG rondrijden …
Laatst gewijzigd door VincentVega op 26 maart 2026, 22:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Schoonheid vinden in de lelijkheid der dingen