ETF / trackers portefeuille opstarten - (medirect)
TIP
Re: ETF / trackers portefeuille opstarten - (medirect)
Het probleem lijkt mij dat je in 99% van de gevallen ook te weinig weet over de vraagsteller.Vrijwel ieders situatie is anders.Surya schreef: ↑11 januari 2026, 18:45"de gemeenschap van beleggers" really![]()
Ik lees hier al een hele tijd mee en telkens hier iemand advies komt vragen geraakt men niet verder dan 'een wereld ETF' uit te braken. Kom eens uit je echokamer zou ik zeggen.
De wereld van beleggen is zo groot en met wat ervaring en een goede strategie kan je veel verder komen dan met generieke vanilla ETF's.
Ik heb niets tegen hangmatbeleggers want dat is voor onzekere en onwetende personen een goede manier om te beleggen maar het is dom geld.
Je moet dan eigenlijk eerst vragen gaan stellen als:
- leeftijd
- gezinssituatie
- kennis van beleggen
- op welke termijn wil men beleggen
- bezit men evt. al onroerend goed
- inkomen
- kapitaal (ex schulden/hypotheek
- risicobereidheid
etc. etc.
Ik vraag mij altijd af waarom dat de referentie zou moeten zijn, zo een globale etf zit overwegend in dollar en zeer geconcentreerd in een handvol super grote bedrijven. Kan mij best voorstellen dat er beleggers zijn die andere voorkeuren hebben, laat toch iedereen zijn eigen keuze maken ipv altijd dat ETF gedram.
Surya, je hebt 100% gelijk, maar het maakt niets uit.
Hun manier van beleggen is geen strategie, maar een religie.
Ze volgen hun boek, en keren zich af van alles wat niet volgens hun boek is.
Natuurlijk is er een hele wereld aan diversiteit en strategieën, maar dat boeit hen niet.
Vergeet ook niet, ze hebben geen benchmark ( want per definitie is de benchmark hun eigen portefeuille). Dus het gaat altijd goed.
Pas op, zo een strategie heeft misschien ook psychologische voordelen
Ga naar de bible belt in de US zeggen dat God niet bestaat, het gaat hetzelfde resultaat geven. Ik heb het ook al meermaals geprobeerd, het heeft geen zin...
Hun manier van beleggen is geen strategie, maar een religie.
Ze volgen hun boek, en keren zich af van alles wat niet volgens hun boek is.
Natuurlijk is er een hele wereld aan diversiteit en strategieën, maar dat boeit hen niet.
Vergeet ook niet, ze hebben geen benchmark ( want per definitie is de benchmark hun eigen portefeuille). Dus het gaat altijd goed.
Pas op, zo een strategie heeft misschien ook psychologische voordelen
Ga naar de bible belt in de US zeggen dat God niet bestaat, het gaat hetzelfde resultaat geven. Ik heb het ook al meermaals geprobeerd, het heeft geen zin...
Waarom moet je kleine transacties vermijden?JustSpike schreef: ↑11 juni 2025, 10:20
Aankoopfrequentie... er is al veel over gezegd en geschreven. Persoonlijk zou ik daar niet wakker van liggen. Beleg van zodra je het geld beschikbaar hebt, maar vermijd al te kleine transacties. Ik zou bvb niet met bedragen kleiner dan 1000 euro een transactie uitvoeren.
Bij Medirect betaal je enkel transactiekosten en dit is meestal een procentage van het bedrag.
Dus 10x 100 € inleggen is evenveel transactiekost als 1 x 1000 €...
Of zie ik iets over het hoofd?
Je kan ook diversifieren in etf’s natuurlijk. Dat maakt het ook wat boeiender en brengt ook heel wat meer op dan enkel Wereldindexen volgen. Heb er 15-tal maar zal er nog meer kopen.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer: