Hoera meerwaardebelasting!
TIP
Re: Hoera meerwaardebelasting!
In de tijd: buffet indicator wijst op dure beurs..stel je voor: eind december 26 -50%
alles verkopen, verlies terugvragen en vastgoed kopen.. 
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Goedkoper aankopen en duurder verkopen, met premie, dat is de kunst. Ik heb daar nooit speculatie in gezien, integendeel.JOKER247 schreef: ↑27 januari 2026, 13:03
Blijft dus wel interessant.
Aangezien we niet beter weten dan wat nu bekend is m.b.t. het wetsvoorstel, vallen geschreven opties op aandelen dus niet onder de meerwaarde of speculatiebelasting.
Ik speculeer n.l. niet, maar probeer slechts aandelen goedkoper aan te kopen, dan wel duurder te verkopen. Lukt dat niet, dan loopt de optie gewoon waardeloos af.
Janbon ook niet, hij heeft gewoon veel geld nodig.
Met opties moet je al geen taks op beursverrichtingen betalen, een jaar of 40 geleden was het wel zo.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Wat die prof beweert, klopt niet.patrick4 schreef: ↑27 januari 2026, 15:50Ondertussen teruggevonden: https://www.linkedin.com/feed/update/ur ... 091363840/
Fiscale fiches worden enkel opgesteld bij opt-out.
De bank/broker zal hun klanten wel een overzichtsdocument bezorgen bij opt-in maar dat wordt niet naar de Overheid gestuurd.
Waarom zou dat niet kloppen?spaarfreakje schreef: ↑27 januari 2026, 17:14Wat die prof beweert, klopt niet.patrick4 schreef: ↑27 januari 2026, 15:50
Ondertussen teruggevonden: https://www.linkedin.com/feed/update/ur ... 091363840/
Fiscale fiches worden enkel opgesteld bij opt-out.
De bank/broker zal hun klanten wel een overzichtsdocument bezorgen bij opt-in maar dat wordt niet naar de Overheid gestuurd.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Inderdaad, zeer interessant om meerwaardetaks te ontlopen, bv een aandeel met taksbasis van €20 kun je verkopen aan €30, bij normale verkoop dus €10 meerwaarde. Schrijf daarentegen een call in the money op €20 of lager, de premie van +€10 is taks vrij en de uitoefening aan €20 of lager levert geen meerwaarden op (je spaart hier zelf een stuk TOB uit).
Omgekeerd bij aankoop, stel dat een aandeel 20€ kost, schrijf een put op €30 en steek de premie van +€10 netto op zak zonder taks, optie wordt uitgeoefend aan €30 wat meteen je taks basis is. Eenmaal het aandeel €30 waard is, kun je zonder meerwaarden verkopen, is het meer waard verkoop het dan via een geschreven call
Jan Jambon en Conner Matrak gaan al die legale ontsnappingsmogelijkheden niet overleven.
Jan Heps heeft het allemaal gelezen.
Je zal voorlopig al uw meerwaarden nog zelf moeten aangeven.
https://www.hln.be/binnenland/winst-op- ... ~a81763de/
@Indalo
Omdat het niet klopt wat die "professor van Patrick4" schrijft of beweert!!
Dus ja, Spaarfreakje heeft 100% gelijk.
Omdat het niet klopt wat die "professor van Patrick4" schrijft of beweert!!
Dus ja, Spaarfreakje heeft 100% gelijk.
-
doorwinterd
- Hero Member

- Contacteer:
goh, men kan daar een uitleg aan geven hoe men wil in feite, bij geschreven optiesMarcel1 schreef: ↑27 januari 2026, 16:56Goedkoper aankopen en duurder verkopen, met premie, dat is de kunst. Ik heb daar nooit speculatie in gezien, integendeel.JOKER247 schreef: ↑27 januari 2026, 13:03
Blijft dus wel interessant.
Aangezien we niet beter weten dan wat nu bekend is m.b.t. het wetsvoorstel, vallen geschreven opties op aandelen dus niet onder de meerwaarde of speculatiebelasting.
Ik speculeer n.l. niet, maar probeer slechts aandelen goedkoper aan te kopen, dan wel duurder te verkopen. Lukt dat niet, dan loopt de optie gewoon waardeloos af.
Janbon ook niet, hij heeft gewoon veel geld nodig.
als: winst beperkt tot de premie itt tot het mogelijke verlies
en in de zin van: uw margin is in feite uw geïnvesteerd kapitaal, dus een grote hefboom op de investering
terwijl de rest van het geld elders aan het werk kan zijn
"Omgekeerd kan je ook vragen aan je bank om de taksen voor je winsten van de eerste jaarhelft retroactief in te houden."paul schreef: ↑27 januari 2026, 17:49 Jan Heps heeft het allemaal gelezen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
"Overgangsperiode meerwaardebelasting wordt verlengd tot 1 juni"
De banken komen niet tijdig klaar.
De banken komen niet tijdig klaar.
Als je de onderliggende waarde heb is er geen mogelijk verlies. En ook geen margin.doorwinterd schreef: ↑27 januari 2026, 18:05goh, men kan daar een uitleg aan geven hoe men wil in feite, bij geschreven opties
als: winst beperkt tot de premie itt tot het mogelijke verlies
en in de zin van: uw margin is in feite uw geïnvesteerd kapitaal, dus een grote hefboom op de investering
terwijl de rest van het geld elders aan het werk kan zijn
Weet er iemand hoe het zit met een erfenis / successierechten?
Stel je koopt een aandeel aan X, het wordt 10X waard na vele jaren en dan kom je te gaan... wat dan? Ik heb er nog niks over gelezen.
Stel je koopt een aandeel aan X, het wordt 10X waard na vele jaren en dan kom je te gaan... wat dan? Ik heb er nog niks over gelezen.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Ik lees daar niks over in het Wetsontwerp.
Er is enkel een regeling getroffen voor opties die door werkgevers aan hun werknemers aangeboden worden of aankopen met prijsreductie.
Als dat ook voor andere 'opties' zou gelden, zou dat daar niet zo specifiek staan, denk (zie bijlage).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 27 januari 2026, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.