Hoera meerwaardebelasting!
TIP
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Ik denk het niet, dat kost ze meer aan mankracht dan het oplevert.paul schreef: ↑27 januari 2026, 22:57 Tussen 2012 en 2016 heeft de fiscus 'slechts' 76 keer een aanslag gepleegd wegens speculatieve beursinkomsten
https://beursbever.be/meerwaardebelasting-op-aandelen/
Ik vrees dat het in de toekomst EXPONENTIEEL gaat stijgen die aanslagen, omdat de gegevens hen min of meer op een schoteltjes dan worden aangeboden.
Dus eigenlijk betaal je, als je financiële activa met ongerealiseerde meerwaardes erft, erfenisrechten op een nog te betalen meerwaardebelasting.spaarfreakje schreef: ↑27 januari 2026, 21:51Dat laatste is achterhaald: je erft de fiscale status mee. Dus 31/12/2025 blijft het fotomoment voor activa van vroeger en de aankoopdatum voor activa, door de erflater gekocht vanaf 2026.B7H4long schreef: ↑27 januari 2026, 20:56
De tijd:
"
Bij een overlijden wordt erfbelasting betaald op de nalatenschap, maar geen meerwaardetaks. Verkoopt de erfgenaam de effecten later, dan wordt voor de aankoopkoers gekeken naar het moment van de aankoop. De meerwaarde die daarna is opgebouwd, wordt in rekening gebracht. "
Andere bronnen schrijven dat na de erfenis de 'startprijs' de prijs van de erfenis is.
Er is bovendien bij wijze van uitzondering, geen meerwaardebelasting verschuldigd bij uit onverdeeldheidtreding binnen de 3 jaar na overlijden, echtscheiding enz.
Zie bijlage (WIB92 nieuw in te voeren art 96/2 1ste lid 8° VRIJSTELLING).
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Ge betaalt, zoals het altijd al geweest is, erfbelasting op de waarde van de portefeuille op datum van overlijden.
Gaat ge direct of binnen de 3 jaar uit onverdeeldheid door te verkopen, dan is dat vrijgesteld van meerwaardebelasting.
Ik vraag me wel af: wat als ge de enige erfgenaam bent
Gaat ge direct of binnen de 3 jaar uit onverdeeldheid door te verkopen, dan is dat vrijgesteld van meerwaardebelasting.
Ik vraag me wel af: wat als ge de enige erfgenaam bent
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
BREAKING:
Kamercommissie Financiën heeft het Wetsontwerp, sneller dan ik verwacht had, vannacht goedgekeurd na slechts 4 vergaderingen in de loop van januari
Kamercommissie Financiën heeft het Wetsontwerp, sneller dan ik verwacht had, vannacht goedgekeurd na slechts 4 vergaderingen in de loop van januari
Het wordt afwachten maar ik denk (vrees) dat Paul gelijk gaat krijgen. Mankracht was tot nu toe inderdaad het probleem maar ze gaan aanwerven en tech inzetten. Samen met wat de banken en brokers van informatie moeten aanleveren, worden de controles zou moeilijk niet meer.
Ik blijf dit en volgend jaar weg van derivaten en ga het eerst aankijken. Mijn aantal transacties ga ik niet beperken.
spaarfreakje schreef: ↑28 januari 2026, 00:27 Ge betaalt, zoals het altijd al geweest is, erfbelasting op de waarde van de portefeuille op datum van overlijden.
Ik vraag me wel af: wat als ge de enige erfgenaam bent![]()
spaarfreakje schreef: ↑27 januari 2026, 22:18 Ge hebt mijn bijdrage niet goed gelezen.
Ten gelde maken binnen de 3j na overlijden geeft vrijstelling van meerwaardebelasting.
A fortiori uitbetaalde Tak 21/23 bij overlijden.
Het idee is dat ge er Erfenisbelasting op betaalt en dus geen 2de keer (hoewel het een andere Overheid is: regionaal versus federaal).
Straffer, vind ik, is dat het ook geldt bij scheiding of beëindigen van samenwonen.
Dat is pas iets raar.
Terug alleen gaan wonen en later weer bijeen?
Zowel bij erfenis of bij uit onverdeeldheid treden binnen de drie jaar, of bij schenking, of bij scheiding wordt er geen meerwaardebelasting aangerekend,
... op dat moment,
... de meerwaarde van de oorspronkelijke aankoop loopt gewoon door.
(dus enige erfgenaam, of meerdere erfgenamen maakt niet uit; tot 3 jaar na overlijden.)
Laatst gewijzigd door B7H4long op 28 januari 2026, 07:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
"In het 2 de geval wordt de meerwaarde blijkbaar uit compassie terug op nul gezet."the_bishop schreef: ↑27 januari 2026, 22:03Logisch dat het dat 1ste moet zijn.B7H4long schreef: ↑27 januari 2026, 20:56 Bij een overlijden wordt erfbelasting betaald op de nalatenschap, maar geen meerwaardetaks. Verkoopt de erfgenaam de effecten later, dan wordt voor de aankoopkoers gekeken naar het moment van de aankoop. De meerwaarde die daarna is opgebouwd, wordt in rekening gebracht. "
Andere bronnen schrijven dat na de erfenis de 'startprijs' de prijs van de erfenis is.
In het 2 de geval wordt de meerwaarde blijkbaar uit compassie terug op nul gezet.
Zou nergens op slaan. Er wordt een taks op meerwaarde ingevoerd, dan moet je alle meerwaarde gelijk behandelen.
In het 2de geval is de ene meerwaarde blijkbaar de andere niet![]()
Maar we leven in Belgie en ongelijk behandelen is hier de norm in alles, dus van niks verschieten met die bende achterlijken.
Nee, nee, zowel bij erfenis of bij uit onverdeeldheid treden binnen de drie jaar wordt er geen meerwaardebelasting aangerekend, .... op dat moment, de meerwaarde van de oorspronkelijke aankoop loopt gewoon door. Hetzelfde geld voor een schenking.
Inderdaad, als stervende kan het dus nuttig zijn om al je financiële activa te verkopen op je laatste dag.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- KleineSpaarder
- Verbannen Gebruiker

Die "bende achterlijken" die verantwoordelijk zijn voor de taks zoals Jan Jambon en Conner Rousseau zijn Vlamingen. Denk je dat ze plots slimmer gaan worden als ze in een onafhankelijk Vlaanderen zouden leven?the_bishop schreef: ↑27 januari 2026, 22:03 Maar we leven in Belgie en ongelijk behandelen is hier de norm in alles, dus van niks verschieten met die bende achterlijken.
- KleineSpaarder
- Verbannen Gebruiker

Het kan ook via schenkingen
Er waren al veel redenen om op tijd schenkingen te doen. De meerwaardetaks is een extra reden, en zelfs een zeer grote. Het is goed mogelijk dat een erfenis voor een groot deel meerwaarde is.
Een erfenis van 500.000 is misschien 300.000 meerwaarde. De meerwaardetaks kan dan meer zijn dan de erfenisrechten. En zoals men hier al opmerkte: zelfs op het bedrag van die taks heb je ook erfenisrechten betaald: je betaalt taks op de "taks".
Wat een gedrocht.
In je laatste levensjaren loont het dus om de aandelenportefeuille naar een inkomensportefeuille om te bouwen. Voor dividenden en coupons.
Zo kan je de meerwaarde drukken en de onthechte dividenden en coupons zijn al belast met roerende voorheffing.
Het ombouwen zelf betekent waarschijnlijk realiseren van meerwaardes die dan ook al belast worden en dus niet bij de successierechten komen (aan 27% wellicht!)
Zo kan je de meerwaarde drukken en de onthechte dividenden en coupons zijn al belast met roerende voorheffing.
Het ombouwen zelf betekent waarschijnlijk realiseren van meerwaardes die dan ook al belast worden en dus niet bij de successierechten komen (aan 27% wellicht!)
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Wat vertel je nu???
Dan moet er in hoofde van de overledene meerwaardebelasting betaald worden.
De erfgenamen moeten de laatste belastingaangifte van de overledene afwikkelen.
Die belasting moet van de globale nalatenschap afgetrokken worden als passief.
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 28 januari 2026, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Mijn punt is dat de Wet een vrijstelling voorziet van meerwaardebelasting bij uitonverdeeldheidtreding binnen de 3j.B7H4long schreef: ↑28 januari 2026, 07:44
Zowel bij erfenis of bij uit onverdeeldheid treden binnen de drie jaar, of bij schenking, of bij scheiding wordt er geen meerwaardebelasting aangerekend,
... op dat moment,
(dus enige erfgenaam, of meerdere erfgenamen maakt niet uit; tot 3 jaar na overlijden.)
Als ge de enige erfgenaam bent, zit ge niet in onverdeeldheid en moet ge wél meerwaardebelasting betalen, als ge verkoopt binnen de 3 jaar.
By the way: het geval van schenkingen staat er ook niet letterlijk bij. Dus als ge geschonken effecten een jaar na de schenking verkoopt, betaal je.
Lees de tekst letterlijk: 8ste VRIJSTELLING op p 184-185 van de .pdf (Wetsvoorstel).
Zie bijlage.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ofwel wordt de meerwaardebelasting betaald door de overledene en betaal je daar geen successierechten op.spaarfreakje schreef: ↑28 januari 2026, 09:36Wat vertel je nu???
Dan moet er in hoofde van de overledene meerwaardebelasting betaald worden.
De erfgenamen moeten de laatste belastingaangifte van de overledene afwikkeling.
Die belasting moet van de globale nalatenschap afgetrokken worden als passief.
Ofwel betaal je successierechten op het geheel en daarna bij verkoop nog eens de meerwaardebelasting sinds de aankoop door de overledene.
Zorgvuldige berekening van jouw scenario kan aantonen welke optie voor jou het voordeligst is.
De berekeningen die de notarissen moeten maken bij de afwikkeling worden iets ingewikkelder.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Dat is dan de beste oplossing als ge niet in onverdeeldheid erft, bvb omdat ge de enige erfgenaam bent!
+1
+1
Zoals jij het schrijft zou een enige erfgenaam, of een erfgenaam waar verschillende effectenrekeningen naar verschillende erfgenamen gaan wel de meerwaarde meenemen EN zou dit niet het geval zijn indien een effectenrekening naar meerdere erfgenamen gaat en dan gesplitst wordt.spaarfreakje schreef: ↑28 januari 2026, 09:55Mijn punt is dat de Wet een vrijstelling voorziet van meerwaardebelasting bij uitonverdeeldheidtreding binnen de 3j.B7H4long schreef: ↑28 januari 2026, 07:44
... op dat moment,
Als ge de enige erfgenaam bent, zit ge niet in onverdeeldheid en moet ge wél meerwaardebelasting betalen, als ge verkoopt binnen de 3 jaar.
By the way: het geval van schenkingen staat er ook niet letterlijk bij. Dus als ge geschonken effecten een jaar na de schenking verkoopt, betaal je.
Lees de tekst letterlijk: 8ste VRIJSTELLING op p 184-185 van de .pdf (Wetsvoorstel).
Zie bijlage.
Denk je dat dat het geval zal zijn. wat denk je zelf? Lijkt dit niet een grote achterpoort?
Zoals het letterlijk in de pdf op p43 staat:
Een achtste vrijstelling wordt voorzien voor meerwaarden
op financiële activa als bedoeld in artikel 90,
eerste lid, 9° gerealiseerd als gevolg van bepaalde
uitonverdeeldheidtredingen
[...]
Wat betreft nalatenschappen zou het paradoxaal zijn
om te stellen dat het verkrijgen van een goed via een
erfenis nooit een overdracht onder bezwarende titel
vormt in de zin van het nieuwe regime, maar dat de
uitonverdeeldheidtreding door de erfgenamen na de
erfenis wél als een overdracht onder bezwarende titel
wordt beschouwd waarop het nieuwe regime van toepassing
is.
[...]
Het is maatschappelijk niet wenselijk om op dit moment
de eventuele meerwaarden te belasten. Dit betekent dat
de oorspronkelijke aanschaffingswaarde dient te worden
gehanteerd bij een latere overdracht ten bezwarende
titel (zie artikel 102, § 1, derde lid, d), nieuw WIB 92).