Hoera meerwaardebelasting!
TIP
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Als het alleen maar die vrijstelling is en het beperkt zou blijven tot max €1000 opdat de fiscus niet weet welke aandelen je hebt op de effecten rekening waarvan de overheid wel al weet hoeveel er elk kwartaal op staat... Helaas kan het om heel veel meer dan €1000 gaan, stel bv maar eens dat je binnen een jaar 50.000 meer en 30.000 minwaarde boekt, als je jouw opt-in en zwijgzaam systeem volgt, betaal je €5000 voorheffing, terwijl je eigenlijk maar €1000 verschuldigd bent, goed gek om dat te laten liggen voor een beetje zogenaamde privacy
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
-
doorwinterd
- Hero Member

- Contacteer:
dus je koopt 100 kB7H4long schreef: ↑28 januari 2026, 15:57Eigelijk een verkapt dividend?doorwinterd schreef: ↑28 januari 2026, 14:21 staat er in het wetsontwerp welke koers aankoopkoers men gaat hanteren na een kapitaalvermindering?
bv qfg nu koop 4.2 na kapitaalvermindering 3.2
wat een fraaie 24% minwaarde zou zijn
Gewoon de aankoopprijs lijkt me.
wordt nadien 75K + 25K ontvangen kapitaalvermindering (geen rv)
je verkoopt 75K en realiseert 25k minwaarden die te verrekenen zijn met andere meerwaarden?
nice
EarthNvstr1 schreef: ↑28 januari 2026, 16:10Voor sommigen is €5000 zakgeld.
Soit, waar het om gaat is dat je met opt-in zelf kiest wat je eventueel aangeeft.
Als je onderstaande bericht van Bolero leest dan zie je dat je niet zelf zo maar wat kan vertellen aan de fiscus.
Je kunt zelf beslissen hoe KBC – Bolero de meerwaardebelasting voor jou verwerkt. We voorzien twee mogelijkheden:
1. Automatische inhouding aan de bron (bronheffing)
Zodra de wet gestemd is, houdt KBC – Bolero automatisch 10% belasting in op de meerwaarde wanneer je een belegging verkoopt.
Wij storten dit bedrag anoniem door naar de fiscus.
Wil je gebruik maken van de vrijstelling? Dan kun je het betaalde bedrag terugvragen via je belastingaangifte. Je krijgt van ons een overzicht om dit eenvoudig te doen.
Tot de nieuwe wet effectief goedgekeurd wordt, kan KBC – Bolero de belasting niet automatisch inhouden aan de bron en geldt er een overgangsperiode. Na die periode kun je de verschuldigde meerwaardebelasting via je financiële instelling betalen.
Zodra de wet effectief in werking treedt, nemen wij contact met je op om uit te leggen hoe je de betaling van de meerwaardetaks voor de overgangsperiode kunt regelen. Tot die tijd hoef je zelf geen actie te ondernemen.
2. Opt-out
Wil je geen bronheffing, dan kun je kiezen voor opt-out:
Je vraagt aan KBC – Bolero om geen meerwaardebelasting in te houden.
We brengen de fiscus op de hoogte van je keuze voor opt-out en van je gerealiseerde meerwaarde waarop opt-out van toepassing is.
Je ontvangt van ons een overzicht van de gerealiseerde meer- en minderwaarde voor je belastingaangifte. Je bent immers zelf verantwoordelijk voor je jaarlijkse aangifte.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Ik heb nooit gezegd dat je "zo maar wat kan vertellen aan de fiscus" hé.amandus schreef: ↑28 januari 2026, 16:22Als je onderstaande bericht van Bolero leest dan zie je dat je niet zelf zo maar wat kan vertellen aan de fiscus.EarthNvstr1 schreef: ↑28 januari 2026, 16:10 Soit, waar het om gaat is dat je met opt-in zelf kiest wat je eventueel aangeeft.
...
De info van Bolero klopt en is n.m.i. helemaal niet tegenstrijdig met wat ik hier allemaal schrijf/schreef.
Met opt-in kies je zelf wat je eventueel aangeeft. En de info van Bolero bevestigt dat net ook.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Het kan wel zijn dat ge het 4de Kwartaaloverzicht 2025 van je effectenrekening beschikbaar moet houden ivm het fotomoment, al zeker bij buitenlandse brokers.
Op die manier zou de fiscus echt wel heel de inhoud van je effectenrekening kunnen kennen.
Meerdere brokers hebben is in deze een voordeel.
Op die manier zou de fiscus echt wel heel de inhoud van je effectenrekening kunnen kennen.
De centrale bank weet hoeveel er op de effectenrekening staat. En voorlopig mag de fiscus die gegevens enkel raadplegen bij een ernstig vermoeden van fiscale fraude. We zullen zien of de wet betreffende datamining de toets van het Grondwettelijk Hof doorstaat.vortex schreef: ↑28 januari 2026, 15:58Als het alleen maar die vrijstelling is en het beperkt zou blijven tot max €1000 opdat de fiscus niet weet welke aandelen je hebt op de effecten rekening waarvan de overheid wel al weet hoeveel er elk kwartaal op staat... Helaas kan het om heel veel meer dan €1000 gaan, stel bv maar eens dat je binnen een jaar 50.000 meer en 30.000 minwaarde boekt, als je jouw opt-in en zwijgzaam systeem volgt, betaal je €5000 voorheffing, terwijl je eigenlijk maar €1000 verschuldigd bent, goed gek om dat te laten liggen voor een beetje zogenaamde privacy![]()
In uw voorbeeld betaal je dan 5.000 euro. En als je controle krijgt (de lijst transacties zal voor hun neus klaarliggen) en men besluit dat voor een groot deel van uw transacties 33% eerder het correcte tarief is? En men gaat zo door al uw transacties van minstens 3 jaar en mogelijk 7 jaar. Hoeveel ga je dan betalen?
Inderdaad. Iedereen ligt hier wakker van zijn privacy. Een ambtenaar ziet tientallen aangiftes op een dag. Die ligt echt niet wakker van de effecten van meneer Janssens uit De Panne. En dan nog, het is een momentopname. Een jaar later is die portefeuille misschien niets meer waard. Die ambtenaar heeft 0.0 aan die gegevens.vortex schreef: ↑28 januari 2026, 15:58Als het alleen maar die vrijstelling is en het beperkt zou blijven tot max €1000 opdat de fiscus niet weet welke aandelen je hebt op de effecten rekening waarvan de overheid wel al weet hoeveel er elk kwartaal op staat... Helaas kan het om heel veel meer dan €1000 gaan, stel bv maar eens dat je binnen een jaar 50.000 meer en 30.000 minwaarde boekt, als je jouw opt-in en zwijgzaam systeem volgt, betaal je €5000 voorheffing, terwijl je eigenlijk maar €1000 verschuldigd bent, goed gek om dat te laten liggen voor een beetje zogenaamde privacy![]()
Ik denk niet dat het nog werkt zoals je bij "De Collega's" van vroeger op tvMoneyking schreef: ↑28 januari 2026, 16:56 Een ambtenaar ziet tientallen aangiftes op een dag. Die ligt echt niet wakker van de effecten die meneer Janssens uit De Panne bezit. En dan nog, het is een momentopname. Een jaar later is die portefeuille misschien niets meer waard. Die ambtenaar heeft 0.0 aan die gegevens.
Das OK, je hebt er al 30% RV op betaald, je mag de 10% MWT uitsparendoorwinterd schreef: ↑28 januari 2026, 16:14dus je koopt 100 k
wordt nadien 75K + 25K ontvangen kapitaalvermindering (geen rv)
je verkoopt 75K en realiseert 25k minwaarden die te verrekenen zijn met andere meerwaarden?
nice![]()
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Bedragen die 2 x per jaar aan de "overheid" worden doorgegeven door brokers zijn niet altijd correct.
Bij saxo zit daar bv. ook het cashgeld inbegrepen. Saxo schrijft zelf dat het niet meetelt voor de effectentaks.
Bij KBC bv. daar wordt een gewone termijnrekening onder " contracten - beleggingsdiensten " geboekt.
Bij andere banken worden termijnrekening dan weer tussen de gewone rekeningen geboekt.
Als de "lieve overheid " bv. wil nazien of je met al de gereglementeerde spaarrekeningen samen niet boven de grens komt dat er r.v. moet betaald worden, dan worden ze op een verkeerd been gezet.
Bij saxo zit daar bv. ook het cashgeld inbegrepen. Saxo schrijft zelf dat het niet meetelt voor de effectentaks.
Bij KBC bv. daar wordt een gewone termijnrekening onder " contracten - beleggingsdiensten " geboekt.
Bij andere banken worden termijnrekening dan weer tussen de gewone rekeningen geboekt.
Als de "lieve overheid " bv. wil nazien of je met al de gereglementeerde spaarrekeningen samen niet boven de grens komt dat er r.v. moet betaald worden, dan worden ze op een verkeerd been gezet.
De meeste effecten zijn publiekelijk genoteerd.spaarfreakje schreef: ↑28 januari 2026, 16:40 Het kan wel zijn dat ge het 4de Kwartaaloverzicht 2025 van je effectenrekening beschikbaar moet houden ivm het fotomoment, al zeker bij buitenlandse brokers.
Bij een buitenlandse broker zal je al je verkooptransacties met winst moeten declaren, en de bewijzen daarvoor kunnen voorleggen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Stel je bent een goede daytrader die zijn winsten laat doorlopen en verliezen snel afkapt. Zijn er die trouwens? Dan betalen ze maar 10% belasting ipv 33 of 50 en blijven onder de radar met opt-in? Zou ik sterk vinden…
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Op" Jan Heps en Conner-Matraktaks vriendelijke fondsen" moet je GEEN beurstaks, GEEN effectentaks en GEEN meerwaardetaks betalen
( private equity-fondsen waar den Jan alles van kent ).
https://finhouse.be/wat-is-private-equi ... werkt-het/
( private equity-fondsen waar den Jan alles van kent ).
https://finhouse.be/wat-is-private-equi ... werkt-het/