Hoera meerwaardebelasting!
TIP
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Ik schrijf niks, ik geef enkel een link met daarin wat informatie. Ik ben niet aansprakeljik voor de inhoud. Waarop de auteur zich baseert weet ik niet, net zo min we weten waarop de mensen die zeggen dat het niet klopt zich baseren.
Laatst gewijzigd door patrick4 op 28 januari 2026, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Strookje afknippen en laten ondertekenen door ouders of voogd.
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
Dat is ook logisch. De fiscus had immers geen informatie over hoeveel transacties je gepleegd hebt. Nu hebben ze dit wel. Dat is een game-changer voor de fiscus.paul schreef: ↑27 januari 2026, 22:57 Tussen 2012 en 2016 heeft de fiscus 'slechts' 76 keer een aanslag gepleegd wegens speculatieve beursinkomsten
https://beursbever.be/meerwaardebelasting-op-aandelen/
Strookje afknippen en laten ondertekenen door ouders of voogd.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Hun intentie in de Memorie van toelichting is goed maar hun juridische tekst is dan fout opgesteld.B7H4long schreef: ↑28 januari 2026, 10:08Zoals jij het schrijft zou een enige erfgenaam, of een erfgenaam waar verschillende effectenrekeningen naar verschillende erfgenamen gaan wel de meerwaarde meenemen EN zou dit niet het geval zijn indien een effectenrekening naar meerdere erfgenamen gaat en dan gesplitst wordt.
Denk je dat dat het geval zal zijn. wat denk je zelf? Lijkt dit niet een grote achterpoort?
Zoals het letterlijk in de pdf op p43 staat:
...
Het is maatschappelijk niet wenselijk om op dit moment
de eventuele meerwaarden te belasten. Dit betekent dat
de oorspronkelijke aanschaffingswaarde dient te worden
gehanteerd bij een latere overdracht ten bezwarende
titel...
Inderdaad wat te moeilijk voor Jambon
@Patrick4
Lees gewoon aandachtig de communicatie die je kreeg van de financiële instellingen en je zal weten dat Opt-In volledig anoniem is. Is ook in overeenstemming met het wetsontwerp. Dit zijn de feiten. Het staat echter iedereen vrij om daar dan nog verdere hersenspinsels over te maken maar het is zinloos.
Lees gewoon aandachtig de communicatie die je kreeg van de financiële instellingen en je zal weten dat Opt-In volledig anoniem is. Is ook in overeenstemming met het wetsontwerp. Dit zijn de feiten. Het staat echter iedereen vrij om daar dan nog verdere hersenspinsels over te maken maar het is zinloos.
en als je de vrijstelling of minwaarde wil gebruiken in de afrekening moet je de transacties bekendmakenpereboom schreef: ↑28 januari 2026, 11:21 @Patrick4
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
@B7H4long
Opmerking : bij Opt-In moet je enkel de transactie(s) bekendmaken (met bewijsstukken) waarvoor je effectief teruggave vraagt van de ingehouden meerwaardetaks!
Uiteraard ook zo voor de minwaarden maar niet alles is voor dat geval duidelijk.
Voor de rest moet je niets.
Opmerking : bij Opt-In moet je enkel de transactie(s) bekendmaken (met bewijsstukken) waarvoor je effectief teruggave vraagt van de ingehouden meerwaardetaks!
Uiteraard ook zo voor de minwaarden maar niet alles is voor dat geval duidelijk.
Als ik voor opt-in zou kiezen zou ik die vrijstelling toch laten vallen hoor. Hoe minder ze weten, hoe beter. Daarom kies je toch voor opt-in.
Hoe kan je bewijzen max 10k meerwaarde gerealiseerd te hebben door maar een deel van je transacties bekend te maken?pereboom schreef: ↑28 januari 2026, 11:59 @B7H4long
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
Bij Opt-In moet jij niet bewijzen dat je niet meer dan 10.000,00 Euro meerwaarden hebt gerealiseerd. De meerwaardetaks van 10% is immers reeds volledig ingehouden geweest en doorgestort naar de staat. Nog eens : je hoeft ENKEL de transacties kenbaar te maken waarvoor je de ingehouden taks wenst terug te krijgen (uiteraard voor max. 10.000,00 meerwaarden, hetgeen erboven is verloren).
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Klopt.pereboom schreef: ↑28 januari 2026, 11:59 @B7H4long
Voor de recuperatie van RV moet de broker je dan echter wel een document bezorgen met de afgehouden RV per verkooptransactie.
Eén jaarlijks document waar álle verkooptransacties samen op staan, is misschien handig voor jezelf, maar dat wil je dus typisch net niet aan de fiscus bezorgen ...
Maar ze kunnen toch heel eenvoudig al je rekeningen en transacties bekijken, ook je buitenlandse.pereboom schreef: ↑28 januari 2026, 11:21 @Patrick4
-
Popkwiskampioen
- Full Member

- Contacteer:
Rekeningen akkoord, maar transacties??
Met je password kunnen ze dat lijkt mij.
-
doorwinterd
- Hero Member

- Contacteer:
staat er in het wetsontwerp welke koers aankoopkoers men gaat hanteren na een kapitaalvermindering?
bv qfg nu koop 4.2 na kapitaalvermindering 3.2
wat een fraaie 24% minwaarde zou zijn
bv qfg nu koop 4.2 na kapitaalvermindering 3.2
wat een fraaie 24% minwaarde zou zijn