Beleggen in goud of zilver
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
the_bishop
- Sr. Member

- Contacteer:
Re: Beleggen in goud of zilver
Wie een kilootje goud heeft liggen is vandaag 8790 euro rijker geworden.
Een RECORD!
Een RECORD!
Ik denk dat het toch ietwat minder gestegen is maar goed, het is nog steeds zeer goed.
1 kg goud is een stuk kleiner dan een pakje sigaretten en nee ik rook niet. Heb het niet, wel al gezien en in mijn handen gehad en je staat versteld van het gewicht.
1 kg goud is een stuk kleiner dan een pakje sigaretten en nee ik rook niet. Heb het niet, wel al gezien en in mijn handen gehad en je staat versteld van het gewicht.
En dan te bedenken dat zo'n metalen reep chocola meer waard is dan een nieuwe sportwagen.
Mensen zijn toch vreemde dieren,
- PotjeVickx
- Full Member

- Contacteer:
Al $450/Oz er bij op één sessie.

Nu wordt het spannend, US opent en hoppa, de kletsen worden meteen uitgedeeld! En geen klein beetje zelfs. Au / Ag en zelfs Pt -6% momenteel. Dat laatste tot mijn grote verbazing. Wordt weer een turbulente handelsdag. Dit is niet voor hartlijders.
Maar zoals in de OG FOFOA draad destijds werd geschreven door een zeer vermogend persoon "ne kilo blijft ne kilo". Ik heb dat toen een kleine 20 jaar geleden goed in mijn oren geknoopt.
Maar zoals in de OG FOFOA draad destijds werd geschreven door een zeer vermogend persoon "ne kilo blijft ne kilo". Ik heb dat toen een kleine 20 jaar geleden goed in mijn oren geknoopt.
VTEC schreef: ↑29 januari 2026, 16:44 Nu wordt het spannend, US opent en hoppa, de kletsen worden meteen uitgedeeld! En geen klein beetje zelfs. Au / Ag en zelfs Pt -6% momenteel. Dat laatste tot mijn grote verbazing. Wordt weer een turbulente handelsdag. Dit is niet voor hartlijders.
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
Hmmm het is een rare wereld geworden.
vandaag blijkbaar wat [glow]winstnames[/glow]; heb ik ook al gedaan.
Maar ja waar steek ik dit in ?
Ik ben goud tracker al een tijd aan het afbouwen; met de winst naar goudmijnen, daarna in zilver etf
met de winst hiervan in zilvermijnen....met de winst hiervan overgegaan naar Essentials metals (koper) en daarna gezocht naar recyclers van metalen. En ja tussenin ook nog witte metalen en mijnbouwers. Palladium etf puur al helemaal (te vroeg?) buiten.
En nu ? ; voor één keer dat mijn timing min of meer klopt(in het verleden al vaker mijn broek gescheurd aan goudkever klap en 'mijn'tips tot en met rare aardjongens die nu ook uiteindelijk naar boven komen)
Waar gaat dit naar toe ?
Wat doen jullie ?
Ik ben goud tracker al een tijd aan het afbouwen; met de winst naar goudmijnen, daarna in zilver etf
met de winst hiervan in zilvermijnen....met de winst hiervan overgegaan naar Essentials metals (koper) en daarna gezocht naar recyclers van metalen. En ja tussenin ook nog witte metalen en mijnbouwers. Palladium etf puur al helemaal (te vroeg?) buiten.
En nu ? ; voor één keer dat mijn timing min of meer klopt(in het verleden al vaker mijn broek gescheurd aan goudkever klap en 'mijn'tips tot en met rare aardjongens die nu ook uiteindelijk naar boven komen)
Waar gaat dit naar toe ?
Wat doen jullie ?
-
koenvhaver
- Full Member

- Contacteer:
Worstel met dezelfde vraag.
-
koenvhaver
- Full Member

- Contacteer:
Platinum zit ik wel redelijk veel in en nog niks beginnen afbouwen. Krijgt als eerste klappen (zie ook vandaag) maar is het minst overgewaardeerd. Rond deze prijzen (min 2600) niet aarzelen om te kopen.
Ik dacht er vandaag even aan om mijn goud volledig te liquideren (nu 10% van mijn portefeuille). Niet gedaan, want wat is het alternatief? Langlopende staatsobligaties? Niet veilig. Kortlopende? Heb ik al en brengt niets op. Aandelen? Duur. Dus dan maar laten staan. Ik heb ook al wel regelmatig winst afgeroomd, de laatste keer in december.JulusCesar schreef: ↑29 januari 2026, 17:59 Hmmm het is een rare wereld geworden.
Waar gaat dit naar toe ?
Wat doen jullie ?
Ik vind het narratief van “sell America” ook wat vreemd. De Amerikaanse tienjaarsrente beweegt amper, dus van spectaculaire verkopen lijkt geen sprake. En op de goudmarkt is er dan wel paniek.
- PotjeVickx
- Full Member

- Contacteer:
We zitten in een grondstoffenoorlog mannen, één die nog jaren kan duren. Ondanks sentiment, de reden van het waarom wijzigt niet.
Venezuela, Groenland, ... misschien dit morgen Iran... 't draait hem maar om één ding: grondstoffen.
Elon maakte de verkeerde keuze door te besparen op kopen en meer zilver te verbruiken met zijn 48V, 2 modellen gestopt.
Zilver: We zien al bij Samsung dat die contracten afsluiten bij mijnen voor de komende jaren, overheden gaan (zeker nu zilver kritisch aardmetaal is) hun blik werpen op mijnen en voorraden in vaults. Hoe groter het volume hoe aantrekkelijker. Er moet maar één noodwet gestemd worden en het kan in beslag genomen worden in het belang van de veiligheid van het land.
Venezuela, Groenland, ... misschien dit morgen Iran... 't draait hem maar om één ding: grondstoffen.
Elon maakte de verkeerde keuze door te besparen op kopen en meer zilver te verbruiken met zijn 48V, 2 modellen gestopt.
Zilver: We zien al bij Samsung dat die contracten afsluiten bij mijnen voor de komende jaren, overheden gaan (zeker nu zilver kritisch aardmetaal is) hun blik werpen op mijnen en voorraden in vaults. Hoe groter het volume hoe aantrekkelijker. Er moet maar één noodwet gestemd worden en het kan in beslag genomen worden in het belang van de veiligheid van het land.
+1PotjeVickx schreef: ↑29 januari 2026, 18:48 We zitten in een grondstoffenoorlog mannen, één die nog jaren kan duren. Ondanks sentiment, de reden van het waarom wijzigt niet.
Parabolas don't resolve sideways.
Ze gaan goud en zilver lekker dumpen op retail investors.
Ze gaan goud en zilver lekker dumpen op retail investors.
Gewoon rustig blijven en je niet laten leiden door de waan van de dag. Gelijk wie edelmetaal al een tijd in port heeft, heeft een meerwaarde variërend van mooi tot zeer mooi tot fantastisch.
Gewoon nadenken over je strategie / planning / risicoprofiel / leeftijd / gezinssituatie etc etc.
Over een noodwet: in de jaren ‘30 heeft Franklin Roosevelt dat al eens geprobeerd in de US. Het was geen groot succes kan ik je zeggen… pas in de 70s was privé bezit van goud weer toegestaan.
Gewoon nadenken over je strategie / planning / risicoprofiel / leeftijd / gezinssituatie etc etc.
Over een noodwet: in de jaren ‘30 heeft Franklin Roosevelt dat al eens geprobeerd in de US. Het was geen groot succes kan ik je zeggen… pas in de 70s was privé bezit van goud weer toegestaan.
- PotjeVickx
- Full Member

- Contacteer:
Welk goud? Welk zilver?
Het probleem is dat fysiek goud en zilver Oostwaarts verhuist, terwijl André en Adrienne slapen, en dat al een ganse tijd.
Tegen dit tempo is de Comex leeg tegen eind maart. En dan verhandelen ze geen zilver meer op papier, hooguit zilverpapier.
@VTEC: Toen zat het 'handje contantje' in de handen van de burger, nu heeft de burger vaak een papiertje en ligt het fysiek bij hen. Zelfs nog allemaal bij elkaar.