Het boodschappen topic
Re: Het boodschappen topic
Eet en drinkkosten:
4386 (2022)
5067 (2023)
5498 (2024)
4879 (2025)
dit jaar zit ik op 390 euro, 2 werkende volwassenen. (En ik geef meer uit in de Carrefour dan in de Colruyt of Lidl)
Mijn kasten zitten ramvol en lijdt absoluut geen honger volgens mijn weegschaal. (Ik hou elk bonnetje bij, ook op vakantie)
Zou gerust nog minderen, want snoep veel, drink graag pepsi max...
4386 (2022)
5067 (2023)
5498 (2024)
4879 (2025)
dit jaar zit ik op 390 euro, 2 werkende volwassenen. (En ik geef meer uit in de Carrefour dan in de Colruyt of Lidl)
Mijn kasten zitten ramvol en lijdt absoluut geen honger volgens mijn weegschaal. (Ik hou elk bonnetje bij, ook op vakantie)
Zou gerust nog minderen, want snoep veel, drink graag pepsi max...
Ik behandel mijn kinderen met respect.patrick4 schreef: ↑30 januari 2026, 08:25 ....
Ik heb het programma niet gezien dus ik weet niet hoe oud de kinderen zijn. Maar er is wel een groot verschil tussen een kleuter en een puber wat betreft de hoeveelheid eten die je erin moet smijten. Pubers vreten je huis kaal. Het enige wat ze vragen is: wanneer eten we?
Heb er nooit eten in 'gesmeten'. Ze hebben het huis niet 'kaal gevreten' en ik kan een normaal gesprek met ze voeren.
Ik vind het altijd bijzonder hoeveel geld mensen aan boodschappen kunnen besteden. Ik vraag me dan af wat ze kopen dat die rekeningen zo duur doet uitvallen, en of ze misschien niet naar promo's kijken.
Mijn kost aan boodschappen, gezinsgrootte is één volwassene en 2 kinderen de helft van de tijd:
85% van de uitgaven zijn bij Colruyt (en OKay), 5% Aldi en 5% Albert Heijn. Sporadisch Delhaize, Jumbo of Carrefour.
Vaak koop ik merkproducten, maar huismerken zijn ook flink vertegenwoordigd.
Ik koop vaak grote hoeveelheden wanneer deze in promo zijn, en echt goedkoper. Veel merkproducten doen om de zoveel tijd terugkerende promoties, dus als je wat geduld hebt kan je op het juiste moment kopen.
Zaken als wijn, sterke drank, bier, enz. worden quasi nooit gekocht.
Vlees wordt niet zo vaak gegeten, vis daarentegen wel, maar geen pangasius of tilapia of zo.
Veel diepvries en blik; de perceptie is dat het "minder" is dan "vers" maar dat is overroepen.
Ik maak meestal voldoende eten maar niet te veel; áls er over is, wordt dat bijgehouden voor een ander moment.
Mijn kost aan boodschappen, gezinsgrootte is één volwassene en 2 kinderen de helft van de tijd:
- 2353 euro in 2024
- 2406 euro in 2025
85% van de uitgaven zijn bij Colruyt (en OKay), 5% Aldi en 5% Albert Heijn. Sporadisch Delhaize, Jumbo of Carrefour.
Vaak koop ik merkproducten, maar huismerken zijn ook flink vertegenwoordigd.
Ik koop vaak grote hoeveelheden wanneer deze in promo zijn, en echt goedkoper. Veel merkproducten doen om de zoveel tijd terugkerende promoties, dus als je wat geduld hebt kan je op het juiste moment kopen.
Zaken als wijn, sterke drank, bier, enz. worden quasi nooit gekocht.
Vlees wordt niet zo vaak gegeten, vis daarentegen wel, maar geen pangasius of tilapia of zo.
Veel diepvries en blik; de perceptie is dat het "minder" is dan "vers" maar dat is overroepen.
Ik maak meestal voldoende eten maar niet te veel; áls er over is, wordt dat bijgehouden voor een ander moment.
Natuurlijk zie ik wel dingen gebeuren.
Mensen die op hun werk gratis koffie in diverse variaties kunnen krijgen, maar toch dagelijks in de buurt een koffie halen die dan 5 of 6 euro kost, "ja maar daar zit havermelk in".
Mensen die 's middags een broodje halen van 5 of 6 euro, terwijl je voor die prijs een week lang boterhammen kan smeren.
Denk daar nog extra drankjes en sapjes "on the go" enz. bij en die mensen zijn daar maandelijks al snel 150 à 200 euro aan kwijt.
Het is inderdaad crisis in België aan het worden. 
500€ per maand voor 2 volwassenen ben je toch al snel kwijt aan voeding?
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Zelfs mijn pubers weten wat figuurlijk taalgebruik is.
Strookje afknippen en laten ondertekenen door ouders of voogd.
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
Toch als je een beetje treffelijke producten koopt. Kwalitatieve vis en vlees zijn duur.
- VincentVega
- VIP member

Kwalitatieve vis en vlees zijn moeilijk te vinden en daarom meer dan hun prijs waard.
Schoonheid vinden in de lelijkheid der dingen
Ik denk dat er hier velen tot het besef komen dat ze eigenlijk veel te veel geld uitgeven aan eten en drinken.
Maar oké, op zich is dat niet erg. Daarvoor dient dit forum. De vraag is enkel of je er nu ander mee zal omgaan.
Van wie hebben ze dat geleerd ?
Jij staat toch aan de kant van diegenen die het chronisch nooit begrepen hebben omdatvdat best uitkomt.
Goed dat het onderwijs er voor zorgt dat de kinderen dat niet overnemen.
Eerst zien en dan geloven natuurlijk...
Nee... enkel dat ik meer uitgeef aan eten en drinken dan vele anderen.
Maar ik volhard voorlopig in mijn gedrag.
Laatst gewijzigd door haelewyn op 3 februari 2026, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik sta aan de tegenovergestelde kant van mijn gesprekspartner. Dat is consequent.
Aan elk standpunt heb je namelijk pro en contra argumenten. Ik heb zelden een uitgesproken eindconclusie en ik breng graag de onderbelichte argumenten, zelfs al overtuigen ze mij niet.
Voeding zal hier ook het laatste zijn waarop ik bespaar, goed en gezond eten draagt immers bij aan levenskwaliteit en toekomstige gezondheid. Ik kan echt geen begrip opbrengen voor ouders die hun persoonlijke foliekes boven gezond eten voor hun kinderen zetten.
Er is alvast heel veel te besparen op alcohol. Het is duur en heel slecht voor de gezondheid. Ik ben helemaal gestopt met die handel en koop enkel nog koffie, thee, bronwater en volle melk.
En voor het overige verse groenten, vers fruit, vers vlees, verse vis. In de winter nu kan je volop witloof/spruiten/rode kool/prei kopen aan gunstige prijzen. De prijs van vlees vind ik ook nog steeds goed meevallen.
En restaurants ook te mijden natuurlijk, wat je zelf kookt en zelf bereidt is meestal zelfs lekkerder en veel goedkoper dan wat ze je voorschotelen.
En niet roken.
Ziezo, dit is het geheime recept.
En voor het overige verse groenten, vers fruit, vers vlees, verse vis. In de winter nu kan je volop witloof/spruiten/rode kool/prei kopen aan gunstige prijzen. De prijs van vlees vind ik ook nog steeds goed meevallen.
En restaurants ook te mijden natuurlijk, wat je zelf kookt en zelf bereidt is meestal zelfs lekkerder en veel goedkoper dan wat ze je voorschotelen.
En niet roken.
Ziezo, dit is het geheime recept.
Ieder zijn ding maar ik geniet af en toe met volle teugen van mijn glas wijn, stuk taart of saignant gebakken steak in echte boter.
Het leven is te kort om de goeie dingen te laten (maar genieten met mate natuurlijk...)