Aardgas en elektriciteit: vast of variabel?
-
Woz
Re: Aardgas en elektriciteit: vast of variabel?
Zolang je goed beseft dat je altijd een risicopremie betaalt bij een vast contract is er niets aan de hand. Een vast tarief kan een goede keuze zijn alles afgewogen.
Leveranciers bieden ook maar een vast tarief aan omdat het verbruik van huishoudens relatief voorspelbaar is.
Bijvoorbeeld bij autobrandstof bestaat er niet zoiets gelijkaardig.
Leveranciers bieden ook maar een vast tarief aan omdat het verbruik van huishoudens relatief voorspelbaar is.
Bijvoorbeeld bij autobrandstof bestaat er niet zoiets gelijkaardig.
Rekenen op de overheid ? Wat een grapplatin schreef: ↑12 juni 2024, 09:46Rekenen op de overheid als het uit de hand loopt zeker.Ayhrual schreef: ↑12 juni 2024, 09:42 Nooit het nut van gezien van die vaste contracten : het schommelt een periode in het jaar naar beneden (je verliest), dan weer stijgen (je wint) om dan uiteindelijk na één jaar kleine winst of klein verlies te maken. Puur geluk en dus puur gokken over wat er niet of dan wel kan gebeuren gedurende het jaar op de markten. Dan nog rekening houden met het feit dat vaste contracten duurder zijn dan variabele.
https://www.tijd.be/netto/energie/vlami ... 51031.html
Kan inderdaad een goed idee zijn om deze maand nog over te schakelen op een vast energiecontract.
De aangeboden tarieven van deze maand komen nog lager uit dan de variabele tarieven rekening houdend met de verwachte toekomstige indexwaarden.
Kan inderdaad een goed idee zijn om deze maand nog over te schakelen op een vast energiecontract.
De aangeboden tarieven van deze maand komen nog lager uit dan de variabele tarieven rekening houdend met de verwachte toekomstige indexwaarden.
Binnen een paar weken is de oorlog voorbij en zakken olie- en gasprijzen weer naar normaal. Iran zal waarschijnlijk meer olie (moeten) produceren omdat het geld nodig heeft om het land weer op te bouwen. En jij zit dan vast aan een vaste contractprijs.
- tuinder666
- Sr. Member

- Contacteer:
>En jij zit dan vast aan een vaste contractprijs.
Wat bedoel je hier juist mee?
je zit toch nooit vast aan een energiecontract. Je kan steeds veranderen met een opzeg van 3 weken tot 1 maand. Soms loop je dan wel een bepaalde korting mis, omdat ze proberen je 1 jaar klant te houden enzo.
je zit toch nooit vast aan een energiecontract. Je kan steeds veranderen met een opzeg van 3 weken tot 1 maand. Soms loop je dan wel een bepaalde korting mis, omdat ze proberen je 1 jaar klant te houden enzo.
Als je nu nog moet veranderen ben je hopeloos te laat. Tegen dat je contract in orde is en je overgeschakeld bent zijn de prijzen alweer wat gezakt en zit je vast aan de dure prijzen van nu.woete schreef: ↑4 maart 2026, 09:04 https://www.tijd.be/netto/energie/vlami ... 51031.html
Ik heb altijd al een vast contract gehad. Ik betaal misschien globaal gezien iets meer dan diegenen met een variabel contract maar mijn gemoedsrust is me dat beetje extra geld wel waard. Nu is blijkbaar iedereen met een variabel contract in paniek terwijl ik lekker achterover leun. Leuk om zien.
Ik verander trouwens elk jaar van leverancier dan ben ik telkens nieuwe klant en profiteer ik van de welkomstkortingen.
2025-01 4.73
2025-02 4.73
2025-03 4.73
2025-04 4.70
2025-05 4.68
2025-06 4.66
2025-07 4.64
2025-08 4.62
2025-09 4.61
2025-10 4.59
2025-11 4.60
2025-12 4.62
2026-01 4.80
2026-02 4.87
2026-03 4.87
"Hopeloos te laat" is wel wat overdreven. Hierboven de prijzen per kWh voor een vast contract bij Mega.
Vandaag een contract aangaan, al dan niet met een latere ingangsdatum => het is de tariefkaart van vandaag die voor de ganse contractduur geldt.
2025-02 4.73
2025-03 4.73
2025-04 4.70
2025-05 4.68
2025-06 4.66
2025-07 4.64
2025-08 4.62
2025-09 4.61
2025-10 4.59
2025-11 4.60
2025-12 4.62
2026-01 4.80
2026-02 4.87
2026-03 4.87
"Hopeloos te laat" is wel wat overdreven. Hierboven de prijzen per kWh voor een vast contract bij Mega.
Vandaag een contract aangaan, al dan niet met een latere ingangsdatum => het is de tariefkaart van vandaag die voor de ganse contractduur geldt.
Laatst gewijzigd door guest1605 op 4 maart 2026, 11:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Nee hoor. Je hebt tijd t/m 31-3-26 23:59:59 om aan de prijzen van 1 maart je contract aan te gaan. Wanneer je contract effectief in werking treedt, is van geen belang.
(zo heb ik het in mijn geest voor waarheid aangenomen maar ik heb onlangs gemerkt dat daar ook fouten kunnen insluipen. So correct me if I'm wrong
Laatst gewijzigd door Surya op 4 maart 2026, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
-
funnyplace
- Full Member

- Contacteer:
Ik ben vandaag overgeschakeld op vast gastarief naar Total Energies, er loopt nog enkele dagen een deftige promo.
Volgend jaar kijk ik weer naar een groepsaankoop.
Als ik mijn tarief (Enegyvision uit groepsaankoop) vergelijk wat ik nu betaalde het afgelopen jaar met variabel en het vaste tarief van total energies (inclusief promo weliswaar), dan komt dit aardig in de buurt van elkaar. Ik zou 22 euro meer moeten betalen op jaarbasis, dat is peanuts.
Ik heb voor gas de afgelopen 13 jaar altijd variabel gehad en ben hierdoor altijd goedkoper uitgekomen dan vast, met uitzondering van 3 jaar geleden, maar ook daar heb ik weinig van gevoeld. Dat jaar heb ik meer gestookt met hout
genoeg voorraad om jaren verder te kunnen.
Volgend jaar kijk ik weer naar een groepsaankoop.
Als ik mijn tarief (Enegyvision uit groepsaankoop) vergelijk wat ik nu betaalde het afgelopen jaar met variabel en het vaste tarief van total energies (inclusief promo weliswaar), dan komt dit aardig in de buurt van elkaar. Ik zou 22 euro meer moeten betalen op jaarbasis, dat is peanuts.
Ik heb voor gas de afgelopen 13 jaar altijd variabel gehad en ben hierdoor altijd goedkoper uitgekomen dan vast, met uitzondering van 3 jaar geleden, maar ook daar heb ik weinig van gevoeld. Dat jaar heb ik meer gestookt met hout
-
funnyplace
- Full Member

- Contacteer:
Klopt !Surya schreef: ↑4 maart 2026, 11:55Nee hoor. Je hebt tijd t/m 31-3-26 23:59:59 om aan de prijzen van 1 maart je contract aan te gaan. Wanneer je contract effectief in werking treedt, is van geen belang.
(zo heb ik het in mijn geest voor waarheid aangenomen maar ik heb onlangs gemerkt dat daar ook fouten kunnen insluipen. So correct me if I'm wrong)
En elke keer dat de markt schommelt, uw contract aanpassen? Ik heb andere dingens te doen in mijn leven .....tuinder666 schreef: ↑4 maart 2026, 10:16 >En jij zit dan vast aan een vaste contractprijs.
- tuinder666
- Sr. Member

- Contacteer:
ja ok maar dat is iets anders dan "vast zitten aan een bepaalde prijs".
Echt? Ik kijk in elke eerste week van de nieuwe maand even of de prijzen niet gedaald zijn en zo ja, klik ik 2 keer op mijn muis en mijn prijs wordt aangepast. Ik offer daar 10 minuten per maand 'van mijn leven' voor op
Goeie strategie!
Welke vergelijkingssite gebruik je? Die kunnen namelijk nog al eens (serieus) verschillen in het aanbod heb ik al gemerkt.
Heb een vast genomen enkele maanden geleden, vond het niet overdreven duur.. geen spijt van.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.