Peiling nieuw beleid VS
- VincentVega
- VIP member

Re: Peiling nieuw beleid VS
… en daarvoor moet alle JODEN (ik schrijf Joden en niet Israeli), overal ter wereld en tot op vandaag, boeten?Gg70 schreef: ↑24 maart 2026, 20:04Nakba(de catastrofe).VincentVega schreef: ↑24 maart 2026, 19:01
Waarom hebben ze in sommige extreem-islamitische milieus sterk antisemitische gevoelens en een grondige haat tegenover al wat Joods is?
Ken je het verschil tussen anti-semitisme en anti-zionisme? Ik vrees van niet …
Maar ik vrees wel dat jij zowel een overtuigd anti-semiet als anti-zionist ben …
Schoonheid vinden in de lelijkheid der dingen
Dat is al tig keren uitgelegd geweest , zeer recent nog (vandaag) o.a. door chesini.VincentVega schreef: ↑24 maart 2026, 19:01Waarom hebben ze in sommige extreem-islamitische milieus sterk antisemitische gevoelens en een grondige haat tegenover al wat Joods is?KleineSpaarder schreef: ↑24 maart 2026, 15:12
De mens is ergens in Azië geschapen, niet noodzakelijk in Palestina. Het kan even goed in Siberië geweest zijn, of in India of de Filippijnen.
Maar de Arabieren zijn inderdaad familie van de Joden. Wij allemaal.
Vandaar dat Jezus zei: we zijn allemaal broeders. We kunnen allemaal in het Rijk Gods komen. (*)
Jezus maakte dus komaf met het feit dat er een uitverkoren volk is. En moest dus gedood worden. In WO II vond het Vaticaan het daarom niet slecht dat er 6 miljoen Joden vermoord werden: ze waren de moordenaars van Jezus. En daarom heeft het Vaticaan actief meegeholpen om zoveel mogelijk nazi's via Spanje naar Zuid-Amerika te helpen vluchten. De nazi's waren de goede. De Joden de slechte.
In "diep-katholieke" milieus vind je vandaag de dag nog steeds veel antisemitisme omwille van die reden.
(*) Dat is ook zo in de Islam: je kunt je bekeren tot de Islam. Je kunt je niet bekeren tot het Jodendom. Behalve als je de dochter van Trump bent of zo. Niet iedereen wordt tot het Jodendom toegelaten.
De arrogantie waarmee men zich daar in beginne heeft gehuisvest , meer arrogantie dan dankbaarheid ….heeft op zijn beurt voor een negatieve reactie gezorgd , waar Israël het dan nodig achtte nog heviger te reageren , en zo is dat maar blijven evalueren in de een negatieve spiraal van geweld op geweld enz enz enz ….
Die decennia hebben geleid dat Israël een ongeziene oorlogsstaat geworden is waar alle schendingen van mensenrechten meer en meer als normaal geworden is ….
De vicieuze cirkel VEGA
Maar stop aub om u van de domme te houden en dit zogezegd niet door te hebben
Of is het zoals bij andere nva’ers , en gewoon oogje dichtknijpen omdat het Israël is ?
Laatst gewijzigd door KV op 24 maart 2026, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- VincentVega
- VIP member

Hey broer, het is niet omdat jij (of chesini) steeds dezelfde eenzijdige berichtgeving post op dit forum dat deze uitleg dan plots DE WAARHEID is.KV schreef: ↑24 maart 2026, 20:26Dat is al tig keren uitgelegd geweest , zeer recent nog (vandaag) door o.a. door chesini.VincentVega schreef: ↑24 maart 2026, 19:01
Waarom hebben ze in sommige extreem-islamitische milieus sterk antisemitische gevoelens en een grondige haat tegenover al wat Joods is?
De arrogantie waarmee zich daar in beginne daar heeft gehuisvest heeft op zijn beurt voor een negatieve reactie gezorgd , waar Israël het dan nodig achtte nog heviger te reageren enz enz enz ….
Die decennia heeft geleid dat Israël een ongeziene oorlogstaal geworden is waar alle schendingen van mensenrechten totaal niet meer van de tel is ….
De vicieuze cirkel VEGA
Of is het zoals bij andere nva’ers , en gewoon oogje dichtknijpen omdat het Israël is ?
Van den domme houden? Ik erken dat Israël zich niet goed gedraagt tegenover Palestijnen (ook niet tegenover diegenen die in Israël zelf leven trouwens). En Netanyahu is voor mij een oorlogsmisdadiger. Ook de bezetting van gebieden in Gaza en de Westelijke Jordaanoever (door het bouwen van illegale nederzettingen) is niet goed te keuren.
Maar ook aan de kant van de Arabieren valt er heel wat op te merken. Langs alle kanten is Israël omringd door Islamitische landen die met terroristische organisatie zoals Hamas, Hezbollah enz… Israël continu aanvallen. Ook dat valt niet goed te keuren. En je bent precies 7 oktober 2023 (opnieuw) vergeten …
Waarom je nu plots de N-VA er bij haalt is mij een raadsel, broer. Maar goed, dan mag ik ook opmerken dat jij perfect het anti-zionistische en anti-semitische denken van PVDA’ers propageert met jouw uiterst eenzijdige standpunt.
Ik post geen eenzijdige berichtgeving, dat maak jij er steeds van, of tenminste, dat probeer jij er steeds van te maken.VincentVega schreef: ↑24 maart 2026, 20:44Hey broer, het is niet omdat jij (of chesini) steeds dezelfde eenzijdige berichtgeving post op dit forum dat deze uitleg dan plots DE WAARHEID is.KV schreef: ↑24 maart 2026, 20:26
Dat is al tig keren uitgelegd geweest , zeer recent nog (vandaag) door o.a. door chesini.
De arrogantie waarmee zich daar in beginne daar heeft gehuisvest heeft op zijn beurt voor een negatieve reactie gezorgd , waar Israël het dan nodig achtte nog heviger te reageren enz enz enz ….
Die decennia heeft geleid dat Israël een ongeziene oorlogstaal geworden is waar alle schendingen van mensenrechten totaal niet meer van de tel is ….
De vicieuze cirkel VEGA
Van den domme houden? Ik erken dat Israël zich niet goed gedraagt tegenover Palestijnen (ook niet tegenover diegenen die in Israël zelf leven trouwens). En Netanyahu is voor mij een oorlogsmisdadiger. Ook de bezetting van gebieden in Gaza en de Westelijke Jordaanoever (door het bouwen van illegale nederzettingen) is niet goed te keuren.
Maar ook aan de kant van de Arabieren valt er heel wat op te merken. Langs alle kanten is Israël omringd door Islamitische landen die met terroristische organisatie zoals Hamas, Hezbollah enz… Israël continu aanvallen. Ook dat valt niet goed te keuren. En je bent precies 7 oktober 2023 (opnieuw) vergeten …![]()
Waarom je nu plots de N-VA er bij haalt is mij een raadsel, broer. Maar goed, dan mag ik ook opmerken dat jij perfect het anti-zionistische en anti-semitische denken van PVDA’ers propageert met jouw uiterst eenzijdige standpunt.
Nog eens de historische feiten op een rij:
- Het VN-verdelingsplan, officieel bekend als Resolutie 181, was de poging van de Verenigde Naties in 1947 om een einde te maken aan het Britse bestuur en het geweld tussen Joden en Arabieren in Palestina op te lossen.
- Arabische Leiders wezen het plan af. Zij vonden het plan onrechtvaardig. De Joden (destijds 33% van de bevolking) kregen 56% van het land. Ze weigerden elke vorm van opdeling van wat zij als hun historisch Arabisch land zagen.
- Israël riep eenzijdig de onafhankelijkheid uit op vrijdag 14 mei 1948.
- De volgende ochtend, op 15 mei 1948, vielen de legers van vijf Arabische buurlanden (Egypte, Jordanië, Syrië, Irak en Libanon) het nieuwe land binnen. Dit was het begin van wat in Israël de "Onafhankelijkheidsoorlog" wordt genoemd en door Palestijnen de "Nakba" (de Catastrofe).
- Na de oorlog had Israël 78% ingelijfd en was Arabisch gebied gereduceerd tot 22%. De Arabische landen zagen de uitbreiding van Israël van 56% naar 78% als pure landdiefstal en een bewijs dat Israël een expansieve macht was. Israël zag het echter als legitieme terreinwinst in een verdedigingsoorlog die zij niet waren begonnen.
Alles wat we nu meemaken is een gevolg van wat er in 47 en 48 gebeurd is. Ben Gurion is er ingevlogen zoals Netanyahu er vandaag invliegt. Hij heeft de gematigde Moshe Sharett, de diplomaat, opzij geschoven. Sharett wilde wachten op toestemming van de VS en de VN mbt het oprichten van een Israëlische staat. Truman wou 3 maanden extra onderhandelingen. Ben Gurion heeft 700.000 Palestijnen verdreven en ze nooit meer laten terugkeren.
Hitler zei ooit: Joden zijn het meest oorlogszuchtige volk, de oorzaak van alle destructie en chaos, veroorzakers van vele internationale conflicten. Hij vond ze een bedreiging.
Vinden jullie dan dat Hitler gelijk had?
Vinden jullie dan dat Hitler gelijk had?
Hij was zelf oorlogszuchtig, de oorzaak van destructie en chaos, veroorzaker van een hele wereldoorlog. Velen vonden hem een bedreiging.
Strookje afknippen en laten ondertekenen door ouders of voogd.
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
- VincentVega
- VIP member

Die Wikipedia historiek is inderdaad al iets minder eenzijdig, in vergelijking tot je voorgaande commentaar ….chesini schreef: ↑24 maart 2026, 23:44Ik post geen eenzijdige berichtgeving, dat maak jij er steeds van, of tenminste, dat probeer jij er steeds van te maken.VincentVega schreef: ↑24 maart 2026, 20:44 Hey broer, het is niet omdat jij (of chesini) steeds dezelfde eenzijdige berichtgeving post op dit forum dat deze uitleg dan plots DE WAARHEID is.
Maar ook aan de kant van de Arabieren valt er heel wat op te merken. Langs alle kanten is Israël omringd door Islamitische landen die met terroristische organisatie zoals Hamas, Hezbollah enz… Israël continu aanvallen. Ook dat valt niet goed te keuren. En je bent precies 7 oktober 2023 (opnieuw) vergeten …![]()
Nog eens de historische feiten op een rij:
- Het VN-verdelingsplan, officieel bekend als Resolutie 181, was de poging van de Verenigde Naties in 1947 om een einde te maken aan het Britse bestuur en het geweld tussen Joden en Arabieren in Palestina op te lossen.
- Arabische Leiders wezen het plan af. Zij vonden het plan onrechtvaardig. De Joden (destijds 33% van de bevolking) kregen 56% van het land. Ze weigerden elke vorm van opdeling van wat zij als hun historisch Arabisch land zagen.
- Israël riep eenzijdig de onafhankelijkheid uit op vrijdag 14 mei 1948.
- De volgende ochtend, op 15 mei 1948, vielen de legers van vijf Arabische buurlanden (Egypte, Jordanië, Syrië, Irak en Libanon) het nieuwe land binnen. Dit was het begin van wat in Israël de "Onafhankelijkheidsoorlog" wordt genoemd en door Palestijnen de "Nakba" (de Catastrofe).
- Na de oorlog had Israël 78% ingelijfd en was Arabisch gebied gereduceerd tot 22%. De Arabische landen zagen de uitbreiding van Israël van 56% naar 78% als pure landdiefstal en een bewijs dat Israël een expansieve macht was. Israël zag het echter als legitieme terreinwinst in een verdedigingsoorlog die zij niet waren begonnen.
Alles wat we nu meemaken is een gevolg van wat er in 47 en 48 gebeurd is. Ben Gurion is er ingevlogen zoals Netanyahu er vandaag invliegt. Hij heeft de gematigde Moshe Sharett, de diplomaat, opzij geschoven. Sharett wilde wachten op toestemming van de VS en de VN mbt het oprichten van een Israëlische staat. Truman wou 3 maanden extra onderhandelingen. Ben Gurion heeft 700.000 Palestijnen verdreven en ze nooit meer laten terugkeren.
Toen sprak je enkel over Israëlische agressie en niet over wat het feit dat de Nakba of Onafhankelijkheidsstrijd in 1948 is gestart met de inval van 5 Arabische buurlanden in het pas opgerichte Israël. Iets wat ze later nog verschillende malen hebben geprobeerd …
Je hebt ook gelijk over de omsingeling van Israël door Arabische landen en over de expansiedrang van Israël, met illegale nederzettingen op o.a. de Westelijke Jordaanoever. En Netanyahu is een oorlogscrimineel.
Wat er nog ontbreekt in je historiek is een vermelding van de terroristische groeperingen zoals PLO, Hamas, Hezbollah, Fatah … al dan niet gesteund door Arabische schurkenstaten zoals Iran.
Ook 7 oktober 2023 met de terroristische raid door Hamas zou je uitdrukkelijk mogen vermelden, want dat was de rechtstreekse aanleiding voor de vernieling van Gaza (van waaruit Hamas de raid heeft gedaan) door het Israëlische leger, voor de oorlogsretoriek van Netanyahu en voor de huidige impasse.
Maar je bent in ieder geval een stuk gematigder en meer genuanceerd dan Gg70 en KV.
KV schreef: ↑
In de regio daar zie ik eigenlijk maar één agressor : Israël.
Decennia van agressie hebben er toe geleid dat er hier en daar landen en groeperingen zijn beginnen ontstaan die zich daartoe zijn beginnen verzetten.
Dat dat verzet het alleen maar erger heeft gemaakt, van die mening ben ik zeker en vast.
Maar dat de grondoorzaak nooit wordt benoemd , nl. de ongeziene agressieve en expansieve drang van Israël om militair steeds alles buitenproportioneel te willen aanpakken , dat dat eigenlijk door sommigen zo wordt doodgezwegen is toch wel hemeltergend.
Je kan dat gematigd noemen, ik noem dat eerder het totaalplaatje zien.VincentVega schreef: ↑25 maart 2026, 08:57
Maar je bent in ieder geval een stuk gematigder en meer genuanceerd dan Gg70 en KV.
KV schreef: ↑
Decennia van agressie hebben er toe geleid dat er hier en daar landen en groeperingen zijn beginnen ontstaan die zich daartoe zijn beginnen verzetten.
Dat dat verzet het alleen maar erger heeft gemaakt, van die mening ben ik zeker en vast.
Maar dat de grondoorzaak nooit wordt benoemd , nl. de ongeziene agressieve en expansieve drang van Israël om militair steeds alles buitenproportioneel te willen aanpakken , dat dat eigenlijk door sommigen zo wordt doodgezwegen is toch wel hemeltergend.
ik stel ook -opnieuw- weerom vast dat je deel van quotes gebruikt Vermoedelijk om aan framing te doen (de welgekende VEGA-eigenschap)
Telkens heb ik meegegeven dat vanuit Arabische landen / groeperingen ook acties gebeurd die tot niets hebben bijgedragen en de Israëli alleen maar verder hebben genormaliseerd in het rechtvaardigen van hun gewelddadige militaire acties in de regio.
KV schreef: ↑24 maart 2026, 09:08
Ik ook, vandaar dat ik ook schreef "landen en groeperingen "Maar één agressor krijgt om één of andere onduidelijke reden een onvoorwaardelijke vrijheid om zijn agressie steevast verder te zetten en elk toppunt van buitenproportionaliteit te overschrijden.KV schreef: ↑24 maart 2026, 09:08
En weet je wat je telkens te horen krijgt als je daar vanuit het Westen of eender waar een kritische bedenking over maakt : "je bent antisemiet"
Dat er idiote en dwaze reacties vanuit die Arabische landen / groeperingen zijn geweest zal niemand ontkennen (met als recentste voorbeeld 7oktober) , dat zij echter alleen maar de gevolgen van de acties van Israël sinds 1948.
De broeihaarden van haat jegens Israël zijn enkel maar verder ontkiemd en gegroeid tot wat ze nu zijn wegens de daden van Israël. (je oogst wat je zaait zeggen ze bij ons)
Dat tot nu , 2026 er geen signaal komt vanuit wereldpolitiek aan het adres van Israël dat het welletjes is geweest. Is zeer betreurenswaardig te noemen
Een post in De Tijd die aangeeft dat Trump moet uitkijken.
De Democrate Emily Gregory is op weg naar een verkiezingszege in Mar-a-Lago, de woonplaats van Donald Trump. Ze zou het halen van de door de Amerikaanse president gesteunde Republikeinse kandidaat.
Volgens prognoses is de Democrate Emily Gregory op weg om haar Republikeinse tegenstander te kloppen in de strijd om een zetel in het Huis van Afgevaardigden van Florida. Opmerkelijk is dat ze dat doet in Mar-a-Lago, waar de Amerikaanse president Donald Trump zijn luxueuze landgoed heeft, in een staat die typisch Republikeins kleurt.
Gregory zou de Republikein Jon Maples, die de steun kreeg van Trump, verslaan.
'De Democraten hebben zojuist het kiesdistrict met daarin Mar-a-Lago heroverd', meldde de partij op X. 'Als de Democraten kunnen winnen in Trumps achtertuin, dan kunnen we dat zeker ook elders in het land. Op naar november.'
De Democrate Emily Gregory is op weg naar een verkiezingszege in Mar-a-Lago, de woonplaats van Donald Trump. Ze zou het halen van de door de Amerikaanse president gesteunde Republikeinse kandidaat.
Volgens prognoses is de Democrate Emily Gregory op weg om haar Republikeinse tegenstander te kloppen in de strijd om een zetel in het Huis van Afgevaardigden van Florida. Opmerkelijk is dat ze dat doet in Mar-a-Lago, waar de Amerikaanse president Donald Trump zijn luxueuze landgoed heeft, in een staat die typisch Republikeins kleurt.
Gregory zou de Republikein Jon Maples, die de steun kreeg van Trump, verslaan.
'De Democraten hebben zojuist het kiesdistrict met daarin Mar-a-Lago heroverd', meldde de partij op X. 'Als de Democraten kunnen winnen in Trumps achtertuin, dan kunnen we dat zeker ook elders in het land. Op naar november.'
Trump praat tegen zichzelf, daarom dat er verwarring is en dat Iran ontkent dat er gesprekken zijn.
https://www.nu.nl/buitenland/6390381/vs ... hzelf.html
https://www.nu.nl/buitenland/6390381/vs ... hzelf.html
- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer:
Trump zakt nog dieper weg in de peilingen. De Amerikanen geloven blijkbaar niets van Trumps leugens over Iran en blijven zeer kritisch over Trumps economisch beleid.
(2 weken geleden zei hij dat Iran niets meer heeft om af te schieten terwijl er nog steeds elke dag raket- en droneaanvallen plaatsvinden, in een 10-tal golven elke dag.
Trumps beweringen over gesprekken met Iran nemen we ook best met een korrel zout.)
Nog slechts 36% van de Amerikanen keuren Trumps beleid in het algemeen goed.
Slechts 29% het economisch beleid.
Exclusive: Trump's approval hits new 36% low as fuel prices surge amid Iran war, Reuters/Ipsos poll finds
The four-day poll, completed on Monday, showed 36% of Americans approve of Trump's job performance, down from 40% in a Reuters/Ipsos poll conducted last week.
(2 weken geleden zei hij dat Iran niets meer heeft om af te schieten terwijl er nog steeds elke dag raket- en droneaanvallen plaatsvinden, in een 10-tal golven elke dag.
Trumps beweringen over gesprekken met Iran nemen we ook best met een korrel zout.)
Nog slechts 36% van de Amerikanen keuren Trumps beleid in het algemeen goed.
Slechts 29% het economisch beleid.
Exclusive: Trump's approval hits new 36% low as fuel prices surge amid Iran war, Reuters/Ipsos poll finds
The four-day poll, completed on Monday, showed 36% of Americans approve of Trump's job performance, down from 40% in a Reuters/Ipsos poll conducted last week.
- VincentVega
- VIP member

What's in a name. Het is in ieder geval al een stuk vollediger en minder eenzijdig dan jouw opinie terzake ..KV schreef: ↑25 maart 2026, 09:59Je kan dat gematigd noemen, ik noem dat eerder het totaalplaatje zien.VincentVega schreef: ↑25 maart 2026, 08:57
De welgekende VEGA-eigenschap?
En dan maar klagen dat op de persoon wordt gespeeld en niet op de inhoud
Maar goed, "full quotes" zijn niet wenselijk op een forum (enkel de oude generaties doen dat
Klopt, je hebt een paar nuances weer gegeven in de gebruikelijke en door jouw wel vaker op dit forum gehanteerde PVDA-misleidingstaal ("acties" en groeperingen kan je beter vervangen door "terroristische raids en aanslagen" en door "terroristische groeperingen ", dat zou meer overeenstemmen met de realiteit).
Om daarna trouwens opnieuw te besluiten dat Israël de enige agressor is ...
Goed, we gaan verder …
Wederom minimaliserend woordgebruik zoals "reacties" en “groeperingen”?
Is het doden van 1.200 onschuldige mensen op 7 oktober ook een "dwaze en idiote actie of reactie" van "een groepering"? Of is het een terroristische en moorddadige raid van een terroristische, islamitische organisatie genaamd Hamas?
Waarom de zaken niet benoemen zoals ze zijn ...
De gevolgen van acties van Israël in 1948? Dat is het verhaal van de kip en het ei ... wat was er eerst? Wie heeft wat eerst gedaan?
Ik laat de historische geschiedenis van meer dan 2000 jaar geleden (zie Koninkrijk Israël) nu gemakkelijkheidshalve maar even buiten beschouwing.
Maar wat is er in 1948 gebeurd? Israël riep de onafhankelijkheid uit op vrijdag 14 mei 1948 en de volgende ochtend, op 15 mei 1948, vielen de legers van vijf Arabische buurlanden (Egypte, Jordanië, Syrië, Irak en Libanon) het nieuwe land binnen. Dit was het begin van wat in Israël de "Onafhankelijkheidsoorlog" wordt genoemd en door Palestijnen de "Nakba" (de Catastrofe). Dat was het begin van alle ellende ...
Hier verval je wederom in je typische eenzijdige PVDA-propaganda: alles is de schuld van Israel, ze oogsten wat ze gezaaid hebben ...
Je conclusie had beter ook de Palestijnen en Arabische landen omvat. Ik geef een voorzet met zoiets zoals:
"Dat tot nu , 2026 er geen signaal komt vanuit wereldpolitiek aan het adres van Israël, Palestina en de Arabische buurlanden van Israel dat het welletjes is geweest. Is zeer betreurenswaardig te noemen"
Als er een oplossing komt dan zal die van BEIDE kanten moeten komen met toegevingen en inspanningen aan BEIDE kanten, zoals het respecteren van elkaars grenzen, het verwijderen van illegale nederzettingen enz ... maar ook het opdoeken van terroristische organisaties zoals Hamas en Hezbollah.
Laatst gewijzigd door VincentVega op 25 maart 2026, 20:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Moesten we dit nu eens deftig aanpakken. Dwz waar is het historisch gezien helemaal fout gelopen? En vanaf dat moment reconstrueren? Ik zal een historische voorzet geven. Met mijn - weliswaar achteraf - interpretatie van de historiek. Zonder de pretentie dat ik juist ben.VincentVega schreef: ↑25 maart 2026, 14:59What's in a name. Het is in ieder geval al een stuk vollediger en minder eenzijdig dan jouw opinie terzake ..
De welgekende VEGA-eigenschap?![]()
![]()
![]()
En dan maar klagen dat op de persoon wordt gespeeld en niet op de inhoud![]()
Maar goed, "full quotes" zijn niet wenselijk op een forum (enkel de oude generaties doen dat). Ik heb enkel je conclusie gegeven (die je trouwens ook nog eens in bold en onderlijnd hebt gegeven ....
Klopt, je hebt een paar nuances weer gegeven in de gebruikelijke en door jouw wel vaker op dit forum gehanteerde PVDA-misleidingstaal ("acties" en groeperingen kan je beter vervangen door "terroristische raids en aanslagen" en door "terroristische groeperingen ", dat zou meer overeenstemmen met de realiteit).
Om daarna trouwens opnieuw te besluiten dat Israël de enige agressor is ...![]()
Wederom minimaliserend woordgebruik zoals "reacties" en “groeperingen”?
Is het doden van 1.200 onschuldige mensen op 7 oktober ook een "dwaze en idiote actie of reactie" van "een groepering"? Of is het een terroristische en moorddadige raid van een terroristische, islamitische organisatie genaamd Hamas?
Waarom de zaken niet benoemen zoals ze zijn ...![]()
![]()
![]()
De gevolgen van acties van Israël in 1948? Dat is het verhaal van de kip en het ei ... wat was er eerst? Wie heeft wat eerst gedaan?
Ik laat de historische geschiedenis van meer dan 2000 jaar geleden (zie Koninkrijk Israël) nu gemakkelijkheidshalve maar even buiten beschouwing.
Maar wat is er in 1948 gebeurd? Israël riep de onafhankelijkheid uit op vrijdag 14 mei 1948 en de volgende ochtend, op 15 mei 1948, vielen de legers van vijf Arabische buurlanden (Egypte, Jordanië, Syrië, Irak en Libanon) het nieuwe land binnen. Dit was het begin van wat in Israël de "Onafhankelijkheidsoorlog" wordt genoemd en door Palestijnen de "Nakba" (de Catastrofe). Dat was het begin van alle ellende ...
Hier verval je wederom in je typische eenzijdige PVDA-propaganda: alles is de schuld van Israel, ze oogsten wat ze gezaaidd ...![]()
Je conclusie had beter ook de Palestijnen en Arabische landen omvat. Ik geef een voorzet met zoiets zoals:
"Dat tot nu , 2026 er geen signaal komt vanuit wereldpolitiek aan het adres van Israël, Palestina en de Arabische buurlanden van Israel dat het welletjes is geweest. Is zeer betreurenswaardig te noemen"
Als er een oplossing komt dan zal die van BEIDE kanten moeten komen met toegevingen en inspanningen aan BEIDE kanten, zoals het respecteren van elkaars grenzen, het verwijderen van illegale nederzettingen enz ... maar ook het opdoeken van terroristische organisaties zoals Hamas en Hezbollah.
- VincentVega
- VIP member

Ik ben benieuwd … maar is het niet beter om je te focussen op een oplossing ipv de zwarte piet aan de ene of andere partij toe te kennen omwille van het verleden?chesini schreef: ↑25 maart 2026, 17:23 Moesten we dit nu eens deftig aanpakken. Dwz waar is het historisch gezien helemaal fout gelopen? En vanaf dat moment reconstrueren? Ik zal een historische voorzet geven. Met mijn - weliswaar achteraf - interpretatie van de historiek. Zonder de pretentie dat ik juist ben.
Zowaar een wijs woord.VincentVega schreef: ↑25 maart 2026, 19:55Ik ben benieuwd … maar is het niet beter om je te focussen op een oplossing ipv de zwarte piet aan de ene of andere partij toe te kennen omwille van het verleden?chesini schreef: ↑25 maart 2026, 17:23 Moesten we dit nu eens deftig aanpakken. Dwz waar is het historisch gezien helemaal fout gelopen? En vanaf dat moment reconstrueren? Ik zal een historische voorzet geven. Met mijn - weliswaar achteraf - interpretatie van de historiek. Zonder de pretentie dat ik juist ben.![]()
Maar voor een oplossing moet je altijd het (initiële) probleem / de historiek goed kennen en begrijpen.
En laat dat nu hetgene zijn dat Chesini al meermaals grondig geschetst heeft.
(helaas noem jij dat dan "éénzijdig berichtgeving")
Ik noem dat eerder gewoon "een aantal feiten op een rij"VincentVega schreef: ↑24 maart 2026, 20:44
Hey broer, het is niet omdat jij (of chesini) steeds dezelfde eenzijdige berichtgeving post op dit forum dat deze uitleg dan plots DE WAARHEID is.