Hoera meerwaardebelasting!
TIP
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Hier van hetzelfde. Dit jaar nog geen verrichtingen gedaan, bij zware daling sla koop ik gewoon wat trackers bij voor de langere toekomst. Kt traden doe ik niet meer, wat zullen ze content zijn de zakkenvullers…
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Nochtans zou er volgens een recent artikel in De Tijd geen effect zijn. Beurstaks? Nog zeker even veel als vorig jaar. Ik geloof dat toch niet helemaal.
Als ik voor mezelf spreek: vorig jaar 370,30 euro aan beurstaks betaald; dit jaar zit ik na ongeveer een kwart van het jaar aan 6,78 euro (enkel aankopen), plus nog 4,61 euro omdat ik voor de omgekeerde aandelensplitsing van Reckitt wat had bijgekocht om niet met fracties te zitten dus die reken ik er omwille van het toevallig/uitzonderlijk karakter niet bij.
Tegen dit tempo betaal ik dit jaar meer dan 90 procent minder beurstaks. Ongetwijfeld zijn er nog meer mensen die minder handelen: zo realiseren ze geen belastbare meerwaarden, of ze kiezen voor alternatieven zoals vastgoed.
Een mogelijke reden dat de beurstaksinkomsten alsnog op peil blijven kan zijn omdat er veel verkocht wordt: niet om te herbeleggen, maar om uit de markt te trekken. Het effect zie je niet onmiddellijk, maar levert géén meerwaardebelasting op, én leidt tot een structurele daling van inkomsten uit roerende voorheffing (minder dividendbelasting).
Enkel de gegevens van de beurstaks van januari 2026 zijn nog maar bekend, toen was gangster Trump nog niet met een oorlog bezig.
De belgsiche Roverheid houdt wel nagezet in het oog dat ze hun broek niet gaan scheuren aan de combinatie beurstaks en meerwaardetaks.
Sedert dat het oorlog is, doen de beurzen het slecht. Veel meerwaardetaks gaat er niet zijn voor 2026.
De belgsiche Roverheid houdt wel nagezet in het oog dat ze hun broek niet gaan scheuren aan de combinatie beurstaks en meerwaardetaks.
Sedert dat het oorlog is, doen de beurzen het slecht. Veel meerwaardetaks gaat er niet zijn voor 2026.
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
Ho het jaar is nog niet ten einde, er kan nog van alles gebeuren. He is een fantastic great year for Taco's.
Of straks toch veel beurstaks omdat er verlies zal genomen worden op software? bankaandelen ? private equity? om de meerwaarde taks op energie aandelen te temperen.
We zullen zien zei de blinde man.
Of straks toch veel beurstaks omdat er verlies zal genomen worden op software? bankaandelen ? private equity? om de meerwaarde taks op energie aandelen te temperen.
We zullen zien zei de blinde man.
- politiciverkwisten
- Jr. Member

- Contacteer:
Hier al wel meer Belgische transactietaks dan 1/4 van 2025, al heeft dat eerder te maken met de bijna voorspelbare oorlog in Iran door die pipo in de VS dan door de meerwaardetaks: in januari een aantal posities (deels) verkocht met winst en vooral veel bijgekocht. Ik ben geen trader dus dit gaat niet over gigantisch veel transacties/hoge bedragen.
Ik leg al wel meer de nadruk op (1) aandelen met lagere dividenden en (2) niet-geregistreerde kapitaliserende trackers. Momenteel blijf ik enkel nog af mijn Franse dividendaandelen aangezien er dankzij het oude dubbelbelastingverdrag nog een eerlijker percentage RV overblijft voor de Belgische staat. Vanaf dat het nieuwe verdrag in werking treedt en ik niet meer minder dan 30% van de dividenden met afstaan aan overheden, gaan de lichtjes ook daar op groen om bij de eerste beste gelegenheid te verkopen met winst. Bye bye dividenden, bye bye regelmatige inkomstenstroom voor de Belgische overheid.
Ik leg al wel meer de nadruk op (1) aandelen met lagere dividenden en (2) niet-geregistreerde kapitaliserende trackers. Momenteel blijf ik enkel nog af mijn Franse dividendaandelen aangezien er dankzij het oude dubbelbelastingverdrag nog een eerlijker percentage RV overblijft voor de Belgische staat. Vanaf dat het nieuwe verdrag in werking treedt en ik niet meer minder dan 30% van de dividenden met afstaan aan overheden, gaan de lichtjes ook daar op groen om bij de eerste beste gelegenheid te verkopen met winst. Bye bye dividenden, bye bye regelmatige inkomstenstroom voor de Belgische overheid.
Ik heb toch liever dat ik een optie schrijf met 500€ winst, waarop dan 30%' speculaas' taks , dus 350€ netto op de rekening, dan o,oo€ erbij uit angst voor de belastingen....
ik betwijfel of de fiscus weet wat een optie is....
De fiscus weet dat donders goed, want zijn kassa rinkelt er van.
Strookje afknippen en laten ondertekenen door ouders of voogd.
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
Als de fiscus zich beperkt tot die 350 euro te roven dan valt het nog mee.
Kans is heel groot dat ze de rest van de portfeuille dan ook als speculatie zien. Pakken wat men kan pakken, en de belastingslaaf moet dan maar zelf eerst naar de rechtbank stappen.
Mijn lange ervaring met opties is toch dat het geen zero sum game is. De makelaar verdient eraan, de 'speculant' heeft goede periodes, en dan bijzonder slechte. Einde van dat verhaal: amper winst, en veel energie verloren. Die energie wordt beter in het lezen van jaarverslagen gestoken. Dat levert meer op.
Opties schrijven levert wel op.Fientje schreef: ↑2 april 2026, 09:20Mijn lange ervaring met opties is toch dat het geen zero sum game is. De makelaar verdient eraan, de 'speculant' heeft goede periodes, en dan bijzonder slechte. Einde van dat verhaal: amper winst, en veel energie verloren. Die energie wordt beter in het lezen van jaarverslagen gestoken. Dat levert meer op.
Zeker geen zero Sum of een free lunch. Ik zie het (met name opties en hedging) als een “verzekeringspremie” die grofweg tussen de 5 en 8% ligt voor (edel)metalen. Voor aandelen weet ik het niet. Dat is geen kattepis, maar als zilver als een raket van 50$ naar 120$/ounce schiet en dan weer in no time naar 65$ dondert, valt er zeer goed geld te verdienen. En stel nu dat het verder gestegen was naar 150$ -> optie waardeloos, maar het fysiek bezit is meer waard geworden…
Tot het een keertje fout gaat.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Hoeft niet. Had het vooral over naakt schrijven.