Argenta geld afhalen ?
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Argenta geld afhalen ?
Je hebt gelijk : bij mijn Argentakantoor werd mij bevestigd dat ik er geen dollars of andere vreemde deviezen kan bestellen.burcht1 schreef:alle reactie's in een topic lezen kan geen kwaad.Louise schreef: Ik zal mij informeren bij mijn kantoor en hou jullie op de hoogte van de afloop.
dollars bij Argenta vergeet het maar.
Ik was er van uitgegaan dat dit bij elke financiële instelling kon, maar blijkbaar hebben ze daarvoor een speciale vergunning nodig.
Dus weer iets bijgeleerd dankzij dit forum

Je kan altijd je bankkaart gebruiken om dan ter plaatste vreemde munten uit de bankautomaat te halen of je kan eventueel geld wisselen in een wisselkantoor op de luchthaven, stations, ...
Ik heb trouwens gemerkt dat Argenta geen kosten aanrekent om geld af te halen in het buitenland.
Ik heb trouwens gemerkt dat Argenta geen kosten aanrekent om geld af te halen in het buitenland.

Ware het niet dat zowat alle banken de bankkaarten vanaf januari blokkeren buiten Europa omwille van de "veiligheid". Afhalen met kredietkaart kan uiteraard ook, maar kost toch een aardig bedrag ...Pompa schreef:Je kan altijd je bankkaart gebruiken om dan ter plaatste vreemde munten uit de bankautomaat te halen of je kan eventueel geld wisselen in een wisselkantoor op de luchthaven, stations, ...
Inderdaad : ik zal even moeten vindingrijk zijn, want voor onze geplande reis naar Kenia moeten we bij aankomst in de luchthaven van Mombassa voor ons visum, 2 X 50 dollar cash betalen "verplicht in nieuwe USD". (blijkbaar zijn onze Euro's er niet erg welkom sinds er in de USA een president met een Keniaanse vader iskvaruni schreef:Ware het niet dat zowat alle banken de bankkaarten vanaf januari blokkeren buiten Europa omwille van de "veiligheid". Afhalen met kredietkaart kan uiteraard ook, maar kost toch een aardig bedrag ...Pompa schreef:Je kan altijd je bankkaart gebruiken om dan ter plaatste vreemde munten uit de bankautomaat te halen of je kan eventueel geld wisselen in een wisselkantoor op de luchthaven, stations, ...

Op de website van Mastercard.com vond ik dat er in Kenia géén ATM's zijn waar men met Mastercard terecht kan . . . .
En met mijn Maestro debetkaart van Argenta kan ik tegen dan ook niet meer terecht buiten Europa. . . . .
Citibank doet niet mee aan dat Maestro gedoe, maar daar moet je wel 10000 euro "parkeren" op een spaarrekening of zo, anders kost een Citi zichtrekening 9 euro per maand ipv gratis.
Niet noodzakelijk. Wanneer je je afrekening krijgt van je Citi Visakaart voor bijvoorbeeld 1000 €, dan heb je 3 keuzes:Nete schreef:Citibank doet niet mee aan dat Maestro gedoe, maar daar moet je wel 10000 euro "parkeren" op een spaarrekening of zo, anders kost een Citi zichtrekening 9 euro per maand ipv gratis.
a) Je schrijft minder over dan 1000€ ( maar minstens 25€. Dit is duur, want dan 'activeer' je het krediet met hoog JKP)
b) Je schrijft exact 1000€ over ( = wat de meeste Spaargidsers doen)
c) Je schrijft meer dan 1000€ over ( = je kaart komt dan in de +, zij het renteloos)
Kies dus voor jouw Keniareis voor keuze c.
Er staat niet voor niks in hun prospectus (pagina 6 onderaan): "2. Geldafhalingen : 4,96 euro per opname in België en in het buitenland. Deze verrichting is gratis als op de kredietkaartrekening een positief saldo staat dat minstens gelijk is aan het opgenomen bedrag."
Hoe je Amerikaanse Dollars peutert uit een Keniaanse ATM met je Citi Visa in Euro, dat is een andere vraag. De oplossing is simpel: die haal en neem je mee vanuit België voor je op reis vertrekt. Zo kan je ook op voorhand controleren dat je recent gedrukte USD biljetten hebt. (Biljetten die vóór 2003 zijn uitgegeven worden er meestal geweigerd.)
Hoe zien die recente USD biljetten eruit: zie http://www.newmoney.gov/currency/interactive.htm
Ik had het wel over MAESTRO, niet VISAfdgroote schreef:Niet noodzakelijk. Wanneer je je afrekening krijgt van je Citi Visakaart voor bijvoorbeeld 1000 €, dan heb je 3 keuzes:Nete schreef:Citibank doet niet mee aan dat Maestro gedoe, maar daar moet je wel 10000 euro "parkeren" op een spaarrekening of zo, anders kost een Citi zichtrekening 9 euro per maand ipv gratis.
a) Je schrijft minder over dan 1000€ ( maar minstens 25€. Dit is duur, want dan 'activeer' je het krediet met hoog JKP)
b) Je schrijft exact 1000€ over ( = wat de meeste Spaargidsers doen)
c) Je schrijft meer dan 1000€ over ( = je kaart komt dan in de +, zij het renteloos)
Kies dus voor jouw Keniareis voor keuze c.
Er staat niet voor niks in hun prospectus (pagina 6 onderaan): "2. Geldafhalingen : 4,96 euro per opname in België en in het buitenland. Deze verrichting is gratis als op de kredietkaartrekening een positief saldo staat dat minstens gelijk is aan het opgenomen bedrag."
Hoe je Amerikaanse Dollars peutert uit een Keniaanse ATM met je Citi Visa in Euro, dat is een andere vraag. De oplossing is simpel: die haal en neem je mee vanuit België voor je op reis vertrekt. Zo kan je ook op voorhand controleren dat je recent gedrukte USD biljetten hebt. (Biljetten die vóór 2003 zijn uitgegeven worden er meestal geweigerd.)
Hoe zien die recente USD biljetten eruit: zie http://www.newmoney.gov/currency/interactive.htm

Oeps
De enige andere manier waarop je zichtrekening en bankaart gratis is bij Citibank is via een speciale regeling, bijvoorbeeld als 'gold' klant of als 'extralegaal voordeel' bij je werkgever . Dit programma noemt 'Citibank at work'.
De enige andere manier waarop je zichtrekening en bankaart gratis is bij Citibank is via een speciale regeling, bijvoorbeeld als 'gold' klant of als 'extralegaal voordeel' bij je werkgever . Dit programma noemt 'Citibank at work'.
Laatst gewijzigd door guest2803 op 30 november 2010, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Uit ondervinding : mijn argenta-kantoor deed ook niet in vreemde munten (mijn geval tsjechie). Ze raden me wel aan om maestro te gebruiken (is gratis, maar weet niet het nu op de lijst van de te blokkeren landen staat).Dan maar gaan wisselen bij mijn vriendin haar bank (kbc).
Nu moet ik wel zeggen dat haar wisselkoers zeer ongunstig was vergeleken met mijn maestro betalingen.
Ik heb/had het gemak om overal met de kaart te betalen of geld af te halen zonder kosten (en voordeliger wisselkoersen dan de wisselkantoren). Terwijl mijn vriendin en de rest van de bende kosten moeten betalen bij gebruik maestro (een hamburgerke in de mc wordt zo den helft duurder
) . Blijft ook gemakkelijker om ervoor te zorgen (als je dat niet wenst) je naar huis gaat zonder vreemde munten (tenzij je zo goed kan inschatten wat je gaat opdoen natuurlijk)
Nu moet ik wel zeggen dat haar wisselkoers zeer ongunstig was vergeleken met mijn maestro betalingen.
Ik heb/had het gemak om overal met de kaart te betalen of geld af te halen zonder kosten (en voordeliger wisselkoersen dan de wisselkantoren). Terwijl mijn vriendin en de rest van de bende kosten moeten betalen bij gebruik maestro (een hamburgerke in de mc wordt zo den helft duurder

Betalingen met Maestro 'bancontact-kaart' in Tsechië blijven mogelijk, ook na 17.01.2011.
http://www.argenta.be/nl/sparen_betalen ... x#tab=tab5" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.argenta.be/nl/sparen_betalen ... x#tab=tab5" onclick="window.open(this.href);return false;
Op de landenlijst van Europa, waar de debetkaarten nog kunnen gebruikt worden, staan ook voormalige Joegoslavische landen, zoals Kroatië, Bosnië/Herzegovina en Montenegro.
Mag ik dan aannemen dat men in die landen met de Argenta debetkaart (Maestro) nog steeds gratis geld kan opnemen aan ATM's ?
Mag ik dan aannemen dat men in die landen met de Argenta debetkaart (Maestro) nog steeds gratis geld kan opnemen aan ATM's ?
Zover ik weet is er enkel wisselkoerskosten bij Maestro van Argenta, dus worden er geen extra kosten aangerekend.Nefertari schreef:Op de landenlijst van Europa, waar de debetkaarten nog kunnen gebruikt worden, staan ook voormalige Joegoslavische landen, zoals Kroatië, Bosnië/Herzegovina en Montenegro.
Sinds een paar weken terug van vakantie, kan ik bevestigen dat geld afhalen met Argenta debetkaart gratis is in dezeNefertari schreef:Op de landenlijst van Europa, waar de debetkaarten nog kunnen gebruikt worden, staan ook voormalige Joegoslavische landen, zoals Kroatië, Bosnië/Herzegovina en Montenegro.
3 ex-joegoslavische landen.
Kroatische Kuna's opnemen ging zonder problemen : in de toeristische zones zijn bankautomaten in overvloed te vinden.
In Bosnië-Herzegovina was cash geld opnemen niet nodig omdat men in de toeristische zones naar keuze kan betalen in Euro's, in Kuna's of in hun eigen munt : Konvertibele Marken.
In Montenegro hébben ze niet eens een eigen munt (wegens te arm) en wordt de Euro gebruikt als nationale munt, ondanks dat ze tot de niet-eurolanden horen. (maar dat is een ander verhaal)