Precedent in Cyprus
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Precedent in Cyprus
Ochja, gelukkig zijn we allen iets beter bij het verstand om niet mee te gaan in zijn doemdenken.
- Tonijnbelegger
- Hero Member

- Berichten: 623
- Lid geworden op: 02 sep 2010
- Contacteer:
Re: Precedent in Cyprus
Spruitekop, om te ruziën moet je met twee zijn.Spruitekop schreef:Omdat ze al 'n deel van de rit gemist hebben?
Ik heb zelden discussies zien ontstaan tussen spaarders en beleggers van die aard, noch tussen obligatiefans of aandelenfans. Evemin tussen zij met een baksteen in de maag en degenen die het liever wat liquider houden. Zelfs die afgeleid zijn door derivaten zullen nog in dezelfde kamer mogen blijven als zij die dat niet doen.
Maar als het gaat over goud schijten we in elkaars gezicht. Dan zijn de goudkopers domme kl*ten die in een zeepbel stappen om een dood stuk metaal dat eigenlijk geen intrinstieke waarde heeft en degenen die geen goud kopen domme schapen die zich laten scheren door de FED... En dan is dat nog het properste...
Ik vind dat raar...
Re: Precedent in Cyprus
http://www.tijd.be/nieuws/geld_beleggen ... 6-2969.art" onclick="window.open(this.href);return false;
Bel 20 staat toch weeral in het groen. Vergeleken met een paar jaar geleden toen Griekenland op allerheilingen 2011 het warm water trachte heruit te vinden met een referendum over god weet wat, is het de laatste dagen toch echt wel kalm op de beursen. -1 % is toch niet echt spectaculair.
Bel 20 staat toch weeral in het groen. Vergeleken met een paar jaar geleden toen Griekenland op allerheilingen 2011 het warm water trachte heruit te vinden met een referendum over god weet wat, is het de laatste dagen toch echt wel kalm op de beursen. -1 % is toch niet echt spectaculair.
Pessimisme is zoals porno, het verkoopt. 
-
Duvellover
- Full Member

- Berichten: 222
- Lid geworden op: 07 nov 2012
- Contacteer:
Re: Precedent in Cyprus
ZIRP + worldwide unseen QE -> inflate all assets
Re: Precedent in Cyprus
Cyprus was een proefballon opgelaten met medeweten van ALLE eurocraten ! Nu dat men de reactie krijgt van Rusland (die gasten EISEN) wordt men bang en trekken ze hun staart in .... Ze weten gewoon niet meer waar het geld vandaan te halen en plegen gewoon een hold-up op de spaarcenten van IEDEREEN ! De banken hebben de crisis uitgelokt MAAR .... met medewerking en medeweten van de politici die allemaal hun afgevaardigde mochten plaatsen in de Raden van Bestuur om hen zodoende te doen zwijgen als ze moesten spreken ... daarom zal men NOOIT aan de banken raken !
Re: Precedent in Cyprus
Om eerlijk te zijn, zou ik het toch ook appreciëren, mocht er wat meer gepraat worden, en wat minder geroepen.
Mijn standpunt is dat extreme standpunten altijd ongelijk hebben. Economie is geen exacte wetenschap, en heeft zeer veel met perceptie te maken. Je kan niet zomaar stellen: als aan voorwaarde A en B voldaan is, dat volgt automatisch gevolg C.
Stellen dat goud het enige is dat zijn waarde zal behouden, is even extreem (en dus dom) als stellen dat alleen aandelen uw spaargeld gaan redden. Je kan hoogstens stellen dat de neiging tot stijgen/dalen van dit of dat toeneemt of daalt.
Door de menselijke natuur (noem het kuddegedrag) kunnen zulke trends snel omslaan. Als er om één of andere reden de perceptie ontstaat - hoe onterecht ook - dat goud zou kunnen crashen, dan zal er in paniek verkocht worden en zal goud crashen, net zoals de aandelen in 2009 gecrasht zijn. Als de perceptie ontstaat - hoe onterecht ook - dat het diepste van de crisis voorbij is, dan zullen de aandelen omhoog schieten.
Onze staatsschuld en begrotingstekorten zijn al een stuk hoger geweest vandaag. Het is dus al bewezen dat die trend kan gekeerd worden. Wat er in Cyprus gebeurt is eerder een symbolische strijd. Mensen voelen zich bestolen, en roepen dat ze beter af zouden zijn buiten de Euro. Wellicht was hun munt dan al stevig gedevalueerd en waren ze in reële termen veel meer kwijt dat die 6% of 10%. Alleen zou dat nominaal getal op hun rekening niet dalen. Het gaat dus weer over perceptie.
Er wordt hier gezegd dat veel Cyprioten zich beklaagd zullen hebben dat ze geen goud gekocht hebben i.p.v. hun geld op de bank te laten. Ook dat is relatief: als zo een spaarder blijkbaar veel hogere rentes kreeg dan hier, dan heeft die bankspaarder wellicht meer euro's over dan de spaarder die de laatste maanden zijn spaargeld heeft omgezet in goud.
Het gevaar dat inflatie zal gebruikt worden om een deel van de problemen op te lossen is zeer waarschijnlijk. Goud kan een rol spelen om je hier tegen te beschermen. Volledig inzetten op goud, kan je rijk maken, maar kan je ook veel geld doen verliezen. Zekerheden zijn er niet. Wat we wel kunnen leren uit de geschiedenis, is dat het eigenlijk nooit dom was om te spreiden.
Mijn standpunt is dat extreme standpunten altijd ongelijk hebben. Economie is geen exacte wetenschap, en heeft zeer veel met perceptie te maken. Je kan niet zomaar stellen: als aan voorwaarde A en B voldaan is, dat volgt automatisch gevolg C.
Stellen dat goud het enige is dat zijn waarde zal behouden, is even extreem (en dus dom) als stellen dat alleen aandelen uw spaargeld gaan redden. Je kan hoogstens stellen dat de neiging tot stijgen/dalen van dit of dat toeneemt of daalt.
Door de menselijke natuur (noem het kuddegedrag) kunnen zulke trends snel omslaan. Als er om één of andere reden de perceptie ontstaat - hoe onterecht ook - dat goud zou kunnen crashen, dan zal er in paniek verkocht worden en zal goud crashen, net zoals de aandelen in 2009 gecrasht zijn. Als de perceptie ontstaat - hoe onterecht ook - dat het diepste van de crisis voorbij is, dan zullen de aandelen omhoog schieten.
Onze staatsschuld en begrotingstekorten zijn al een stuk hoger geweest vandaag. Het is dus al bewezen dat die trend kan gekeerd worden. Wat er in Cyprus gebeurt is eerder een symbolische strijd. Mensen voelen zich bestolen, en roepen dat ze beter af zouden zijn buiten de Euro. Wellicht was hun munt dan al stevig gedevalueerd en waren ze in reële termen veel meer kwijt dat die 6% of 10%. Alleen zou dat nominaal getal op hun rekening niet dalen. Het gaat dus weer over perceptie.
Er wordt hier gezegd dat veel Cyprioten zich beklaagd zullen hebben dat ze geen goud gekocht hebben i.p.v. hun geld op de bank te laten. Ook dat is relatief: als zo een spaarder blijkbaar veel hogere rentes kreeg dan hier, dan heeft die bankspaarder wellicht meer euro's over dan de spaarder die de laatste maanden zijn spaargeld heeft omgezet in goud.
Het gevaar dat inflatie zal gebruikt worden om een deel van de problemen op te lossen is zeer waarschijnlijk. Goud kan een rol spelen om je hier tegen te beschermen. Volledig inzetten op goud, kan je rijk maken, maar kan je ook veel geld doen verliezen. Zekerheden zijn er niet. Wat we wel kunnen leren uit de geschiedenis, is dat het eigenlijk nooit dom was om te spreiden.
Re: Precedent in Cyprus
Ook de Dow Jones noteert op zijn hoogste punt ooit. Nu zoiets is achteraf altijd wel te verklaren met beurswijsheden. Het verbaast me toch dat de beurzen er zo kalm bij blijven. De banken zijn in Cyprus nog tot donderdag gesloten en er wordt al rekening mee gehouden dat ze niet opnieuw zullen open gaan of te weinig baar geld in huis zullen hebben. Het Verenigd Koninkrijk heeft 1 miljoen € cash overgevlogen om hun expats te voorzien van geld indien nodig.optibear schreef:http://www.tijd.be/nieuws/geld_beleggen ... 6-2969.art
Bel 20 staat toch weeral in het groen. Vergeleken met een paar jaar geleden toen Griekenland op allerheilingen 2011 het warm water trachte heruit te vinden met een referendum over god weet wat, is het de laatste dagen toch echt wel kalm op de beursen. -1 % is toch niet echt spectaculair.
Een paradoxaal effect is dat de euro daalt in waarde en dit op zich een positief effect is voor haar economie. Ook voor de Verenigde Staten is de afzetmarkt van Europa belangrijker dan deze van de BRICS landen.
Re: Precedent in Cyprus
Het is niets voor niets dat de EU en de VS momenteel zwaar aan het onderhandelen zijn voor een soort van vrijhandelsovereenkomst. Ze hebben elkaar nodig en beiden streven naar een win-win situatie. Rusland stelt niets voor als de olie en gasprijzen crashen. Je mag niet vergeten dat de bevolking daar jaarlijks daalt!Een paradoxaal effect is dat de euro daalt in waarde en dit op zich een positief effect is voor haar economie. Ook voor de Verenigde Staten is de afzetmarkt van Europa belangrijker dan deze van de BRICS landen.
Pessimisme is zoals porno, het verkoopt. 
Re: Precedent in Cyprus
LOL ! Ik denk dat de Russen een telefoontje gedaan hebben naar Van Rompuy met de vraag of hij graag zijn huis nog kan verwarmen tegen de volgende winter met gas ...Rusland stelt niets voor als de olie en gasprijzen crashen.
Het zijn de russen die deze poging tot diefstal hebben verijdeld en niemand anders !
Re: Precedent in Cyprus
De Russen wiens geld in Cyprus zitten zijn bijna allemaal maffia. Dus waarom medelijden hebben? Poetin is ook geen haar beter dan de rest!
Poetin kan wel de gaskraan toedraaien maar dan verdient hij ook wel geen geld hé.
Poetin kan wel de gaskraan toedraaien maar dan verdient hij ook wel geen geld hé.
Pessimisme is zoals porno, het verkoopt. 
Re: Precedent in Cyprus
Klopt idd maar die Russen kennen het woord NEDERLAAG niet .... die gasten zijn gewoon van te EISEN .... zelfs met fysiek geweld en pure chantage !
- Spruitekop
- VIP member

- Berichten: 5965
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Precedent in Cyprus
Klopt Insider, de Russen stellen de wetten. Vandaar ook de hoge intresten op Cyprus, de banken werden daar gedwongen om hoge intresten te uit te keren (en dus grote risico's te nemen) door de Russen die daar met honderden miljarden euros geparkeerd hebben. Gazprom alleen zou daar al 100 miljard € staan hebben. Het is héél hoog spel van Europa en het IMF om de gemoederen van de Russen aan te tasten.
Zoals Michel Wuyts zegt: "Met een Rus kan je altijd praten...". Maar als je dan aan het KGB-geld gaat zitten dan zal je waarschijnlijk problemen krijgen met Poetin.
Trouwens in het verleden heeft net als een goudstandaard (omdat het geen geldcreatie toeliet in tijden van oorlog) ook geen enkel fiat-systeem overleefd, want dit laatste is gebaseerd op wederzijds vertrouwen.
Kuddegedrag als 0.5% van de bevolking in fysiek goud heeft belegd. Volgende week komen de klokken.
Zoals Michel Wuyts zegt: "Met een Rus kan je altijd praten...". Maar als je dan aan het KGB-geld gaat zitten dan zal je waarschijnlijk problemen krijgen met Poetin.
Het enige wat verkocht wordt is papiergoud. En hoeveel kost papier? 0.07 €/kg. Als de perceptie ontstaat dat 100 briefjes van 500€ (=ook papier: van oorspong een "banknote" of schuldbekentenis van de bank) in gewicht nog geen eurocent waard zijn, wat dan?Zwiertje schreef:Stellen dat goud het enige is dat zijn waarde zal behouden, is even extreem (en dus dom) als stellen dat alleen aandelen uw spaargeld gaan redden. Je kan hoogstens stellen dat de neiging tot stijgen/dalen van dit of dat toeneemt of daalt.
Door de menselijke natuur (noem het kuddegedrag) kunnen zulke trends snel omslaan. Als er om één of andere reden de perceptie ontstaat - hoe onterecht ook - dat goud zou kunnen crashen, dan zal er in paniek verkocht worden en zal goud crashen, net zoals de aandelen in 2009 gecrasht zijn. Als de perceptie ontstaat - hoe onterecht ook - dat het diepste van de crisis voorbij is, dan zullen de aandelen omhoog schieten.
Trouwens in het verleden heeft net als een goudstandaard (omdat het geen geldcreatie toeliet in tijden van oorlog) ook geen enkel fiat-systeem overleefd, want dit laatste is gebaseerd op wederzijds vertrouwen.
Kuddegedrag als 0.5% van de bevolking in fysiek goud heeft belegd. Volgende week komen de klokken.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Precedent in Cyprus
Kan best zijn, maar de prijs van je fysiek goud hangt er wel van af. Jij gaat er onvoorwaardelijk van uit dat dit systeem niet kan volgehouden worden. Ik weet het niet.Spruitekop schreef:Het enige wat verkocht wordt is papiergoud
Dan wil dit zeggen dat alle economieën in de eurozone als totaal waardeloos worden ingeschat.Spruitekop schreef:Als de perceptie ontstaat dat 100 briefjes van 500€ in gewicht nog geen eurocent waard zijn, wat dan?
Ik zou het appreciëren mocht er niet in dergelijke karikaturen worden gepraat. Dat geld in waarde zal dalen, daar is nagenoeg iedereen het over eens. De vraag is hoeveel, en hoe zich daartegen te wapenen.
Je hebt wel gelijk dat de 'perceptie' zich even goed tegen de Euro kan keren.
een kleine kudde is ook een kudde. Niet enkele grote massa's van kleine beleggers zijn gevoelig aan kuddementaliteit, hoor ...Spruitekop schreef:Kuddegedrag als 0.5% van de bevolking in fysiek goud heeft belegd
- Spruitekop
- VIP member

- Berichten: 5965
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Precedent in Cyprus
Er wordt al sinds begin van deze eeuw een pak meer fysiek goud verkocht (als belegging, sierraden, industrie) dan dat er gemijnd wordt of gerecycleerd. Als je daarbij telt hoeveel de centrale banken in hun kluizen liggen hebben (uit de lucht komt het niet gevallen hoor) dan moeten we ver op het punt gekomen zijn dat er geen fysiek meer op de markt is en de prijzen van fysiek goud zich los gaat koppelen van de papiervorm. (hetzij met een aparte marktnotering, hetzij met enorme premies tov de papiermarkt)
De situatie op de zilvermarkt is nog erger.
Wie zegt dat de Europese economie per definitie in € moet uitgedrukt worden als jij nu concludeert dat daardoor de Europese economie waardeloos zou zijn?
Trouwens als jullie vragen hebben over goud, daar is 'n apart draadje over hoor.
De situatie op de zilvermarkt is nog erger.
Wie zegt dat de Europese economie per definitie in € moet uitgedrukt worden als jij nu concludeert dat daardoor de Europese economie waardeloos zou zijn?
Trouwens als jullie vragen hebben over goud, daar is 'n apart draadje over hoor.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
- Tonijnbelegger
- Hero Member

- Berichten: 623
- Lid geworden op: 02 sep 2010
- Contacteer:
Re: Precedent in Cyprus
Ik kan me wel inbeelden waarom dit is. De klassieke reactie van Jan met de pet is in tijden van onzekerheid alles op te potten op de spaarrekening, dat is de reden waarom er een recordbedrag op de boekjes staat. Nu men blijkt te durven deze spaartegoeden te plunderen (en als de alien Van Rompuy zegt dat dit een alleenstaand geval is, is hij even geloofwaardig als hij zegt dat er nooit een Van Rompuy I zou zijn) lijkt dit niet meteen een logische reactie.Stier schreef:Ook de Dow Jones noteert op zijn hoogste punt ooit. Nu zoiets is achteraf altijd wel te verklaren met beurswijsheden. Het verbaast me toch dat de beurzen er zo kalm bij blijven.optibear schreef:http://www.tijd.be/nieuws/geld_beleggen ... 6-2969.art
Bel 20 staat toch weeral in het groen. Vergeleken met een paar jaar geleden toen Griekenland op allerheilingen 2011 het warm water trachte heruit te vinden met een referendum over god weet wat, is het de laatste dagen toch echt wel kalm op de beursen. -1 % is toch niet echt spectaculair.
Waar zou men dan beter naar vluchten? Goud en aandelen. Maar beiden lijken me al sterk gestegen, ik vraag me dan af welke de nieuwe zeepbel zal worden als én de lage rente aanhoudt én men al het spaargeld van de rekeningen afdrijft... Misschien zijn er nog mensen die dit denken en dat er daarmee nog geen bokkensprongen ontstaan, maar toch lichtjes alles stijgt...
't Is maar een ideetje...


