Proton
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Proton
Moest Proton online op te laden zijn, zouden meer mensen het gebruiken denk ik. Ik zou er alleszins nooit gewoon geld op laten opstaan, gewoon even online opladen op de iPhone en betalen. Veel handiger
Heb het enkele jaren geleden misschien enkele keren gebruikt.

-
- Sr. Member
- Contacteer:
Soms gebruik ik proton, maar wel heel zelden. Enkel om de boetes in de bibliotheek te betalen 

Het is zéker niet mijn bedoeling om anderen proberen te overtuigen van eventuele nadelen.Nightwolf schreef:dat opladen is ook op 5 seconden gebeurd hé, gewoon een willekeurige bankautomaat, en ik gebruikte het alleen voor kleine uitgaven. Dus dan kan je toch een aantal weken voort met een 50-tal euro. En voor te weten hoeveel erop staat: op elk toestelleke waar je het gebruikt op het vraagtekentje duwen en je weet het. Of gewoon thuis in zo'n kaartlezer van de bank... een maat van mij had zelfs een sleutelhangerke die dat konde lezen. Ik bedoel maar... mij kan je toch niet overtuigen van de nadelen van proton.Louise schreef: (telkens moeten opladen ; nooit weten hoeveel er nog op je kaart staat ; bang voor verlies omdat het zonder geheime code werkt)
Alleen : in mijn persoonlijke situatie is het na een tijdlang uitproberen niet nuttig gebleken, wegens te weinig plaatsen waar ik er gebruik kon van maken.
En zoals gezegd : ik heb (op uitzonderingen na) nooit méér cash op zak dan een paar euro's. (gebruik overal bankkaarten)
Dus een Protonkaart met 50 euro erop, of voor 50 euro cash geld : ik wil geen van beide op zak hebben.
Wat dat opladen betreft : daar heeft Zorba voor mij een punt met zijn stelling :
"Moest Proton online op te laden zijn, zouden meer mensen het gebruiken denk ik".
- relativity
- Hero Member
- Contacteer:
Daar ben ik het volkomen mee eens."Moest Proton online op te laden zijn, zouden meer mensen het gebruiken denk ik".
Op deze manier zou ik ook sneller geneigd zijn het te gebruiken dan altijd eerst dat ding aan een automaat te moeten gaan opladen.
(Broodautomaat bijvoorbeeld, deze heeft geen bancontact)

Maar eigenlijk is het bullshit, twee betaalmiddelen op één kaart...
Waarom indertijd die grote investeringen maken voor proton? Ze hadden met banksys beter tarieven kunnen onderhandelen om betalingen met bancontact voor kleine bedragen eveneens te stimuleren.
Nu laat zo goed als elke handelaar kleine betalingen met bancontact kosteloos toe. Een signaal dat genoeg zegt in mijn ogen.
Die systemen om met je gsm te betalen zijn gedoemd tot hetzelfde scenario.
De Belg is lekker conservatief. Als de marketingjongens dat nog altijd niet doorhebben hadden ze beter nog enkele jaartjes unief extra tussen de kiezen geslagen.
Ook al, als ik is broodjes ga halen waar ze cash geld aannemen krijg ik toch altijd wat als ik zie hoe makkelijk men biljetten en munten aanneemt en de kassa doet om zonder blikken of blozen met dezelfde hand weer in de sla, komkommers of hespensneetjes te duiken...ted schreef:...
Mijn beenhouwer vindt het "meer hygienisch"![]()
...[/b]

Gedurende een jaar of twee heb ik Proton regelmatig gebruikt. Nu moet het inmiddels alweer een jaar geleden zijn dat ik er nog eens mee betaald heb. Ik zie de toestelletjes ook stilaan verdwijnen her en der. Bij een van de bakkers waar ik regelmatig kom, was ik zowat de enige Protonklant... nogal wiedes dat die het heeft buitengegooid. Voor de automaten van De Lijn was het ook wel handig, maar sinds er in Antwerpen-Centraal een lijnwinkel is, koop ik mijn lijnkaarten gewoon daar en betaal ik met bancontact. De enige reden waarom er nog 2 euro op mijn kaart staat, is dat ik die, mocht de noodzaak zich voordoen, kan gebruiken in een openbare telefooncel (bv. wegens platte GSM-batterij). Kortom, voor mij mag Proton rustig verdwijnen, ik ga er niet om treuren.
Ik ben éénmaal mijn bankkaart verloren, en er stond het maximumbedrag op de proton, 125€. Sindsdien gebruik ik proton niet meer. In verschillende krantenwinkels hebben ze reeds bankcontact, alwaar je ook geld kan bijvragen, dat is véél gemakkelijker dan proton. Ik vind dat de huidige bankkaarten van de diverse banken, zouden moeten herleid worden tot één kaart; op elke terminal zou je dan gewoon de keuze moeten hebben van wélke rekening het bedrag afgehouden wordt. Nu loop je daar rond met 8 kaarten in je portefeuille. (of méér)
Nooit gebruikt en zal het nooit gebruiken. Waarom ? Vind het gewoon niet handig ! Voor kleine betalingen heb ik steeds wat geld op zak, voor grotere aankopen heb ik mijn bankkaart. En ik ken dat zoals bij de bankkaarten bij groot banken, eerst gratis aanbieden en eens ingebakken de rekening kraan open draaien. Nee, dank u.
- relativity
- Hero Member
- Contacteer:
Ik kan mij toch moeilijk voorstellen waarom je met 8 bankkaarten moet rondlopen. Iemand van onze forumleden die beter doet?Nu loop je daar rond met 8 kaarten in je portefeuille. (of méér)

Misschien is het wel handig als politicus, om uw privé onkosten ook gedekt te zien door de gemeenschap. Betalingen spreiden valt minder op.

Ik heb steeds 4 bankkaarten bij, sis-kaart, ID-kaart (verplicht op zak te hebben), toegangsbadge van ons bedrijf, kaart van sportclub, kaart van GPS in auto. Al deze kaarten heb ik dagelijks nodig en ik vind dit behoorlijk vervelend. Ik zie al die kaarten in de toekomst nog wel verdwijnen, evenals al die digipassen. Dan nog te zwijgen over alle andere soorten kaarten : klantenkaarten, lidkaarten allerlei enz enz...een doos vol!
Niemand verplicht u om met 4 bankkaarten rond te lopen. Een gewone bancontact/maestro-kaart en een visa-kaart zorgt ervoor dat je in 99% van de gevallen kan betalen zonder problemen.Jemdiev schreef:Ik heb steeds 4 bankkaarten bij, sis-kaart, ID-kaart (verplicht op zak te hebben), toegangsbadge van ons bedrijf, kaart van sportclub, kaart van GPS in auto. Al deze kaarten heb ik dagelijks nodig en ik vind dit behoorlijk vervelend. Ik zie al die kaarten in de toekomst nog wel verdwijnen, evenals al die digipassen. Dan nog te zwijgen over alle andere soorten kaarten : klantenkaarten, lidkaarten allerlei enz enz...een doos vol!
De SIS-kaart zal in de komende jaren verdwijnen (veel nut heeft die toch niet meer, nu we een eID hebben).
Toegangsbadgen kunnen in principe ook in uw eID geintegreerd worden, maar dit is natuurlijk de keuze van uw werkgever.
Klantenkaarten en andere fidelitycards bewaar ik in mijn auto, geen mens die die dingen nog kan meezeulen.
Klantenkaarten bewaar ik ook in mijn auto.rutifruti schreef:
Klantenkaarten en andere fidelitycards bewaar ik in mijn auto, geen mens die die dingen nog kan meezeulen.
- relativity
- Hero Member
- Contacteer:
Die heb ik niet, gezien ik mij terecht zorgen maak om mijn privacy en niet wil dat mijn hele hebben en houden, inclusief mijn levensstijl en overtuigingen, worden opgeslagen in datanetwerken.Louise schreef:Klantenkaarten bewaar ik ook in mijn auto.rutifruti schreef:
Deze zouden dan kunnen worden gebruikt voor "reclame op maat", of denk je nu echt dat supermarkten iedereen hetzelfde foldertje opsturen met dezelfde kortingbonnetjes

Bovendien verkopen sommige bedrijven de vergaarde gegevens maar al te graag door voor marketingcampagnes.
Het valt op dat, sinds ik jaren geleden eens grote kuis heb gehouden, ik nog zéér zelden reclame op naam krijg toegestuurd van bedrijven waar ik geen enkele band mee heb of waarvan ik het bestaan niet eens wist.
Dat is ook algemeen geweten. bv. Colruyt stuurt gepersonaliseerde reclamefolders en kortingen op. Maar dat is niet direct een slechte zaak. Hierdoor kan men de logistiek beter inschatten, wat een kostenbesparing kan opleveren die kan doorgerekend worden naar de klant (in dit geval in de vorm van extra korting).
Punten sparen e.d. doe ik indd ook niet aan mee: te veel werk voor wat het uiteindelijk oplevert
Het is een illusie te denken dat men nu niet van uw bestaan afweet. a.d.h.v. uw telefoongesprekken kan men uw sociaal netwerk achterhalen, met uw gsm uw locaties, a.d.h.v. uw surfgedrag (met tracking cookies en dergelijke) kan men uw interesses achterhalen. Ook andere ondernemingen waar u, direct of indirect, mee geassocieerd bent zullen hun kennis wel doorspelen. Zo heb ik nog reclame ontvangen voor bepaalde producten omdat ik bij een onafhankelijk ziekenfonds ben.
We zijn in een tijd terechtgekomen dat anoniem willen blijven vrijwel onmogelijk is, en blijkbaar heeft de modale burger daar geen moeite mee (zie maar naar het succes van die sociale netwerksites)
Punten sparen e.d. doe ik indd ook niet aan mee: te veel werk voor wat het uiteindelijk oplevert
Het is een illusie te denken dat men nu niet van uw bestaan afweet. a.d.h.v. uw telefoongesprekken kan men uw sociaal netwerk achterhalen, met uw gsm uw locaties, a.d.h.v. uw surfgedrag (met tracking cookies en dergelijke) kan men uw interesses achterhalen. Ook andere ondernemingen waar u, direct of indirect, mee geassocieerd bent zullen hun kennis wel doorspelen. Zo heb ik nog reclame ontvangen voor bepaalde producten omdat ik bij een onafhankelijk ziekenfonds ben.
We zijn in een tijd terechtgekomen dat anoniem willen blijven vrijwel onmogelijk is, en blijkbaar heeft de modale burger daar geen moeite mee (zie maar naar het succes van die sociale netwerksites)