PSN - Persimmon
TIP
Re: PSN - Persimmon
Bedankt voor uw tijd en uw uitgebreide reactie.
Geeft weer stof tot nadenken.
Thx!
Geeft weer stof tot nadenken.
Thx!
Re: PSN - Persimmon
Als je uw huiswerk maakt als individuele belegger (wat in uw geval zo is), dan is dit toch een pluspunt?Belca2 schreef:...
Het enig min punt dat ik aan PSN zie is, hoe eigenaardig het ook moge klinken, dat ze opgenomen zijn in de FTSE. Gezien deze index sterk gevolgd word door ETFs en fondsen (die hem als benchmark nemen) is het aandeel meer dan de twee anderen onderhevig aan een daling van die index. Bij een daling worden immers de onderliggende aandelen verkocht voor beleggers die hun geld opvragen. Maar dat risico zal wel beperkt zijn door het royale dividend.
...
Die automatische verkopen door scriptjes, stop losses en het meegesleurd worden door een index geven je net de kans om ondergewaarde aandelen te vinden. Zeker in het geval van aandelen die je voor het dividend gaat selecteren.
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
Re: PSN - Persimmon
Technisch gezien wel. Of zoals die hollander zei: "elk nadeel heeft ook zijn voordeel (en omgekeerd)". Maar dan moet je wel voldoende cash kunnen vrijmaken op dat moment.reteiP schreef:...Als je uw huiswerk maakt als individuele belegger, ....dan is dit toch een pluspunt...
Re: PSN - Persimmon
@xroelx: BOVIS zit nu wel in de hoek waar de klappen vallen: in een pre-close update juist voor het jaareinde bekendgemaakt kondigt de CEO aan dat verschillend projecten die voor 2016 voorzien waren slechts in 2017 zullen gerealiseerd worden. De CEO heeft dan ook zijn ontslag aangeboden.
Erger is dat BVS reputatie schade oploopt, die het op dit moment niet onder controle krijgt: Een blogger heeft onder de titel 'My Bovis Homes nightmare!' zijn ervaringen met BVS op het internet (via LinkedIn) gegooid. Iedereen die gebouwd heeft kan in min of meerdere mate zijn frustratie begrijpen. Maar dit verhaal haalde de Britse pers. Dubbel pech voor BVS: hij is niet alleen. Er is nu een Facebook Groep actief onder de benaming: Bovis Homes Victims Group.
Erger is dat BVS reputatie schade oploopt, die het op dit moment niet onder controle krijgt: Een blogger heeft onder de titel 'My Bovis Homes nightmare!' zijn ervaringen met BVS op het internet (via LinkedIn) gegooid. Iedereen die gebouwd heeft kan in min of meerdere mate zijn frustratie begrijpen. Maar dit verhaal haalde de Britse pers. Dubbel pech voor BVS: hij is niet alleen. Er is nu een Facebook Groep actief onder de benaming: Bovis Homes Victims Group.
Re: PSN - Persimmon
Bedankt voor de info en update.
Iets om verder op te volgen en afwachten of en hoe Bvs hierop gaat reageren...
Iets om verder op te volgen en afwachten of en hoe Bvs hierop gaat reageren...
Re: PSN - Persimmon
PSN maakte vandaag de resultaten bekend van 2016 en die zijn heel sterk. Ook voor 2017 verwachten ze verdere groei.
Highlights (uit http://corporate.persimmonhomes.com/med ... s-2016.pdf)
• Focus on disciplined high quality growth delivers excellent full year performance
• Underlying profit before tax* increased by 23% to £782.8m (2015: £637.8m)
• Full year revenue up 8% to £3.14bn (2015: £2.90bn)
• Legal completions increased by 599 new homes to 15,171 (2015: 14,572) and average selling
price increased by 3.8% to £206,765 (2015: £199,127)
• Operating margin* increased to 24.8% (2015: 21.9%); with second half improvement to 25.7%
• 41% increase in cash generation pre capital returns to £681m (2015: £483m)
• Return on average capital employed** increased by 23% to 39.4% (2015: 32.1%)
• A further 18,709 plots of land acquired in the year, with 11,268 plots successfully converted from
the Group’s strategic land portfolio
• Underlying basic earnings per share* increased by 19% to 205.6p (2015: 173.0p)
• Net cash of £913.0m at 31 December 2016 (2015: £570.4m)
• Forward sales ahead at £1.89bn (2016: £1.74bn), an increase of 9%
Door de goede resultaten komt er een extra interim dividend van 25 pence eind maart, bovenop het reeds genoemde dividend van 110 pence (in juli).
Blij dat Belca2 dit aandeel onder de aandacht heeft gebracht vorig jaar. Waarvoor dank!
Highlights (uit http://corporate.persimmonhomes.com/med ... s-2016.pdf)
• Focus on disciplined high quality growth delivers excellent full year performance
• Underlying profit before tax* increased by 23% to £782.8m (2015: £637.8m)
• Full year revenue up 8% to £3.14bn (2015: £2.90bn)
• Legal completions increased by 599 new homes to 15,171 (2015: 14,572) and average selling
price increased by 3.8% to £206,765 (2015: £199,127)
• Operating margin* increased to 24.8% (2015: 21.9%); with second half improvement to 25.7%
• 41% increase in cash generation pre capital returns to £681m (2015: £483m)
• Return on average capital employed** increased by 23% to 39.4% (2015: 32.1%)
• A further 18,709 plots of land acquired in the year, with 11,268 plots successfully converted from
the Group’s strategic land portfolio
• Underlying basic earnings per share* increased by 19% to 205.6p (2015: 173.0p)
• Net cash of £913.0m at 31 December 2016 (2015: £570.4m)
• Forward sales ahead at £1.89bn (2016: £1.74bn), an increase of 9%
Door de goede resultaten komt er een extra interim dividend van 25 pence eind maart, bovenop het reeds genoemde dividend van 110 pence (in juli).
Blij dat Belca2 dit aandeel onder de aandacht heeft gebracht vorig jaar. Waarvoor dank!
Re: PSN - Persimmon
Het aandeel duikt vandaag een beetje naar beneden (-5,5% op dit moment). Volgens een artikel in Property Week zou de Britse overheid immers het Help to Buy plan (waarbij first time buyers door de overheid geholpen worden om een huis te kopen) willen herbekijken. Het kan zijn dat er niks verandert, maar er kunnen ook strengere criteria komen of zelfs een schrapping van het plan (dat normaal zou lopen tot in april 2021).
https://uk.reuters.com/article/uk-lv-al ... KKBN1AK0P6
Edit: Een woordvoerder van het Department for Communities and Local Government heeft intussen gereageerd op het bericht en zegt dat het niet klopt, van een schrapping is totaal geen sprake.
https://www.nytimes.com/reuters/2017/08 ... lders.html
https://uk.reuters.com/article/uk-lv-al ... KKBN1AK0P6
Edit: Een woordvoerder van het Department for Communities and Local Government heeft intussen gereageerd op het bericht en zegt dat het niet klopt, van een schrapping is totaal geen sprake.
https://www.nytimes.com/reuters/2017/08 ... lders.html
Re: PSN - Persimmon
De publicatie van het derde kwartaal rapport eerder deze maand deed de beleggers vluchten uit het aandeel omdat de omzet en inkomsten vrij gelijk gebleven waren. Deze koersdip blijkt een ideaal koopmoment te zijn, nu de Britse minister van financiën Hammond stelt dat het bouwen van nieuwe huizen de #1 prioriteit zijn. Het doel is 300.000 huizen in de volgende Jaren. Hiertoe wordt elk jaar £10B vrijgemaakt en dit voor de volgende 10 Jaren. PSN (en andere ontwikkelaars) kunnen hier van profiteren.
Re: PSN - Persimmon
De voorlopige cijfers voor 2017 tonen aan dat PSN een uitstekend jaar achter de rug heeft - niettegenstaande de voorzichtige commentaren bij het derde kwartaalrapport. De cash op de balans bereikt nu £1.3B - wat de FT doet dromen dat een deel van dat (overtollige) geld zijn weg naar de aandeelhouders zal vinden. Het dividend zou dus iets hoger dan de geplande 110 GBp kunnen zijn.
Persimmon builds £1.3bn cash pile
Re: PSN - Persimmon
Vandaag heeft PSN uitstekende resultaten over 2017 aangekondigd. Daardoor ontstaat er ruimte om een beduidend hoger dividend aan te kondigen. Ook voor de volgende drie jaren zijn de vooruitzichten positief.

Betaaldagen:
- interim dividend: 125p op 29 maart
- eind dividend: 110p op 2 juli
Dat vertaalt zich momenteel ook in een koersopstoot van ~10%

Betaaldagen:
- interim dividend: 125p op 29 maart
- eind dividend: 110p op 2 juli
Dat vertaalt zich momenteel ook in een koersopstoot van ~10%
