Putopties bij beurscrash
TIP
Re: Putopties bij beurscrash
Wanneer je diep in de put zit door de presidentsverkiezingen heb je ook de optie om te verkopen
-
anonymous9
De long put op IWM van TS geraakt ondertussen alsmaar meer OTM. Hij is nu maar 2.40 USD meer waard. Zijn hypothese dat er complete chaos in de VS zou uitbreken na de verkiezingen is tot nu toe in elk geval niet uitgekomen. De indicatoren stonden bij het innemen van zijn positie allemaal op 'oversold'. Het zat er dus aan te komen. Maar goed, we zijn maart nog niet. Al zal er nu toch wel nog veel moeten gebeuren wil hij nog winst kunnen maken.
Winst maken zit er niet meer in denk ik. <g> Ik ga dit toch nog eventjes uitzitten want met een theta van 0.027 valt het verlies per dag aan tijdswaarde wel nog mee in vergelijking met het grote verlies door de stijging van de IWM (6,5 % sinds ik mijn positie innam).
Sowieso denk ik niet dat het chaosscenario nog op kan gaan (maar met Trump weet je natuurlijk nooit). Tot nu toe is zijn er nauwelijks incidenten geweest. Het Amerikaans sociaal weefsel is dus nog veel sterker dan ik vermoedde. Gelukkig maar!
Sowieso denk ik niet dat het chaosscenario nog op kan gaan (maar met Trump weet je natuurlijk nooit). Tot nu toe is zijn er nauwelijks incidenten geweest. Het Amerikaans sociaal weefsel is dus nog veel sterker dan ik vermoedde. Gelukkig maar!
-
anonymous9
Dat komt omdat de expiratiedatum van je put pas in maart is. Hoe dichter bij maart hoe sneller je optie haar tijdswaarde zal verliezen.
"Events" zijn dan ook maar triggers, geen oorzaken, van verliezen.
De aanslagen vernietigden enkele vliegtuigen en enkele gebouwen waarvan de waarde op macroeconomische schaal niks voorstelde. Als geschatte waarden dan schijnbaar toch "daardoor" substantieel dalen, dan komt dat doordat de schattingen er even substantieel over waren, anders gezegd: het verloren deel van de schatting werd "onderweg" ergens in niet rendabele of verlieslatende activiteiten (voor anderen dan natuurlijk niet voor de uitgevers) gestoken.
Of samengevat: die "banken en grote bedrijven" hoeven "aanslag 9/11" niet te voorzien / te weten op voorhand, ze kunnen ook gewoon eerder geweten hebben dat de geschatte waarden er toen die mate "over" waren, en de situatie dus geworden was die van een kleine "trigger" voldoende voor een (verdere) winstpakking (hoger verkopen) EN een bereidwillige verlies-incassering (lager verkopen), de twee samen nodig zijnde, want je hebt als handelaar de bereidwillige tegenpartij (lees: de sukkel in het verhaal) nodig om duur van jou te kopen EN om goedkoop aan jou te verkopen.
http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf
Zie je hoe moeilijk het is om aan een strategie vast te houden, zelfs al gaat het hier maar om een lotto ticketIwein schreef: ↑5 november 2020, 20:48 Winst maken zit er niet meer in denk ik. <g> Ik ga dit toch nog eventjes uitzitten want met een theta van 0.027 valt het verlies per dag aan tijdswaarde wel nog mee in vergelijking met het grote verlies door de stijging van de IWM (6,5 % sinds ik mijn positie innam).
Van Trump gaat het niet meer afhangen, die is uitgespeeld, het enige wat nog voor problemen kan zorgen is een bewijs van fraude of onregelmatigheden, hoe klein ook.
-
anonymous9
Nu de volatiliteit fors aan het dalen is wordt het interessanter terug te handelen met een bearish strategie, bijv. een bear call spread of bear put spread. Ik hanteer zelf als grove vuistregel: VIX onder de 19 is kopen; boven de 30 is schrijven. We zitten nu ergens tussenin. Bij dit soort verticale spreads is de mogelijke winst gelimiteerd, maar ook het risico.

Of als men optimistisch is over de markt een bull put spread of een bull call spread:

Of als men optimistisch is over de markt een bull put spread of een bull call spread: