Rendement aandelenportefeuille licht opdrijven?
TIP
Re: Rendement aandelenportefeuille licht opdrijven?
Omdat met portfolio margin de koersen al gigantisch moeten dalen om een margin call te krijgen. Tijdens COVID zijn de koersen sterk gedaald en ik heb er zelfs niet wakker van gelegen. Conservatieve leverage (pakweg 30%) heeft erg weinig risico's.
Je zegt het zelf: je ontvangt het dividend niet. Ik gebruik leverage om privé extra cashflow te verwerven. Dat is cashflow die men fiscaal lager belast dan loon e.d. Er zijn zeker andere manieren om het aan boord te leggen, maar bij conservatief gebruik is er sowieso niet veel risico. Nul is het risico niet, maar is wel laag.
-
anonymous9
Het gebruiksgemak, veel sneller kunnen schakelen met margin aan een lage kost.Picaro schreef: ↑27 december 2020, 18:05 Oh ik zie zeker een verschil, maar vergeet niet dat er ook geregeld hedge funds overkop zijn gegaan in het verleden door hun leverage. Ik snap dat het lijkt alsof alles goed gaat met wat leverage zolang je aandelen liquide zijn. Maar wat als dit plots eens niet zo is? Tijdens een crash gebeurt het al eens dat alles enorm snel keldert en de liquiditeit voor een bepaalde tijd uit de markt verdwijnt. Wat als je dan margin calls krijgt?
Zou je als je met leverage wil werken niet beter met leaps (calls) gaan werken, om zo margin calls te vermijden en ook leverage te kunnen toepassen op langere termijn? Ik snap dat je het dividend hier niet ontvangt, maar dat zit uiteraard in de prijs verrekend... (Ben wel benieuwd waarom je zo graag leverage in die vorm wil gebruiken en niet met bv. futures of leaps (risico spreiden qua idiosyncratisch risico))
En wat die hedge funds betreft, die speculeren vaak met 5-10-20X vreemd vermogen. Hier hebben we het over 0.2-0.4X vreemd vermogen. Liquiditeit uit de markt verdwijnen, goh. Of juist niet hé. Ook tijdens de maart-crash van dit jaar bleven de volumes hoog genoeg om een positie te unwinden. We hebben het hier niet over een illuiqide effect zoals een private hypotheken-portefeuille bij een hedgefund. We hebben het hier over het al dan niet kunnen verkopen van een Telenet of een AB InBev (bij wijze van spreken).
-
fropskottel
- Hero Member

- Contacteer:
-
fropskottel
- Hero Member

- Contacteer:
Wat bedoel je daar precies mee? Bedoel je dat je de liquidatiereserve van je vennootschap gebruikt om te beleggen? Of genereer je gewoon extra dividenden met privé-geld?