Rente First rekening Ethias over 2008
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- Brugse Leeuw
- Hero Member

- Contacteer:
Re: Rente First rekening Ethias over 2008
Beter uw kapitaal nog 1 jaar langer laten staan.
De kans dat de DJ Eurostoxx 50 12,5% lager staat dan januari 2009 is klein, naar mijn mening.
Dus spaar je al zeker 5% + eventuele bonus in 2009.
Neem geen impulsieve beslissingen en wacht nog liever een jaartje.
Maar dat ik ook vertrek met al mijn spaargeld en verzekeringen is nu wel zeker!
Ik kan me moeilijk voorstellen dat de raad van bestuur zoals Stevaert niet betaald worden voor hun diensten in 2008...
Ze laten zich gewillig buitengooien en krijgen er dan nog een vette premie bovenop!
En dit noemt zich dan een sociale solidaire bank!!! >:(
Wij niks, zij niks is mijn leuze!
De kans dat de DJ Eurostoxx 50 12,5% lager staat dan januari 2009 is klein, naar mijn mening.
Dus spaar je al zeker 5% + eventuele bonus in 2009.
Neem geen impulsieve beslissingen en wacht nog liever een jaartje.
Maar dat ik ook vertrek met al mijn spaargeld en verzekeringen is nu wel zeker!
Ik kan me moeilijk voorstellen dat de raad van bestuur zoals Stevaert niet betaald worden voor hun diensten in 2008...
Ze laten zich gewillig buitengooien en krijgen er dan nog een vette premie bovenop!
En dit noemt zich dan een sociale solidaire bank!!! >:(
Wij niks, zij niks is mijn leuze!
Ze hebben vast wel een of andere voorziening die ze daarvoor kunnen gebruiken, dit gaat ze klanten kosten wat het uiteindelijk veel duurder zal maken voor Ethias
1) dat weet ik niet echt, maar ik veronderstel dat het een soort risicopremie is voor de turbulente tijden .louise schreef:1) Op een simulatie zie ik een groot bedrag afgetrokken staan voor Conjuncturele vergoeding.mouche schreef: Ik heb zonet gebeld en inderdaad, de First Invest brengt dit jaar niets op! UItstappen betekent 5 % aftstaan aan conjunctuurvergoeding plus 15% RV op de vorige rentes.
Wat betekent dit eigenlijk ?
2) Weet iemand of de 15% roerende voorheffing kan gerecupereerd worden via de belastingaangifte voor personen met een zeer laag vervangingsinkomen ? (die dus bijgevolg geen belasting moet betalen).
2) rv kan gerecupereerd worden. Best wel eerst simulatie doen, en eventueel later op het jaar nog eens omdat dan de juiste belastingsschalen in het programma zitten.
De grens om je rv de recuperen is geweldig ingewikkeld : die grens is verschillend als het over inkomen uit loon, of vervangingsinkomen of de combinatie van de 2 gaat.
Maar het is hoe dan ook in de grootte van orde van het bestaansminimum of veel lager.
Laatst gewijzigd door paul op 9 januari 2009, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
spaardertje
- Jr. Member

- Contacteer:
Niet lang geleden vroeg ik mijn First Invest op.
Kreeg een brief terug of ik dit zeker wel wou doen, aangezien er een conjuncturele vergoeding van 5 % zou worden afgehouden: die kan worden aangerekend als de inventariswaarde minstens 12 % lager ligt dan een jaar voordien.
Op die manier hebben ze de mensen natuurlijk goed beet: ik heb toch maar beslist om nog een jaartje te wachten met op te vragen, in de optimistische hoop dat de waarde dit jaar niet nog eens 12 % lager zal liggen. Maar dan ben ik weg...
Kreeg een brief terug of ik dit zeker wel wou doen, aangezien er een conjuncturele vergoeding van 5 % zou worden afgehouden: die kan worden aangerekend als de inventariswaarde minstens 12 % lager ligt dan een jaar voordien.
Op die manier hebben ze de mensen natuurlijk goed beet: ik heb toch maar beslist om nog een jaartje te wachten met op te vragen, in de optimistische hoop dat de waarde dit jaar niet nog eens 12 % lager zal liggen. Maar dan ben ik weg...
-
mpeeters007
- Sr. Member

Niet vergeten dat je wel een kapitaalsgarantie hebt gekregen (als je de 1,1ù inhouding buiten beschouwing laat)!
Trouwens, al diegenen die nu voor aandelen kiezen: als je begin 2008 een zuiver equityfonds had genomen of een tracker op de BEL-20 dan zat je nu met een potentieel verlies van 25 tot 50%!
Trouwens, al diegenen die nu voor aandelen kiezen: als je begin 2008 een zuiver equityfonds had genomen of een tracker op de BEL-20 dan zat je nu met een potentieel verlies van 25 tot 50%!
-
Kamiel Buffet
Ik had al aangekondigd dat de bonus bij First erg pover zou zijn. Niks is echter toch nog minder dan ik gedacht had.
Mijn bkcp Expansion heeft vorig jaar toch 4,40 NETTO opgebracht en voor alle stortingen die ik nog doe voor 31/01 krijg ik nog een garantie van minimaal 3,75%. Geen instapkosten en geen uitstapkosten. Mijn spaarcenten waren al langer weg bij Ethias
Mijn bkcp Expansion heeft vorig jaar toch 4,40 NETTO opgebracht en voor alle stortingen die ik nog doe voor 31/01 krijg ik nog een garantie van minimaal 3,75%. Geen instapkosten en geen uitstapkosten. Mijn spaarcenten waren al langer weg bij Ethias
Bij BKCP heb je 0.75% beheerskost, maar wel 3.75% gegarandeerd.
Zonodig verlaagt BKCP dan die beheerskost.
Ik blijf erbij dat Tak 21 op middelange en lange termijn beter uitkomt dan de spaarrekening waar nu al weer gegoocheld wordt met de rentes, dat het helemaal niet te volgen is.
Als de First Invest 30% aandelen bezit is het toch logisch dat er dit jaar geen winstdeelname kan zijn. De conjuncturele vergoeding van 5% is ook geweten bij instap dus niet over zeuren en als 2009 herneemt is er geen sprake meer van die uitstap en pikken we terug een mooie rente mee.
Zonodig verlaagt BKCP dan die beheerskost.
Ik blijf erbij dat Tak 21 op middelange en lange termijn beter uitkomt dan de spaarrekening waar nu al weer gegoocheld wordt met de rentes, dat het helemaal niet te volgen is.
Als de First Invest 30% aandelen bezit is het toch logisch dat er dit jaar geen winstdeelname kan zijn. De conjuncturele vergoeding van 5% is ook geweten bij instap dus niet over zeuren en als 2009 herneemt is er geen sprake meer van die uitstap en pikken we terug een mooie rente mee.
Laatst gewijzigd door georgesje op 9 januari 2009, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Kamiel Buffet
Die 4,40% is netto. Dat betekent dat de beheersvergoeding er al af is. Bruto zal er dus een opbrengst geweest zijn van 5,15 %.
Ik ben in First Invest gestapt in maart 2007. Heb dus 1,1% taks betaald, voor 2007 een nettobonus van 5,20% gekregen en voor 2008 dus NIKS, NIENTE, NADA, NOTHING, RIEN.mouche schreef: Als het klopt dat First Invest voor 2008 helemaal niets geeft overweeg ik om het te verkopen. Ik verlies dan wel 15% van het jaar daarvoor, maar ik ben er nog maar 1.5 jaar op aangesloten.
Dit kan gewoon niet!
Ik heb na de Lehman Brothers affaire en over wat ik zoal gelezen heb over Ethias ( riante premies voor ene manager die vergoed werd per contract dat er bijkwam en niet op echt rendement!) toch echt mijn mening herzien en blijf er enkel nog met mijn First rekening omdat ik ook nog maar 2 jaar te gaan heb...
Wel een mager varkentje!
Heb heel veel spijt dat ik niet alles op mijn First rekening gezet heb.
Die heeft tenminste nog een gegarandeerde interest van 3%.
Heb echt zin om uit te stappen.
Toen ik eind mei 2007 een First Invest opende, kende ik nog niets van al deze zaken.nicky schreef: Natuurlijk ! RV kan je terugeisen.
Nu opvragen, RV aan te geven in belastingsaangifte van 2010, terug te vorderen in 2011. Als Belgie tegen dan niet failliet is...
Die Conjuncturele vergoeding daarentegen zal je wel definitief kwijt zijn.
Ik vertrouwde alleen op deze ene belofte van Ethias : volledige kapitaalsgarantie.
Dat het ooit zou komen tot 0 % bonus had in die tijd niemand verwacht, maar daar zou ik nog kunnen mee leven : ik wist dat het theoretisch kon.
Maar als ik nu een simulatie maak, blijkt dat ik na 1 jaar en 7 maand van mijn 10000 euro slechts 9489,32 euro meer terugkrijg.
Roerende Voorheffing : dat aanvaard ik, want ik wist het.
Maar dan gaat er ook nog eens conjuncturele vergoeding af, waar ik nog nooit over gehoord heb.
Waar blijft dan mijn kapitaalsgarantie ?
Als leek in deze zaken betekende dit voor mij dat ik tenminste mijn 10000 euro zou terugkrijgen.
En daar zou ik mij bij neergelegd hebben. Maar nu ? Ik weet het niet meer.....
Iedereen is hier toch zo negatief over die First rekening en First invest? Dat zijn op zich zeer mooie producten! Ik vrees alleen dat veel mensen ingetekend hebben zonder enige kennis van zaken, vooral dan bij de First rekening.
Beide producten zijn Tak 21 Levensverzekeringen, dit zijn geen spaarrekeningen! Met andere woorden deze producten zijn voor beleggingen op lange termijn, minimum 8 jaar. Maar zoals de naam zelf zegt is het een "spaarverzekering" voor het leven.
Uiteraard kunnen in deze turbulente tijden geen premies uitgekeerd worden, maar dit is geen enkel probleem als u de belegging bekijk op lange termijn.
Zelfs met 0% bonus ligt mijn rendement nog steeds boven de 6% gemiddeld.
Conclusie: Er kan eens een slecht jaar tussen zitten maar op lange termijn brengen deze producten meer op dan het klassieke spaarboekje. Beleggen in deze producten doe je dus met geld dat je (behoudens echte noodgevallen zoals bvb invaliditeit, voor zulke gevallen dient de afkoop dan ook) zeker 10 jaar kunt missen.
Beide producten zijn Tak 21 Levensverzekeringen, dit zijn geen spaarrekeningen! Met andere woorden deze producten zijn voor beleggingen op lange termijn, minimum 8 jaar. Maar zoals de naam zelf zegt is het een "spaarverzekering" voor het leven.
Uiteraard kunnen in deze turbulente tijden geen premies uitgekeerd worden, maar dit is geen enkel probleem als u de belegging bekijk op lange termijn.
Zelfs met 0% bonus ligt mijn rendement nog steeds boven de 6% gemiddeld.
Conclusie: Er kan eens een slecht jaar tussen zitten maar op lange termijn brengen deze producten meer op dan het klassieke spaarboekje. Beleggen in deze producten doe je dus met geld dat je (behoudens echte noodgevallen zoals bvb invaliditeit, voor zulke gevallen dient de afkoop dan ook) zeker 10 jaar kunt missen.
-
nicky
Dit is een uitleg zoals een andere.
Op lange termijn een steengoed produkt : op lange termijn ben je dood !
Fortis was ook een aandeel te beleggen op lange termijn. De periode juni 2000 tot juni 2008, een lange termijn volgens snos, rendement negatief.
Vele beursgenoteerde bedrijven zijn de laatste 8 jaar weinig rendabel gebleken.
First is een produkt om de domme "belegger" mooie vooruitzichten te geven in de toekomst, op de lange termijn, termijn die ze steeds langer maken. De mensen leven langer weet je ?
Op lange termijn een steengoed produkt : op lange termijn ben je dood !
Fortis was ook een aandeel te beleggen op lange termijn. De periode juni 2000 tot juni 2008, een lange termijn volgens snos, rendement negatief.
Vele beursgenoteerde bedrijven zijn de laatste 8 jaar weinig rendabel gebleken.
First is een produkt om de domme "belegger" mooie vooruitzichten te geven in de toekomst, op de lange termijn, termijn die ze steeds langer maken. De mensen leven langer weet je ?
-
janverf
De mensen die een bonus verwacht hadden zijn toch wel grote optimisten.
De bonus wordt toegekend volgens de resultaten van Ethias.
Hoe kan een bedrijf nu een bonus toekennen nadat het zelf in heel zware problemen heeft gezeten , het water stond hen aan de lippen ?
Een bonus toekennen zou betekenen dat dit leugens waren.
Ook volgend jaar zal normaal geen of kleine bonus zijn, daarvoor zitten ze teveel in de dieperik of het zou ineens heel vlug moeten veranderen.
Dit is LANGE termijn denken !
De bonus wordt toegekend volgens de resultaten van Ethias.
Hoe kan een bedrijf nu een bonus toekennen nadat het zelf in heel zware problemen heeft gezeten , het water stond hen aan de lippen ?
Een bonus toekennen zou betekenen dat dit leugens waren.
Ook volgend jaar zal normaal geen of kleine bonus zijn, daarvoor zitten ze teveel in de dieperik of het zou ineens heel vlug moeten veranderen.
Dit is LANGE termijn denken !
Mooi voor u, maar ik heb op 1 jaar en 7 maand slechts 71,04 euro winst op mijn inleg van 10000 euro. (inschrijving eind mei 2007 ; gevormde spaarsom op 31/12/08 =10071,04 euro).Snös schreef: Zelfs met 0% bonus ligt mijn rendement nog steeds boven de 6% gemiddeld.
Hoeveel % rendement is dat gemiddeld
En bovendien : als ik mijn geld nu zou opvragen, krijg ik volgens de simulatie slecht 9489,32 euro terug.
Wat moet ik nu doen ? Het nog 6 1/2 jaar houden en hopen dat het intussen méér zal opbrengen dan een termijnrekening ?
En inderdaad : ik wàs niet goed op de hoogte toen ik hiervoor koos. Ik had er geen idee van dat hier aandelen inzaten, anders had ik dit nooit genomen !
Maar is dit de fout van de kleine spaarder of van diegenen die dit product aanprijzen als was het volledig zonder risico's ?
Een bonus had ik dit jaar niet meer verwacht, maar als leek rekende ik tenminste op de beloofde kapitaalsgarantie; maar mijn 10000 euro krijg ik niet eens terug
-
Guest
De 'banken' worden verondersteld ONS geld GOED TE BEHEREN.janverf schreef: Hoe kan een bedrijf nu een bonus toekennen nadat het zelf in heel zware problemen heeft gezeten , het water stond hen aan de lippen ?
De top wordt hiervoor ook ROYAAL BETAALD.
Als het water hen tot aan de lippen staat, dan moet de flop, euch top, maar een stap opzij zetten.
VERPLICHT de banken bekend te maken WAAR ze ONS geld beleggen. Zij nemen risicio's waar WIJ voor opdraaien.
Er moet DRINGEND een onderzoekscommissie komen die de handel en wandel van de banken (goktenten?) controleert. Maar wie zal je in die onderzoekscommissie steken? Politiekers die hier en daar reeds in de beheerraden zetelen?
Voor wie het nog niet begrepen heeft: HET SYSTEEM IS ROT!