Rente First rekening Ethias over 2008
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- centenkliever
- Hero Member

- Contacteer:
Re: Rente First rekening Ethias over 2008
ik ben er in 2008 ingestapt met een 100% kapitaalsgarantie. Ik stap er uit in 2009, het kost me op mijn spaargelden waar al zoveel belastingen op geïnd zijn nog eens 5% bovenop. Ik voel me desondanks alles, beetgenomen. Ik zeg niet bedrogen want had maar slimmer moeten zijn, maar wel beetgenomen want de zaken werden verdraaid voorgesteld.Torro schreef:Lijkt me een logische beslissing om geen winstdeelname uit te keren. Ze kunnen toch onmogelijk de winst verdelen die er niet is. Voor 2008 0% op de First invest komt inderdaad hard aan, maar voor een product met 30% aandelen, ben ik al blij dat er nog 100% van mijn kapitaal overblijft. Als ik bereken wat de First Invest mij de laatste 3 jaar heeft opgebracht, dan is dat iets meer dan 3,75% per jaar, wat gezien de omstandigheden, helemaal niet slecht is.Moneyman schreef: Geen bonus, hoe dom kun je zijn, ze hadden gewoon een kleine bonus moeten geven, dan zou je er nog begrip voor kunnen hebben.
Ik heb Ethias inmiddels een klachtenbrief gestuurd, afhankelijk van hun reactie gaat ook al de rest bij Ethias weg.
Ik zal maar niet hopen op een gouden parachute zeker?
-
maria
First invest is een van mijn betere beleggingen dit jaar. Tenminste geen verlies door mij te dragen.
Ik heb ook nog aandelen fondsen verlies rond de 50 %.
Tevens laat ik nog een som beheren door een bekend vermogensbeheerder, ook daar op verlies, het zij wat minder.
Het gaat nu eenmaal zo, als U uw geld niet op een spaarboekje zet.
De vette jaren wisselen zich af met de magere jaren. Maar daar laat ik mij niet door beinvloeden. Anders blijft men beter bij een gewoon spaarboekje.
Blijkbaar kunnen velen daar niet mee omgaan.
Tevens laat ik nog een som beheren door een bekend vermogensbeheerder, ook daar op verlies, het zij wat minder.
De vette jaren wisselen zich af met de magere jaren. Maar daar laat ik mij niet door beinvloeden. Anders blijft men beter bij een gewoon spaarboekje.
-
Torro
Inderdaad Maria.
Er zijn nog altijd mensen die blijkbaar niet weten dat we momenteel een ongekende financiële crisis meemaken. Zonder de kapitaalinbreng van de overheid ik oktober, waren we ons kapitaal misschien volledig kwijt geweest.
Er zijn nog altijd mensen die blijkbaar niet weten dat we momenteel een ongekende financiële crisis meemaken. Zonder de kapitaalinbreng van de overheid ik oktober, waren we ons kapitaal misschien volledig kwijt geweest.
- Brugse Leeuw
- Hero Member

- Contacteer:
Hoe weet je dat BKCP in 2008 een opbrengst van 4,4% netto heeft?Kamiel Buffet schreef: Ik had al aangekondigd dat de bonus bij First erg pover zou zijn. Niks is echter toch nog minder dan ik gedacht had.
Mijn bkcp Expansion heeft vorig jaar toch 4,40 NETTO opgebracht en voor alle stortingen die ik nog doe voor 31/01 krijg ik nog een garantie van minimaal 3,75%. Geen instapkosten en geen uitstapkosten. Mijn spaarcenten waren al langer weg bij Ethias
Op de site vind ik alleen 4,6% voor 2007.
Is in ieder geval een zeer aantrekkelijk produkt die ik zal blijven volgen en indien mogelijk volgend jaar mijn First Invest overzetten.
Maar ik wacht eerst tot die 5% vergoeding wegvalt.
@maria,
Ik kan uw redenering volledig volgen.
U wist duidelijk waarvoor u gekozen had en nam daar de risico's bij.
Maar niet iedereen was in dit geval. Ik bijvoorbeeld (een leek op gebied van beleggingen), voel mij net als Centenkliever "beetgenomen".
En ik merk op dit forum dat er heel wat meer mensen misleid werden.
Ik neem normaal gezien nooit risicos met het weinige spaargeld dat ik probeer zo veilig mogelijk te beheren.
Alleen : ik wist helemaal niet dat deze producten niet zonder risico's waren omdat deze inderdaad verdraaid werden voorgesteld.
Niet alleen heb ik slechts 71,04 euro winst over 19 maanden op 10000 euro op mijn First Invest.
Maar daarbij heb ik ook nog een First Rekening sinds eind 2005 met een gewaarborgde intrest van slechts 2,75% (gelukkig op een kleinere spaarsom).
Het is bij mij dus geen kwestie van hier "niet mee kunnen omgaan", maar van misleidende informatie van de kant van de financiële instellingen !
Had ik geweten dat in de First Invest aandelen inzitten, dan had ik dat nooit genomen.
Ik kan uw redenering volledig volgen.
U wist duidelijk waarvoor u gekozen had en nam daar de risico's bij.
Maar niet iedereen was in dit geval. Ik bijvoorbeeld (een leek op gebied van beleggingen), voel mij net als Centenkliever "beetgenomen".
En ik merk op dit forum dat er heel wat meer mensen misleid werden.
Ik neem normaal gezien nooit risicos met het weinige spaargeld dat ik probeer zo veilig mogelijk te beheren.
Alleen : ik wist helemaal niet dat deze producten niet zonder risico's waren omdat deze inderdaad verdraaid werden voorgesteld.
Niet alleen heb ik slechts 71,04 euro winst over 19 maanden op 10000 euro op mijn First Invest.
Maar daarbij heb ik ook nog een First Rekening sinds eind 2005 met een gewaarborgde intrest van slechts 2,75% (gelukkig op een kleinere spaarsom).
Het is bij mij dus geen kwestie van hier "niet mee kunnen omgaan", maar van misleidende informatie van de kant van de financiële instellingen !
Had ik geweten dat in de First Invest aandelen inzitten, dan had ik dat nooit genomen.
-
Torro
Toch eens nazien als je wil uitstappen!Brugse Leeuw schreef:Hoe weet je dat BKCP in 2008 een opbrengst van 4,4% netto heeft?Kamiel Buffet schreef: Ik had al aangekondigd dat de bonus bij First erg pover zou zijn. Niks is echter toch nog minder dan ik gedacht had.
Mijn bkcp Expansion heeft vorig jaar toch 4,40 NETTO opgebracht en voor alle stortingen die ik nog doe voor 31/01 krijg ik nog een garantie van minimaal 3,75%. Geen instapkosten en geen uitstapkosten. Mijn spaarcenten waren al langer weg bij Ethias
Op de site vind ik alleen 4,6% voor 2007.
Is in ieder geval een zeer aantrekkelijk produkt die ik zal blijven volgen en indien mogelijk volgend jaar mijn First Invest overzetten.
Maar ik wacht eerst tot die 5% vergoeding wegvalt.
Niet in alle contracten staat de mogelijkheid van een conjuncturele vergoeding van 5%.
Bij de eerste contracten kan men jaarlijks 25% van het kapitaal opnemen zonder kosten en 3% uitstapkosten op de rest.
-
janverf
Beide 1st rekeningen hebben Ethias dit jaar veel veel geld gekost. Een bonus van 0% geven op de gewone 1st was reeds een grote kost voor hen. Ze hadden volgens hun situatie een negatieve bonus moeten geven, maar dit kan niet.
1st Invest heeft het enorm goed gedaan voor de spaarder, dit heeft hen ook veel geld gekost want een produkt met 30% aandelen die enorm gezakt zijn , 0 % bonus geven is een enorm kostende operatie en een heel goede zaak voor de mensen die erin zitten (wie kent er nog een produkt met 30% aandelen waar je je kapitaal na 50% daling van die aandelen nog zo goed als volledig hebt ?)
En hiervoor nog een bonus willen ?
De voorwaarde van de regering om Ethias te steunen was dan ook dat ze van de 1st produkten afstappen omdat die totaal niet rendabel zijn en veel te voordelig zijn voor de mensen die erin zitten.
Dus zeker niet klagen .
Het klopt wel dat de enorme bonussen voor de Ethias-leiding (gebaseerd op behaalde omzet , niet op resultaten) beschamend zijn.
Maar we moeten ons geen blaaskes wijs maken , dit is overal zo . Wie aan het stuur zit bepaald naar waar er gereden wordt.
1st Invest heeft het enorm goed gedaan voor de spaarder, dit heeft hen ook veel geld gekost want een produkt met 30% aandelen die enorm gezakt zijn , 0 % bonus geven is een enorm kostende operatie en een heel goede zaak voor de mensen die erin zitten (wie kent er nog een produkt met 30% aandelen waar je je kapitaal na 50% daling van die aandelen nog zo goed als volledig hebt ?)
En hiervoor nog een bonus willen ?
De voorwaarde van de regering om Ethias te steunen was dan ook dat ze van de 1st produkten afstappen omdat die totaal niet rendabel zijn en veel te voordelig zijn voor de mensen die erin zitten.
Dus zeker niet klagen .
Het klopt wel dat de enorme bonussen voor de Ethias-leiding (gebaseerd op behaalde omzet , niet op resultaten) beschamend zijn.
Maar we moeten ons geen blaaskes wijs maken , dit is overal zo . Wie aan het stuur zit bepaald naar waar er gereden wordt.
Aan allen die ontgoocheld zijn dat er geen winstdeelname is op de first producten: Hoe hebben jullie ingetekend op deze producten?
Als ik mij goed herinner heb ik op de website een aanvraag gedaan, thuis een brief gekregen met een first brochure en een overschrijvingsformulier. Pas als je dat terugstuurt en geld overschrijft startte je contract. Hebben jullie die info niet doorgelezen dan?
Eerste lijn op site bij nieuwe first is nu:
Zoekt u een oplossing op middellange en lange termijn voor uw spaargeld? Ontdek dan snel TOP FIRST, de nieuwe spaarformule van het FIRST-gamma van Ethias. Zij combineert kapitaalsveiligheid met soepele stortingsmogelijkheden en een aantrekkelijk rendement.
Een gegarandeerde rentevoet van 3,00 %
+
Een bonus die jaarlijks bepaald wordt
Deze wordt berekend op basis van de verworven waarde op 31/12. De bonus varieert van jaar tot jaar, afhankelijk van de resultaten van Ethias Leven. Dus die kan ook 0% zijn, wat helemaal logisch is.
Instapkosten € 0
(enkel de wettelijke taks van 1,1% wordt ingehouden op de gestorte premies)
---------------------------------------------
First invest:
Ontdek, naast de klassieke spaarproducten, FIRST Invest, de nieuwe beleggingsformule van Ethias. Hiermee diversifieert u uw beleggingen met het oog op een hoger rendement op middellange tot lange termijn, investeren zonder dat uw kapitaal enig risico loopt dus. In 2007 bedroeg het rendement van FIRST Invest 5,20 %*, veel meer dus dan de traditionele spaarformules! En bovendien loopt uw kapitaal geen enkel risico.
* De rendementen van het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
Instapkosten € 0
(Buiten de wettelijke taks van 1,1 % op de gestorte premies voor individuele levensverzekeringen)
Beheerskosten Er zijn geen andere beheerskosten dan die voor het beheer van het gekantonneerd fonds.
Uitstapkosten € 0**
**In geval van een sterke beursdaling behoudt Ethias zich het recht voor een conjuncturele vergoeding in te houden. Deze tijdelijke vergoeding is vastgesteld op 5 % en wordt enkel toegepast indien, op het ogenblik van de opname, de waarde van D.J. Eurostoxx 50 minimum 12,5 % lager is ten opzichte van de gemiddelde waarde van dezelfde maand een jaar geleden.
-------------------------------------------
Het staat er dus toch wel bij en niet in zo'n moeilijk taalgebruik me dunkt. Ook in die brochure die je ontvangt bij inschrijven staat dat er bij.
Als ik mij goed herinner heb ik op de website een aanvraag gedaan, thuis een brief gekregen met een first brochure en een overschrijvingsformulier. Pas als je dat terugstuurt en geld overschrijft startte je contract. Hebben jullie die info niet doorgelezen dan?
Eerste lijn op site bij nieuwe first is nu:
Zoekt u een oplossing op middellange en lange termijn voor uw spaargeld? Ontdek dan snel TOP FIRST, de nieuwe spaarformule van het FIRST-gamma van Ethias. Zij combineert kapitaalsveiligheid met soepele stortingsmogelijkheden en een aantrekkelijk rendement.
Een gegarandeerde rentevoet van 3,00 %
+
Een bonus die jaarlijks bepaald wordt
Deze wordt berekend op basis van de verworven waarde op 31/12. De bonus varieert van jaar tot jaar, afhankelijk van de resultaten van Ethias Leven. Dus die kan ook 0% zijn, wat helemaal logisch is.
Instapkosten € 0
(enkel de wettelijke taks van 1,1% wordt ingehouden op de gestorte premies)
---------------------------------------------
First invest:
Ontdek, naast de klassieke spaarproducten, FIRST Invest, de nieuwe beleggingsformule van Ethias. Hiermee diversifieert u uw beleggingen met het oog op een hoger rendement op middellange tot lange termijn, investeren zonder dat uw kapitaal enig risico loopt dus. In 2007 bedroeg het rendement van FIRST Invest 5,20 %*, veel meer dus dan de traditionele spaarformules! En bovendien loopt uw kapitaal geen enkel risico.
* De rendementen van het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
Instapkosten € 0
(Buiten de wettelijke taks van 1,1 % op de gestorte premies voor individuele levensverzekeringen)
Beheerskosten Er zijn geen andere beheerskosten dan die voor het beheer van het gekantonneerd fonds.
Uitstapkosten € 0**
**In geval van een sterke beursdaling behoudt Ethias zich het recht voor een conjuncturele vergoeding in te houden. Deze tijdelijke vergoeding is vastgesteld op 5 % en wordt enkel toegepast indien, op het ogenblik van de opname, de waarde van D.J. Eurostoxx 50 minimum 12,5 % lager is ten opzichte van de gemiddelde waarde van dezelfde maand een jaar geleden.
-------------------------------------------
Het staat er dus toch wel bij en niet in zo'n moeilijk taalgebruik me dunkt. Ook in die brochure die je ontvangt bij inschrijven staat dat er bij.
Geen bonus geven, was waarschijnlijk een voorwaarde van de heren politiekers om geld in Ethias te steken. 
Reynders lachte en zag dat het goed was.
Reynders lachte en zag dat het goed was.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
2009 zal ook een slecht beursjaar worden, dus hou er maar vast rekening mee dat de first rekening in 2009 ook geen bonus op zal leveren. First invest is kans ook groot op 0,00% in 2009.
- Brugse Leeuw
- Hero Member

- Contacteer:
Idd want als ze nu geld moeten investeren om 0% bonus te kunnen geven, zullen ze dit de komende jaren eerst willen recupereren!Moneyman schreef: 2009 zal ook een slecht beursjaar worden, dus hou er maar vast rekening mee dat de first rekening in 2009 ook geen bonus op zal leveren. First invest is kans ook groot op 0,00% in 2009.
Rendementen van 6% of meer mogen we de komende jaren wel vergeten, en zeker bij Ethias.
Woensdagmiddag heb ik al via internet ingegeven dat ik al mijn geld wil opnemen. Ouderwets als ze zijn moet dit allemaal per post gaan zodat ik nu nog niks heb ontvangen.
-
Guest
Eindelijk kom ik op dit forum nog mensen tegen die het correct bekijken. TAK21-verzekeringen zijn inderdaad beleggingen op LANGE termijn. Je weet ook op voorhand wat de zekerheden en de onzekerheden zijn. Dan moet je achteraf niet komen klagen.maria schreef: First invest is een van mijn betere beleggingen dit jaar. Tenminste geen verlies door mij te dragen.
Wees blij dat je geld dat je in TAK21 gestoken heb, niet in aandelen zit, anders had je nu nog anders gesproken !
En als je het niet aankunt eens een jaar geen rendement te hebben, ga dan terug naar de spaarboekjes bij de bank. Dan moet je wel tevreden zijn met een rendement van 2 à 3% gemiddeld/jaar. Uitzonderlijke jaren als vorig jaar zul je daar niet veel tegenkomen !
Succes !
-
gast9876
als ik bij dhb bank een rekeningnr. wens te wijzigen waar de rentes naartoe moeten gestort worden, dan gaat dit ook niet via fax/é-mail. Heb ook een brief in de bus moeten doen (gelukkig op 2 km. van mijn werk)Moneyman schreef: Ouderwets als ze zijn moet dit allemaal per post gaan
is voor de veiligheid
-
maria
Inderdaad kristof1974
U kunt kiezen voor zekerheden. Zelfs obligatie fondsen geven momenteel geen zekerheden.
De beste geven voor het ogenblijk op jaarbasis, ik spreek dan van AAA raiting 5 tot 7 procent. Enkele maanden terug was het nog lager.
De meer risicovolle obligatiefondsen, bvb Petercam Higher Yield (kap) om een voorbeeld te geven geven op jaarbasis - 42,94 %.
Nochtans willen velen hier nog een bonus op een product waar enorme verliezen op gedaan werd.
Ethias is ook het slachtoffer van hun rode broeders, vermits de toestroom van geld door de taks van 1,1 % uitbleef (sedert 2005). Zodat ze bij opvraging van geld hun obligaties dit jaar verre onder de prijs moesten verkopen.
U kunt kiezen voor zekerheden. Zelfs obligatie fondsen geven momenteel geen zekerheden.
De beste geven voor het ogenblijk op jaarbasis, ik spreek dan van AAA raiting 5 tot 7 procent. Enkele maanden terug was het nog lager.
De meer risicovolle obligatiefondsen, bvb Petercam Higher Yield (kap) om een voorbeeld te geven geven op jaarbasis - 42,94 %.
Nochtans willen velen hier nog een bonus op een product waar enorme verliezen op gedaan werd.
Ethias is ook het slachtoffer van hun rode broeders, vermits de toestroom van geld door de taks van 1,1 % uitbleef (sedert 2005). Zodat ze bij opvraging van geld hun obligaties dit jaar verre onder de prijs moesten verkopen.