Rijden met EV vs ICE
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Zeg, dat is een grapje he. Als dat al niet meer kan...
En je moet mij helemaal niet aanspreken met "meneer", dat is maar een nickname. Je mag mij aanspreken zoals je wilt.
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
Ja natuurlijk. Waarom ben jij eigenlijk niet de CEO van BMW Group?chesini schreef: ↑18 maart 2026, 16:13 Dat moet ook niet in een weekend gebeuren hoor. Maar de Neue Klasse is gestart in 2022 met in Jan 23 onthulling van de BMW i Vision Dee op de CES in Las Vegas en in Sep 23 wereldpremière van de BMW Vision Neue Klasse op de IAA in München.
Men heeft dus 4 jaar nodig om tot een productie te komen. De Chinese constructeurs doen er 2 tot 2,5 jaar over. Maar los daarvan heb ik de indruk dat het masterplan voor München 6 maand te laat is opgestart. Ik denk dat BMW de productie van de brandstofmodellen zo lang mogelijk heeft laten doorgaan (owv van cashinstroom oa), om nu met een toch wat late overschakeling te starten. En om hun BMW Operating System 10 software op punt te stellen.
Het is wel zo dat een product ruim vooraf aankondigen altijd al wat wind uit de zeilen van de concurrentie haalt.
BMW kon m.i. de productie wel 6 maand eerder laten starten:
- door de verplaatsing van de verbrandingsmotorenproductie van München naar Engeland en Oostenrijk 6 maand eerder te starten
- door de bouw van de nieuwe hallen voor de EV in München ook 6 maand vroeger te starten
Maar bon, ze zullen wel hun interne reden hebben. Maar de Chinezen en ook Tesla gaan geen 6 maand stilzitten.
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
Wat grappig is, is dat de vele studio filmpjes (waaronder ook die van Autogefühl), al in oktober '25 opgenomen zijn onder embargo. Het filmpje waarin met de gecamoufleerde wagen gereden werd in Zweden is dus recenter dan de filmpjes van de productvoorstelling.
Omdat ze er al een hebben tjiens.MeneerParmentier schreef: ↑19 maart 2026, 08:32Ja natuurlijk. Waarom ben jij eigenlijk niet de CEO van BMW Group?chesini schreef: ↑18 maart 2026, 16:13 Dat moet ook niet in een weekend gebeuren hoor. Maar de Neue Klasse is gestart in 2022 met in Jan 23 onthulling van de BMW i Vision Dee op de CES in Las Vegas en in Sep 23 wereldpremière van de BMW Vision Neue Klasse op de IAA in München.
Men heeft dus 4 jaar nodig om tot een productie te komen. De Chinese constructeurs doen er 2 tot 2,5 jaar over. Maar los daarvan heb ik de indruk dat het masterplan voor München 6 maand te laat is opgestart. Ik denk dat BMW de productie van de brandstofmodellen zo lang mogelijk heeft laten doorgaan (owv van cashinstroom oa), om nu met een toch wat late overschakeling te starten. En om hun BMW Operating System 10 software op punt te stellen.
Het is wel zo dat een product ruim vooraf aankondigen altijd al wat wind uit de zeilen van de concurrentie haalt.
BMW kon m.i. de productie wel 6 maand eerder laten starten:
- door de verplaatsing van de verbrandingsmotorenproductie van München naar Engeland en Oostenrijk 6 maand eerder te starten
- door de bouw van de nieuwe hallen voor de EV in München ook 6 maand vroeger te starten
Maar bon, ze zullen wel hun interne reden hebben. Maar de Chinezen en ook Tesla gaan geen 6 maand stilzitten.
Ik ben een autofreak en volg het autonieuws / de sector van nabij. Dat gaat al ver terug, ik heb zelfs mijn thesis in de 90s geschreven (in WordPerfect nog haha) over de autosector.MeneerParmentier schreef: ↑19 maart 2026, 08:32 Ja natuurlijk. Waarom ben jij eigenlijk niet de CEO van BMW Group?
Wat chesini schrijft klopt m.i. BMW heeft eerst goed geschakeld met hun CLAR platform strategie, een platform dat ICE, hybrid (mild en plug-in) en EV aandrijvingen aankon. Dat was een gewaagde zet op dat moment maar 1 die goed heeft uitgepakt ondanks iet of wat gecompromitteerd qua opzet. Vraag maar aan Misériedes hoe blij ze zijn met de sales van de EQE en EQS… kijk eens naar de desastreuze aanpak van Audi. Dit gaf BMW de tijd om te zien hoe de boel evolueert en dan een richting te kiezen. Toyota heeft dat ook zo geleidelijk / afwachtend aangepakt, met name inzetten op hybride en gaat er nu ook vol voor.
Nu komt BMW idd wel wat late at the party zoals chesini schrijft, maar liever iets dat goed doordacht en uitgetest is (wat nog moet blijken) dan holderdebolder iets uit brengen dat op niks trekt (Hallo bvb. Volvo, Mazda en VAG?).
Het enige wat ik vrees voor BMW is de prijszetting, Tesla DUMPT die model 3/Y aan prijzen waar niemand aan kan tippen als je appels met appels vergelijkt qua specificaties. Ik ben benieuwd hoe dit zal vertalen naar de leaseprijzen van de Neue Klasse. Tesla gaat wel moeten opletten dat ze niet trappen in de val van de remmende voorsprong. Hun 400V architectuur is nu compleet achterhaald. Als chesini geen CEO kan worden van BMW, zet hem dan aan de top bij Tesla.
Kan Elon zich bezig houden met zijn talloze nevenprojecten (raketten, ruimtevaartplannen, tunnels boren en hyperloops aanleggen, robotica, Starlink, AI Grok en noem het maar).
- VincentVega
- VIP member

Oeps … ik blijf toch nog even met mijn ICE rijden denk ik
Schoonheid vinden in de lelijkheid der dingen
Goed dat Volkwagen dit pro-actief aanpakt.
Strookje afknippen en laten ondertekenen door ouders of voogd.
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
Terugroepacties zijn er inderdaad overal.
Hier toch aan het kijken om particulier een EV te kopen.
Als ik even kort een EV3 naast een Kia Cee'd zet, beide familiewagens met deftig koffer, verder niets te geks.
Dan zie ik toch een mooi verschil qua TCO.
Linkje: https://iselektrischgoedkoper.nl/index. ... 2&ohpi=200
TCO op 8j en 20 000km/jaar
Eerste is de EV3 (long range) met prijs 50% van het net en 50% zonnepanelen overschot = €45790
Middelste is de Cee'd basis met 1.0 benzine motor. = €52200
Rechts terug de EV3 maar dan laden met zonnestroom. kleine kost van €0.05/kWh genomen voor afschrijving panelen, laadpaal etc. = €43310
Aangezien ik zelf op jaarbasis nog 7000kWh injecteer heb ik gezien met mijn simulatie dat ik 80-90% eenvoudig met zonneverbuik kan afdekken om te laden momenteel (op kwartierwaarden).
Toch een mooi verschil, ook wetende dat de EV3 al wat meer luxe is/ snufjes heeft en pak comfortabeler is.
Hier toch aan het kijken om particulier een EV te kopen.
Als ik even kort een EV3 naast een Kia Cee'd zet, beide familiewagens met deftig koffer, verder niets te geks.
Dan zie ik toch een mooi verschil qua TCO.
Linkje: https://iselektrischgoedkoper.nl/index. ... 2&ohpi=200
TCO op 8j en 20 000km/jaar
Eerste is de EV3 (long range) met prijs 50% van het net en 50% zonnepanelen overschot = €45790
Middelste is de Cee'd basis met 1.0 benzine motor. = €52200
Rechts terug de EV3 maar dan laden met zonnestroom. kleine kost van €0.05/kWh genomen voor afschrijving panelen, laadpaal etc. = €43310
Aangezien ik zelf op jaarbasis nog 7000kWh injecteer heb ik gezien met mijn simulatie dat ik 80-90% eenvoudig met zonneverbuik kan afdekken om te laden momenteel (op kwartierwaarden).
Toch een mooi verschil, ook wetende dat de EV3 al wat meer luxe is/ snufjes heeft en pak comfortabeler is.
- VincentVega
- VIP member

Mooie tool ... maar de kwaliteit van de output hangt af van de kwaliteit van de input.
Ik zie dat de variabele kosten, met name de brandstofkost, hoog zijn ingeschat voor ICE en heel laag voor EV (0,15€/kWh) en hybride (of beter zonnepanelen: 0,05€/kWh).
Een snelle zoekopdracht naar gemiddelde laadkosten leert me:
"De laadkosten voor een elektrische auto (EV) variëren sterk, gemiddeld tussen €0,25 en €0,90 per kWh. Thuis laden is meestal het goedkoopst (€0,25 - €0,40/kWh), publiek laden kost ca. €0,50 - €0,70/kWh, en snelladen langs de snelweg is het duurst (€0,70 - €0,90+/kWh)"
Neem een laadkost van pakweg 0,40 euro en je krijgt al een heel ander resultaat.
Je gaat ook uit van een jaarlijkse kilometrage van 20.000 km. Het gemiddelde in België is zowat 12.000 km per jaar. Vul dat in en je krijgt een volledige andere uitslag.
Ik zie dat de variabele kosten, met name de brandstofkost, hoog zijn ingeschat voor ICE en heel laag voor EV (0,15€/kWh) en hybride (of beter zonnepanelen: 0,05€/kWh).
Een snelle zoekopdracht naar gemiddelde laadkosten leert me:
"De laadkosten voor een elektrische auto (EV) variëren sterk, gemiddeld tussen €0,25 en €0,90 per kWh. Thuis laden is meestal het goedkoopst (€0,25 - €0,40/kWh), publiek laden kost ca. €0,50 - €0,70/kWh, en snelladen langs de snelweg is het duurst (€0,70 - €0,90+/kWh)"
Neem een laadkost van pakweg 0,40 euro en je krijgt al een heel ander resultaat.
Je gaat ook uit van een jaarlijkse kilometrage van 20.000 km. Het gemiddelde in België is zowat 12.000 km per jaar. Vul dat in en je krijgt een volledige andere uitslag.
Dat is zowat het dubbele van een realistische schatting. EV eigenaars laden bijna nooit publiekelijk of via fastcharger. Dat is echt enkel per uitzondering. Reken dus gewoon 20 centjes per kWh. Heb je zonnepanelen dan is het nog goedkoper.VincentVega schreef: ↑26 maart 2026, 16:18 Neem een laadkost van pakweg 0,40 euro en je krijgt al een heel ander resultaat.
BIV, rijtaks moet je ook rekenen evenals een goedkoper onderhoud. Verzekering is dan weer doorgaans iets duurder.
Je moet invullen wat je zelf denkt te rijden, niet wat de gemiddelde belg rijdt. De gemiddelde belg bestaat namelijk niet. Kijk naar je km-stand en deel dat door de ouderdom van je wagen. Klaar.VincentVega schreef: ↑26 maart 2026, 16:18 Je gaat ook uit van een jaarlijkse kilometrage van 20.000 km. Het gemiddelde in België is zowat 12.000 km per jaar. Vul dat in en je krijgt een volledige andere uitslag.
- VincentVega
- VIP member

Zonnepanelen is optie 3. Optie 1 is EV zonder zonnepanelen. De tarieven zijn de huidige tarieven. Kies zelf afhankelijk van hoe je oplaadt (niet iedereen heeft zonnepanelen, niet iedereen heeft een laadpaal).patrick4 schreef: ↑26 maart 2026, 16:46Dat is zowat het dubbele van een realistische schatting. EV eigenaars laden bijna nooit publiekelijk of via fastcharger. Dat is echt enkel per uitzondering. Reken dus gewoon 20 centjes per kWh. Heb je zonnepanelen dan is het nog goedkoper.VincentVega schreef: ↑26 maart 2026, 16:18 Neem een laadkost van pakweg 0,40 euro en je krijgt al een heel ander resultaat.
BIV, rijtaks moet je ook rekenen evenals een goedkoper onderhoud. Verzekering is dan weer doorgaans iets duurder.
Onderhoud en verzekering is meegerekend ... restwaarde niet.
- VincentVega
- VIP member

Klopt ... maar de situatie van diegene die dit gepost heeft (20.000 km per jaar) is dus niet de situatie van anderen. Blijkbaar rijdt de meeste Belgen een pak meer km per jaar dan hij.patrick4 schreef: ↑26 maart 2026, 16:48Je moet invullen wat je zelf denkt te rijden, niet wat de gemiddelde belg rijdt. De gemiddelde belg bestaat namelijk niet. Kijk naar je km-stand en deel dat door de ouderdom van je wagen. Klaar.VincentVega schreef: ↑26 maart 2026, 16:18 Je gaat ook uit van een jaarlijkse kilometrage van 20.000 km. Het gemiddelde in België is zowat 12.000 km per jaar. Vul dat in en je krijgt een volledige andere uitslag.
Dit is belangrijk in de vergelijking EV vs. ICE:
* Bij een hoog kilometrage per jaar wordt de hogere aankoopprijs van een EV meer dan evenredig gecompenseerd door de lagere variabele kost (laadkost).
* Bij een lager kilometrage per jaar is het net omgekeerd en blijkt een ICE goedkoper te zijn.
Dat een auto met een hogere aanschafprijs maar lagere gebruikskost minder interessant is voor wie weinig rijdt, is nogal wiedes. Wie geen 10.000 km per jaar rijdt koopt beter een tweedehandse Honda of Toyota.