Rijden op aardgas (CNG)
Re: Rijden op aardgas (CNG)
rijden op aardgas kan dan wel goedkoop zijn, ik heb geen goesting om daar voor elke tankbeurd 50km te gaan omrijden.
ik woon op 6 km. van 1 station en kan +/- 450 km. op gas rijden. Er is echt een boom aan stations momenteel.
Maar idd. je moet zorgen dat je 1 in uw buurt hebt, al wat er bijkomt is meegenomen.
en station in Brugge is regelmatig defect (meestal snel opgelost), wegens 15 jaar oud en niet goed onderhouden?
mijn map die ik 3 jaar geleden maakte..(ook inzoomen omdat sommige afbeeldingen minder duidelijk zijn)
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... o&hl=en_US
aardgasfederatie
http://www.ngva.be/nl/aardgastankstations-zoeken
Maar idd. je moet zorgen dat je 1 in uw buurt hebt, al wat er bijkomt is meegenomen.
en station in Brugge is regelmatig defect (meestal snel opgelost), wegens 15 jaar oud en niet goed onderhouden?

mijn map die ik 3 jaar geleden maakte..(ook inzoomen omdat sommige afbeeldingen minder duidelijk zijn)
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... o&hl=en_US
aardgasfederatie
http://www.ngva.be/nl/aardgastankstations-zoeken
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
satsurfer schreef:Er is echt een boom aan stations momenteel.

Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
allee, weer lekker negatief doen Spruitekop? Ik moet niet om de 5 km. een tankstation hebben, als ik 450-500 km. kan rijden. + 50 km. op benzine.
Feit is dat ik voor 5 €/100 km. rijd en veel milieuvriendelijker dan die stinkende diesels (met of zonder roetfilter).
Al die stomme Belgen die een diesel kopen en <20.000 km. rijden moeten geen diesel kopen. Vervuil je uw motor (en het milieu) mee, maar ja, meesten denken zo ver als hun neus lang is.
dus tegen eind dit jaar, begin volgend jaar een 55-tal. Als je weet waar we van komen 3 jaar terug (een 5tal), is dat niet slecht!
Feit is dat ik voor 5 €/100 km. rijd en veel milieuvriendelijker dan die stinkende diesels (met of zonder roetfilter).
Al die stomme Belgen die een diesel kopen en <20.000 km. rijden moeten geen diesel kopen. Vervuil je uw motor (en het milieu) mee, maar ja, meesten denken zo ver als hun neus lang is.

dus tegen eind dit jaar, begin volgend jaar een 55-tal. Als je weet waar we van komen 3 jaar terug (een 5tal), is dat niet slecht!
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Ja dat is inderdaad niet slecht.
En is het negatief(?) om het als alternatief in twijfel te trekken om te kunnen spreken van "booming" als de 2 dichtste stations beiden op 40' rijden van mij thuis liggen?satsurfer schreef:allee, weer lekker negatief doen Spruitekop?
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Proficiat! Mijn Octavia Combi G-tec is vandaag geleverd.funnyplace schreef:Ik heb vorige week een Skoda Octavia Combi G-tec (op CNG) wagen aangeschaft en krijg de premie nog.
Voor mij was het financieel en ecologisch de beste oplossing. Ik rijd vooral richting Duitsland en daar zijn er genoeg CNG-stations.
Hoeveel was de meerprijs t.o.v. de benzineversie? En diesel evenduur in aanschaf?
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Ik ben eens wat gaan opsnorren op diverse sites, net als in de rest van de wereld spreekt iedereen zichzelf ten goede.
Informatie constructeur:
4,6kg/100km - 3,2l/100km
97g CO2 - 85g CO2
de CNG-wagen: 25760€ - de 1.6 TDI: 24850€
Doch stelt Dat24 op z'n site:
Maar dat zou willen stellen dat je met diesel toch goedkoper uit komt dan met CNG.
Dan nog los van het feit dat ik mij in 'n serieus ongeval veiliger zou voelen in 'n diesel dan in 'n benzine of CNG-wagen want dat is hier voor velen toch al afgedaan als dikke zever.
Informatie constructeur:
4,6kg/100km - 3,2l/100km
97g CO2 - 85g CO2
de CNG-wagen: 25760€ - de 1.6 TDI: 24850€
Doch stelt Dat24 op z'n site:
Voor een kilo aardgas betaal je 1,03 €/kg (Dats24) tegenover 1,069€/l voor dieselRijden op aardgas vermindert de CO2-uitstoot in de hele keten, van productie tot de uitlaat, met 12 % t.o.v. diesel en 27 % t.o.v. benzine
Maar dat zou willen stellen dat je met diesel toch goedkoper uit komt dan met CNG.
Dan nog los van het feit dat ik mij in 'n serieus ongeval veiliger zou voelen in 'n diesel dan in 'n benzine of CNG-wagen want dat is hier voor velen toch al afgedaan als dikke zever.
Voor mij was de aanschaf van de CNG goedkoper dan de vergelijkbare diesel (1.6 tdi) door de kortingen en premies: 500 € CNG-bonus van Skoda (was toen ook bij Seat en VW), 1000 € van de aardgasfederatie en algemene korting op de auto (dus iets meer korting in absolute cijfers voor de CNG). Bovendien zit de trekhaak standaard bij de CNG-versie en niet bij de diesel. En voor de liefhebbers: de cng-versie heeft een andere/duurdere/betere? achterophanging dan de normale diesels en benzines.
De vergelijkbare benzine zou de 1.2 tsi zijn op basis van vermogen, maar na een testrit zijn de prestaties toch meer te vergelijken met de 1.4 tsi van 122 pk. Zeker op de autosnelweg is die 1.2 tsi toch wat te zwak.
Het theoretisch verbruik van de eco-diesel is 3.2 l/100 km vs 3.5 kg/100 km voor de aardgas. Deze morgen heb ik gemiddeld 3.9 kg/100 km gedaan over een traject van bijna 200 km, dus dat valt goed mee. Met de huidige brandstofprijzen denk ik dat de eco-diesel en cng-versie vrij vergelijkbaar zijn in verbruikskosten voor lange afstanden.
De vergelijkbare benzine zou de 1.2 tsi zijn op basis van vermogen, maar na een testrit zijn de prestaties toch meer te vergelijken met de 1.4 tsi van 122 pk. Zeker op de autosnelweg is die 1.2 tsi toch wat te zwak.
Het theoretisch verbruik van de eco-diesel is 3.2 l/100 km vs 3.5 kg/100 km voor de aardgas. Deze morgen heb ik gemiddeld 3.9 kg/100 km gedaan over een traject van bijna 200 km, dus dat valt goed mee. Met de huidige brandstofprijzen denk ik dat de eco-diesel en cng-versie vrij vergelijkbaar zijn in verbruikskosten voor lange afstanden.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Autoscout geeft een verbruik van 4,7kg/100km aan. En dat dan vraag ik mij af hoeveel snelweg d'er in uw 200 km zal gezeten hebben om aan 3.9 te komen.Drollie schreef:Het theoretisch verbruik van de eco-diesel is 3.2 l/100 km vs 3.5 kg/100 km voor de aardgas. Deze morgen heb ik gemiddeld 3.9 kg/100 km gedaan over een traject van bijna 200 km, dus dat valt goed mee. Met de huidige brandstofprijzen denk ik dat de eco-diesel en cng-versie vrij vergelijkbaar zijn in verbruikskosten voor lange afstanden.

Het theoretisch verbruik is 3,5 kg H-gas/100 km en dat is blijkbaar haalbaar: http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... owerunit=2. Autoscout rekent volgens mij met L-gas, aangezien ze 0,9 €/kg rekenen. Met L-gas verbruik je ongeveer 10% meer.
Ik kom aan een kostprijs van ongeveer 4€/100 km voor mijn traject (bijna volledig autosnelweg). Volgens Adac zit een Octavia Combi met een spaardiesel aan 4,4 l/100 km op de autosnelweg (4,7l bij een kennis), dus een kost van 4,8 €/100 km.
Voor mij was het dus de beste keuze: goedkoper dan een diesel in aankoop, goedkoper in gebruik en voorbereid op maatregelen van de regering zoals vandaag weer is gebleken. Als je tot een kleine groep gebruikers (in dit geval CNG-rijders) behoort, is de kans groot dat de overheid je met rust laat, want er valt toch niet veel te rapen.
Het grootste nadeel van CNG op dit moment is het beperkt aantal tankstations (in België, maar Frankrijk is nog erger) en het beperkte rijbereik van de meeste wagens. Het hangt dus af van het gebruik/traject of CNG te overwegen is of niet.
Ik kom aan een kostprijs van ongeveer 4€/100 km voor mijn traject (bijna volledig autosnelweg). Volgens Adac zit een Octavia Combi met een spaardiesel aan 4,4 l/100 km op de autosnelweg (4,7l bij een kennis), dus een kost van 4,8 €/100 km.
Voor mij was het dus de beste keuze: goedkoper dan een diesel in aankoop, goedkoper in gebruik en voorbereid op maatregelen van de regering zoals vandaag weer is gebleken. Als je tot een kleine groep gebruikers (in dit geval CNG-rijders) behoort, is de kans groot dat de overheid je met rust laat, want er valt toch niet veel te rapen.
Het grootste nadeel van CNG op dit moment is het beperkt aantal tankstations (in België, maar Frankrijk is nog erger) en het beperkte rijbereik van de meeste wagens. Het hangt dus af van het gebruik/traject of CNG te overwegen is of niet.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Die 0.9€/kg is wel 'n prijs van juni '14 en 'n Nederlandse prijs. Kan je dus niet op af gaan.
@drollie
Als er bijna geen tankstations in het buitenland zijn, dan is het een auto waar je nooit mee op reis kan gaan.
Elke afstand die je verder moet rijden naar een tankstation moet je ook in rekening brengen bij de kosten. (+ ook tijdverlies)
'Bijna' volledig autoweg is niet vergelijkbaar, het dieselverbruik op niet-autosnelweg is veel lager.
Enorm vergelijkbaar in prijs/km dus, zoals u vermeldt.
Iets goedkoper in aankoop, maar met serieuze ongemakken. Zou niets voor mij zijn.
Als er bijna geen tankstations in het buitenland zijn, dan is het een auto waar je nooit mee op reis kan gaan.
Elke afstand die je verder moet rijden naar een tankstation moet je ook in rekening brengen bij de kosten. (+ ook tijdverlies)
'Bijna' volledig autoweg is niet vergelijkbaar, het dieselverbruik op niet-autosnelweg is veel lager.
Enorm vergelijkbaar in prijs/km dus, zoals u vermeldt.
Iets goedkoper in aankoop, maar met serieuze ongemakken. Zou niets voor mij zijn.

Laatst gewijzigd door TNTim op 23 juli 2015, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
@Drollie: Je gaat gelijk hebben. Nederland verbruikt enkel 'eigen' aardgas en dat is laagcalorisch. Vandaar het hogere verbruik. M'n excuses.
@ TNTim: het hangt er sterk vanaf waar je naartoe gaat. Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Italië, Zwitserland, ... staan veel verder dan België qua aantal tankstations. Als je daarentegen richting Spanje rijdt, heb je een financieel probleem: weinig stations in Frankrijk en Spanje.
Ik heb ook nog een normale benzinetank (50 liter denk ik), dus ik kan zonder problemen naar Spanje rijden, maar dan verdwijnt het financiële voordeel
En inderdaad, "Elk voordeel heb zijn nadeel"
Ik heb ook nog een normale benzinetank (50 liter denk ik), dus ik kan zonder problemen naar Spanje rijden, maar dan verdwijnt het financiële voordeel