Serieuze ratingverlaging voor Credit Europe Bank en DHB Bank
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Serieuze ratingverlaging voor Credit Europe Bank en DHB Bank
Kauphting is bij mijn weten niet failliet. Al de spaarders, die zich 5 jaar geleden en tot einde vorig jaar aan het toen geldende bedrag v/h garantiefonds (20.000€) hebben gehouden, hebben hun 20.000€ + rente terug sinds begin december 2008.. Weliswaar met een vertraging van (oktober-november 2008) 2 maanden. Gezien dit de EERSTE keer was, dat zoiets gebeurde, is dit nog vlot verlopen. Echter de spaarders die boven het toen gegarandeerde (20.000€) zijn gegaan vechten er terecht nog voor.fredd schreef:
Een paar jaar geleden al is er gezegd dat Kauphting binnen de 5 jaar failliet zou gaan.
Vandaag geldt er een garantie tot 100.000€ per persoon op elke bank die in Belgie actief is. Zowel voor Kauphting, CE, Dhb, Rabo, AXA,KBC, nog op te richten eventuele banken (Congobank, Cubabank, Afganistanbank enz...)
Maak niet uit of die 3AAA+ of 1B- rating hebben.
Laatst gewijzigd door pol op 6 april 2009, 07:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Sr. Member
Ik sluit met volledig bij Pol aan! Sterker nog als die Zimbabwaanse bank waar FREDD het over heeft door de CBFA toegelaten wordt op de Belgische markt en onder de Belg. garantieregeling valt dan zou ik daar vandaag de dag zeker een spaarrekening aan 4% bij openen!Ik denk dat je zelf zeer slecht geïnformeerd bent en de waarheid niet wilt of kan zien. Mocht een Zimbabwaanse bank op de Belgische markt geld komen ophalen met 4% rente, vraag ik mij toch af of mensen geld bij zo'n bank willen steken.FREDD
Maar wel binnen de perken van de garantieregeling natuurlijk!

Ik ? 4% Vandaag ? Directmpeeters007 schreef:Ik sluit met volledig bij Pol aan! Sterker nog als die Zimbabwaanse bank waar FREDD het over heeft door de CBFA toegelaten wordt op de Belgische markt en onder de Belg. garantieregeling valt dan zou ik daar vandaag de dag zeker een spaarrekening aan [glow=red,2,300]4%[/glow] bij openen!Ik denk dat je zelf zeer slecht geïnformeerd bent en de waarheid niet wilt of kan zien. Mocht een Zimbabwaanse bank op de Belgische markt geld komen ophalen met 4% rente, vraag ik mij toch af of mensen geld bij zo'n bank willen steken.
Maar wel binnen de perken van de garantieregeling natuurlijk!![]()

pol schreef: @ FREDD: "Een paar jaar geleden al is er gezegd dat Kauphting binnen de 5 jaar failliet zou gaan."
Kauphting is bij mijn weten niet failliet. Al de spaarders, die zich 5 jaar geleden en tot einde vorig jaar aan het toen geldende bedrag v/h garantiefonds (20.000€) hebben gehouden, hebben hun 20.000€ + rente terug sinds begin december 2008.. Weliswaar met een vertraging van (oktober-november 2008) 2 maanden. Gezien dit de EERSTE keer was, dat zoiets gebeurde, is dit nog vlot verlopen. Echter de spaarders die boven het toen gegarandeerde (20.000€) zijn gegaan vechten er terecht nog voor.
Vandaag geldt er een garantie tot 100.000€ per persoon op elke bank die in Belgie actief is. Zowel voor Kauphting, CE, Dhb, Rabo, AXA,KBC, nog op te richten eventuele banken (Congobank, Cubabank, Afganistanbank enz...)
Maak niet uit of die 3AAA+ of 1B- rating hebben.
Kauphting is virtueel failliet - als de normale werking van de bank niet meer gewaarborg is en de tegoeden van spaarders geblokkeerd worden dan ben je voor mij failliet

CE en DHB die hebben nu misschien een slechte rating maar er is bij mijn weten nooit vermeld geweest dat het risico op een Kauphtingke zo groot is als bij de patent houder op Kauphtingke.
Bij Kauphting heb ik nooit geld geplaatst bij CE of DHB zie ik geen probleem om geld te plaatsen waar ik niet snel op reken. Natuurlijk blijf je bij die exotische banken en liefst bij alle banken onder het gegarandeerd deposito bedrag.
Paul D'hoore heeft op de radio vermeld dat als Fortis failliet zou gaan dat er dan op dit moment zelfs niet genoeg geld in het garantiefonds staat om dit op te vangen.
Het is natuurlijk altijd makkelijk praten nadat de voorspelde gebeurtenissen reeds plaats gevonden hebben. IJsland is dan ook letterlijk en figuurlijk een eiland en is erg afhankelijk van interbancair krediet, plus ze hebben hun eigen munt. Dit zijn allemaal zaken die mee hebben gespeeld, vooral toen de interbancaire leningen vrijwel stil vielen.fredd schreef: CE en DHB die hebben nu misschien een slechte rating maar er is bij mijn weten nooit vermeld geweest dat het risico op een Kauphtingke zo groot is als bij de patent houder op Kauphtingke.
Of het nu bij Kaupthing, Credit Europe of DHB is, zolang je onder de waarborg van het depositogarantiestelsel blijft is/was er geen vuiltje aan de lucht. Bij Kaupthing was het niet anders, zoals gezegd: iedereen die onder het gegarandeerde bedrag gebleven is, heeft al zijn/haar kapitaal en intrest (tot 9 oktober) reeds terug gekregen mits men een aanvraag heeft ingediend.fredd schreef: Bij Kauphting heb ik nooit geld geplaatst bij CE of DHB zie ik geen probleem om geld te plaatsen waar ik niet snel op reken. Natuurlijk blijf je bij die exotische banken en liefst bij alle banken onder het gegarandeerd deposito bedrag.
Zeer flink van D'hoore, maar je hoeft bijlange niet op TV te komen (it doesn't take a rocket scientist) om te beseffen dat het faillissement van een grootbank niet "op te vangen" zou zijn. De grootbanken zijn systemisch, als er eentje plat zou gaan ligt vrijwel het hele land plat. Dat is ook de reden dat Kaupthing nog steeds draait in IJsland, welliswaar onder de vorm van een 'nieuwe' bank, terwijl ze de buitenlandse takken naar de verdoemenis lieten gaan. Voor IJsland is het lokale stelsel van belang, de takken in het buitenland zijn niet rechtstreeks nodig om hun binnenlandse operaties draaiende te houden.fredd schreef: Paul D'hoore heeft op de radio vermeld dat als Fortis failliet zou gaan dat er dan op dit moment zelfs niet genoeg geld in het garantiefonds staat om dit op te vangen.
Ik zeg gewoon dat er een verschil is tussen Kauphting enerzijds en CE of DHB anderzijds. Het risico bij Kauphting was gewoon veel groter en als je zoals ik je geld op elk moment beschikbaar moest hebben - waren ten tijde van dat we aan Kauphting dachten op zoek naar een huis - dan konden we het ons niet permiteren om ons spaargeld geblokkeerd te zien staan.phase schreef: Het is natuurlijk altijd makkelijk praten nadat de voorspelde gebeurtenissen reeds plaats gevonden hebben. IJsland is dan ook letterlijk en figuurlijk een eiland en is erg afhankelijk van interbancair krediet, plus ze hebben hun eigen munt. Dit zijn allemaal zaken die mee hebben gespeeld, vooral toen de interbancaire leningen vrijwel stil vielen.
Fout, spaargeld op een spaarboekje zou op elk moment beschikbaar moeten zijn en dat is bij Kauphting niet het geval geweest. Dat je zegt dat je je spaargeld nooit in gevaar is geweest als je onder de 20000 eur bleef is een feit maar het is wel een tijdje geblokkeerd geweest.phase schreef: [Of het nu bij Kaupthing, Credit Europe of DHB is, zolang je onder de waarborg van het depositogarantiestelsel blijft is/was er geen vuiltje aan de lucht. Bij Kaupthing was het niet anders, zoals gezegd: iedereen die onder het gegarandeerde bedrag gebleven is, heeft al zijn/haar kapitaal en intrest (tot 9 oktober) reeds terug gekregen mits men een aanvraag heeft ingediend.
Je laat het klinken alsof dit enkel bij Kaupthing het geval zou zijn, bij elke andere bank die onder opschorting van betaling gezet wordt of een faillissement ondergaat, zou je geld ook enkele maanden geblokkeerd staan hoor. Het is al talloze keren gezegd, als je direct bij je geld wil kunnen dan moet je voldoende spreiden zodat je niet in de problemen komt als er iets fout loopt, de logica zelve dus.fredd schreef: Fout, spaargeld op een spaarboekje zou op elk moment beschikbaar moeten zijn en dat is bij Kauphting niet het geval geweest.

Een paar jaar geleden is er ook gezegd dat de aarde zou vergaan. Als er maarfredd schreef: Een paar jaar geleden al is er gezegd dat Kauphting binnen de 5 jaar failliet zou gaan.
genoeg doom senario's worden voorspeld, zal er achteraf altijd wel eentje
juist blijken te zijn.
Een goeie opmerking, Tux.Tux schreef: Een paar jaar geleden is er ook gezegd dat de aarde zou vergaan. Als er maar
genoeg doom senario's worden voorspeld, zal er achteraf altijd wel eentje
juist blijken te zijn.

Laat de doemdenkers hier maar eens over nadenken !
Kijk een paar jaar terug volgde ik het niet zo intensief op als nu maar toch was ik toen al op de hoogte van dat Kauphting misschien wel in de problemen zou komen. Bij welke banken hier in belgië actief is het spaargeld al geblokkeerd geweest? Bij mijn weten enkel Kauphting?phase schreef:Je laat het klinken alsof dit enkel bij Kaupthing het geval zou zijn, bij elke andere bank die onder opschorting van betaling gezet wordt of een faillissement ondergaat, zou je geld ook enkele maanden geblokkeerd staan hoor. Het is al talloze keren gezegd, als je direct bij je geld wil kunnen dan moet je voldoende spreiden zodat je niet in de problemen komt als er iets fout loopt, de logica zelve dus.fredd schreef: Fout, spaargeld op een spaarboekje zou op elk moment beschikbaar moeten zijn en dat is bij Kauphting niet het geval geweest.![]()
Als je citeert dan gelieve het juist te doen. Dank bij voorbaat.mpeeters007 schreef:Ik sluit met volledig bij Pol aan! Sterker nog als die Zimbabwaanse bank waar FREDD het over heeft door de CBFA toegelaten wordt op de Belgische markt en onder de Belg. garantieregeling valt dan zou ik daar vandaag de dag zeker een spaarrekening aan 4% bij openen!Ik denk dat je zelf zeer slecht geïnformeerd bent en de waarheid niet wilt of kan zien. Mocht een Zimbabwaanse bank op de Belgische markt geld komen ophalen met 4% rente, vraag ik mij toch af of mensen geld bij zo'n bank willen steken.
Ik heb nooit over zimbabwaanse banken gesproken, enkel maar vermeld dat Kauphting 5 jaar geleden al een bank was die te ver sprong.
@ fredd: Wat ben je observatief, tot nu toe inderdaad enkel Kaupthing. Wat is je punt nu eigenlijk als ik het vragen mag...? Dat je het hebt zien aankomen? Zeer goed van je *schouderklopje* 

Prachtig, al eens aan gedacht om mee te doen met het-zesde-zintuigfredd schreef: maar toch was ik toen al op de hoogte van dat Kauphting misschien wel in de
problemen zou komen.

-
- Sr. Member
Sorry FREDD, je hebt gelijk! Het was een quote die van vickske afkomstig is.fredd schreef:Als je citeert dan gelieve het juist te doen. Dank bij voorbaat.mpeeters007 schreef:
Ik sluit met volledig bij Pol aan! Sterker nog als die Zimbabwaanse bank waar FREDD het over heeft door de CBFA toegelaten wordt op de Belgische markt en onder de Belg. garantieregeling valt dan zou ik daar vandaag de dag zeker een spaarrekening aan 4% bij openen!
Ik heb nooit over zimbabwaanse banken gesproken, enkel maar vermeld dat Kauphting 5 jaar geleden al een bank was die te ver sprong.

Jij had ergens Pieterjan en die had op zijn beurt Vickske geciteerd enz .... zodanig dat ik ergens het overzicht kwijt was.

Maar soit, mijn boodschap blijft hetzelfde:
wie erkend is door de CBFA, onder een Belgische of gelijkwaardige garantieregeling valt en beduidend méér biedt dan de markt (bv. 4%), daar zet ik met een gerust gemoed mijn geld op (tot 100.000 euro). Zelfs al is het een Zimbabwaanse bank of eentje van Boejoemboera!

comments aangepast, dit topic is veel te belangrijk om discussies 'op de man' of 'op de vrouw' te hebben (zie ook vroegere posting)
Laatst gewijzigd door Anonymous op 6 april 2009, 07:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Was KAUPTING al actief in BELGIE 5 jaar geleden