Serieuze ratingverlaging voor Credit Europe Bank en DHB Bank
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Serieuze ratingverlaging voor Credit Europe Bank en DHB Bank
Let wel: de verhoging van de garantie tot 100.000 euro in Nederland geldt in principe maar voor een jaar (tot oktober 2010). Na oktober is er een kans dat het bedrag tot 50.000 euro verlaagd wordt. Opletten dus bij het vastzetten van grotere bedragen op termijnrekeningen bij DHB en CE.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Beste pjvdveer:
De garantie tot 100.000 EUR werd verlengd.
zie link: http://www.dnb.nl/nieuws-en-publicaties ... 213890.jsp
De garantie tot 100.000 EUR werd verlengd.
zie link: http://www.dnb.nl/nieuws-en-publicaties ... 213890.jsp
Als ik het allemaal goed begrijp. Er zijn nieuwe waarschuwingen gelanceerd voor deze twee banken. Wat mij een deja-vu geeft, daar er voor het failliet van Kaupting ook waarschuwingen waren voor deze bank. Toen waren er meerdere berichten in de media dat de Ijslandse banken 80% hadden om ten onder te gaan.
Maandenlang werden we in de media geconfronteerd met gedupeerde klanten in het journaal die moord en brand schreeuwden. Allemaal op zoek naar de woekerwinsten die er niet zijn/waren. De overheid en de belastingbetaler heeft hemel en aarde moeten bewegen om deze mensen uit de nood te helpen. Alle belastingbetalers hebben een nieuwe spaarregeling door de strot gekregen om zulke wantoestanden te vermijden. En nog altijd spelen mensen met hun eigen geld en hopen dat de belastingbetaler wel zal bijspringen om hen uit de nood te gaan helpen. Hoewel men nu opnieuw een grote waarschuwing heeft gekregen met de verlaging van de ratings. Als er iets mis gaat met die banken hoop ik dat ik als belastingbetaler niet hoef te betalen voor jullie onverantwoord gedrag.
Voor mij geen Rabobank, Credit Europe, DHB, ... en dergelijke buitenlandse banken meer. liever een lagere rente dan alles op de kap van de maatschappij afschuiven.
Maandenlang werden we in de media geconfronteerd met gedupeerde klanten in het journaal die moord en brand schreeuwden. Allemaal op zoek naar de woekerwinsten die er niet zijn/waren. De overheid en de belastingbetaler heeft hemel en aarde moeten bewegen om deze mensen uit de nood te helpen. Alle belastingbetalers hebben een nieuwe spaarregeling door de strot gekregen om zulke wantoestanden te vermijden. En nog altijd spelen mensen met hun eigen geld en hopen dat de belastingbetaler wel zal bijspringen om hen uit de nood te gaan helpen. Hoewel men nu opnieuw een grote waarschuwing heeft gekregen met de verlaging van de ratings. Als er iets mis gaat met die banken hoop ik dat ik als belastingbetaler niet hoef te betalen voor jullie onverantwoord gedrag.
Voor mij geen Rabobank, Credit Europe, DHB, ... en dergelijke buitenlandse banken meer. liever een lagere rente dan alles op de kap van de maatschappij afschuiven.
- Spaarvarken
- Full Member
- Contacteer:
@ Smetje72
Sorry, maar waarom wordt Rabobank ook vermeld?
Denk niet dat Rabobank een lagere rating aan diens broek werd gesmeerd????
Sorry, maar waarom wordt Rabobank ook vermeld?
Denk niet dat Rabobank een lagere rating aan diens broek werd gesmeerd????
Laatst gewijzigd door Spaarvarken op 29 maart 2009, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Beste mensen,
Zoals anderen al gezegd hebben op dit forum:
Er is geen reden tot paniek: je geld is beschermd tot 100.000 EUR. Dus waarom zou je het weghalen ?
Natuurlijk, als morgen iedereen toch zijn geld weghaalt uit CE, dan is die bank overmorgen failliet. Maar dat geldt evenzeer voor Rabobank, Argenta en alle andere banken.
Dus mensen: hou het hoofd koel.
Eén van de redenen waarom Moody's de rating van CE trouwens verlaagd heeft, is omdat die twijfelt aan de trouw van de spaarders... Het tegendeel kan nu bewezen worden tot ieders profijt. De bank blijft draaien en wij blijven genieten van hogere intresten: iedereen happy !
Er is geen reden tot paniek: je geld is beschermd tot 100.000 EUR. Dus waarom zou je het weghalen ?
Natuurlijk, als morgen iedereen toch zijn geld weghaalt uit CE, dan is die bank overmorgen failliet. Maar dat geldt evenzeer voor Rabobank, Argenta en alle andere banken.
Eén van de redenen waarom Moody's de rating van CE trouwens verlaagd heeft, is omdat die twijfelt aan de trouw van de spaarders... Het tegendeel kan nu bewezen worden tot ieders profijt. De bank blijft draaien en wij blijven genieten van hogere intresten: iedereen happy !
-
- Sr. Member
@smetje72: de rating van Rabobank is HOGER dan die van de volgens jou betrouwbare grootbanken zoals Fortis, KBC, Dexia, ...
En waarom de fout bij de spaarder van CE en DHB leggen? Jij doet uitschijnen als de spaarders van CE en DHB "profiteren" van de belastingbetaler en alles "op de kap van de maatschappij afschuiven". Het is net andersom, KBC, Dexia en Fortis hebben de Belgische belastingbetaler al veel gekost, niet CE en DHB! ::)
Vergeet ook niet dat CE en DHB door de Commissie door Bank- en Financiewezen (CBFA) erkend zijn: de overheid heeft deze banken dus veilig genoeg bevonden. Als spaarder moet dat, samen met het feit dat een wettelijke garantie van 100.000 euro geldt, meer dan voldoende garanties bieden.
En waarom de fout bij de spaarder van CE en DHB leggen? Jij doet uitschijnen als de spaarders van CE en DHB "profiteren" van de belastingbetaler en alles "op de kap van de maatschappij afschuiven". Het is net andersom, KBC, Dexia en Fortis hebben de Belgische belastingbetaler al veel gekost, niet CE en DHB! ::)

Vergeet ook niet dat CE en DHB door de Commissie door Bank- en Financiewezen (CBFA) erkend zijn: de overheid heeft deze banken dus veilig genoeg bevonden. Als spaarder moet dat, samen met het feit dat een wettelijke garantie van 100.000 euro geldt, meer dan voldoende garanties bieden.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
smetje72:
Het probleem met Kaupthing was vooral dat er heel wat mensen meer geld in die bank hadden dan het op dat moment geldende garantiebedrag van 20.000 EUR.
Die dreig(d)en dat deel dus te verliezen.
De mensen die onder de 20.000 EUR zijn gebleven, hebben inmiddels al hun geld al terug (als ze een aanvraag hebben ingediend).
De belangrijkste les is dus: blijf gewoon onder het gegarandeerde bedrag.
Het probleem met Kaupthing was vooral dat er heel wat mensen meer geld in die bank hadden dan het op dat moment geldende garantiebedrag van 20.000 EUR.
Die dreig(d)en dat deel dus te verliezen.
De mensen die onder de 20.000 EUR zijn gebleven, hebben inmiddels al hun geld al terug (als ze een aanvraag hebben ingediend).
De belangrijkste les is dus: blijf gewoon onder het gegarandeerde bedrag.
Voor zover ik mij herinner heeft de belastingbetaler niet moeten opdraaien voor de Kautphing klanten, maar werden deze opgevangen door het garantiefonds(voor zover ze onder het gegarandeerde bedrag waren).Smetje72 schreef: ....De overheid en de belastingbetaler heeft hemel en aarde moeten bewegen om deze mensen uit de nood te helpen. Alle belastingbetalers hebben een nieuwe spaarregeling door de strot gekregen om zulke wantoestanden te vermijden. En nog altijd spelen mensen met hun eigen geld en hopen dat de belastingbetaler wel zal bijspringen om hen uit de nood te gaan helpen. Hoewel men nu opnieuw een grote waarschuwing heeft gekregen met de verlaging van de ratings. Als er iets mis gaat met die banken hoop ik dat ik als belastingbetaler niet hoef te betalen voor jullie onverantwoord gedrag.....
De belastingbetaler heeft wél moeten opdraaien voor zogenaamde betrouwbare banken zoals Fortis KBC Ethias Dexia .
Hoeveel heeft Fortis, Dexia, KBC, en Ethais de belastingbetaler gekost? Dat is ook met MIJN geld betaald. Wat is nu het resultaat van slimme Reyders door de nieuwe spaarwet uit te vinden? Meestal slechts maar 2% basisrente, op bedragen die minder dan 12 maanden op de rekening staan, that's it.Smetje72 schreef: liever een lagere rente dan alles op de kap van de maatschappij afschuiven.
Sparen bij bijvoorbeeld OHRA.nl of DeltaLloyd.nl , levert 4,3% op. In Duitsland geeft Postbank.de 3,8% , Santander.de 3,75%, zelfs de Franse grootbank, Axa.fr geeft 2,5%.
Wanneer we als Belg naar Nederland gaan sparen, moeten we belastingen op de rente betalen.
De grootbanken in Belgie, maken al jaren woekerwinsten, en delen loyale (ontslag)premies uit.
Als Jan Modaal met zijn geld naar CE gaat , wordt hij aanzien als profiteur.
Er wordt zoveel met ons belastinggeld gesmeten. Ik blijf trouw aan DHB, en heb onlangs, dankzij de nieuwe spaarwet mijn aanvraag bij CE ingediend.
Allemaal de schuld van "den Didier"!!!
Smetje72, met alle respect maar wat je hier allemaal uitkraamt is niks meer of minder dan klinkklare onzin ! Maar gezien de voorgaande reacties ben ik zeker niet de enige die er zo over denkt !Smetje72 schreef: Als ik het allemaal goed begrijp. Er zijn nieuwe waarschuwingen gelanceerd voor deze twee banken. Wat mij een deja-vu geeft, daar er voor het failliet van Kaupting ook waarschuwingen waren voor deze bank. Toen waren er meerdere berichten in de media dat de Ijslandse banken 80% hadden om ten onder te gaan.
Als je over bepaalde zaken geen of onvoldoende kennis hebt, hou je beter je mond in plaats van dergelijke nonsens en gratuite verklaringen af te leggen.
Dat je je over bepaalde zaken vragen stelt, kan ik nog perfect begrijpen, maar dan stel je deze vragen beter in plaats van meteen je oordeel en grote woorden boven te halen over zaken waar je overduidelijk onvoldoende verstand van hebt.
Apropos, worden de garantiefondsen niet opgevuld door bijdragen die van de aangesloten banken zelf komen, en dus NIET van de belastingsbetaler?
Dat staat wel in schril contrast met het belastingsgeld dat naar het reddingsplan van de grootbanken is gegaan. Wie profiteert er nu van de maatschappij...

Dat zegt toch ZEER veel, trouwens de grootste waarschuwing gaat niet uit van de trouw van de klanten maar de ZEER risicovolle investeringen in Oost-Europa. AUB man, open je ogen toch eens. Mensen krijgen niet graag een spiegel voorgeschoteld, maar ik zou toch zeer voorzichtig zijn met die banken. Ik heb voor het Kaupthing verhaal deze banken ook eens bekeken, wel zelfs met garantie zou ik nooit mijn geld steken bij een Turkse bank. In 2001 implodeerde het Turkse financiële systeem, dan nog eens een paar jaar nadien en nu moet Turkije opnieuw aankloppen bij het IMF want hun banksysteem zit opnieuw in de rats. De Turkse Lira staat enorm onder druk en de enorm hoge rente van 18% is nodig om deze munt nog te ondersteunen.spaardertje schreef: Beste mensen,
Het garantiefonds in Luxemburg wordt gespijsd door bijdragen van de banken. Er is geen fonds in Luxemburg, de banken daar moeten naar marktaandeel betalen op het moment. Die op hun beurt belastingsgeld kregen. Een garantiefonds dekt nooit de gehele deposito's, de staat zal hoe dan ook met belastingsgeld moeten tussenkomen. Want je vergeet dat in Nederland dat fonds reeds is tussengekomen bij Icesave. Nu moet dat garantiefonds opnieuw gespekt worden.louise schreef:Voor zover ik mij herinner heeft de belastingbetaler niet moeten opdraaien voor de Kautphing klanten, maar werden deze opgevangen door het garantiefonds(voor zover ze onder het gegarandeerde bedrag waren).Smetje72 schreef: ....De overheid en de belastingbetaler heeft hemel en aarde moeten bewegen om deze mensen uit de nood te helpen. Alle belastingbetalers hebben een nieuwe spaarregeling door de strot gekregen om zulke wantoestanden te vermijden. En nog altijd spelen mensen met hun eigen geld en hopen dat de belastingbetaler wel zal bijspringen om hen uit de nood te gaan helpen. Hoewel men nu opnieuw een grote waarschuwing heeft gekregen met de verlaging van de ratings. Als er iets mis gaat met die banken hoop ik dat ik als belastingbetaler niet hoef te betalen voor jullie onverantwoord gedrag.....
De belastingbetaler heeft wél moeten opdraaien voor zogenaamde betrouwbare banken zoals Fortis KBC Ethias Dexia .
Ten tweede is "Fortis, Dexia en KBC zijn gered met belastingsgeld" een non discussie. Niemand wist dat uiteindelijk deze banken in de problemen zouden komen. Nu weet met dat CE en DHB zeer speculatieve banken zijn, ik vind het niet verantwoord om te blijven verkondigen dat "ach ik blijf wel onder het garantieniveau, de staat zal het wel betalen", want dat is uw risico, afschuiven op iemand anders. Zoals eerder gezegd, niemand zou daar geld plaatsen zonder garantiefonds.
Je hebt natuurlijk gemakkelijk praten wanneer je dit nooit hebt meegemaakt. Vanop een afstand lijkt het zo gemakkelijk, toch zijn er zelfs met die garantieregeling bij Kaupthing, vele mensen in een enorme stress situatie terechtgekomen. Geld dat broodnodig was maar niet kon gebruikt worden. Afbetalingen, rekeningen etc... 6 maand is lang geloof me maar.janverf schreef: De Kaupthingspaarders die niet boven de garantiewaarborg hebben gestort en hun aanvraag tijdig hebben ingevuld hebben hun geld + interest tot aan bevriezing terug gekregen. Het hele Kaupthingprobleem is voor alle mensen die boven het bedrag van het garantiefonds zitten/zaten.
Men kan zijn spaargeld nog altijd bij de hoogst biedende zetten zonder enig vorm van risico (en zeker niet vergelijkbaar met aandelen zoals ik hier al gelezen heb ?, want aandelen met waarborg tot 100.000 euro bestaan niet , evenmin als goede huisvaderaandelen ), blijf gewoon onder het maximum van het garantiefonds.
Of dit garantiefonds nu van België of Nederland moet komen of Luxemburg heeft geen enkel belang, die reglementeringen staan mooi in de wet. Ik heb zelf meer vertrouwen in het Nederlandse garantiefonds dan in het Belgische of Luxemburgse. Er is ook geen verband tussen de rente die aangeboden wordt en de risico's die een bank neemt met dit geld. Precies of de grootbanken beleggen ons geld in alleen niet risicovolle zaken (kijk maar eens naar de klanten van Madoff en co). Voor alle banken geldt dezelfde regeling , ze hebben nooit genoeg en hoe minder ze ons moeten betalen hoe liever tot en met de wet aanpassen op maat zoals nu gebeurt op 1 april.
Er is onrechtstreeks WEL een verband tussen rente en risico's op deposito's. Je moet toch eens dringend een cursus economie nemen. Staatsbons hebben een lage rente want klein risico, Obligaties van bedrijven hebben een hogere interest want hoger risico. Voorts stond de rente van Kaupthing op 4,25% terwijl de ECB rente 4,5% was. Nu staat de ECB rente op 1,5% en de CE rente op 3% plus 1% getrouwheid. Dat maakt 4%, hoewel een stuk pas na anderhalf jaar uitbetaald wordt. Dat is een spread van maar liefst 2,5% en dat is zeer groot. Men weet dat CE zich op de deposito markt moet begeven omdat ze geen interbancaire leningen krijgt, wegens onbetrouwbaar. Als de situatie in Oost-Europa niet snel verbeterd, en leningen niet worden terugbetaald die door CE en DHB zijn uitgegeven, kunnen er zeer grote problemen ontstaan.
Ik denk dat je zelf zeer slecht geïnformeerd bent en de waarheid niet wilt of kan zien. Mocht een Zimbabwaanse bank op de Belgische markt geld komen ophalen met 4% rente, vraag ik mij toch af of mensen geld bij zo'n bank willen steken.Vickske schreef:Smetje72, met alle respect maar wat je hier allemaal uitkraamt is niks meer of minder dan klinkklare onzin ! Maar gezien de voorgaande reacties ben ik zeker niet de enige die er zo over denkt !Smetje72 schreef: Als ik het allemaal goed begrijp. Er zijn nieuwe waarschuwingen gelanceerd voor deze twee banken. Wat mij een deja-vu geeft, daar er voor het failliet van Kaupting ook waarschuwingen waren voor deze bank. Toen waren er meerdere berichten in de media dat de Ijslandse banken 80% hadden om ten onder te gaan.
Als je over bepaalde zaken geen of onvoldoende kennis hebt, hou je beter je mond in plaats van dergelijke nonsens en gratuite verklaringen af te leggen.
Dat je je over bepaalde zaken vragen stelt, kan ik nog perfect begrijpen, maar dan stel je deze vragen beter in plaats van meteen je oordeel en grote woorden boven te halen over zaken waar je overduidelijk onvoldoende verstand van hebt.
Ik had voor Kaupthing gekozen omdat het een IJslandse bank was (rijkste land ter wereld) met een goede rating en goede winsten. Ratingbureau's waarschuwden inderdaad voor een totale implosie van de IJslandse banken maar ik dacht, ach Kaupthing is de grootste IJslandse bank, die wordt gewoon genationaliseerd. Ja, inderdaad in IJsland maar de buitenlandse takken werden failliet verklaard. In mijn naïeviteit geloofde ik nooit dat in ons land, rekeningen konden worden geblokkeerd. Tararaboem!
Uiteindelijk mag je zeggen wat je wil, maar de ratingbureaus hadden gelijk over Kaupthing, Glitnir en Landsbanki. Hoewel ze dachten dat IJsland toch wel 1 bank kon redden, zelfs dat kon het land niet.