Sioen
TIP
Re: Sioen
Van Bolero helemaal nog niets gehoord om te reageren.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Via Binck ook nog niks gehoord
Juist wie stilzit wordt geschoren!!
Zeer goed punt Poldermol!Poldermol schreef: ↑27 november 2020, 13:33 Hier zit natuurlijk wel een probleem hé. Er zullen genoeg beleggers zijn voor wie het bod niet voldoende is, maar daarom niet gaan tégenstemmen.
Neem nu dat er van de 6.8M aandelen zo'n 4M een stem uitbrengen, waarvan 2,8 miljoen aandelen vóór stemt. Dan zal de algemene vergadering dus de overname GOEDkeuren (met 70% van de uitgebrachte stemmen).
Goed, dan zitten we nog altijd niet aan de 95% minimumgrens, en is het mogelijk dat er geen uitrookbod kan/mag komen. Maar:
1) Het staat Sioen vrij om de aangeboden aandelen ALSNOG op te kopen (dus ze hebben het récht maar niet de plicht om de overname af te blazen indien de 95% niet gehaald wordt) waardoor het belang van de familie verder stijgt, en kleine aandeelhouders steeds verder buitenspel gezet kunnen worden.
2) Bij sommige brokers biedt men de aandelen 'automatisch' aan bij een goedgekeurd bod door de algemene vergadering. Dus ook indien er bijvoorbeeld 2,8 miljoen man niet akkoord is met het bod maar niet expliciet tegenstemt, is het perfect mogelijk dat de broker bij een aanvaard bod toch tendert. Ik weet niet exact welke brokers in België dit toepassen, maar om het veilig te spelen zou een kleine aandeelhouder dus best tégen stemmen (in plaats van zich te onthouden) én zwart op wit de broker de opdracht te geven de aandelen onder geen beding te tenderen.
Overnamerecht is allemaal zo simpel nog niet hoor. Het komt vooral op aan om de tegenstemmers te MOBILISEREN. Want iemand die niet stemt telt niet mee als tegenstem uiteraard.
Merci
Bij alle tender offers die ik al meegemaakt heb (een vijftal) was de default optie bij niet reageren steeds 'niet op ingaan'.
Dit lijkt me ook maar logisch trouwens, is dit dan niet altijd het geval?
Dit lijkt me ook maar logisch trouwens, is dit dan niet altijd het geval?
Ik heb zo één keer 'aardig gevaren', maar dat was met een buitenlands fonds, dus misschien zat de broker in kwestie met een tussenpersoon die een andere default hanteerde... Is al een aantal jaar geleden, maar ik wou er maar voor waarschuwen dat wie 'niets doet' ook niet tegenstemt.
Ik heb ondertussen al heel wat aandelen gehad die overgenomen zijn, steeds heb ik mijn aandelen actief moeten aanmelden voor de overname.
Ablynx gewoon verkocht aan overname prijs.
Wat bedoel je met "actief aanmelden voor overname" ?
Wat bedoel je met "actief aanmelden voor overname" ?
Brokers hebben natuurlijk een voordeel om in te gaan op het bod. De familie Sioen betaalt een hele hoop transactiekosten en al die klanten krijgen plots een hoop cash die ze waarschijnlijk gaan herbeleggen en dus opnieuw transactiekosten betalen.
Dus ik hoop dat ze het niet standaard accepteren zonder tegenbericht van hun klanten.
Dus ik hoop dat ze het niet standaard accepteren zonder tegenbericht van hun klanten.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Is dat wat BinckBank verstaat onder Digital voting by proxy ?
Voting by proxy means that a digital vote is cast at a shareholders' meeting in the name of the shareholder. Investors holding voting shares in a company are eligible to vote on items to be discussed at a shareholders' meeting.
Voting by proxy means that a digital vote is cast at a shareholders' meeting in the name of the shareholder. Investors holding voting shares in a company are eligible to vote on items to be discussed at a shareholders' meeting.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik heb de vraag gesteld aan Binck en volgend antwoord ontvangen:
"Binnekort (sic) zal er een inschrijving mogelijk zijn voor het bod op het aandeel Sioen. U kunt weigeren om in te schrijven, dit is immers niet verplicht. Indien te weinig aandeelhouders zich inschrijven zal het bod mogelijks worden verhoogd. Indien 90% of meer van de aandelen zijn overgenomen komt er een laatste uitrookbod."
"Binnekort (sic) zal er een inschrijving mogelijk zijn voor het bod op het aandeel Sioen. U kunt weigeren om in te schrijven, dit is immers niet verplicht. Indien te weinig aandeelhouders zich inschrijven zal het bod mogelijks worden verhoogd. Indien 90% of meer van de aandelen zijn overgenomen komt er een laatste uitrookbod."
Merci nyotaimori !
dat is toch een andere procedure dan bij Ablynx