Sioen
TIP
Re: Sioen
De VFB heeft een enquête gehouden onder haar leden over het bod van Sioen. Dit zijn de resultaten : https://vfb.be/artikel/de-kleine-belegg ... rond-sioen
Mooi zo!
https://www.beursduivel.be/Beursnieuws/ ... taten.aspx
“We hebben veel begrip voor de familie achter Sioen, maar het is zonde dat de kleine beleggers die Sioen van het begin hebben gesteund niet zullen kunnen genieten van de mooie vooruitzichten” aldus voorzitter Ben Granjé van VFB vrijdag tegen ABM Financial News.
“Er wordt een mooie premie betaald op de koers van even terug, maar het bod houdt vooral rekening met de huidige vooruitzichten tijdens corona en niet met de toekomstige vooruitzichten. De familie doet zo’n bod ook vaak omdat het kansen ziet in de toekomst. Kan een belegger enkele jaren wachten, dan kan men mee profiteren van de potentiële groei”, verwacht Granjé.
wat sioen gekocht aan 21,90€ in de beurswedstrijd
ik verwacht een hoger bod....

ik verwacht een hoger bod....
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
beweegt een beetje op hoger volume... zijn er ergens geruchten over hoger bod?..
De aftastende gesprekken zijn met een persbericht van Sihold iets concreter geworden, dus de prijs schuift wat op.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Met prijs bedoel ik koers en die steeg vrijdag met 2%.
Het gaat dus om 6.686.044 uitstaande aandelen. Wie er dus meer dan 334302 controleert kan het bod doen slagen of net niet (of heb ik het verkeerd?). Misschien dat er een aantal investeerders samen aan een voldoende groot belang komt om een hogere en meer billijke vergoeding uit de wacht te slepen?BenjaminBuffett schreef: ↑20 november 2020, 16:02 https://www.fsma.be/nl/news/openbaar-ov ... industries
Ze gaan het niet halen aan 23!NVSTR schreef: ↑26 november 2020, 17:23Het gaat dus om 6.686.044 uitstaande aandelen. Wie er dus meer dan 334302 controleert kan het bod doen slagen of net niet (of heb ik het verkeerd?). Misschien dat er een aantal investeerders samen aan een voldoende groot belang komt om een hogere en meer billijke vergoeding uit de wacht te slepen?BenjaminBuffett schreef: ↑20 november 2020, 16:02 https://www.fsma.be/nl/news/openbaar-ov ... industries
Forget it.
Daar ben ik ook van overtuigd, er zullen teveel beleggers zijn voor wie 23 euro verlies betekent.
Hier zit natuurlijk wel een probleem hé. Er zullen genoeg beleggers zijn voor wie het bod niet voldoende is, maar daarom niet gaan tégenstemmen.
Neem nu dat er van de 6.8M aandelen zo'n 4M een stem uitbrengen, waarvan 2,8 miljoen aandelen vóór stemt. Dan zal de algemene vergadering dus de overname GOEDkeuren (met 70% van de uitgebrachte stemmen).
Goed, dan zitten we nog altijd niet aan de 95% minimumgrens, en is het mogelijk dat er geen uitrookbod kan/mag komen. Maar:
1) Het staat Sioen vrij om de aangeboden aandelen ALSNOG op te kopen (dus ze hebben het récht maar niet de plicht om de overname af te blazen indien de 95% niet gehaald wordt) waardoor het belang van de familie verder stijgt, en kleine aandeelhouders steeds verder buitenspel gezet kunnen worden.
2) Bij sommige brokers biedt men de aandelen 'automatisch' aan bij een goedgekeurd bod door de algemene vergadering. Dus ook indien er bijvoorbeeld 2,8 miljoen man niet akkoord is met het bod maar niet expliciet tegenstemt, is het perfect mogelijk dat de broker bij een aanvaard bod toch tendert. Ik weet niet exact welke brokers in België dit toepassen, maar om het veilig te spelen zou een kleine aandeelhouder dus best tégen stemmen (in plaats van zich te onthouden) én zwart op wit de broker de opdracht te geven de aandelen onder geen beding te tenderen.
Overnamerecht is allemaal zo simpel nog niet hoor. Het komt vooral op aan om de tegenstemmers te MOBILISEREN. Want iemand die niet stemt telt niet mee als tegenstem uiteraard.
Neem nu dat er van de 6.8M aandelen zo'n 4M een stem uitbrengen, waarvan 2,8 miljoen aandelen vóór stemt. Dan zal de algemene vergadering dus de overname GOEDkeuren (met 70% van de uitgebrachte stemmen).
Goed, dan zitten we nog altijd niet aan de 95% minimumgrens, en is het mogelijk dat er geen uitrookbod kan/mag komen. Maar:
1) Het staat Sioen vrij om de aangeboden aandelen ALSNOG op te kopen (dus ze hebben het récht maar niet de plicht om de overname af te blazen indien de 95% niet gehaald wordt) waardoor het belang van de familie verder stijgt, en kleine aandeelhouders steeds verder buitenspel gezet kunnen worden.
2) Bij sommige brokers biedt men de aandelen 'automatisch' aan bij een goedgekeurd bod door de algemene vergadering. Dus ook indien er bijvoorbeeld 2,8 miljoen man niet akkoord is met het bod maar niet expliciet tegenstemt, is het perfect mogelijk dat de broker bij een aanvaard bod toch tendert. Ik weet niet exact welke brokers in België dit toepassen, maar om het veilig te spelen zou een kleine aandeelhouder dus best tégen stemmen (in plaats van zich te onthouden) én zwart op wit de broker de opdracht te geven de aandelen onder geen beding te tenderen.
Overnamerecht is allemaal zo simpel nog niet hoor. Het komt vooral op aan om de tegenstemmers te MOBILISEREN. Want iemand die niet stemt telt niet mee als tegenstem uiteraard.
wanneer en waar is die stemming ?
ik heb die aandelen via een bank. wat kan ik doen als ik niet akkoord ben ? stilzitten vermoed ik....Poldermol schreef: ↑27 november 2020, 13:33 Hier zit natuurlijk wel een probleem hé. Er zullen genoeg beleggers zijn voor wie het bod niet voldoende is, maar daarom niet gaan tégenstemmen.