Socfinasia
TIP
Re: Socfinasia
Wat pro's en contra's:
In Brazilië worden nu slechtere soya-oogsten voorspeld, en voor deze zomer ook in het midwesten van de Vs als gevolg van het huidige barre winterklimaat. Soya is een concurrent voor palmolie, dus dat is goed nieuws.
In Indonesië worden, ook door het weer, slechte koffie of cacao (ben het even kwijt) oogsten voorspeld. Vorig jaar werd trouwens, ook door het natte weer, gesproken van het moeilijk binnenhalen van de palmolieoogst (lees: hogere kosten).
Dus een plusje en een minnetje voorlopig.
In Brazilië worden nu slechtere soya-oogsten voorspeld, en voor deze zomer ook in het midwesten van de Vs als gevolg van het huidige barre winterklimaat. Soya is een concurrent voor palmolie, dus dat is goed nieuws.
In Indonesië worden, ook door het weer, slechte koffie of cacao (ben het even kwijt) oogsten voorspeld. Vorig jaar werd trouwens, ook door het natte weer, gesproken van het moeilijk binnenhalen van de palmolieoogst (lees: hogere kosten).
Dus een plusje en een minnetje voorlopig.
Fientje, als de oogsten tegenvallen (wat natuurlijk altijd kan), dan stijgen vervolgens de prijzen. Dit is het spel van vraag en aanbod.
Prijzen zijn terug opwaarts gericht.
Palmolie stijgt langzaamaan terug, maar rubber, pfoeh, alleen maar omlaag. Misschien ligt daar de voornaamste oorzaak van het verschil in koersevolutie tussen socfinaf en S.asia? Heel bruut geschat zitten er verhoudingsgewijs 2* zoveel ha hevea in Socfinaf tegenover S.asia.
Maar wat dan gedacht van de koerswinstverhoudingen? 5,7 en anderzijds volle 24.... Op dit ogenblik maakt S.asia trouwens amper winst.
Maar wat dan gedacht van de koerswinstverhoudingen? 5,7 en anderzijds volle 24.... Op dit ogenblik maakt S.asia trouwens amper winst.
Staat die verhouding palmolie-rubber in hun sobere verslagjes?
Jaarverslagen. pagina's 21 en 23. 't gaat hierbij wel over ha aanplanting, niet over opbrengst in geld.jens_dev schreef:Staat die verhouding palmolie-rubber in hun sobere verslagjes?
De prijs van palmolie blijft verder stijgen en Socfinasia zet zijn opwaartse trend ook gestaag verder... zojuist kocht er iemand een groot pakket en de koers steeg plots door naar 31 euro... mooi op een mooie zonnige morgen als deze... 
Iemand een voorspelling wat het dividend bij Socfinasia zou kunnen zijn in juni? Met de stijgende palmolieprijzen in gedachte, hoop ik toch minstens op 1 € bruto...
Ik zie voor vandaag alleen een grote verkoper van Socfinasia. Socfinaf wil wel duidelijk niet meedoen met de stijging van de palmolieprijs.
Dat weet ik zo toch nog maar niet. Als ik even een vergelijking maak met Sipef, en meer bepaald van de dip van enkele maanden geleden tot nu:jens_dev schreef:Socfinaf wil wel duidelijk niet meedoen met de stijging van de palmolieprijs.
Sipef noteerde op 50,22€ als laagste in de dip en staat nu op 60€ = stijging van ong. 20 %
Socfinasia noteerde in diezelfde dip als laagste op 25,30€ en staat nu op 31€ = bijna 23 % opwaarts, en ok, laten we de sprong naar 31€ van vandaag door de grote aankoop nog even vergeten, en rekenen tot 29,90€, zijnde de koers tot daarvoor, dan komen we nog aan ruim 18%.
Ik kocht op 22/10/13 een pakketje Socfinasia aan 25,45 en heb dus toch al een mooie winst. Als de stijging van de laatste maanden niets met de stijging van de palmolieprijs te maken heeft, Jens_dev, wat is dan wel de aanleiding? Misschien hebben we dan de verrekening in de koers van de stijging van de palmolieprijs nog wel te goed... des te beter...
Ik zei dan ook SocfinAF, TK14. Sipef en Socfinasia zijn inderdaad gestegen in navolging van palmolieprijs.
Jens_dev, sorry, gezien het topic gaat over Socfinasia heb ik er gewoon inderdaad overgelezen en dacht dat het om socfinasia ging... Inderdaad, Socfinaf is niet meegestegen...
Die wanverhouding is mij ook nog steeds een raadsel. Een niet onmiddellijk zichtbare reden? (maar dan wel voor insiders, anders blijft dat niet zo). Soit heb behoorlijk wat socfinaf bijgekocht, koerwswinstverhouding onder de 6, ooit moet dat toch goedkomen, tenzij er daar in Afrika echt iets rommelt.
Fientje, als Socfinaf zakt terwijl Socfinasia, Sipef en andere palmolie-holdings stijgen, dan moet daar toch een verklaring voor zijn?
Ik zou bijna gaan twijfelen. In elk geval is iemand zijn zak socfinaf leeg aan het maken. Volume vandaag alleen 19.500+. Koers beweegt wel niet, dus weggegeven worden ze niet, gelukkig maar. Waarom? Echt geen idee. Geen stammentwisten zoals in de oude ussr te zien. Nu ja, 'k zal er nog wat bijkopen. Op zich , tenminste voorzover mij zichtbaar, goedkope aandelen. Spotgoedkoop. Tot het tegendeel bewezen wordt. Daar zou ik dan wel niet vrolijk van worden, als het zover zou komen.Piper schreef:Fientje, als Socfinaf zakt terwijl Socfinasia, Sipef en andere palmolie-holdings stijgen, dan moet daar toch een verklaring voor zijn?